Proiect de lege: Poliţia vrea ca maşinile înmatriculate în străinătate să fie conduse doar de proprietarii înscrişi în acte

Publicat luni, 25.02.2013 11:42 de Sebastian Toma

Ministerul Afacerilor Interne a propus pentru dezbatere publică un proiect de OUG privind circulaţia pe drumurile publice. Modificările aplicate implică sancţionarea şoferilor care circulă cu vehicule înmatriculate în străinătate, pe numele altor persoane.

Ministerul Afacerilor Interne a propus spre dezbatere publică un proiect de Ordonanţă de Urgenţă care vizează modificarea şi completarea OUG nr 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Pe scurt, cei de la MAI doresc să sancţioneze şoferii care conduc în România vehicule înmatriculate în străinătate, sancţiune care se aplică doar în cazurile în care şoferul nu este proprietarul înscris în acte.

Măsura doreşte să evite situaţiile apărute în ultimii ani, cauzate de şoferii care au comis infracţiuni cu ajutorul vehiculelor înmatriculate în alte state, sau de şoferii care nu aveau o asigurare RCA valabilă. Din fericire, vehiculele deţinute de companii nu sunt afectate de această decizie, cât timp utilizatorul este menţionat în certificatul de înmatriculare, vehiculul este destinat transportului public de mărfuri sau persoane, este folosit în regim de închiriere sau folosit de un angajat sau asociat în raport cu persoanele menţionate în certificatul de înmatriculare sau şoferul a încheiat un contract de leasing.

PROIECTUL VIZEAZĂ ŞOFERII CARE CONDUC VEHICULE ÎNMATRICULATE ÎN STRĂINĂTATE

Dacă proiectul propus de MAI va fi aplicat în forma actuală, cumpărătorul unui vehicul înregistrat în alt stat va avea 30 de zile pentru a declara şi înregistra vehiculul respectiv pe numele său în România, pentru a evita sancţiunile contravenţionale. Vorbim despre momentul în care şoferul face demersurile necesare înmatriculării în România, nu de plata efectivă a timbrului de mediu. În cele 30 de zile de la dobândirea vehiculului respectiv, proiectul îi obligă pe şoferii în cauză să posede un document doveditor al titlului de proprietate asupra acestuia şi o traducere legalizată a documentului respectiv. În caz contrar, şoferul va fi pedepsit cu o amendă cuprinsă între 450 şi 600 de lei (clasa a III-a de sancţiuni contravenţionale). Dacă respectivul şofer va fi prins conducând vehiculul respectiv la 30 de zile de la dobândirea autovehiculului, în afara excepţiei enumerate mai sus, acesta va avea în faţă o amendă din clasa a patra de sancţiuni, care va fi cuprinsă între 675 şi 1.500 de lei. În această situaţie s-ar putea afla mulţi şoferi din România care conduc automobile înmatriculate în Bulgaria pe numele unui cetăţean bulgar şi care posedă doar o procură şi un act de vânzare-cumpărare cu cetăţeanul bulgar. Românii care posedă reşedinţă în alt stat şi au înmatriculat legal un vehicul în ţara respectivă nu sunt afectaţi de acest proiect, cât timp numele lor este trecut în actele vehiculului.

În cazul în care un şofer nu solicită înmatricularea unui vehicul la maximum 30 de zile de la dobândirea acestuia, respectivul vehicul va avea plăcuţele şi certificatul de înmatriculare ridicate, iar şoferul respectiv se va trezi cu o amendă cuprinsă între 675 şi 1.500 lei dacă va fi surprins în trafic la bordul respectivului vehicul. Din acel moment, şoferul va avea cinci zile lucrătoare pentru soluţionarea situaţiei cu actele, timp în care plăcuţele şi certificatul de înmatriculare vor fi păstrate la sediul serviciului de poliţie rutieră din care face parte agentul constatator. Pe lângă sancţiunea respectivă, şoferul va avea permisul de conducere suspendat penru o perioadă de 90 de zile.

ŞOFERII CARE NU-ŞI PLĂTESC AMENZILE RĂMÂN FĂRĂ PERMIS 90 DE ZILE

O altă modificare pe care vor să o impună poliţiştii vizează suspendarea pe 90 de zile a permisului de conducere pentru şoferii care nu-şi plătesc amenzile. Şoferii care vor fi sancţionaţi vor avea 90 de zile de la data comunicării procesului verbal pentru a-şi plăti amenda şi pentru a le comunica autorităţilor dovada plăţii respectivei amenzi. Potrivit datelor furnizate de MAI, doar 35% dintre şoferii care primesc amenzi de circulaţie le şi plătesc, iar poliţiştii vor să schimbe această situaţie în cel mai scurt timp. Pe lângă constrângerea şoferilor să-şi plătească amenzile, noul proiect ar putea spori veniturile aduse la buget, prin încasarea amenzilor respective.

Şoferii care au permise emise în străinătate şi au fost sancţionaţi contravenţional cu suspendarea permisului de conducere pot solicita restituirea documentului doar după prezentarea dovezii de plată a amenzii, cu cel mult o zi lucrătoare înainte de data părăsirii teritoriului României.

În cazul şoferilor care nu-şi plătesc amenzile, proiectul de lege propune următoarea soluţie: "Suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule intervine de drept în situaţia în care conducătorul de autovehicul sau tramvai sau, după caz, proprietarul vehiculului ori deţinătorul mandatat nu face dovada achitării amenzii contravenţionale aplicate ca urmare a nerespectării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă (OUG nr. 195/2002, n.r.), în termen de 90 de zile de la data comunicării procesului verbal".

Via MAI

  • bulgar cu fruntea'ngusta, luni, 25.02.2013 11:53

    titlul este incomplet si INCORECT

  • gigi, luni, 25.02.2013 12:19

    Si daca impreuna cu prietena mea avem 2 masini? Una pe numele ai, alta pe numele meu? Nu mai putem sa le schimbam? Daca cineva consuma bauturi alcoolice, nu mai poate ruga un prieten care nu a baut sa conduca? wtf? Sigur e articolul scris prost. Trebuie cumva specificate si cazul in care iti conduce un prieten masina cu acordul tau.

  • tot bulgaru', luni, 25.02.2013 12:23

    nu articolul este scris prost....aici se face referire la masinile inmatriculate in alte state si/sau masinile inmatriculate in ro si vandute N-are nici o treaba ca tu te-ai inbatat si iti conduce prietena masina sau faceti schimb

  • cosmin, luni, 25.02.2013 12:32

    Eu nu mai pot imprumuta masina unui prieten, trebuie sa ma duc la firma de inchirieri sa dau cateva zeci de euro pe zi. Se creaza un precedent periculos in favoare asiguratorilor deoarece ei vor obliga propietarul ca rca-ul sa fie valabil doar daca a condus el sau utilizatorul din talon. Daca masina este pe persoana fizica si are 3-4 utilizatori ( ex. tata, mama, fiu ,fiica) unde ai loc (asta in caz ca ai voie mai mult de un utilizator) sa ii treci pe talon la utilizatori? Este absolut halucinanta legea aceasta,pur si simplu ne mai ingradeste un drept.

  • @cosmin, luni, 25.02.2013 12:56

    si mai mira ca 70% dintre romani nu inteleg textul la prima citire "este absolut halucinant"

  • advocados, luni, 25.02.2013 14:12

    Sa se transeze odata situatia in care noul proprietar nu-si incrie masina pe numele sau (din motive de intermediere sau de fuga de responsabilitate) ! Acum Politia Romana (Brig. Rutiera) iti spune negru pe alb ca ESTE INCAPABILA sa rezolve situatia in care cumparatorul de rea credinta nu a transcris masina pe numele sau la circa financiara si merge cu numerele vanzatorului mult si bine O rusine pentru legislatia din Romania si pentru toti din MAI / conducere care cunosc situatia si nu fac nimic. Te trimit sa te judeci cu cel care ti-a cumparat masina de parca judecatoriile nu ar avea altceva mai bun de facut iar timpul tau e resursa inepuizabila de muls...

  • Dinu, luni, 25.02.2013 14:16

    Stati linistiti romani ! Ca multi ziaristi din ziua de astazi, redactorul acestui articol, este un tampit care n-a inteles el despre ce este vorba si panicheaza pe ceilalti. se refera la masinile inmatriculate in alte state...

  • RAS, luni, 25.02.2013 14:25

    ce rasa de persoane sunt prostii astia de ne fac noua legile?!!! noi suntem vinovati ca ei exista acolo... RCA-ul este pt. vehicul ci nu pentru persoana, ca altfel daca ai avea doua masini, ar fi suficient da ai doar un RCA, nu?! si deci, vehiculul poti sa-l imprumuti oricand cuiva, este proprietata ta si tu decizi asta, nu "statul" asta idiot. nu au nici o logica etica in a crea legile, ci se gandesc cum sa creeze legea astfel incat sa le vina bine companiilor de asigurare, ca de, COMPANIILE sunt de mult timp PATRONII statului... nu exista etica ci doar ipocrizie!

  • jignitul in mandria de roman, luni, 25.02.2013 14:37

    @cosmin @RAS @all unde dracu vedeti voi ca nu aveti voie sa imprumtati masina personala INMATRICULATA in Romania altcuiva? Voi ati trecut de faza "citesc si nu pricep"? Sau in mintea voastra de romani ce se considera buricul pamantului suferiti de schizofrenie si mania persecutiei? Scrie negru pe alb: - vânzătorul unui automobil înmatriculat în România va fi obligat, ca în termen de cinci zile lucrătoare de la înstrăinare, sa anunţe autorităţile compentente cu datele noului proprietar. si...Clientul/cumparatorul (adica) va avea 30 de zile pentru a declara şi înregistra vehiculul respectiv pe numele său, pentru a evita sancţiunile contravenţionale. 2. În cazul celor care au autovehicule înmatriculate în alte state, proiectul îi obligă să posede un document doveditor al titlului de proprietate asupra acestuia şi o traducere legalizată a documentului respectiv. Repet intrebarea: unde vedeti voi ca, beti fiind, nu va poate aduce prietena acasa cu masina voastra? M-am saturat pana peste cap de romanii astia cu doua perechi de boase ce considera ca toate legile din romania se fac numai si numai impotriva augustei lor persoane. Veniti cu tot felul de kkaturi de genu: mi se "incalca dreptul la proprietate" Pai mai infantilor (sa nu zic infantililor) in SUA esti ARESTAT pentru rele tratamente impotriva propriului lui caine iar voi nu vreti sa dati socoteala nici daca mergeti cu o masina neinmatriculata sau careia ii curg toate tablele de pe ea si sunteti pericol public mare ti-e gradina...

  • Sebastian Toma, luni, 25.02.2013 15:15

    @all Articolul pe care MAI doreşte să-l introducă se referă la maşinile înmatriculate în alte state. Am clarificat situaţia în text. Mulţumim pentru sesizări.

  • inexorabil, luni, 25.02.2013 15:19

    Intr-adevar, s-a creat putina confuzie privitoare la conducerea unei masini inmatriculate in Ro, al carei proprietar iti incredinteaza de buna voie actele si stie ca ai permis. Daca aceasta banalitate atat de frecventa ar fi interzisa, chiar ca legiuitorii si-ar pierde de tot uzul ratiunii, dar sper sa nu fie cazul vreodata....... Ultimul user s-a iritat degeaba si tot degeaba se erijeaza in psihiatrul de serviciu al neamului. Oare sa nu inteleaga ca postcapitalismul globalist practica tot un fel de supervizare stricta a populatiei ca si comunismul, apeland tot la metode politienesti? Numai ca, in acest caz, intervine o diferenta esentiala in manipularea maselor largi, care devine camuflata cu mare arta, in sensul ca acest control public drastic si draconic se exercita prin legiferarea excesiva a tuturor domeniilor vietii, prin prisma publica sau privata......Deci finetea actului politico-legislativ actual consta in inocularea iluziei libertatii individului prin simpla cantonare a acestuia, cu toate organele de simt, intr-un desert imens, exploziv si necenzurat al informatiei, care oricum este rastalmacita dinadins de catre "experti" si "analisti" (pentru ca informatia rumegata de altii s-o inghiti usor si s-o asimilezi rapid, astfel fiindu-ti anihilata capacitatea nativa si ulterior exersata a autocontrolului), dar, in realitatea "imediata", palpabila, individul este ingradit cu sarma ghimpata greu observabila pentru obtuzi sau rauvoitori......Simplu si elocvent: am trecut de la comunism "cu fata umana" --- de solidaritate uzinala, mecanica, sociopata, dar reala, care se complacea suav in arhisuficienta, adica nu reclama "foamea de cunoastere universala" --- la supercomunism de tip "free spirit", in care doar reverenta pro-institutionala executata "politic corect" constituie valoarea suprema a individului redus la propriile dimensiuni, depersonalizat, insingurat si stimulat (de fapt, asmutit de "noua cultura") spre demonizarea semenilor pe principii "economic corecte".

  • iritatul, luni, 25.02.2013 15:27

    in sfarsit.....se panicasera babele si se isterizasera cetatenii cu drepturile ingradite Ceea ce nici unul dintre astia lovitii in drepturile cetatenesti nu a vazut, e ca proiectul de lege e un potential mecanism de eliminare (pe cale legala) in primul rand, a scursurilor inmatriculate in Bulgaria. Dar bate saua sa priceapa iapa...

  • Misha, luni, 25.02.2013 15:42

    Intr-adevar proiectul se refera la masinile inmatriculate in strainatate. Foarte corect! Pana nu va loveste unul cu masina inmatriculata in Bulgaria, nu veti intelege de ce! Si se mai refara la ceva extrem de important. La obligarea celui care instraineaza automobilul sa informeze politia cu privire la acest aspect. De fapt este vorba de o revenire la vechiul sistem. Desigur ca nemultumiti de serviciu vor sari in sus intrebandu-se tamp de ce mai este nevoie de asa ceva din moment ce oricum iti radiesi masina de la fisc. Pentru ca tu ti-o radiezi, iar ala caruia i-o vinzi n-o inmatriculeaza in circulatie pe numele sau. Savarseste o fapta penala cu masina si pana se stabileste ca tu ai vandut masina, ia-l de unde nu-i. Cat despre suspendarea permisului la neplata amenzii si aceea este o masura foarte buna! Pe ghertoiul roman pana nu-l arzi la buzunare, nu se potoleste!

  • Atti, luni, 25.02.2013 16:31

    Imi place, ca la noi daca se scap 2 vorbe de o lege, deja lumea sare in aer, toata lumea este constienta de drepturile sale, la toti li se incalca drepturile de viata etc... bine ca va stiti drepturile, dar datoriile fata de stat?? oare de ce suntem printre cei mai coruptii europei, neplatitori de taxe si chiulangii la munca?? dar toti vrem mercane bulgaresti, ca la disco nu poti sa mergi cu un logan cumparat cinstit din bani cinstiti. iar multi inainte de a comenta, sa citeasca articolul de 3 ori si sa caute si in dex daca este necesar, ca prea multe comentarii inutile si idioate apar. iar referitor la lege, foarte bine, si sper sa si functioneze, sa mai vad tigani si cu numere romanesti, nu numai din toate colturile lumii. si la cine nu ii place sa se mute in bulgaria, e mare si frumoasa, si are mare ca si noi.

  • LUCCI, luni, 25.02.2013 17:18

    ,,Cearta pe net e ca Jocurile Paralimpice; chiar daca castigi, tot handicapat esti!'' Toti ofuscatii de mai inainte , lezati in ,,drepturile'' lor cetatenesti sunt detinatori de masini ,,bulgaresti'' sau nu au facut actele cu vanzatorii romani! Pe astia -i deranjeaza proiectul de lege si ideea lansata, de a limita javrele de Bulgaria si Anglia pe strazi ,unde te calca, iti busesc masina si nu sti de unde sa il iei( eventual de gat), toate cio...persoanele ce au inclinatie nativa spre furt si inselaciune si care nu vor sa aiba numele asociat cu un vehicul cu care se duc la furat! Q. e .d.!

  • raduku, luni, 25.02.2013 18:15

    Nu inteleg nimic ? Daca patronul la care lucram are de ex: trei dube de diferit tonaj , doua DACII si un BMW luate de el pe firma si sunt in leasing . El nu merge decat cu BMW-ul iar soferii angajati , se schimba de pe o masina pe alta .. indiferent de numar , ce fac ? Daca ma uit la titlu cu care am deschis acest articol , zicea ca indiferent , se aplica la toate. Dar e imposibil, poti sa ai o masina imatriculata ori unde. Daca ai o sucursala in Bulgaria si ai 20 de autobuze de calatori, 10 TIR-uri , 15 Tractoare si le distribui zonal ,ar trebui sa le inmatriculez pe toate pe numele meu ? S-ar putea din cine stie ce motive , functie de activitate , nici sa nu am soferi permanenti ! E cineva care se pricepe ?

  • Puiu, luni, 25.02.2013 19:38

    Cine nu are treaba cauta sa faca o lege cum ii convine lui si altii incep sa discute despre acest subiect,dar sa scoatem taxa care este deja nelegala nu ne strofocam,doar baliverne.Asta e romanul.

  • IceCub, luni, 25.02.2013 20:45

    Asta e un proiect de lege imbecil. Ai mei lucreaza in afara si au o masina inmatriculata acolo. Vin in tara cam 1 luna pe an, si in perioada aceea eu sau fratele meu suntem soferi desemnati (ca sa-l citez pe "proprietar" - tatal meu: sunt in concediu asa ca prefer sa beau o bere -> Conduceti voi. Un alt exemplu: sunt sute de mii de romani plecati in strainatate care vin in tara (in concediu) cu masini inmatriculate in afara. Cum drumul e lung, de obicei sunt cate 2-3 soferi. Proiectul asta de lege imbecil ar obliga proprietarul sa stea la volan indiferent de starea de oboseala, chiar daca poate are un sofer odihnit langa el.

  • antonny, luni, 25.02.2013 22:08

    Domnule Sebastian Toma.....Articolul pe care MAI doreşte să-l introducă se referă la maşinile înmatriculate în alte state. Am clarificat situaţia în text.... Si ce o sa faca o sa oblige zecile de firme care au flote inmatriculate in Bulgaria ??Zeci de capuri tractor inmatriculate in Germania ,Ungaria ,Bulgaria ,Polonia ce o sa faca interzice companiei :????

  • unckle, marţi, 26.02.2013 09:15

    "Legi" de speriat prostii ... cata vreme suntem parte a UE va fi absolut IMPOSIBIL sa se restrictioneze circulatia autovehiculelor inmatriculate in tarile UE. Singurul efect al acestui "anunt" este sa mai sperie doi-trei țărani cu 1000E in buzunar ... atăt!

  • ion, marţi, 26.02.2013 09:37

    nu ar fi mai simplu sa iesim din UE? Ar avea vamesii o paine buna buna,ar putea guvernantii sa dea ce legi vor....dar ce faina ar fi o dictatura! Cu cota de benzina,cu duminici pare si impare....ce anvelope de iarna? restrictie 3-4 luni! asa rentabilizezi CFR-ul....Ce simplu este! MAI nu dormiti! Citeam ce nenorocire este sa te loveasca un "bulgar". Dar stiti cum se simte un german sau italian lovit de un roman?Dar sa te loveasca unul asigurat la Carpatica sau Unita?

  • inexorabil, marţi, 26.02.2013 10:26

    Din cate am auzit, UK doreste sa iasa din UE si chiar ar lucra in secret la o strategie viabila ca sa plaseze dinamita fix in inima mastodontului cu picioare de lut. Se pare ca limbajul economic "comun" nu poate fi un substituent nici pentru specificul national, nici pentru interesul national. Visul de babilonizare europeana sa apropie de sfarsit, deoarece factorii responsabili din tarile membre incep sa realizeze nefunctionalitatea si hilaritatea acestei idei artificiale, bombastice si......birocrat-bugetivore; ar fi de preferat tot o Europa a natiunilor libere si independente, care colaboreaza strans pe toate planurile si isi respecta dezideratul de suveranitate. SUE o va lua in......barba. Idiotenia asta cumplita cu acquis-ul comunitar care ii aduce pe toti cetatenii la un numitor comun se cheama tot un fel de totalitarism, dar, chipurile, civilizat, evoluat, delicat. Experienta unui URSS cu mai multa paine si mai putin KGB (daca ma gandesc la ce capcane ascund mobilele noastre cele de toate zilele, n-as prea crede in mitul evaporarii "ochiului tridimensional") nu-mi suscita niciun sentiment civic grandios; "libera circulatie a marfurilor si persoanelor" (a, da, si a ideilor - politically correct, of course) poate fi realizabila si intr-un cadru diversificat legislativ, operativ dupa norme strict locale. Asa nu s-ar mai ajunge la situatii absurde precum corturile nehalitilor tuciurii care acum tind sa impanzeasca pana si sobra Germanie. Don't you think?

  • gelu, marţi, 26.02.2013 10:32

    Nu inteleg de ce multi amatori de masini comenteaza o parere dintr-un articol cititi domnilor proiectul direct pe site-ul MAI si veti vedea foarte clar lucrurile

  • inexorabil, marţi, 26.02.2013 10:46

    Nota: "SUE o va lua" nu este un dezacord subiect-predicat. Statele Unite ale Europei nici nu exista, in opinia mea "anarhista", "extremista" si "misticista". Nici macar in propozitie :) In concluzie, eu incurajez revenirea la vechea paradigma geo-fizica, cu hotare in toata regula. Vreau masina de afara? Atunci sa platesc taxele vamale aferente statului in care vreau s-o inmatriculez! Si voi varsa bistari si in contul autoritatilor de mediu, atunci cand vor fi cu adevarat preocupate de mediu de o sa ma simt ca in Rai la picnic. Mmm, asa-i ca sunt modern? Pai chiar sunt, ca de postmodernism m-am lasat demult :D

  • john_range, marţi, 26.02.2013 12:04

    Fratilor...inmatriculati-va masinile pe numele vostru si umblati legal!!!Asa e cel mai bine!!!Referitor si la cretinii,care cumpara o masina de la un propietar in acte,si uita sa mai vina sa si-o treaca pe nume,si tot asa o vinde mai departe,si masina ramane pe numele unuia care nu mai foloseste deloc masina,si lui ii vin amenzi si prostii de plata!!!Fac referire aici la masinile inmatriculate in tara,nu am treaba cu masinile inmatriculate in strainatate!!!

  • gore, marţi, 26.02.2013 14:18

    cititi aici si plangeti cei cu logan doua puncte si ghinimele NICI O SANSA PENTRU ACEASTA LEGE inchid ghinimelele

  • dan, miercuri, 27.02.2013 09:19

    @gore Ce-s alea "ghinimele"?

  • feregan magda, miercuri, 08.05.2013 11:31

    daca ai o firm in anglia ,masina inscrisa pe numele tau(in anglia)si circuli mereu anglia -rom.,rom. -anglia,ce acte (ale firmei binentels)iti trbuie aici in rom.cand ajungi cu masina???