Reguli noi pentru închirierea trotinetelor: chestionar cu 5 întrebări și asigurare

Publicat miercuri, 08.11.2023 15:49 de Alexandru Monenciu

Cei care închiriază o trotinetă electrică vor trebui să completeze un test de circulație, iar cei care dețin o asemenea trotinetă vor fi obligați să aibă asigurare. Acestea sunt doar câteva dintre amendamentele aduse de deputați legislației în vigoare.

Numărul trotinetelor electrice a crescut vertiginos în ultima perioadă. Marea problemă este că acestea sunt închiriate, de foarte multe ori, de persoane care nu au habar de reguli de circulație elementare.

Deputații urmează să voteze o serie de amendamente aduse legislației în vigoare, scriu cei de la

Profit.ro.

În primul rând, proprietarii de trotinete electrice vor fi obligați să aibă asigurare. ASF urmează să emită normele în acest sens. Trotinetele aflate în regim de închiriere, de la companii private, au deja o astfel de asigurare.

Apoi, cei care vor să închirieze o trotinetă electrică vor trebui să completeze, mai întâi, un formular cu 5 întrebări elementare din legislația rutieră.

"Este absurd ca cineva să circule cu un mijloc de transport pe drumurile publice și să nu știe ce este aceea trecere de pietoni, ce înseamnă culoarea roșie a semaforului. Fiecare dintre noi cred că am observat lucrul acesta, că în trafic utilizatorii de trotinete electrice trec pe culoarea roșie ca și cum semaforul nu ar exista și atunci, ca mijloc preventiv, se va institui această obligație," susține Gabriel Andronache, liderul deputaților PNL.

Chestionarul va fi integrat în aplicația firmelor care închiriază trotinete electrice.

Mai departe, deputații au majorat vârsta minimă pentru a putea utiliza o trotinetă, de la 14 la 16 ani. Părinții vor răspunde legal pentru minorii care nu respectă noile condiții.

Totodată, utilizatorii de trotinete electrice vor fi obligați să poarte cască de protecție în anumite condiții. Circulația trotinetelor va fi obligatorie cu luminile aprinse pe drumurile publice.

Nu în ultimul rând, a fost menținută viteza maximă de 25 km/h. În viitor, va fi modificată legislația pentru confiscarea trotinetelor care nu respectă această regulă, dar și interdicția ca acestea să circule pe trotuare.

via Profit.ro

  • Alin, miercuri, 08.11.2023 17:17

    Astea trebuie eliminate definitiv. nu au ce cauta in orase pe nicaieri. Pe undeva in parcuri departe de lume, pe alei dedicate, poate. Dar nu pe trotuare, nu pe strazi, nu nimic. De ce?! La baza sunt niste jucarii, la care o minte creata s-a gandit sa puna motor mai puternic. O jucarie, unde atat utilizatorul cat si cei din jur se expun la raniri grave. Masinile necesita omologari peste omologari, si teste peste teste de siguranta, si porcariile astea, orice redus mintal le poate folosi sa raneasca, chiar fatal, niste persoane inocente, nistre trecatori civilizati. Si politia oricum e in romania pilaf, trec masini pe rosu, opresc pe strada, far depasiri aiurea si politaiul se face ca nu vede, se uita imediat in partea cealalta. De ce sa munceasca, cand poate sa stea linistit. Timpul trece, leafa merge, pensia vine rapid. La trotinetisti, nu se vor lega la cap chiar deloc.

  • Dutz, miercuri, 08.11.2023 18:01

    Alin, ai dreptate din păcate… tot din păcate nu se pot elimina si la ce trafic avem, ar cam trebui încurajate si găsite soluții pentru a evita situațiile pe care tu le-ai menționat. Eu folosesc o bicicleta electrică de 3 ani si un monociclu electric…. am fost foarte aproape de a avea accidente grave din cauza pietonilor care “țâșnesc”, uși de la mașini care se deschid la 2 m in fața ta șamd. Am început sa evit deplasarea cu bicicleta pe anumite intervale si in anumite zone… asta este, aleg sa stau in trafic. Pe de alta parte am petrecut vara câteva săptămâni in Lituania, Letonia, Estonia, Finlanda… si lucrurile stau mult diferit, exista respect, mult respect si cam vine de acasă. Nu-i nevoie de Poliție, si nu cred ca poliția va rezolva ceva…

  • Mircea Badea, miercuri, 08.11.2023 22:03

    sa circule pe trotuar! de ce doar 5 intrebari? macar 15 si toate cu raspuns multiplu, mai de olimpiada asa... luminile ar trebui sa fie ca la motociclete macar, altfel tot nu se observa la timp.

  • @dutz, miercuri, 08.11.2023 22:06

    ma gandeam io ca n-ai nici macar permis de bicla..e complicate pt unii..

    Dutz, miercuri, 08.11.2023 22:13

    Genial… ;))

  • Andrei, joi, 09.11.2023 12:27

    "Nu în ultimul rând, a fost menținută viteza maximă de 25 km/h. În viitor, va fi modificată legislația pentru confiscarea trotinetelor care nu respectă această regulă, dar și interdicția ca acestea să circule pe trotuare." Nu îmi e clar dacă s-a menținut, se va introduce sau se modifica interdicția de a merge pe trotuar. Vehiculele nu au ce căuta pe trotuar. Acolo circulă pietoni vulnerabili: copii, bătrâni, persoane cu dizabilități. Trebuie sa îți refești copilul și pe trotuar? Dacă ți-l lovește un trotinetist care merge cu 25 km/h nu o sa fie deloc bine. In vestul Europei bicicletele și trotinetele nu au voie pe trotuar. Trotinetele sunt un caz aparte: sunt periculoase pe carosabil (utilizatorul e vulnerabil), sunt periculoase și pe trotuar (utilizatorii sunt un pericol). Din această cauza în unele țări trotinetele sunt, de facto, interzise pe drumuri publice. Ele ar ajuta enorm la relaxarea traficului și reducerea poluării dar au nevoie de infrastructura specia, de exemplu benzi de circulație dedicate și protejate. Iar asta nu prea vad să se întâmple, deocamdată, decât local unde exista spațiu, voința și bani.

  • noname00, joi, 09.11.2023 16:33

    Ar trebui ca cei cu trotinete electrice sa aiba la ei buletinul, cum soferii trebuie sa aiba la ei permisul

  • @noname, joi, 09.11.2023 19:22

    sa il tina captusit bine, ca poate sa sara departe de ei..

  • @andrei, joi, 09.11.2023 19:24

    hai sa fim seriosi, bicicletele prin si 50+ si au voie pe trotuar, nu am vazut vreo bicla fugarita pe trotuar.

  • eu, vineri, 10.11.2023 12:28

    imediat ce au aparut acele trotinete de la bolt si lime, mai inchiriam si eu cate una pe distante scurte pe strazi cu trafic redus din centru, mai taiam uneori cismigiul cu ele, pentru ca imi scurtau binisor durata deplasarilor pe unde aveam treaba. ajunsesem chiar sa imi scurtez timpul estimat al calatoriei, fiindca ma bazam pe ele, imi placeau, erau solide, grele, dadeau un sentiment de stabilitate, confort, placute in utilizare, se simtea placut cuplul puternic la accelerare si recuperarea energiei la decelerarea progresiva. eu intotdeauna le-am folosit cu simt de raspundere si cu grija, ca si cum ar fi fost bunul meu propriu. dar de cand au inceput pustanii sa le prinda gustul, eu nu mai am curaj sa merg pe asa ceva pentru ca au ajuns niste epave rablagite si troncanitoare: merg agresiv pe ele ca niste primate salbatice, fac drifturi cu frane puternice cu derapaje si distrug rotile, raman pe asfalt urme lungi de cauciuc in urma lor, se urca cate 2-3 haidamaci pe ele mai-mai sa le rupa-n bucati, sar ca gibonii cu ele de pe borduri de +20 cm, dau cu ele-n toate gropile, au ajuns un dezastru. nu ele in sine sunt periculoase, cum zice si Dutz ca a experimentat la nordici, ci nesimtirea cu care sunt folosite, respectul zero fata de un bun pana urma public, pentru ca este folosit de multe persoane, cu mers la rupere, nici vorba de acea "utilizare cu diligenta unui bun proprietar" plus pericolul real si evident pe care il prezinta la adresa pietonilor sunt factori care vor face ca si la noi in curand aceste trotinete electrice sa se elimine, mai bine zis se auto-elimine. daca la inceput m-a bucurat aparitia lor, acum voi fi si mai bucuros de disparitia lor. si mai trebuie reglementata cumva si situatia celor cu troti personale, unele sunt adevarati monstri: cu 200 de lumini ca pe tirurile alea pom de craciun, grele, puternice de ar putea tracta si o masina, cu acceleratii de scot fum din roti si prind viteze de ghiulea, de aproape 100km/h. nu e normal sa existe asa ceva nici pe trotuare si nici pe carosabil, sunt un pericol pentru toata lumea.

  • George Simion, sâmbătă, 11.11.2023 02:31

    pardon, ultimii 20 de ani!!