REPORTAJ: Adrenalină pe circuitul Balaton Park, alături de toată gama Porsche

Publicat miercuri, 11.06.2025 13:38 de Alexandru Monenciu, Foto: Radu Chindriș

Atunci când Porsche ne-a lansat invitația de a participa la evenimentul Porsche on Track, am răspuns "prezenți". Până la urmă, de câte ori ai șansa să conduci pe circuit toată gama de modele a mărcii din Stuttgart? Și când spun toată gama, nu exagerez deloc.

Atunci când plătești zeci de mii, sau, de cele mai multe ori, sute de mii de euro, pe un model Porsche, nu cumperi doar mașina, ci o întreagă experiență. Marca germană știe să își țină aproape clienții, să îi fidelizeze, prin intermediul unor evenimente speciale.

În urmă cu ceva timp am participat și noi la un asemenea eveniment, atunci când am parcurs celebrul Transfăgărășan alături de peste 100 de modele Porsche, venite și din afara țării noastre.

Acum, constructorul din Stuttgart ne-a invitat la un alt eveniment special, denumit Porsche on Track Experience. Altfel spus, germanii ne-au provocat să conducem toata gama de modele pe circuitul Balaton Park, aflat la nici 100 de kilometri de capitala Ungariei.

Așa cum denotă și numele evenimentului, a fost o întreagă experiență, care s-a întins pe mai bine de 5 ore, în care am trecut prin mai multe probe. Despre această experiență îți voi povesti, pe larg, în rândurile următoare, dar nu înainte de a-ți oferi și câteva informații de background despre circuitul care ne-a găzduit.

BALATON PARK, CASA ETAPELOR DE MOTOGP DIN UNGARIA

În comparație cu țara noastră, Ungaria stă mai bine la capitolul organizării de evenimente de motorsport, de anvergură mondială. Cel mai cunoscut circuit maghiar este, fără îndoială, circuitul Hungaroring, aflat la o aruncătură de băț de capitala Budapesta.

Celebrul Bernie Eclestone, fostul șef al Formulei 1, a ținut morțiș să organizeze o cursă în spatele fostei Cortine de Fier, dar, până la urmă, i s-a recomandat să aleagă Ungaria, mai exact Budapesta. Planurile inițiale vorbeau despre organizarea unei curse stradale (asemănătoare cu Monaco) în cel mai mare parc din Budapesta.

Până la urmă, însă, guvernul maghiar a luat decizia de a construi un circuit nou lângă oraș. Lucrările au început în data de 1 octombrie 1985 și au fost finalizate în doar 8 luni. Un timp record.

Prima cursă de Formula 1 a fost găzduită de circuitul Hungaroring în 25 martie 1986. De atunci, circuitul maghiar a găzduit și curse din campionate ca International GT Open, Porsche Carrera Cup Benelux, TCR World Cup, FIA WTCR Race of Hungary sau DTM.

În 2019, un grup de investitori privați a pus bazele unui nou circuit, mai modern decât Hungaroring. Balaton Park, căci despre el este vorba, se află la 86 de kilometri de capitala Budapesta, pe malul lacului Balaton, și a fost inaugurat în 2023.

Este un circuit construit la standarde FIA Grade 1. Are o lungime de 4.124 metri și totalizează 16 viraje: 6 viraje de dreapta și 10 viraje de stânga.

Tot în 2023 s-a anunțat că circuitul Balaton Park va fi inclus, anul următor, în Campionatul Mondial de Superbike. Perla coroanei, dacă ne referim la cursele moto, este însă MotoGP.

După o pauză de 33 de ani, MotoGP se întoarce în Ungaria, chiar pe circuitul Balaton Park. Etapa maghiară va avea loc în weekend-ul 22-24 august 2025.

PORSCHE ON TRACK EXPERIENCE, PE BALATON PARK

Evenimentele Porsche On Track Experience sunt găzduite de circuite cu renume precum Spa-Francorchamps din Belgia, Red Bull Ring din Austria, Nurburgring din Germania și Barcelona-Catalunya din Spania. Altfel spus, circuite pe care ai ocazia să calci pe aceleași urme pe care au călcat piloți care au scris istorie, sau care încă scriu istorie.

Pe durata întregului eveniment, participanții (în mare parte clienți Porsche, actuali sau viitori) sunt asistați de peste 300 de instructori Porsche, pentru ca totul să se desfășoare în condiții de siguranță deplină.

Automarket a zburat la Budapesta pentru a lua parte la evenimentul Porsche On Track Experience găzduit de circuitul Balaton Park. Încă de când am ajuns la hotel am înțeles că urmează o experiență de neuitat pentru că, ghici ce, am fost întâmpinați de un exemplar Porsche foarte special: un 911 GT3 Manthey Racing. Nu a fost deloc o coincidență, având în vedere că Porsche este acționarul majoritar al Manthey Racing.

Din păcate, nu am condus "bestia" finisată în nuanța Albastru Riviera. Dar nu ne-am supărat, pentru că la circuit ne aștepta (aproape) întreaga gamă de modele Porsche: de la 911 (în diverse versiuni, inclusiv GTS și GT3) la Taycan, Macan electric, Cayenne și Panamera.

Din această companie selectă de modele a lipsit, motivat, 718. În urmă cu două săptămâni, Porsche a confirmat că producția versiunilor termice ale modelelor 718 Cayman și Boxster va ajunge la final în luna octombrie. Ele vor primi, însă, o versiune pur electrică.

Revenind la mașinile noastre, odată ajunși la circuitul Balaton Park, a urmat o scurtă sesiune de briefing, iar apoi am fost împărțiți în patru grupe care au purtat numele unor culori celebre din paleta Porsche: Galben Speed, Albastru Riviera, Verde Iris și Roșu Guards.

SLALOM ȘI LAUNCH CONTROL CU PORSCHE 911

Atunci când testezi o mașină pe stradă, pe drumurile publice, trebuie să respecți regulile de circulație. Asta înseamnă că nu ai cum să testezi mașina la adevăratul său potențial, iar dezamăgirea crește exponențial atunci când te afli la volanul unui model sport, cu adevărat special.

Pe circuit, însă, este altă poveste. Aici, într-un mediu controlat, fără trafic, pietoni și fără alte obiecte "periculoase", poți să împingi mașina mai aproape de limita ei sau, cel puțin, cât mai aproape de limita ta. Pentru că, nu-i așa, nu toată lumea este pilot profesionist.

Primele probe la care ne-am aliniat au fost cea de slalom și cea de Launch Control. Dacă la prima ai nevoie de puțină îndemânare, cea de-a doua nu necesită atât de mult talent.

Așadar, prima mașină în care ne-am urcat a fost Porsche 911 Carrera. Cu alte cuvinte, versiunea de bază a celebrului model sport: motor de 3.0 litri turbo, boxer, șase cilindri, 394 CP, 4.1 secunde pentru repriza 0-100 km/h și roți motrice spate.

Prima tură am făcut-o în dreapta, la volan aflându-se instructorul Porsche. Apoi am urcat la volan pentru o tură de încălzire, iar mai apoi a urmat tura cronometrată. Ambele făcute cu instructorul în dreapta, care îți mai dădea un sfat avizat pentru a fi cât mai rapid.

Chiar dacă pneurile nu aveau, încă, temperatura optimă, pentru aderență maximă, iar mașina pe care o conduceam era cu roți motrice spate, pot spune că m-am descurcat mai mult decât decent. Cel mai mult m-a ajutat mașina cu manevrabilitatea ei de invidiat.

Pe tura cronometrată am obținut un rezultat de 20.56 secunde. Recordul zilei a fost de 18.46 secunde, dar de-abia la final am aflat că jurnalistul în cauză era și pilot profesionist.

După proba de îndemânare a urmat proba de Launch Control, pe care am făcut-o la volanul unui 911 Carrera 4 GTS, adică primul 911 hibrid, în versiunea cu tracțiune integrală. În acest caz am avut un motor de 3.6 litri turbo, 541 CP și 0-100 km/h în fix 3 secunde.

Înainte să trec mai departe, trebuie să îți spun că sistemul hibrid propus de Porsche nu este unul gândit neaparat pentru eficiență și pentru mers electric ci pentru a spori performanța. Germanii au instalat un motor electric în axul turbocompresorului și un al doilea în interiorul cutiei de viteze PDK.

Motorul electric integrat în transmisie este alimentat de o baterie de 12 volți și o capacitate de 1.9 kWh. Cel de-al doilea funcționează pe post de generator, cu ajutorul energiei rezultate din fluxul gazelor de eșapament.

Pentru că au ales această configurație, inginerii Porsche nu au fost nevoiți să instaleze o a doua turbină. Astfel obții schimbări de trepte mai rapide și, cel mai important, elimini fenomenul de turbo lag.

Partea bună este că sistemul hibrid nu adaugă foarte multe kilograme, astfel că 911 Carrera 4 GTS are o masă proprie de 1.645 de kilograme.

Plecarea de pe loc, cu funcția Launch Control activată, este de-a dreptul brutală, fulgerătoare. Simți o lovitură în stomac și până apuci să te dezmeticești observi că ai deja peste 100 de km/h. Frânarea până la oprirea completă este la fel de impresionantă, mai ales dacă bifezi frânele cu o serie de componente carbon ceramice.

SIMFONIE BOXER PE CIRCUIT

Aceste prime două probe au avut rolul de a ne pregăti pentru ce avea să urmeze: o oră de mers pe circuit cu nouă modele 911: Carrera Coupe, Carrera Cabriolet, Carrera GTS Coupe și Cabriolet, Carrera 4 GTS Coupe și Cabriolet și 911 Targa 4 GTS.

Deși ai putea spune că ar fi fost de ajuns cele opt exemplare menționate mai sus, vedeta zilei a fost un alt model Porsche: noul 911 GT3. Vine cu o suspensie față (double wishbone) revizuită, pentru o manevrabilitate mai bună, poți bifa, în premieră, pachetul Weissach (înainte puteai doar pe GT3 RS), iar transmisia PDK schimbă mai rapid treptele. Nu că înainte nu o făcea.

Noi am condus chiar pe configurația pregătită pentru MotoGP, ceea ce înseamnă că am avut atât secțiuni rapide (linii drepte) cât și porțiuni mai tehnice (șicane și viraje lente).

Mașinile erau deja încălzite, așa că nouă nu ne-a rămas decât să ne urcăm la volan și să ne bucurăm de simfonia motoarelor Boxer, de vitezele care au ajuns chiar și la peste 200 de km/h și de manevrabilitatea care a consacrat modelul 911.

După o primă tură la volanul unui 911 Carrera 4 GTS cu pachet aerodinamic, care ne-a uimit cu felul în care răspunde la comenzi și cu rapiditatea cu care urcă motorul hibrid în ture, a venit momentul să ne urcăm în noul 911 GT3.

În cazul lui, vorbim despre un motor Boxer, de 4.0 litri, aspirat natural, care dezvoltă 510 cai putere. Deși este mai ușor decât 911 GTS, având 1.479 de kilograme, 911 GT3 atinge 100 de km/h în 3.4 secunde. Irelevant, până la urmă.

Ce pot să spun este că 911 GTS este mult mai agil, mult mai brutal în ceea ce privește livrarea puterii. De cealaltă parte, 911 GT3 te cucerește cu motorul său aspirat natural, cu sunetul care iese pe terminațiile sistemului de evacuare și, nu în ultimul rând, cu turațiile la care ajunge și la care se simte ca peștele în apă.

Problema este că trebuie să îl duci la 8.000-9.000 de rotații pe minut ca să simți cu adevărat ce poate, pe când 911 GTS îți arată toate aceste lucruri la turații mai omenești. Altfel spus, acesta din urmă este mai utilizabil în viața de zi cu zi.

Variantele Cabriolet și Targa au avantajul că poți parcurge sute de kilometri cu vântul în plete, dar au dezavantajul greutății mai mari, în mare parte datorită mecanismului de decapotare. De pildă, 911 Targa 4 GTS cântărește, la gol, 1.745 de kilograme.

Iar acest lucru se simte atunci când ataci virajele cu viteză mai mare. Tendințele de subvirare sunt prezente, mai ales pe virajele lente, iar spatele este mai jucăuș decât al variantelor Coupe.

Indiferent de varianta de caroserie, Porsche 911 este una dintre acele mașini care știu să transmită celui de la volan tot ce se întâmplă. Simți cu toate celulele corpului ce fac suspensiile, ce face direcția și așa mai departe. Acest lucru îți inspiră încredere și te face să fii mai bun decât ești de fapt.

SESIUNE DE OFF-ROAD CU MACAN, CAYENNE ȘI TAYCAN CROSS TURISMO 

După o oră întreagă în care glanda medulosuprarenală a secretat adrenalină cât pentru o lună, a venit momentul să ne calmăm și să testăm modelele Cayenne, Macan electric și Taycan Cross Turismo în off-road. Deși este un mediu în care nu le vezi foarte des, murdărite de praf până pe plafon, nu se feresc de terenul accidentat.

Garda la sol generoasă, modul de rulare Off-Road, motoarele puternice și sistemul de tracțiune integrală au fost puse la încercare pe un traseu care a inclus coborâri și urcări de pante, înclinări, încrucișări de punți și porțiuni prin pădure.

Cu Porsche Taycan Turbo Cross Turismo am experimentat ceea ce instructorii Porsche au denumit "dynamic handling" sau, în traducere liberă, am realizat derapaje controlate pe un traseu acoperit cu pământ și multe denivelări.

Trecând peste performanțele sistemului de tracțiune integrală, livrarea instantă a puterii a făcut ca totul să se simtă ca o lovitură de bici. La fiecare apăsare mai hotărâtă a pedalei de accelerație, mașina se înscria violent într-un derapaj controlat care l-ar fi făcut invidios chiar și pe marele Keiichi Tsuchiya. Cel supranumit "Drift King".

De menționat că toate mașinile pe care le-am condus, pe traseul de off-road, au fost echipate cu jante și anvelope standard.

ULTIMA PROBĂ A ZILEI, CU MASTODONȚII PE CIRCUIT

După orele amiezii, care au venit mult prea repede, experiența noastră Porsche On Track se apropia de final. Încununarea unei zile memorabile avea să fie proba denumită "4-door models on Track".

Adică, o oră pe circuit alături de Panamera Turbo E-Hybrid, Cayenne Turbo E-Hybrid Coupe, Macan Turbo electric, Taycan Turbo și Taycan GTS Sport Turismo.

Cum se simte electricul Taycan pe circuit? Foarte agil și manevrabil pentru greutatea lui, dar clar limita este mai joasă decât la 911.

Cayenne, Panamera și Macan electric, în ciuda faptului că sunt niște mastodonți, s-au descurcat admirabil. Da, direcția este mai ușoară, tendințele de subvirare sunt mai accentuate, la fel este și ruliul, dar trebuie să ții minte că nu îți cumperi aceste modele pentru a stabili timpi de referință pe circuit. Chiar și așa, nu poartă emblema Porsche degeaba.

FINAL APOTEOTIC: PASAGER ÎN TAYCAN TURBO GT CU PACHET WEISSACH

La final, cei de la Porsche ne-au surprins cu o tură de circuit, în calitate de pasageri în opt modele care mai de care. Pe șapte dintre ele le-am condus și noi, dar pe cel de-al optulea doar l-am admirat îndeaproape pe durata întregii zile.

Este vorba despre Taycan Turbo GT cu pachetul Weissach. O "rachetă" pur electrică, cu 1.034 de cai putere, care poate atinge 100 de km/h în doar 2.2 secunde și o viteză maximă de 305 km/h.

Nu prea sunt norocos din fire, când vine vorba despre trageri la sorți, dar de această dată soarele a răsărit și pe strada mea. Biletul pe care l-am tras m-a pus direct pe scaunul din dreapta a lui Taycan Turbo GT.

După întrebarea "are you ready?", instructorul Porsche care se afla la volan a activat funcția Launch Control și s-a dezlănțuit iadul. În puțin peste două secunde am ajuns la 100 de km/h, pe nerăsuflate aș putea adăuga, la propriu, iar primul viraj, care este unul de dreapta, s-a apropiat rapid.

Celelalte mașini se distanțaseră între timp, dar nu mi-a părut deloc rău. Pentru că, astfel, am putut să experimentez și câteva derapaje controlate, cu fum din toate patru roțile, și mers aproape de limită într-un Taycan Turbo GT Weissach Package. O șansă rară, dacă nu chiar unică, chiar și din poziția de pasager.

Și nu, nu am filmat-o, pentru că am vrut să mă bucur din plin de toată experiența. 

  • Snow, miercuri, 11.06.2025 14:17

    Frumos, vreau si eu ! Desi mi-e teama ca afirmatia "Atunci când plătești zeci de mii, sau chiar sute de mii de euro" nu e adevarata in 9 cazuri din 10. Majoritatea modelelor Porsche actuale au pretul de pornire de peste 100.000 de Euro ... zecile (multe) de mii sunt pentru modele mai vechi, indelung rulate, de ocazie ...

  • MarS, miercuri, 11.06.2025 14:53

    cat costa o astfel de experienta la Balaton?

  • pt MarS, joi, 12.06.2025 05:08

    Oricuma, in mod sigur o astfel de experienta i-ti poti permite doar daca esti angajat la Hidroelectrica, CFR, Romgaz . . ..

  • piticu, joi, 12.06.2025 09:22

    Ia uite-l si pe piticu ciocanel atomic cu capu-n poza ... ca doar atat ii incape.