Robotul Ruth: cum testează Ford butoanele de pe bordul maşinilor
Ştiaţi că Ford testează butoanele de pe bordul maşinilor sale cu ajutorul unui robot al cărui singur scop este de a apăsa de milioane de ori un buton cu aceeaşi forţă? Nici noi. Am aflat la Centrul de Cercetare şi Dezvoltare Ford din Aachen.
Ce înseamnă pentru voi calitatea interiorului unei mașini, trecând peste senzația tactilă a materialelor? Mulți ați răspunde că este vorba despre sunete: cum sună ușa când se închide, ce "click" face un buton când îl apeși sau cum se aude torpedoul când în închizi.
Ford este de acord și plusează:
Automarket a vizitat Centrul de Cercetare şi Dezvoltare Ford din Aachen şi a aflat cum reuşeşte o marcă precum Ford să dezvolte butoane pe gusturile fiecărui continent. Pentru că aceste gusturi diferă.
Faceţi cunoştinţă cu Ruth
Deși fiecare apasă diferit pe butoane, niciunul dintre noi nu apreciează ca butonul apăsat să fie moale și să se miște pe mai multe axe în afară de sus-jos atunci când îl apăsăm, dar cum faci să testezi asta fără să fii afectat de subiectivismul oamenilor? Simplu. Folosești un robot. Americanii l-au numit Ruth, abrevierea de la Robotized Unit for Tactility and Haptics. Dacă primele două cuvinte se traduc singure, tactilitatea se referă la senzația pe care ți-o lasă un obiect atunci când îl apeși, în timp ce "haptics" se referă la procesul recunoașterii obiectelor prin atingere.
Ca să facem totul mai ușor de digerat, imaginați-vă sistemul 3D Touch al noului iPhone 6S. Dacă roiectanţii telefoanelor se gândesc abia acum la modul în care trebuie să "se simtă" un buton apăsat - fie el şi virtual, prezent exclusiv pe display-ul telefonului, această grijă există de decenii în lumea auto.
Butoanele fără ochi şi urechi
Ford ne-a pus simțurile la încercare printr-o probă interesantă: am avut în față trei cilindri, fiecare cu câte un buton pe el. Doar că ne-am legat la ochi și ne-am pus căști pe urechi. Cum mai identificăm calitatea unui buton, dacă nu auzim ce sunet face la apăsare și nu vedem cum arată?
Cei de la Ford au fost suficient de drăguți să nu schimbe aspectul butoanelor. Vestea bună este că simțul tactil nu minte așa ușor, astfel că simți imediat dacă butonul pe care îl apeși merge doar sus-jos sau se mișcă haotic precum mini joystick-urile de pe controller-ul de PlayStation. Dar urmărind experimentul făcut de mai mulți participanți, am descoperit că butonul ferm la apăsare pe care îl apreciam eu (și care s-a dovedit și varianta aleasă pentru producție) nu a fost la fel de apreciat de persoanele de sex feminin, care au considerat că este de calitate, dar trebuie să-l apeși prea tare ca să-l folosești.
Inginerul Ford responsabil de demonstrație ne-a explicat că acest aspect reprezintă unul dintre cele mai dificile lucruri de decis la proiectarea și finalizarea unui model nou. Se folosește întotdeauna o medie formată în urma unui grup de studiu, care este controlat precis pentru a asigura rezultate cât mai fidele (comportamentul grupului se schimbă în funcție de lumina ambientală, de muzica ambientală și se schimbă chiar și dacă subiecţii tocmai au luat prânzul.
Pentru că asiaticii preferă plasticul tare - singurul care nu se înmoaie de la soarele puternic și de la umiditatea pronunțată din regiune, americanii vor ca totul să fie moale, iar europenii caută ceva între cele două senzații, având gusturi dificile. Toată această diversitate ne face să apreciem și ma mult când găsim un produs unic în toată lumea, de care sunt mulțumiți cât mai mulți clienți. Pentru că este foarte greu să-l faci să fie pe placul tuturor, dar și apreciat de toți.
... da pe la magazinul ala de mobila unde cumperi pachetul si il asamblezi acasa (daca poti) a fost cineva de la voi din redactie ? ... ca au acolo un robotel care testeaza un scaun. . . prin "asezarea" pe el de milioane de ori :) Sper ca nu va suparati, glumim si noi, ca sa mai destindem fumul asta de azot de la tedeiuri :))