Rovinieta ar putea fi înlocuită cu o taxă unică de drum în Europa calculată în funcţie de numărul de kilometri parcurşi

Publicat joi, 07.01.2016 10:50 de Daniel Popescu

Vestea bună este că am putea scăpa de rovinietă. Vestea proastă este că aceasta ar urma să fie înlocuită de o taxă unică de drum la nivelul Uniunii Europene calculată în funcţie de numărul de kilometri parcurşi.

Decizia Germaniei de a introduce o taxă de autostradă pentru toate maşinile care nu sunt înmatriculate în această ţară a generat un conflict cu Uniunea Europeană, întrucât aceasta este considerată discriminatorie.

Întrucât Germania nu doreşte să renunţe la aplicarea acestei taxe, Uniunea Europeană a venit cu o propunere radicală pentru rezolvarea conflictului, care va afecta însă inclusiv şoferii din România.

UE propune eliminarea taxelor locale de drum şi înlocuirea acestora cu o taxă unică pe nivelul Europei, a cărei valoare să fie determinată în funcţie de numărul de kilometri parcurşi.

"Avem nevoie de o soluţie europeană pentru taxele de drum. Numeroasele sisteme naţionale reprezintă o barieră în calea mobilităţii pe piaţa unică europeană. Valorea taxei ar trebui să se bazeze exclusiv pe numărul de kilometri parcurşi", a declarat Violeta Bulc, comisarul sloven pentru transporturi din cadrul Comisiei Europene.

O astfel de taxă de drum unică ar elimina practic rovinieta, însă cel mai probabil şoferii români ar urma să plătească mai mult decât până în prezent, în special dacă vor călători frecvent pe autostrăzi şi drumuri naţionale. În prezent, valoarea acesteia pentru autoturisme este de aproximativ 130 de lei pentru 12 luni, în timp ce taxa anuală pe care Germania o va introduce în 2016 pentru autostrăzi este de 88 de euro pe an.

Pentru moment, oficialii UE nu au discutat despre valoarea taxei unice pe kilometru.

Via Ştirile Pro TV, Welt

  • mowgli, joi, 07.01.2016 11:00

    Corect. Si Slovena stie ce zice. Ca sa mergi in Croatia, pe cea mai rapida ruta, treci prin Slovenia unde, desi faci vreo 70 de km pe strazile lor, trebuie sa platesti 15 euro pentru asta. E drept, au niste drumuri cum n-am mai vazut in Europa, dar pretul platit pentru asta e enorm. Absolut merita pentru cei care efectiv le si folosesc pe perioada lunga, dar pentru cei care tranziteaza e incorect, inutil si ineficient.

  • unckle, joi, 07.01.2016 11:22

    Ar fi un pas spre "normalitate". Avem drept de libera circulatie doar pana la prima vama ... apoi daca nu platesti ... platesti de te ustura. Este evident ca monitorizarea km parcursi de o masina va fi foarte dificil de facut, iar serviciile baietilor care dau km inapoi vor fi extrem de cautate (in pofida legislatiei recente). Avand in vedere ca suntem toti datori cu un ITP si ca pe masinile noi poate aparea ca dotare obligatorie la nivel de UE un aparat electronic care sa nu poata fi "ajustat", se poate discuta de aplicarea progresiva a unui astfel de sistem in cazul masinilor noi la care nu pot exista dubii la nr de km (sau poate se monteaza aparatura noua si pe cele vechi, proprietarul primind un "bonus" la pretul anual in schimbul "cinstei" de care vrea sa dea dovada) Urmatorul ar fi intergarea totala a UE in privinta asiguratorilor si legislatiei cu privire la modul de calcul al primelor si despagubirilor ... asiguratorii sunt aceiasi, ca nu avem DorelAsig SA in romania. "Jucatorii" de pe piata de asigurari ar trebui obligati la respectarea unei legislatii identice in toate statele UE.

  • mowgli, joi, 07.01.2016 11:33

    @Unckle, de ce n-ar merge un sistem ca-n Italia ? La intrarea pe autostrada treci printr-un checkpoint, iar la iesire platesti exact distanta parcura. Mi se pare simplu. Scump, dar simplu.

  • dumbravaandrei, joi, 07.01.2016 12:17

    avand in vedere ca in fiecare an cheltui cam 250 de eur pe vignete, 100 eur / an sa ma plimb prin toata europa fara griji nu cred ca ar fi chiar asa de rau... Iar cat despre transportatori ce sa zic... unii platesc rovinieta mai scump decat alte vignete :)

  • dumbravaandrei, joi, 07.01.2016 12:18

    si poate asa s-or ocupa direct europenii sa ne faca niste autostrazi, ca ai nostri nu prea par in stare de asa ceva...

  • S, joi, 07.01.2016 14:33

    Si cum mai fac eu multi km cu tdi-ul ce cnosuma extrem de putin ? Ba chiar produce motorina in rezervor... Ii zic la prietena ca mergem cu transportul in comun fiindca altfel am de platit rovinieta foarte scumpa ? Ce taxe ? Sunt cei mai mari... adica le-am platit acciza aia la combustibil + inca ai 50bani care mergeau in fondul pentru drumuri + rovinieta + alte taxe, scot taxe din fiecare produs pe care il luam noi la masina, tot pun accize pe ele si intra la bugetul alocat pentru drumuri, noi platim de zeci de ori taxe pe un serviciu, plateste producatorul, plateste intermediarul si plateste consumatorul final. Iar eu ma trezesc ca merg in fiecare zi la drum lung pe anumite zone ca un sofer beat, evitand gropile mereu, iar pe unele nici nu ai cum sa le eviti, practic iau cele mai mici gropi fiindca drumurile sunt praf. Stiati ca exista drumuri nationale neasfaltate(de pamant) ca niste drumuri foriestiere, dupa atatea taxe nesimtite la noi in tara ??? Si mai au tupeul sa inventeze alte taxe pe care sa le "inlocuiasca" pe cele actuale ??? Treziti-va. Parca ieri am iesit cu totii pentru un guvern nou... si am pus alti ratati ai societatii. RUSINE !

  • Goguta, joi, 07.01.2016 15:34

    Bun , as fi sa zicem de acord. Dar din aceasta Taxa , cat primeste fiecare tara ? In functie de km de Autostrazi pe care le are sau primeste o suma fixa ?.

  • CLUBLANCIA.RO, joi, 07.01.2016 17:49

    LA MULTI ANI pe 2016! Cum calculeaza ei media km parcursi de mine, in ultimii 3-5 ani, sau platim la final de an, facem poze la kilometraj, etc....... astia au idei mai trasnite decat romanii :)

  • lorinczi.thomas, joi, 07.01.2016 22:33

    Daca tot se face asa sa se faca pana la capat: Ar trebui sa existe mai multe solutii, in functie de tipul de vehicul. 1. Pentru persoana fizica...: a. ...care merge putin pe autostrada cu masina personala, plateste la finalul anului cat km conduce (problema e daca are un drum absolut neprevazut pana la mama dracu si arde rau la buzunar dupa). b. ...care merge mult prin tara cu masina personala, sa plateasca in fiecare luna n euro pentru km nelimitati. Pentru firme (indiferent ca pfa, firma de stat sau multinationala, etc) In functie de cate masini opereaza si ce tipuri sunt fiecare (fie ca transporta marfa fie ca sunt masini de serviciu ale angajatilor), sa se faca o suma pe care sa o plateasca anual repectiva firma, la fel nr nelimitat de km. SAU o solutie mai ciudata, prin care fiecare cetatean muncitor al statului sa dea o suma de n lei prestabilita pt autostrazi, indiferent ca are permis sau nu. Imaginati-va (fantezist desigur) 50 lei pe luna x 12 mil de romani care muncesc x 12 luni : 4,50 lei conversia la euro = peste 480 mil de euro pe an. Mai poti pune cativa lei si se mareste suma considerabil. Se pot scoate rovinieta, accizele de la benzina si sa se puna chestia asta.

  • Bogdan, vineri, 08.01.2016 10:20

    Bai nene, eu propun, ca sistem de taxare, lungimea de la hartia igienica. Sa stranga cu forta toti suportii de hartie igienica din bai si sa-i inlocuiasca cu unii MEGA INTELIGENTI dotati cu senzorii necesari masurarii lungimii hartiei trase de pe sul pentru fiecare individ in parte, fie ca tragi hartia de pe sul de-acasa, de la serviciu sau dintr-o locatie publica (birt, restaurant, cinema, opera, muzeu, etc). Apoi, suportii mega inteligenti sa trimita, fratioare, DIRECT la Finante lungimea de hartie rezultata pentru fiecare individ in parte. Eh ... si acum, ca avem o valoare reala pentru fiecare individ in parte putem sa incepem sa calculam: - o valoare pentru autostrazi - o valoare pentru DN-uri - o valoare pentru trotuare - o valoare pentru retele de distributie gaze, curent, apa - o valoare pentru borduri - o valoare pentru marmura si granit (ca trebuie sa manance si gura lui Videanu, nu ?) - o valoare pentru furaciuni (ca mai sunt o gramada care trebuie sa manance si gura lor) s.a.m.d. Ca sa nu fie discriminare, sa plateasca TOATA lumea.

  • scamel, vineri, 08.01.2016 11:20

    solutia optima este sa sa introduca aceasta taxa si cea ptr poluare in pretul combustibilului este cel mai corect si usor de aplicat. masina mai puternica si mai grea uzeaza carosabilul si polueaza mai mult dar si consuma mai mult .si care ruleaza mult consuma si plateste mult. si daca in drum treci printr-o tara unde combustibilul este mai scump nu alimentezi. guvernul respectiv va fi nevoit sa caute sa alinieze preturile la media europeana.

  • Fopel, vineri, 08.01.2016 20:06

    La un Sprinter costa 100 lei sa dai km inapoi. Iesi mai ieftin decat sa platesti vigneta. Mai ales daca faci multi km externi. Candi vinzi masina, dai km innapoi la original.