Saab ar putea cere din nou protecţie împotriva creditorilor

Publicat duminică, 28.08.2011 13:57 de Cornel Șocariciu

Datorită situaţiei financiare slabe, constructorul suedez Saab este pe punctul de a înainta încă o cerere pentru a obţine protecţie împotriva creditorilor.

Acum trei ani, când Saab încă se afla sub conducearea General Motors, oficialii suedezi cereau protecţie împotriva creditorilor.Acum, sub o nouă conducere, Saab este pe punctul de a înainta încă o dată o astfel de cerere întrucât finanţele constructorului suedez au ajuns aproape de zero.

În cadrul unei emisiuni difuzate la un post public de radio suedez, realizatorii au citit un raport în care, grupul Swedish Automobile NV (SWAN) se pregătea să ceară protecţie împotriva creditorilor, însă oficialii nordici au negat afirmaţiile. Mai mult decât atât, oficialii suedezi au spus că pentru moment evaluează orice opţini posibile pentru a asigura continuitatea Saab.

"Nu am luat încă nicio decizie cu privire la reorganizare", a declarat în aceeaşi zi, Mats Fagerhag, şeful care se ocupă de dezvoltarea tehnologică din cadrul SWAN.

Via | Carscoop

  • ztele, duminică, 28.08.2011 15:20
    Reconstruktion

    Sa vedem ce zic cei de la Endeavour intai, mai au vreo saptamana la dispozitie daca nu ma insel. SU.com zic ca reconstructia e o masura de backup, dar cel mai mare risc este sa convinga furnizorii sa mai treaca printr-o reconstructie dupa cea din 2009, atat de repede. Telenovela continua.

  • SaabCuantic, duminică, 28.08.2011 23:55
    greu de inteles...

    ...legile statului chinez, astfel ca implicarea efectiva a investitorilor "galbeni" in salvarea si revigorarea SAAB-ului depinde totalmente de unda verde a autoritatilor de la Beijing, care, ca iubitor statornic de SAAB, cu oricata rabdare ai incerca sa te inarmezi, te exaspereaza! In atare conditii, consider ca ne raman la dispozitie doar doua solutii logice: ori SAAB Aero&Systems lasa deoparte ratiunile economice si preia firma de automobile cu acelasi nume, adica fostul ei madular istoric, punand la bataie pentru achizitie sutele de milioane de euro pe care sigur le are, deoarece corporatia-mama este foarte prospera in acest moment (o refacere SAAB Avioane si Masini ar capata subit un capital mondial de simpatie nebanuit de mare, sunt sigur!...iar ofertele pentru noile tipuri de autoturisme SAAB ar curge garla, nu credeti?), ori sa se constituie din nou puternica asociatie de businessmani suedezi si norvegieni Koenigsegg Group AB, care sa inainteze lui "SWAN" o oferta traznet de fuziune sau macar de colaborare...Nu vad in ce ar consta "nerealismul" acestor propuneri ale mele! Eu nu afirm ca partenerii chinezi n-ar fi seriosi, dar legile celui mai progresist stat din lume prezinta unele cusururi care ar putea-o costa pe SAAB supravietuirea insasi !! Unii s-ar mai putea gandi teoretic si la varianta...VAG, dar n-o agreez din simplul si elocventul motiv ca, dintr-un renume exclusivist consacrat in 65 de ani, ne-am putea alege cu vreun surogat TDI, cum pare sa se intample cu miticul Porsche, si atunci neindoielnic ca s-ar risipi bruma de fani autentici SAAB care mai exista si deci care ar fi rostul?...Una peste alta, creditorii si...salariatii nu mai au rabdare, SAAB traversand cea mai critica perioada din intreaga sa istorie (Muller si subordinatii lui au depus toate eforturile supraomenesti posibile, ce sa le mai ceri in plus?...), dar toata vina eu o arunc pe umerii rahatului de...Partid Comunist Chinez, cu taraganarea lui stupida de a aproba niste actiuni firesti ale unor companii private, care trebuiau derulate deja! Uh, drace, n-ai sa intalnesti niciodata un comunist zdravan la minte! Iar SAAB ajuns foarte jos din moment ce n-a gasit altceva de cuviinta decat sa se umileasca la niste marxist-leninisti intarziati, cu apucaturi capitaliste bizare...

  • george, luni, 29.08.2011 10:26
    FANATISMUL LOVESTE UNDE TE ASTEPTI MAI PUTIN

    "Unii s-ar mai putea gandi teoretic si la varianta...VAG, dar n-o agreez din simplul si elocventul motiv ca, dintr-un renume exclusivist consacrat in 65 de ani, ne-am putea alege cu vreun surogat TDI, cum pare sa se intample cu miticul Porsche" Am trait s-a aud (ma rog, s-o vad) si p-asta...si inca de la unu` care pare sa aiba idee pe ce lume traieste... @ SaabCuantic Mi-ar placea sa citesc o detaliere a citatului de mai sus ca poate n-am inteles eu bine despre ce e vorba...nu de alta, da` asa cum e scris acum pare o gugumanie monstruoasa...

  • SaabCuantic, luni, 29.08.2011 12:56
    @george

    De ce te dai intrigat? Ce ti se pare de vociferat? Ca am pomenit de VAG? Vezi ca sunt destui care incrimineaza faptul ca Porsche s-a legat singura la cap fara s-o doara, ca nu era musai nevoie sa se incurce cu "VW", chiar daca isi poate spori oferta de produse datorita platformelor numeroase ale Grupului, poate folosi cele mai noi motoare dezvoltate de acesta (inca isi mai pastreaza autonomia benzinarelor, dar, vazand cate superlative aduna TFSI-urile in mai toate publicatiile auto, s-ar putea sa vrea sa le adopte si unde mai pui ca cheltuielile de implementare ar fi mai mici sub administrarea Grupului?) si indeosebi poate profita de pozitia foarte inalta de piata a conglomeratului...Iata niste avantaje strasnice pentru Porsche, dar cum ramane cu doctrina exclusivismului, cu politica de independenta, cu focusarea pe benzina turbo, cu respectul fata de fanii conservatoristi? Bah, sunt doar niste bagatele care in mod clar nu te umplu de bistari, nu? Si nu mai vreau sa discutam de VAG, ca-mi strica ziua :D Plus ca am incalcat dorinta lui ztele de a nu ma mai referi la "germane", dar ma iarta el, caci este cumsecade. N-as fi vrut sa dau lamuriri pentru expresiile mele, dar daca "anti-fanaticul" Georgel tine mortis, why not?

  • kumite, luni, 29.08.2011 13:50
    Priceputul

    Unul deja a aparut.Mai trebuie sa apare si sulica ala de bmw.Cuplul va fi formidabil.Nu toata lumea poate sa citeasca printre randuri.Nici macar ala care urla in disperare la altii .Minunatele cuvantari nu pot fi intelese daca nu stim sa citim printre randuri. Si mai avem si pretentii.

  • ztele, luni, 29.08.2011 14:21
    :)

    Pe mine ma depaseste discutia, iar Porsche nu ma intereseaza catusi de putin. Putem totusi sa ne concentram pe Saab? Muller a spus intr-un interviu ca reconstructia e o solutie.

  • george, luni, 29.08.2011 15:50
    GEORGEL?! BAH?!?!? AI STRICAT BUNATATE DE IAHNIE…

    @ SaabCuantic Am crezut ca ai scapat si tu caii in lucerna cum scapa tot omu` cand si cand dar acum mi s-a confirmat: e vorba de fanatism si chiar mai mult decat atat. Faptul ca ai pomenit de VAG, in sine, nu ma deranjeaza. Nu stiu cum ai ajuns tu la concluzia asta. Eu sunt unul dintre putinii care critica/injura VAG atunci cand acestia iau decizii idioate sau dau gherle. Foarte multi dintre cei care incrimineaza Porsche pentru tovarasia cu VW poate n-au habar de capu` si de viata lor si nu inteleg nimic din nimic. Exclusivismul consta, in principal, in pret, pret care este pe masura performantei si calitatii produsului. Cand ti-oi cumpara un 911 Turbo nou cu 19.999 de Euro, atunci mai vorbim de “democratizare” si pierderea caracterului exclusivist. Pana atunci, Porsche ramane un produs cat se poate de greu accesibil si, pe cale de consecinta, exclusivist. Apropo de motorul diesel, vad ca Jaguarul nu s-a prabusit in flacari cand a pus diesel pe 2 din cele 3 modele pe care le produce. “Exclusivistul” SAAB, la fel, nu si-a pierdut caracterul hmmm…exclusivist cand a pus motoare diesel pe masinile pe care le face chiar daca acele motoare erau de origine Opel. Sa inteleg ca Opel e cea mai greu abordabila marca de pe piata iar motoarele lor sunt etalon de rafinament? Cea mai dulce mostra de fanatism este asta: “Iata niste avantaje strasnice pentru Porsche, dar cum ramane cu doctrina exclusivismului, cu politica de independenta, cu focusarea pe benzina turbo, cu respectul fata de fanii conservatoristi?” Trecand peste faptul ca traim in secolul 21 si trecem prin niste vremuri crancene care ne obliga la tot felul de compromisuri, cred ca ar fi cazul sa raspundem la urmatoarele intrebari pentru a ne plasa in paradigma corecta: cine a decretat ca o singura tehnologie in ceea ce priveste propulsia trebuie folosita de fabricantul X? Cine a stabilit ca motorul diesel este si va fi veci pururi (mult) inferior motorului pe benzina? Cine a stabilit ce presupune “conservatorismul”? In urma cu ani de zile, Porsche nu avea nici ABS, nici airbag-uri, nici ESP, nici controlul tractiunii, nici aer conditionat, nici tractiune integrala, nici, nici, nici…Daca suntem adevarati “conservatori”, pai hai sa “dezbracam” masinile de toate aceste elemente ca doar nu putem accepta sa se puna pe masina toate nazdravaniile astea, nu?!? Probabil ca ma exprim eu prea complicat si de aia nu se intelege. Eu n-am tinut mortis sa mi se explice ci mi-am exprimat o dorinta...”Mi-ar placea sa citesc o detaliere a citatului de mai sus…”. Prin urmare, iti multumesc pentru amabilitate.

  • SaabCuantic, luni, 29.08.2011 16:40
    @george

    Imi cer scuze pentru confuzie...N-am vrut sa te jignesc, daca asa te simti. Termenul de "compromisuri" pe care l-ai inserat la un moment dat in textul tau recent mi-a aratat, fara umbra de dubiu, ca, de fapt, in sinea ta, in esenta, cum vrei sa spui, nici tu nu esti de acord cu alipirea Porsche de VAG, restul este cancan :D Faza cu "Diesel"-izarea SAAB-ului se poate imputa exclusiv satrapilor de la GM, am mai abordat tema in cauza, iar ztele a subliniat o realitatea foaaarte draguta, daca cercetezi arhiva, despre o calitate anume a Diesel-urilor de la SAAB, cu toata provenienta lor binecunoscuta (JTD-ul de la Fiat Group). Totodata, ztele are dreptate, ca de obicei: ar trebui sa repudiem insultele "voalate" si ironiile ieftine dintre noi si sa ne indreptam atentia catre miezul cel mai fierbinte al problemei: ce trebuie facut la SAAB? In primul rand, pornim de la o certitudine, cam "nasoala", dar de neocolit: productia este paralizata de prea mult timp, deci, implicit, intreaga strategie financiara a companiei pentru anul in curs a sarit in aer...Asta o stim sau o intuim cu totii. Daca vom continua sa ne lamentam ca babele pe marginea inactivitatii prelungite a firmei, ar fi in zadar, caci n-o ajutam cu nimic. Tot ce putem intreprinde in mod rezonabil este sa sugeram solutii, cu precadere pe termen lung. Nu-i vorba aici despre cine dintre noi se considera sau este considerat priceput si cine nu, important este ca fiecare persoana interesata de subiect sa avanseze ideile lui proprii, indiferent cum par acestea celorlalti (numai sa nu aruncam in eter cu afirmatii patologice gen "SAAB este un gunoi sau trebuie depus la cimitir etc.", cum mai cunoastem noi pe cineva in acest sens sau nonsens...). De ce sustin cu fermitate dialogul civilizat, intensiv si constructiv intre noi? Fiindca, simplu, dreptul fundamental la expresie s-a castigat cu sange in 1989 si ganditi-va ca unii au avut rude sau prieteni care au platit pretul cuvenit pentru ca noi sa putem vorbi fara oprelisti astazi! (ca ne mai scapa si neghiobii pe gura, este o fatalitate inerenta democratiei si, prin extensie, oricarei oranduiri socio-politice...) Revenind la tema zilei: sa nu se hazardeze nimeni sa creada ca "lasa ca au grija factorii responsabili de la SAAB de soarta brandului, fanii sunt doar fani, ei nu conteaza in complexul proces decizional!"...Fals! Eu am retinut din lectiile de management de la facultate ca un manager realmente iscusit nu va nesocoti niciodata parerile despre o anumita problema profesionala venite chiar si din partea femeii de serviciu, oricat de neavizate le-ar percepe la prima vedere...Prin analogie, pariaza cineva ca sefii SAAB-ului n-ar intra vreodata pe Automarket.ro si n-ar conchide astfel: "Ia uitati ce debiteaza tampitul X, nastrusnica gandire are in privinta lui SAAB, dar la naiba cu pragmatismul dus la extrem, haideti sa aplicam o sugestie originala de-a lui pe care noua nu ne-ar fi fatat-o mintea, poate ca va functiona si ne va da un impuls, teoretic orice este posibil, cine stie?"... Asadar, eu, nebunul incurabil (fiecare sat sau stat trebuie sa aiba unul, prin traditie :))) , am aruncat doua pietre in apa (a se vedea in primul meu comment de sus), dar vad ca nici un intelept nu se incumeta sa le scoata :D

  • SaabCuantic, luni, 29.08.2011 18:23
    adaos

    @george, dezbaterea despre exclusivism in lumea auto este destul de complicata...si poate aluneca insesizabil spre fanatism, ca sa-ti fac pe plac prin folosirea cuvantului cu pricina. De exemplu, daca cei de la MAN sunt patentatorii MAC (motorului Diesel), atunci i-am putea reprosa intregii "triade" germane ca il utilizeaza in mod regulat, chiar daca sunt autorizati, in special VAG-ului, pentru care MAN oricum realizeaza MAC-uri de multa vreme (de calitatea cea mai buna din lume, nimeni nu poate nega) si de aceea VAG s-a zbatut si inca se mai zbate sa achizioneze cat mai multe actiuni ale corporatiei din Munchen si nu se va lasa pana cand aceasta nu va intra practic 100% in Conglomerat...Invers, daca cei de la Mercedes-Benz sunt inventatorii MAS-ului (mai precis, Gottlieb Daimler pe baza schitelor lui Nikolaus Otto), atunci de ce nu le crapa obrazul de rusine celor de la VAG si BMW pentru faptul ca cele mai rapide masini ale lor fac peformanta pe baza motoarelor de tip Otto, ale caror principii de functionare variaza de la brand la brand si de la epoca la epoca, dar, in esenta, nu se schimba! Deci nu exista exclusivism absolut, fiecare se foloseste de creatiile celorlalti - este o axioma batuta in cuie. Ca sa fiu mai clar, eu n-am acuzat Porsche decat pentru faptul ca pare sa adopte caracteristici de constructie (caroserie si motoare) straine de ideologia pe care a pretuit-o decenii la rand. Pai cand iesi cu Cayenne si Panamera pe piata si le mai montezi si TDI-uri, toata lumea intelege logic ca ai cazut in febra profitului abundent (inseamna neindoios ca te "adaptezi", nu ca "progresezi"!), "contaminandu-te" de la VAG, si deduce imediat ca, nu peste multa vreme, si motoarele tale supraalimentate traditionale vor suferi inevitabil o influenta majora gen TFSI si atunci la ce sa-ti mai iei un Porsche cand VW si Audi iti contrapropun produse cvasi-identice, doldora de tehnologie si la preturi chiar mai scazute...Prin urmare, exclusivitatea interioarelor Porsche poate ramane intacta, nu-i bai, dar aici apare in ecuatie pur si simplu diluarea personalitatii distincte gratie careia ai facut furori odinioara, tu devenind doar o anexa, o remorca, un simplu punct in reteaua macroeconomica VAG, nimic altceva. In definitiv, Porsche a plecat de la o idee fulminanta - obtinerea controlului total asupra lui VAG - dar, din cauza unor erori de tactica manageriala, va ajunge treptat sa fie ea entitatea controlata tocmai de catre cei vizati initial pentru "cotropire"...

  • Adi, luni, 29.08.2011 22:15
    Eu nu inteleg de ce nu il lasa sa mora....

    Oricum de faliment nu va scapa. Mai devreme sau mai TARZIU, o sa se intample inevitabilul. ps. singura solutie ar fi sa se ,,rebrenduiasca.'' Doar asa ar mai putea pacalii pe cate cineva....

  • SaabCuantic, marţi, 30.08.2011 01:30
    @Adi

    Desi pe multi i-am "articulat" ori de cate ori asociau SAAB cu falimentul, de data asta ma tem ca n-am de ce sa protestez fata de randurile tale...Desi in sinea-mi repudiez ceea ce voi preciza imediat, SAAB chiar cocheteaza cu falimentul...unul de anvergura morala in primul rand, dar ce mai conteaza? Acum o sa-ti povestesc despre un alt tip de faliment, unul mult mai primejdios si mai reprobabil - falimentul de tara, al nostru, al Romaniei, in ciuda optimismului desuet al poetului autohton de rezonanta, alias Romanul Absolut, Eminescu: "La trecutu-ti mare, mare viitor!"...Tot asa se amagea si Dimitrie Bolintineanu: "Viitor de aur tara noastra are / Si prevad prin secoli ai ei inaltare"...Chiar asa?! Si cine anume ne va asigura acest viitor apoteotic? Cumva cuplul de comici bufanti BB ? (Becali-Borcea). Niste analfabeti de cea mai josnica speta ?? Niste talhari inraiti naparliti "european" in "mostre de realizati in viata", numa' bune de "invidiat", de "clevetit", de "mondenizat" si, nota bene, de "urmat" ???...Sau o mass-media care si-a pierdut de mult busola firescului normat ancestral si orice dara omeneasca de buna cuviinta si care ne intoxica neincetat cu frivolitati desucheate care invenineaza atmosfera pana si in Ceruri ?! Iata cum se verifica abrutizant proorociile evanghelice: "Cand Hristos Se va intoarce, oare va mai gasi El credinta pe pamant?"...In nici un caz, ci fel de fel de preocupari "lumesti", exact ca in perioada de nesimtire crunta a pacatosilor contemporani cu miticul Noe, numai ca acum pacatul, indiferent daca de factura obsteasca sau de "rang inalt", se invesmanteaza intr-o forma mai "evoluata", mai "moderna", mai "stralucitoare", mai "linistitoare", mai...ademenitoare. Daca asa stau lucrurile, atunci preconizatul faliment al SAAB-ului ni se va parea apa de ploaie in comparatie cu COLAPSUL (iata termenul adecvat in contextul national, deci este putin spus faliment...) Romaniei. Apropo, nu v-a ajuns cutitul rabdarii la os? Nu simtiti si voi ca meterezele rezistentei voastre launtrice sunt covarsite de sarabanda interminabila de receptii, sindrofii, botezuri, nunti si inmormantari (toate aceste actiuni de tip "coca-piti" de regula sunt desfasurate in public sub auspicii strident giga-fastuoase, de risipa antologica, pe fondul foametei panoramizate, reliefand epic ceea ce C.V. Tudor denumea sugestiv "dictatura neamului prost"...) ale "potentatilor zilei", in fapt niste lepadaturi de toata vremea (bisnitari, evazionisti si contrabandisti, gen Becali, Borcea si hat! o groaza ca ei, nenumarabili, cu totii niste sfertodocti notorii de ramai interzis daca te sinchisesti sa le asculti "exprimarile" de asa-zisi "oameni de afaceri", in realitate niste fameni profitori, banali, tenebrosi, agresivi!) ? Au ajuns petrecerile lor private absolut meschine, unde "spumega desfraul, in miscari si in cuvinte", sa fie considerate la unison in tara lui Baselu-Voda "evenimente sociale de prim rang" ?! Aha, carevasazica nu mai intereseaza pe nimeni sa-si ciuleasca urechile sufletului catre un teolog haruit precum Nicodim Mandita, un literat fecund precum scriitorul Octavian Paler, un savant eminent precum chirurgul Irinel Popescu, un ziarist cerebral precum inginerul Cristian Tudor Popescu sau un sportiv reverberant precum canoistul Ivan Patzaichin...Bah, "fraierii" astia n-aduc "audienta", de! Drama cea mai anchilozanta moral este ca oamenii "de rand", alias puhoiul popular de "prosti, da' multi", carora le place la culme sa se zgaiasca la tembelizor la asemenea porcarii ordinare (care reflecta in mod halucinant, neverosimil, parada desantata a borfasilor super-imbogatiti ai "tranzitiei", sub privirile suspect de ingaduitoare ale "autoritatilor statului" - care naiba or fi si alea?! - na poftim, ca statul nu este Dumnezeu, ba inca un copil naiv si entuziast, inarmat cu o sabie de lemn mesterita la gradinita, ar fi mai aplecat catre cruciada dreptatii decat "statul", cu toate "parghiile" lui de "putere a legii"), dovedesc efectiv un nivel de inteligenta extrem de scazut...Iar mass-media, in goana ei fetida, nonsensuala si patologica dupa "rating", se identifica magistral sub pielea tartorului care dispretuieste in continuu prea-indelung rabdatoarea toleranta divina, fiind supta fatalmente de orice urma macar filosofica de frica de Dumnezeu...Halal rol educativ si moralizator fata de societatea suculent demonizata de azi prezinta tembeliunea, pardon, televiziunea! In loc de concluzie: "democratia" este falimentul suprem in Romanica Abramburica, asadar, in mod inexorabil, nu putem invata nimic util de la un sistem de "valori" care corupe, denatureaza, desfigureaza, urateste si infiereaza spiritul uman...Doar caracterele cu adevarat mari dainuie peste timpul profan, insa, din nefericire, acestea sunt mai rare decat floarea de colt... Ei, ce zici, @Adi? Poate ca SAAB va scapa cumva de osandirea desfiintarii, dar oare va scapa si tarisoara noastra cacapitalista scumpa si draga?...

  • george, marţi, 30.08.2011 10:20
    TE SCANDALIZEZI DEGEABA

    @ SaabCuantic Apelative de genul “Georgel” si “BAH” nu mi se par tocmai politicoase…poate nu stiu eu sa le evaluez corect. Pana la “compromisurile” legate de structura organizatorica a acestui monstru economic despre care mai putem discuta o gramada (si nu cred ca putem inca sa decretam ca a fost bine sau rau), ma refeream la lucrurile pe care orice fabricant auto trebuie sa le faca pentru a putea sa ramana in viata si sa faca profit. Putem vorbi despre normele de poluare care au ucis, printre altele, masini precum Honda Civic Type R si Focus ST sau de normele de emisii de CO2 care vaneaza ca pe sobolani motoarele mari pe benzina, vorbim de tot felul de cerinte tehnologice obligatorii care cresc pretul si care creaza probleme masinilor si utilizatorilor lor (acum vreo 10 – 15 ani, un anumit model de Maseratti nu a putut fi vandut in America pentru ca stopurile spate erau in forma de bumerang, iar un model Pagani a patit acelasi lucru acum cateva saptamani din cauza unui airbag), vorbim de gusturile si orientarile clientilor care dicteaza directia de dezvoltare a gamelor si modelelor (ca tot vorbim de Porsche cu motor diesel, la 1.5 Euro pe litru de zeama, chiar si oamenii care isi permit o masina mai fitoasa, o vor ceva mai economica). Si fiindca tot vorbim de motorul diesel, daca GM a facut o porcarie punand motoare de acest fel pe SAAB, viitorul lu` SAAB (daca o mai exista vreunul) fara motoare diesel e o iluzie. Aici si eu sunt de acord cu ztele: insultele nu au ce cauta intr-un dialog civilizat. Faptul ca ma zburlesc la diversi indivizi de pe acest site este perfect justificat de comportamentul acestora. Atunci cand sunt luat la impins vagoane, ma dezbrac de caracter… Ce trebuie facut la SAAB? Imi asum riscul sa ma injuri din nou si-ti spun care ar fi solutiile: -sa faca fix ceea ce a facut VAG (cu sanse foarte mici de reusita) sau -sa fie preluati de un alt mare producator care sa-i puna pe picioare (n-as exclude deloc varianta VAG; te faci frate si cu dracu` ca sa treci puntea. Oricum mi se pare o varianta mai buna decat tovarasia cu chinezii sau indienii). In rest, eu n-as fi prea optimist in privinta deschiderii managementului SAAB catre opiniile si sfaturile din stanga si din dreapta. Mai degraba cred ca ar fi utila o condensare a diverselor idei vanturate pe-aici pe care cineva sa le traduca si sa le trimita personal la CEO-ul SAAB... In alta ordine de idei, cred ca faci confuzie intre termeni. Ceea ce-mi povestesti tu acolo despre MAC si MAS tine de exclusivitate care nu apartine din fericire nimanui. Cum ar fi sa platesti pentru o masina de 2 ori, asa cum se intampla in cazul calculatoarelor? Adica o data pentru fieratanie si o data pentru drepturile de autor care decurg din proprietatea asupra tehnologiei. Eu cred ca ar fi tare nasol...Discutia despre exclusivism a luat-o iarasi un pic pe langa subiect: “adoptarea unor caracteristici de constructie (caroserie si motoare) straine de ideologia pe care a pretuit-o decenii la rand” nu va dilua (substantial) nici exclusivismul acestei masini, nici rafinamentul. In primul rand, nu a semnat nimeni de la Porsche cu sange ca nu vor adopta diverse tehnologii (proprii sau imprumutate). Nici nu e recomandat asa ceva. Solutii care erau pana ieri “inacceptabile” (respinse tacit sau intr-o maniera ambigua de fabricant –cu exceptiile de rigoare precum Soichiro Honda care spunea ca “mecanicii mei nu se vor murdari niciodata pe maini de motorina”- si vocal de catre fani) sunt azi cheia succesului. Transformarea unui motor dintr-o rasnita pufaitoare si zgomotoasa intr-o bijuterie tehnologica pare o simpla adaptare desi are toate ingredientele progresului din punctul meu de vedere. Stiu, pare extrem de vulgar dar profitul, cateodata de-a dreptul obscen, este ratiunea de a exista a oricarui fabricant. SAAB se afla in prezent intr-o situatie de-a dreptul imputita pentru ca enormul capital de simpatie din partea fanilor nu poate plati din pacate furnizorii si salariatii. Referitor la ultimul tau mesaj, cu parere de rau iti spun ca te scandalizezi degeaba. Cu toate pacatele ei, nu televiziunea e de vina pentru haznaua in ne balacim ci chiar noi, "poporul". Acum 50 de ani nu avea nimeni televizor (nici radio nu aveau prea multi) si lumea parca era mai limpede la creier. "Poporul" este cel care voteaza aiurea sau deloc dupa care cade in letargie lovit de copita Mioritei. Din acest motiv falimentul rasunator al Romaniei (care e pe vine si de care nu vom scapa), va avea probabil si un efect pozitiv. Acela de exorcizare a acestui popor care a renuntat sa mai gandeasca si, cu atat mai putin, sa actioneze. Tot din acest motiv cred ca pentru a fi o exorcizare eficienta, aceasta trebuie sa fie si foarte dura. De data asta va trebui sa moara oameni de frig, foame si boli ca sa ne trezim si noi la realitate. Altfel o s-o luam de la capat ca si cand nimic nu s-a intamplat fiindca rezervele de imbecilitate ale acestui popor sunt cel putin la fel de mari ca cele de aur adica imense...

  • SaabCuantic, marţi, 30.08.2011 15:25
    @george

    Facem pace, bine? A fost o neintelegere, un schimb de replici mai acide la inceput. Hai sa ne respectam reciproc opiniile, chiar daca tu nu impartasesti unele de-ale mele si viceversa. Este dreptul tau natural sa mentionezi tot ce nu-ti convine din afirmatiile mele, nu ma supar cand ma "pui la punct", ba chiar ma bucur ca suntem capabili de un dialog fluent. Eu continui sa sustin ca Porsche va fi pana la urma doar o picatura oarecare din oceanul VAG, ceea ce nici celor mai modernisti, mai deschisi catre nou si mai dezinhibati dintre fanii brandului supersportiv respectiv nu le va pica prea bine, deci nu oblig pe nimeni sa subscrie! Cat priveste oportunitatile reale ale lui SAAB de normalizare, stabilizare si rentabilizare, evident ca singura n-are nici o sansa, este foarte corect ce spui, insa eu nu agreez decat pistele urmatoare, in ordinea preferintelor: SAAB Aero & Military Systems, Koenigsegg, BMW (dar nu in orice conditii, adica nu cu platforme de Mini si motoare de BMW 1.6L turbo pentru viitorul 9-2 sau cu aspect clar de BMW M6 CSL la conceptul "original" SAAB PhoeniX sau mai stiu eu ce nazdravanii) sau eventual Ford, cum sugera LauCalin. In cel mai rau caz as admite revenirea la GM, de care SAAB s-a rupt si nu prea! Nu m-am scandalizat in cazul lichelelor politico-interlope si tarfelor de tot soiul (si zoiul) care au acaparat, sfasiat si orientalizat aceasta tara "frumoasa si buna" (epitete desprinse din filmul "Actorul si salbaticii"), deoarece ma simt prea imun ca sa sucombez de indignare...Textul meu precedent il incadrez la capitolul pusee necesare de atitudine civica (vorba aceea: "Daca noi vom tacea, pietrele vor striga!"). Mi-e tare dor de nebunia dulce a Pietii Universitatii din 1990, ultima miscare idealista de constiinta nationala...Dar sa nu deznadajduim, caci vremea justitiei cuvenite, in speta cea providentiala, este foarte aproape, chiar bate la usa! Cine are urechi de auzit...

  • george, marţi, 30.08.2011 16:52
    IT`S A DEAL!

    @ SaabCuantic Nu am nici o problema cu cei care-si exprima opiniile chiar gresite cateodata atata timp cat o fac in baza unor argumente mai mult sau mai putin solide si intr-un mod civilizat. Am o mare problema cu "basistii". Aia care au citit la viata lor 2 bilete de tramvai si o eticheta de margarina si care spun prostii cat Canada cu aere de Himalaya. Sunt de acord cu toate parteneriatele mentionate de tine (daca ar fi si dorinta din partea lor) cu doua exceptii: Ford care a reusit sa bage in noroi 2 fabricanti cu staif desi avea forta financiara si tehnologica sa evite acest lucru si GM care stii tu mai bine ce a reusit. Cu SAAB in situatia data, mi se pare ca un parteneriat cu Ford sau GM este la fel de util ca o aspirina data unui bolnav de cancer in faza terminala...In prima faza, SAAB are nevoie de foarte multi bani si nici unul dintre cei 2 nu are suficienti pentru asa ceva. Eu iti recomand sa nu-ti pui prea mari sperante in vreun fel de justitie, indiferent de care va fi ea, providentiala, divina, etc, pentru ca sistemul e corupt in intregime iar singurul care poate sa-l repare doarme pe camasa nestiind nici macar ca poate remedia situatia, cu atat mai putin maniera in care poate face acest lucru.

  • Optimus, marţi, 30.08.2011 19:30
    @george

    GM si Ford nu au bani???!!!! Esti prea distrus pt secolul asta. Sunt de acord cu SaabCuantic.

  • SaabCuantic, miercuri, 31.08.2011 00:30
    dragii mei

    Sa nu creada nimeni ca m-a cuprins nostalgia dupa epoca GM, de care am amintit mai sus, dar ma gandeam asa, de pura curiozitate, la anul 2006, de exemplu, cand SAAB producea peste 133 000 de autovehicule (recordul ei istoric) si scotea din laborator minunatia cvasi-aviatica Aero X si o varianta Bio Power Hybrid a lui 9-5 (ambele fiind concepte)...O tempora! Si doar era in plina dominatie GM...So, are rost sa comparam cu "performantele" anului curent? Nu, nu am ce sa-i imput lui Muller & comp, dar ma doare teribil sa constat cum s-a ramolit aceasta marca de talie globala cu fiecare an ce a trecut necrutator fata de rabdarea fanilor...Pai cand intrai in perioada 2004-2008 in vreun showroom SAAB din tara, simteai in mod inechivoc cum radiaza de incredere, jovialitate si amabilitate angajatii respectivi, lasandu-ti impresia (de valoare comerciala, desigur) ca nimic amenintator nu se mijea la orizont...Traiam sentimente speciale pe atunci, desi, in fond, incepuse sa mi se risipeasca si mie speranta...Chiar si cand ma invarteam curios pe langa pleasca jalnica de 9-7X, desi stiam prea bine in sinea mea ca n-avea nici o gara cu adevaratul SAAB, mirosind de la o posta a rahat americanesc, tot eram bucuros, pur si simplu nu-mi explic de ce acum nu ma mai incearca aceeasi rozeta de afectiuni, cu toate ca noile generatii de 9-3 si 9-5 sunt indiscutabil mult mai aspectuoase, mai expresive, mai atractive si mai puternice decat precedentele. Curios lucru. Tot atunci, in urma cu 3-4 ani, admiram perplex un exemplar Aero X expus la fosta reprezentanta Augusta Motors din Pipera (de fapt, era chiar singurul exemplar existent in lume, adus si pe la noi, ca doar vorbim de un concept) si ii dadeam atatea ocoale ca ii plictisisem pe prezentatorii de acolo, ba cautam pretexte sa vin iarasi, sa-l mai dadacesc o data...Intr-adevar, am avut parte si de perioade sublime la intersectia cu destinul SAAB-ului, asa ca, desi, in principiu, nu mai accept niciodata o recombinare cu GM, totusi, de amorul artei, nu ma lasa inima sa blamez supercorporatia din Detroit cu inversunare oarba, ci mai cu frana de mana trasa, mai cu ingaduinta (de recunostinta nu poate fi vorba), mai cu moderatie. Nu sunt sentimentalist desuet, ci numai atat decretez: asta e, de regula, ce-i frumos ramane frumos tocmai pentru ca nu dureaza!

  • george, miercuri, 31.08.2011 10:55
    NU VORBI TU DE DISTRUSI,

    ca nu e cazul. @ Optimus. GM si Ford nu au bani sa resusciteze SAAB care acum are nevoie de sume cel putin impresionante. Probabil ca ai uitat faptul ca GM tocmai ce a trecut printr-un faliment prin care i s-au sters datorii de vreo cateva zeci de miliarde de dolari si a cochetat cu ideea despartirii de Opel pana mai acum cateva luni iar Ford a fost cat pe ce sa intre in banii de bail-out dar s-a oprit cand Wagoner a fost pus sa aleaga intre salariu nesimtit + bonusuri + prime si bail-out. A ales prima varianta pe care a platit-o cu vanzarea Land Rover + Jaguar, inchidere de uzine in America, vanzarea de actiuni Mazda + multe alte masuri de austeritate... @ SaabCuantic Ai vazut ce simpatici sunt cate unii? Revenind la subiect, eu n-as credita GM cu atata influenta benefica asupra SAAB. Eu cred ca-i mai degraba forta circumstantelor. In perioada aia, toata economia duduia, nu doar industria auto. Adevarata influenta a GM asupra SAAB s-a vazut mai degraba in perioada de criza cand managementul prost a pleznit sub forma unui faliment rusinos pentru GM insusi si sub forma unor situatii critice la unele subsidiare, inclusiv Opel care a fost salvat si el cu bani de la guvernul german (pentru ca guvernul bolsevic a refuzat sa dea bani muncitorului german).

  • SaabCuantic, miercuri, 31.08.2011 17:17
    @geo

    De ce ti se pare ca am supraestimat rolul benefic al GM asupra lui SAAB? Hai sa facem abstractie de perioada de "criza globala" (superb eufemism, cel mai rafinat din istoria lumii, numai ca pe mine nu ma poate pacali omul-fariseu si ipocrit de astazi, fiind vorba in realitate de crasa nemunca globala si, desigur, de flagranta ciordeala romaneasca, atat privata, cat mai ales de stat, ultima varianta de-a dreptul standardizata :D) de dupa 2008 si sa recunoastem deschis ca GM s-a aratat destul de indulgenta fata de soarta constant incerta a lui SAAB in situatia in care aceasta a inceput sa inregistreze pierderi tot mai mari dupa 2000 (iata inca un indiciu ca GM era de la bun inceput animata de bune intentii, de aceea a ignorat semnalele clare de depresiune economica a SAAB-ului preanuntate de intervalul infructuos 1990-2000 si nu i-a tremurat mana sa achizioneze intregul pachet de actiuni de la defuncta SAAB-Scania, sperand ca poate-poate se va produce miracolul...), ca daca americanii ar fi ales sa fie cu adevarat exigenti dpdv economic si intoleranti managerial fata de mediocritatea vanzarilor SAAB, pai atunci cu siguranta le-ar fi transmis diriguitorilor subsidiarei suedeze un avertisment categoric de genul "Fratilor, va intelegem omeneste ca n-aveti profit un an, doi, hai trei, dar voi parca v-ati complace la nesfarsit in mocirla, plus ca incepe sa vi se mareasca in volum tumoarea datoriilor, ori noi nu v-am preluat de pamplezir, ci ca sa contribuiti si voi la punga noastra! Intelegeti-ne si voi, la randul vostru, ca nu va putem acoperi gaurile imense chiar in fiecare an!". In aceeasi ordine de idei, GM putea bine-mersi sa arunce SAAB la cosul de gunoi inca din 2003-2004 si astfel l-ar fi fericit mult mai devreme pe al nostru drag user @BMW, care sufera de SAAB-fobie cronica, intratabila pe viata, dar n-a facut-o, ci tocmai in decembrie 2009 a strafulgerat-o gandul acesta funest, dar, din fericire, doar pentru cateva momente. Pana la urma, in ce consta mai precis vina lui GM? Ce sa le reprosezi domnilor de la Renaissance Center daca majoritatii locuitorilor planetei nu le place SAAB si pace, poti sa-i fortezi sa simta contrariul ??? Aaa, si sa nu mai aud nici un zbanghiu aberand ca dispretul sau indiferenta potentialilor clienti fata de marca nordica sunt starnite de supozitia lor (obtuza, preconceputa, superficiala si malitioasa!) conform careia "de fapt" li se ofera "platforme de Opel cu motoare GM / Fiat, la pret premium" sau "interioare spartane, saracacioase, platitudinale etc.". Oare cliseul acesta nevrotic sa fie cauza reala a reticentei populare fata de SAAB? Nu in mod predominant, am mai dezbatut aspectul cu pricina, n-are rost sa-l reluam. Si de ce sa nu-ti doresti un SAAB (in cazul in care ti-l permiti :D), tinand cont ca duduie de sisteme, subsisteme, functii fel de fel, deloc "ramase in urma" fata de "triada" (sic!) si pe alocuri superioare sau existente in plus, toate necesare unui pilotaj sigur, confortabil, gustos, chiar captivant, in esenta UNIC, fiind atat de multe ca m-ar prinde dimineata insirandu-le aici... :)))

  • SaabCuantic, miercuri, 31.08.2011 18:25
    a la Mircea Badea

    Simpaticul realizator TV tratase deunazi problema pro sau contra bogatiei si zicea asa: "Daca te crezi bogat, ai si avion personal? Nu? Atunci n-ai de fapt nimic! Bai, saracule!". Prin analogie, contestatarii SAAB-ului clocesc si ei o tema cu acelasi schepsis: "Daca se spune ca SAAB este o marca de talie mondiala si de calitate deosebita, baga si viteza mare, ametitoare, palpitanta, ca masinile germane, si demareaza ca din tromba, tot ca masinile germane? Nu? Atunci este proasta, amarata, falimentara, fara perspective etc. Fa, saraco!" :))

  • george, joi, 01.09.2011 15:33
    INCEP SA NU TE INTELEG

    @ SaabCuantic Ma intrebi de ce cred ca ai supraestimat rolul benefic al GM asupra SAAB dupa care imi scrii 30 de randuri in care imi spui ca GM a manageriat foarte prost SAAB? Pentru ca indiferenta si neimplicarea, sau, mai pe romaneste, miserupismul, sunt sinonime cu prostul management chiar daca nu a existat rea vointa. Stii vorba aia, "Ochiul stapanului ingrasa vita". Un parinte bun nu e ala care isi lasa copiii sa faca absolut tot ce vor ei asa cum nici un manager bun nu-i lasa pe angajati sa zburde pe tarla. Domnilor de la Renaissance Center li se poate reprosa ca nu si-au facut treaba pentru care erau platiti cu basculante de bani. Asa cum Audi si Porsche au fost transformate din pietre de moara (ca nu mai vroia nimeni sa cumpere masini de la ei) in vaci de muls printr-un management destept spre genial, asa puteau si ei (cel putin in teorie). Sau daca nu puteau, macar il vindeau cat mai luau pe el de o ciorba si un pachet de tigari. Prin urmare, GM este muuult mai vinovat pentru situatia infecta in care este astazi SAAB. Da` ce tot vorbesc eu de ce putea face GM pentru SAAB cand GM insusi s-a prabusit in flacari in ciuda eforturlor imense de salvare? Aici sunt de acord cu tine: folosirea platformelor de Opel nu poate fi un motiv pentru a spune ca masinile sunt proaste. Faptul ca Audi A3 e facut pe platforma de Golf nu-l transforma pe A3 intr-o roaba. E adevarat insa ca din momentul ala poti sa pui sub semnul intrebarii caracterul exclusivist. Optica asta deformata ar putea fi responsabila pentru o parte a reticentei potentialilor clienti fata de SAAB. Vinovatul principal ramane, dupa parerea mea, managementul absolut ridicol, in mod special la nivelul grupului cat si la nivelul marcii, lucru care se intampla, as we speak, la Honda. Sa-i dam Cezarului ce-i al Cezarului dar nici un sfant in plus! Sinistrul realizator TV spune multe lucruri corecte insa produce si o cantitate impresionanta de bullshit si imbecilitati.

  • SaabCuantic, joi, 01.09.2011 17:26
    @geo

    Bun, in acest caz, hai sa (tot) punem la zid stilul managerial al celor care au facut praf si pulbere Oldsmobile, Pontiac si Hummer, n-am nimic de adaugat peste simptomatologia corecta identificata de tine. Poate o sa te uluiasca ce-ti voi scrie in randurile urmatoare, dar, daca, prin absurd, planeta ar fi fost populata numai de clone de-ale mele, atunci SAAB ar fi fost cea mai vanduta masina... Prin acest mic artificiu verbal vreau sa subliniez ca gusturile nu se discuta, dar a dezavua aceasta marca batuta de soarta doar pentru ca nu te dau interioarele ei pe spate, pentru ca nu prinde cel putin 300 km/h nici macar prin intermediul unui concept supersport ca Aero X sau PhoeniX si pentru ca nu-ti provoaca fiori la mult-ravnita plaja "0-100", mi se pare o mostra perfecta de infantilism din partea majoritatii iubitorilor de automobile din intreaga lume - iata adevarata si singura cauza a naufragiului nemeritat al SAAB-ului, nu incompetenta administrativa sau viziunile, ce-i drept, aiurite despre performanta ale lui GM! Probabil ca, daca americanii investeau masiv in potentialul suedez ca sa-l impulsioneze sa realizeze bolizi care sa te invarta cu scaun cu tot cand ar fi luat-o la sanatoasa (evident, exagerez, este doar un efect metaforic) si limuzine care sa radieze atata lux, stridenta si exuberanta incat sa hipnotizeze orice zuza pe strada, atunci n-ar mai fi impuscat nimeni din vorbe politica, repet, inapta si inepta, a concernului din Detroit...

  • george, joi, 01.09.2011 22:25
    SI “FERICIT”, SI CU SUFLETU-N RAI NU SE POATE.

    SAAB nu e o marca batuta de soarta. Dumnezeu are treburi mai importante decat sa bage bielete-n roti lu` SAAB si sa-i sufle in eleroane lu` Volkswagen. SAAB este pur si simplu o marca ajunsa in hazna in mod special din cauza prostului management. Un bun manager stie sa impleteasca cu iscusinta si cu viziune traditia si individualitatea cu modernitatea si progresul (cel mai bun caz: Rolls Royce). Un bun manager ori creaza nevoi care pot fi satisfacute de produsul pe care-l vinde, ori, daca nu poate face asta, se adapteaza la client. Un bun manager isi face strategia de dezvoltare in baza unor studii de marketing profesioniste (plus alte chestii) prin care se identifica adevaratele nevoi si exigente ale clientului si promoveaza un model nou chiar daca nu “prinde cel putin 300 km/h” si “nu-ti provoaca fiori la mult-ravnita plaja "0-100"...Nu vorbesc de Logan ca sa nu spui ca am coborat discutia in derizoriu ci de marci serioase (Audi si MBZ) care au pus pe navele amiral (A8 si S Klasse) motoare de 204 CP (2.8 la Audi si 2.2 la MBZ) si asta in anul 2011. Raman la parerea ca managementul are cea mai mare parte de vina in cazul actualei situatii a SAAB. Si asta pentru ca SAAB nu e singurul fabricant de masini “cu suflet”. Daca stai sa te uiti in jur, exista “tz” marci care au fani aproape la fel de “insufletiti” si de mobilati intelectual ca si tine (fa abstractie de unii care posteaza pe-aici!). Exista fan cluburi Dacia Logan in Franta si Olanda ca sa nu mai vorbesc de multe marci japoneze si cu atat mai putin de marci nemtesti. Nu toate aceste marci au ajuns mari si admirate din senin. Unele dintre ele au plecat de la zero si au muncit enorm ca sa ajunga acolo, altele s-au lansat cu catapulta (aminteste-ti inceputurile Toyotei) dupa care au muncit enorm. Iar aceasta munca a avut rezultate in mod special datorita celor care au condus mustaria respectiva. Pe langa acea munca, au existat si niste compromisuri precum cele pe care le tot critici pe la Porsche, mai mult sau mai putin justificat desi chiar si SAAB le-a facut din plin (le-au facut toti de fapt). Diferenta e ca Porsche le-a facut bine calculat si cu rezultate excelente in vreme ce SAAB le-a facut in virtutea inertiei si cu rezultate dezastruoase. Nu stiu ce ar fi facut SAAB daca ramanea independent si-si pastra caracterul individual. Eu cred ca ar fi avut aproximativ aceeasi soarta +/- cativa ani. Prin urmare, daca SAAB tot a manifestat o deschidere atat de mare spre “adaptare” ca sa nu spun compromisuri, cu putin (mai mult) efort (din partea managementului in mod special ca de-aia castiga CEO-ii din industria auto cisterne de bani) ar fi supravietuit chiar onorabil, chiar si in aceasta perioada crancena (a se vedea ce a facut Toyota care, in ciuda pedalei si a Fukushimei, se bate pentru un loc fruntas in top).