SFATURI UTILE: Cum ne pregătim mașina pentru iarnă
Pentru că iarna bate la ușă, ar fi bine să ne pregătim deja mașina pentru temperaturile scăzute și pentru eventualele căderi de zăpadă. Am enumerat câteva sfaturi utile pe care unii dintre voi le știu, dar pe care e bine să ni le reamintim.
Știm că ați mai auzit clișeul acesta: „Iarna nu-i ca vara”. Am râs împreună de logica asta simplă, dar cât se poate de adevărată. Acum e momentul să o luăm în serios, pentru că sezonul rece bate la ușă. Prin urmare, pentru că suntem pe un site auto, vom vorbi despre cum trebuie să ne pregătim mașina pentru anotimpul rece.
Majoritatea dintre voi cunosc elementele de care trebuie să ținem cont și pe care trebuie să le verificăm, însă o recapitulare e binevenită oricând. Am făcut asta și la începutul primăverii, când v-am pregătit un articol despre pașii de verificare pe care trebui să-i urmați atunci când mașina iese din iarnă.
ANVELOPELE DE IARNĂ
Începem cu prima componentă a mașinii care interacționează cu schimbarea vremii: anvelopa. Sezonul rece ne aduce temperaturi scăzute, carosabil acoperit cu apă sau chiar cu zăpadă și gheață. Iar în această situație, anvelopele de vară uitate pe mașină sunt precum o ruletă rusească pe care o joci cu pistolul îndreptat numai spre tine.
Când temperatura scade sub 7 grade Celsius trebuie să schimbi anvelopele. Compușii folosiți la elaborarea cauciucului trebuie să asigure elasticitate pe timp de iarnă. Ca să nu mai vorbim despre profilul anvelopei, și el special pe timp de iarnă. Contactul mașinii tale cu solul este atât de important, încât nici cele mai avansate sisteme de siguranță nu te vor ajuta în cazul unui derapaj sau a unei frânări întârziate.
Bineînțeles că în perioada aceasta se naște polemica în jurul anvelopelor all-season. Pot fi ele folosite și pe timp de iarnă? Bineînțeles. După cum cei de la RAR au anunțat într-un comunicat oficial de presă. Cu toate acestea, este vital să reținem că anvelopele all-season nu performează atât de bine precum cele de iarnă în anotimpul rece. Ele sunt recomandate în oraș, în zonele în care climatul nu presupune căderi de zăpadă frecvente.
Pentru cei care vor să călătorească mai mult cu mașina și ajung în zone unde zăpada și gheața sunt fenomene constante, anvelopele de iarnă sunt esențiale. Un detaliu foarte important, de care ar trebui să țineți cont: montarea simultană a unor pneuri pentru sezoane diferite (de exemplu anvelope de iarnă pe față și de vară pe spate), din dorința unor costuri mai mici, nu este o idee bună. Este complet greșit și poate afecta stabilitatea mașinii.
Prima anvelopă de iarnă a fost inventată în anul 1934 de către finlandezii de la Nokian Tyres. Se numea Weather Tyre și avea o amprentă specială pentru a oferi mai multă aderență pe zăpadă și gheață. La început, a fost folosită de camioane și autobuze. Abia apoi a fost folosită și de vehiculele de pasageri. Astăzi, toți marii producători auto dispun de o gamă completă de anvelope de iarnă. Însă, doar Nokian Tyres dispune de un centru permanent de testare a anvelopelor de iarnă.
După ce ați montat anvelopele de iarnă, este foarte important să verificați presiunea lor, pentru că atunci când nu sunt umflate corect mașina consumă mai mult carburant și se uzează mai ușor. Bineînțeles, după ce ați montat anvelopele de iarnă trebuie să vă acomodați și cu zgomotul mai mare la rulare.
VERIFICAREA BATERIEI
Pentru că iarna temperaturile scad foarte mult, bateria poate fi în pericol. Mai ales dacă e pe final de carieră sau dacă mașina nu s-a prea mișcat în utimele luni. Prin urmare, înainte de sezonul rece, ar fi recomandat să efectuați și o verificare a bateriei. Asta presupune și verificarea coroziunii la nivelul conectorilor.
Un service specializat vă poate estima durata de viață a bateriei și vă poate recomanda înlocuirea ei. Bineînțeles, ar fi recomandat să aveți în portbagaj și un set de cabluri, care vă pot ajuta să primiți curent în cazul unei descărcări complete.
VERIFICAREA FRÂNELOR
E foarte important să ne oprim la timp. Mai ales iarna. Iarăși aducem în discuție cât de esențiale sunt anvelopele de iarnă, însă plusăm și cu importanța unui sistem de frânare ce funcționează corect. Potrivit specialiștilor, lichidul de frânare ar trebui verificat și înlocuit la începutul iernii, pentru că proprietățile sale sunt influențate de vremea rea și precipitații.
Dincolo de asta, atunci când schimbăm anvelopele, putem ruga mecanicii să arunce o privire și asupra plăcuțelor de frână și a discurilor. Inspectarea acestor element de frânare este utilă într-un anotimp în care trebuie să te bazezi pe frână mai mult ca oricând.
ÎNLOCUIREA LICHIDULUI DE PARBRIZ
Pe cât de banală pare această operațiune, pe atât de ușor se uită. Prin urmare, în prima zi de îngheț ajungem să ne întrebăm de ce nu merge sistemul de stropire al parbrizului și lunetei. E nevoie să coborâm într-o parcare subterană pentru ca totul să se mai dezmorțească.
Prin urmare, ca să nu ajungem aici, schimbați lichidul de parbriz încă de la final de octombrie. Și ar fi bine să goliți rezervorul de tot lichidul de vară, pe care l-ați folosit în ultimele luni. Dacă uitați, e posibil să vă treziți cu furtune sparte chiar în mijlocul iernii. Și nu e plăcut și nici sigur ca vizibilitatea să se reducă în această perioadă.
VERIFICAȚI ȘTERGĂTOARELE
Rămânem tot la vizibilitate și ne ocupăm de dârele pe care le poți observa în anumite situații pe parbriz. Fie că ștergătoarele nu sunt curate (se întâmplă pe ninsoare sau zloată), fie au o problemă și trebuie înlocuite. Ar fi bine să ștergi bine lamela și să faci câteva probe înainte de a pleca la drum. Dacă totul nu este suficient de clar pentru tine, atunci cumpără de îndată un set nou, omologat pentru mașina ta.
VERIFICAȚI LICHIDUL DE RĂCIRE
La final, pentru că nimănui nu-i place să dea piept cu temperaturile scăzute, n-ar fi rău să aruncați o privire și asupra sistemului de climatizare. Știm că majoritatea conducătorilor auto nu folosesc aerul condiționat pe timp de iarnă, influențați probabil de creșterea consumului. Nimic mai greșit. Chiar și atunci când temperaturile sunt negative, este de preferat ca sistemul de aer condiționat să funcționeze cel puțin 15 minute în fiecare lună.
Cu speranța că mulți dintre voi cunosc toate cele de mai sus și că le aplică pe mașinile din parcare, încheiem prin a vă remainti că iarna este cel mai dificil anotimp pentru conducătorii auto. Este sezonul în care distanța de frânare crește, iar abilitățile noastre de șoferi sunt solicitate mai mult.
Nu e rau articolul pentru cei mai "incepatori". Totusi ar trebui mentionat undeva ca a fost scris/publicat cu suportul Nokian. Intelegeti ce vreau sa spun: faceti publicitate ascunsa nedeclarata... Odata la cateva luni pe Automarket.ro apare cate un articol pro Nokian fara sa fie declarat "Publicitate".