Shogunul sedanurilor sportive

Publicat duminică, 10.08.2008 00:00 de Robert Gherghe

Aratand ca un avion de vanatoare pregatit pentru sosea, noul Mitsubishi Lancer se distinge ca cea mai agresiva generatie a modelului nascut in 1973.

Acum aproximativ o luna am testat la Barcelona noul Mitsubishi Lancer Ralliart . Plecand de la aceasta experienta, mai mult decat placuta, am recurs la un nou test-drive in gama nipona: noul Lancer punct. Pentru a diversifica un pic lucrurile, Automarket a testat versiunea diesel a celebrului sedan, echipata cu motorul de 2.0 litri si 140 CP.

Pana sa trecem la noul model Mitsubishi, sa facem un pic de istorie cu marca celor trei diamante unite la mijloc. Cand spui Mitsubishi nu poti sa nu te gandesti la cele noua succese in cea mai aspra cursa din lume, Paris-Dakar. Marca japoneza ocupa locul intai in istoria clasicului raliul disputat in Sahara. De asemenea, Mitsubishi nu putea sa reprezinte prezenta fara panas in Campionatul Mondial de Raliuri, acolo unde Lancer a obtinut 34 de victorii de raliu.

Ca sa vorbim despre noul Mitsubishi trebuie sa facem o scurta referire la istoria tumultuoasa a marcii celor trei diamante. Constructia de avioane a reprezentat un punct de plecare si ideea de baza care a dus la nasterea noului Lancer. Plecand de la designul unui avion de vanatoare, inginerii niponi au conceput prototipul Concept X, din care s-a nascut modelul de serie.

In mod normal cand spui Lancer gandul te duce la superbele performante ale generatiilor Evo. Pentru noi, acest lucru nu s-a intamplat dintr-un motiv lesne de inteles: am testat un diesel – 2.20 DI-D 140 CP. Pana sa coboram sub capota Lancer-ului trebuie sa vorbim mai intai despre designul noului model.

Design

Superb, sportiv, deosebit! Sunt prea putin cuvinte pentru a putea explica look-ul modelului Lancer. Design-ul ultra-sportiv, pentru un sedan normal, inspirat din liniile aerodinamice ale avioanelor de vanatoare, te face sa crezi ca Mitsubishi Lancer este una dintre ultimele nascociri ale mintii umane, una dintre acele masini care te fac sa visezi.

Linia agresivo-ofensiva a modelului nipon nu poate decat sa te incante de la primul contact. Cand privesti noul Lancer nu poti sa nu te gandesti la un vehicul de competitie. La acest lucru contribuie designul sport al partii frontale, cu o suprafata a prizelor de aer gigant, cu o bara frontala clasica, care echilibrea raportul vizual existent intre grila superioara si priza de aer centrala. Noul spoiler fata, mai mult decat aerodinamic, surprinde prin tinuta pe care o arata, evidentiindu-se prin cele doua aripioare desprinse in partile laterale din buza sa.

Tema sportiva continua prin pragurile laterale proeminente si partea din spate carfe prezinta caracteristicile unui sedan ultra-sportiv, dar care parca duce lipsa eleronului, care defineste de regula modelul Evo. Dar sa nu ne cramponam in astfel consideratii de ordin stilistic! Forma alungita a blocurilor optice si cele doua guri de aerisire a sistemului de evacuare intregesc tabloul extrem de bine pictat de Mitsubishi si semnat Lancer.

Interior

La interior feelingul sportiv dispare si lasa loc confortului si spatiului. Scaunele din piele, volanul cu trei spite, de asemenea din piele, si dispunerea consolei centrale sunt primele exemple ale nivelului de confort pregatit de Mistubishi. Interiorul spatios si ergonomic a fost obtinut prin designul special al caroseriei. Dispunerea comenzilor pe plansa de bord este gandita bine si nu pune probleme de utilizare pentru sofer. Instalatia de climatizare automata nu poate fi o problema pentru un mediu placut in habitaclu. Un lucru care poate reprezenta o neplacere in aceasta perioada caniculara este prezenta materialelor din piele la interior. In aceste conditii va recomandam sa parcati vehiculul la umbra, contactul cu pielea scaunelor si mediul sufocant nefiind posibila dupa o stationare mai indelungata.

Pozitia la volan este confortabila si poate fi setata in functie de dorintele fiecaruia. Posibilitatea reglarii si prezenta comenzilor pe volan fac din condusul unui Lancer o experienta linistita, dar placuta in acelasi timp. Daca tot suntem in cockpit merita mentionat pedalierul din aluminiu, care are alaturi de volanul cu trei spite rolul de a da o ambianta sportiva.

Nu va lasati pacaliti de pedalierul din aluminiu! Intr-adevar, prezenta lui nu incomodeaza pe nimeni, dar nici actionarea lui impresioneaza pe nimeni. Este normal sa fie asa avand in vedere ca vorbim de un diesel de 140 CP.

Asa cum am incercat sa sugeram mai sus, nici nu ne-am urcat la bordul modelului Lancer ca sa visam la un Evo. Merita sa ramanem cu picioarele pe pamant si sa nu ne ambalam in consideratii de ordin critic, din acest punct de vedere. Si ca sa incheiem cu interiorul trebuie sa mentionam prezenta spatiilor de depozitare, suficiente si destul de incapatoare, asa cum ii sta bine unui sedan. Un minus remarcabil il sesizam in momentul in care ridicam covorul din portbagaj, unde finisajele ascunse sunt realizate deplorabil.

Tinuta de drum excelenta

Mitsubishi Lancer 2.0 DI-D 140 CP prezinta un cuplu maxim de 310 Nm. La acest capitol, trebuie sa recunoastem ca am fost un pic pacaliti, in ceea ce priveste asteptarile. Actionarea pedalei de accleratie nu primeste raspunsul pe care credem ca toti il viseaza cand se uita la superbul model nipon. Este un diesel, iar acest lucru se vede.

Cutia de viteze manuala cu sase trepte este bine etajata, dar cursa schimbatorului nu pare a fi extrem de sigura si este, in plus, cam lunga. Chiar daca vorbim de un motor diesel, nu trebuie sa subestimam potentialul unui model Lancer. La plecarea in tromba de pe loc, prezenta celor 310 Nm au fost extrem de solicitanti pentru sistemul de control al tractiunii. Trecand peste acest aspect, ne ramane sa salutam comportamentul vehicului in viraje.

Chiar daca vorbim de un sedan, avem de a face cu un model cu suspensii extrem de rigide. Acest lucru este simtit extrem de bine in viraje, la viteze ridicate, unde vehiculul respecta intocmai trasa ideala, dar (si nu este vina celor de la Mistubishi pentru acest dar) calitatea asfaltului di a soselelor din Bucuresti face imposibil confortul si/sau linistea celor din interior. Recunoastem cu mana pe inima ca ne-am speriat groaznic la prima trecere pentru un racord de linii de tramvai sau a vreunei gropi din cele multe existente in asfaltul capitalei, cand la zgomotul auzit am crezut ca s-a intamplat ceva cu vehiculul. Din fericire, rezistenta pieselor nipone s-a dovedit a fi mai puternica decat groaznicele drumuri autohtone.

La prima vedere, la prima pasare a pedalei de acceleratie, la primele turatii inalte, Lancer diesel pare un model puturos. Cu putina rabdare, prin actionarea constanta a pedalei de acceleratie Mitsubishi Lancer isi arata coltii, prezenti parca in mod sugestiv prin forma aripioarelor din spoilerul fata. Daca accelerarea de la 0 la 100 km/h se face undeva intr-un timp de 9-10 secunde, vehiculul poate arata mult mai mult in momentul in care este turat corespunzator.

Stabilitatea si tinuta de drum excelente fac posibile accelarari extrem de rapide in plansa de viteze 80-140 km/h. Viteza maxima a lui Mitsubishi Lancer este de 207 km/h, iar comportamentul vehiculului nu devine nesigur pana la 180 km/h.

Am tot vorbit de stabilitatea in viraje. Nici la acest capitol nu trebuie sa uitam ca vorbim de Lancer si nu de Ralliart sau Evo. Negocierea agresiva a virajelor stranse nu este indicata. Vehiculul raspunde mult mai bine la un regim de condus defensiv, decat la o brutalizare care nu isi are locul.

Diesel cu consum de benzina

Fiind un diesel, ne puteam astepta da cifre mici ale consumului. Avand in vedere ca este un diesel destul de performant, care isi arata coltii in anumite circumstante, nivelul consumului nu este tocmai unul extrem de mic. In regim urban, Mitsubishi Lancer a consumat 8.5 litri la 100 km, dar sunt cateva lucruri de precizat la acest capitol.

Am incercat sa facem un mini test de consum, ruland fara sa turam modelul foarte mult si sa schimbam la maxim 2000 rot/min. Acest lucru nu va ajuta cu nimic, ba mai mult, ramane valabila observatia conform careia un diesel trebuie condus turat. In regimul de schimb al vitezelor la 3000 – 3200 rot/min modelul s-a comportat mult mai bine, iar consmul de combustibil nu a crescut ci s-a mentinut la acealasi nivel.

Modelul Mistubishi Lancer echipat cu motorul 2.0 litri 140 CP, echipat in varianta de top, ajunge la un pret de 21.000 de euro, fara TVA, in timp ce pretul de plecare al versiunii standard este 15.706 euro, fara TVA.