Sindicatul american UAW, aproape de un acord cu GM și Stellantis. Ford a oferit creșteri de până la 30%
Sindicatul Lucrătorilor din Industria Auto din America care este în grevă din septembrie, se apropie de un acord cu GM și Stellantis.
În lumina negocierilor, UAW (Sindicatul Lucrătorilor din Industria Auto din America) se apropie de acorduri provizorii atât cu General Motors, cât și cu Stellantis, dezvăluind astfel un potențial capitol nou în istoria muncitorilor din industria auto.
Aceste acorduri ar putea însemna finalul unei lungi odisei, a celei mai lungi greve auto din ultimii 25 de ani în Statele Unite. O grevă ce a adunat 45.000 de membri ai sindicatului, dornici să lupte pentru drepturile lor. În prezent, aproximativ 29.000 de membri UAW continuă să rămână în grevă la General Motors și Stellantis.
Această grevă a început pe 15 septembrie, marcând un moment istoric: pentru prima dată, sindicatul a declanșat greva împotriva celor trei mari companii auto simultan (Ford, GM și Stellantis). Cu toate acestea, săptămâna a adus vești bune, cu anunțul unui acord provizoriu cu Ford, după o lungă noapte de negocieri maraton.
Acel acord de la Ford necesită aprobarea a nu mai puțin de 57.000 de membri UAW pentru a deveni realitate. Procesul de ratificare la Ford este programat să înceapă duminică, cu o adunare la Detroit a oficialilor sindicali locali, care reprezintă muncitorii Ford din toată țara.
Acordul ar însemna o creștere semnificativă de 11% la salariu, imediat după ratificare, plus majorări ulterioare care ar aduce muncitorilor un total de 25 de puncte procentuale în plus până la expirarea contractului, la începutul anului 2028. Aceasta, alături de reintroducerea ajustărilor în conformitate cu costurile vieții, pentru a contracara creșterile de prețuri, ar însemna o mărire totală de 30%. Și să nu uităm, beneficiile ar fi și mai generoase pentru cei aflați la trepte salariale mai mici, pentru muncitorii temporari și pentru cei care abia încep.
Sindicatul este format din 145.000 de muncitori din cele trei companii, dar nu toți au aderat la grevă. În schimb, au organizat greve țintite la anumite fabrici. Au început cu 12.700 de membri în grevă la o uzină de asamblare a fiecărei companii. De atunci, greva s-a extins de cinci ori. În momentul anunțului acordului cu Ford, 16.600 de membri erau în grevă la Ford, 14.200 la GM și 14.600 la Stellantis.
În raportul său financiar, GM a dezvăluit că a suferit pierderi de 200 de milioane de dolari în primele două săptămâni ale grevei din septembrie și alte 600 de milioane de dolari în primele trei săptămâni ale lunii octombrie. Doar închiderea uzinei din Arlington ar putea aduce pierderi suplimentare de peste 130 de milioane de dolari pe săptămână.
Stellantis nu a făcut încă publice estimările privind pierderile cauzate de sindicat, dar se presupune că greva la uzina Sterling Heights adaugă pierderi suplimentare de 110 milioane de dolari pe săptămână, ajungând la un total de 200 de milioane de dolari pe săptămână.
Cei din UAW au ales să se întoarcă la muncă la Ford în timpul procesului de ratificare, pentru a pune presiune asupra GM și Stellantis de a ajunge rapid la propriile lor acorduri cu sindicatul.