Solutie de viitor: jantele din plastic

Publicat vineri, 22.06.2007 15:09 de Bogdan Mirică

Era jantelor din aliaj se apropie de sfarsit. Jantele din plastic, mai usoare si mai ieftine, sunt o solutie viabila pentru viitor.

Jantele din aliaj sunt puse la mare pret de constructorii auto, aceasta optiune fiind disponibila doar pe versiunile de top. Cu toate acestea, a fost descoperita o solutie mult mai competitiva si mai putin costisitoare, care sa inlocuiasca jantele din aliaj. Este vorba despre jantele din plastic, care intr-un viitor apropiat se pregatesc sa intre in productie.

Cercetatorii au pus la punct un sistem de testare a acestui nou tip de jante care simuleaza conditii reale de trafic. Simulatorul, dezvoltat de uzina europeana de cercetare Fraunhofer-Gesselschaft, foloseste radiografii pentru a determina lungimea, curbarea si densitatea fibrelor de sticla folosite.

Andreas Buter, manager al departamentului de cercetare Fraunhofer, a declarat ca acest tip de teste este important pentru a determina fiabilitatea si rezistenta materialului component. Va putea fi astfel analizat comportamentul in viraj, in cazul unui impact sau in cazul unei utilizari de lunga durata. Testele au reusit sa demonstreze pana acum ca materialul poate rezista la o uzura de pana la 250.000 de kilometri.

Inventatorii jantelor din plastic au folosit componente din fibra de sticla ramforsate insa nu au dispus pana acum de tehnologia necesara testarii in conditii optime. Costul mic de productie si masa foarte scazuta sunt avantajele cu care jantele din plastic vor intra pe piata in foarte scurt timp.

  • Zoho, duminică, 24.06.2007 01:14
    PLASTIC???

    Urmatoarea capodopera tehnologica va fi sasiul din plastic :)) Oare la cate gropi rezista jantele astea?

  • HondaFan, duminică, 24.06.2007 02:12
    hai lol

    =)) interesanta ideea...numai k la strazile din romania nu vor rezista prea mult....

  • Veve, duminică, 24.06.2007 02:21
    ce aiurea

    Daca intra astia in romania dau faliment in primele 10 zile de vanzari :)

  • bmf, duminică, 24.06.2007 03:06
    vai de pielea voastra

    e bine de voi ca traiti cu impresia comunista ca fieru' e bun si tare...

  • krig, duminică, 24.06.2007 05:39
    ala

    testele reale ar fi bine sa le faca prin Bucuresti pe undeva....iar testu de impact cu orice altceva decat o groapa 2 sau 3 ;)) sa il faca tot in capitala ca poate poate da in vreun caine ceva

  • colin, duminică, 24.06.2007 08:43
    modele de top?

    De cand beneficiaza doar modele de top de jante de aliaj? Hai frate ca sunteti de ras. Ganditi-va si voi putin ca acum orice rahat de masina are jante de aliaj

  • valutztg, duminică, 24.06.2007 08:46
    sasiu

    pentru Zoho Sasiul de plastic este deja aprut de cel putin 10 ani, si daca nu ma insel sunt disponibile si cateva masini de vanzare cu acest tip de sasiu

  • iony, duminică, 24.06.2007 08:51
    bun asa...

    mda... in ziua de azi plasticul a inceput sa inlocuiasca aproape orice, chiar si in locuri unde este vorba de siguranta, nu as vedea de ce nu ar inlocui si niste jante, vom trai intr-o lume de plastic dupa cum spunea si ada milea in niste versuri: "mintea de plastic, ganduri de plastic, vorba de plastic, si viata de plastic ..."

  • adi, duminică, 24.06.2007 08:56
    doamne ce uameni

    Daca jantele pe care le folosim acum ar fi fost de plastic si cineva venea cu ideea " hai sa folosim jante din aliaj" ati zis ca trebuie sa le testeze la gropile noastre, ca ce e cu ideeile astea, ca o sa dea faliment in primele 10 zile de vanari si asa mai departe ( adica exact cum faceti gura acum fara sa aveti habar cu ce se mananca acest nou produs... ). Plasticul poate fi f rezistent intr-o anumita densitate, in plus poate fi mult mai flexibil ( cea ce amortizeaza o gropa enorm comparativ cu o bucata de aliaj ), nu este biodegradabil, nu rugineste ( in concluzie este imun la multi factori naturali care ar putea de afecta diferite aliaje de metale ). De exemplu fonta este casanta, adica se sparge la impacte mai puternice. Ar mai fi multe motive, dar nu vreau ca acest comment sa devina roman :P Asa ca v-as ruga sa nu mai comentati doar de dragu de a commenta :P

  • gabi, duminică, 24.06.2007 09:07
    zi-le tu adi

    orice poate fi prelucrat sa reziste. daca nu stiati in Japonia exista un pod(in folosinta) din hartie...si bineinteles ca nu de rezistenta si calitatea celei cu care va stergeti la...nas:)

  • bradshow, duminică, 24.06.2007 09:17
    cum zicea si adi

    Plasticul este mult mai flexibil si totusi nu este plasticul care il aveti voi la capacul de WC...dar ma rog..in Romania se comenteaza asa de mult si multi dintre ei au fost corigenti la ora de chimie si fizica sa stie ce proprietati are un material, fortele la care este supus si la care rezista...Dar toti copii lasa comenturi de parca ala cu capu patrat din Germania care face teste de 10 ani incoa e mai prost decat unul cu 2 clasa in romania..ca trenul...asa ca nu va mai agitati voi sa postati comenturi fiindca nu are rost...si apropo baieti...In caz ca stiti pulanele jandarmilor unele sunt din plastic..si sincer va zic..v-ati ruga sa nu primiti unul de plastic pe spate ci 2 de fier:))

  • Tee, duminică, 24.06.2007 10:26

    @ modele de top ... orice rahat de masina are jante de aliaj, dar nu varianta de baza, daca te uiti mai la toate tipurile de masini ( sub 14.000 E/$ poate chiar si mai sus ) nu beneficiaza de jante de aliaj pe versiunile "chele", chiar si cei de la BMW nu ofera jante de aliaj pe o varianta de baza... ar fi o idee buna dpmv :)

  • ZeroCool, duminică, 24.06.2007 10:35
    lolz

    astia nu mai sunt sanatosi la cap dreaq....dak am un bmw de 300 de cai si pun jante d-alea pe el se duk la ce demaraj are ala =))))

  • carcotasul de servicui, duminică, 24.06.2007 11:07
    Pana

    in loc de "mi s-a spart cauciucul" o sa spunem "mi s-a spart janta"...

  • Ganditi putin in perspectiva, duminică, 24.06.2007 12:20
    da stai putin

    Ma eu din cate stiu plasticul e un produs ce rezulta din PETROL. Cum sa fie ma de viitor in conditiile in care petrolul se duce in 30-40 de ani maxim. Ne pierdem toti timpul aiurea dandu-ne cu parerea sa aratam cat de destepti suntem pierzand din vedere ce e evident. De ce nu le-au facut din fibra de carbon. Iar ca subiect pentru acasa, ganditi-va la temperaturile de topire si fortele suportate de plastic si aliaje.

  • Oligarh, duminică, 24.06.2007 12:39
    Pt baiatu cu BMW cu demaraj

    Eu pun pariu ca tu te chinuii serios sa dai drumu la televizor si nu cred ca intelegi perfect cum functioneaza furculita. Ba baieti daca colacu vostru de la WC e din material plastic nu inseamna ca toate plasticele sunt la fel.Ma chinui sa ma exprim simplu sa ma intelegeti si voi, ca vad ca nu va ajuta capul de loc. Hai fuguta inapoi la munca de jos, lasati comentariile. Romania are nevoie de voi , maturati,vidanjati,sapati....fiti utili.

  • lol, duminică, 24.06.2007 13:15
    "sapati"

    Bravo Oligarh!!!

  • Danutzky, duminică, 24.06.2007 13:41
    inca o inovatie

    nu prea cred in jantele astea... cum se vorbea de temperaturi mai ales... o sa trebuiasca sa ai vreo 4-5 rezerve ca sa faci transfagarasanu. oricum dak se dovedesc fiabile bravo lor!

  • marck, duminică, 24.06.2007 14:10
    uhhh

    mai baieti... eu sunt inginer constructor de 3 ani... plasticul cu o densitate mare este mai rezistent ca otelul. Otelul su[port 2200N/cm2. un plastic frp(fibre reinforced polimer) moate ajunge cu rezistentele pana la 4000 N/cm2. Rezistentele la foc iarasi pot fi facute mai mari adaugand in compozitia plasticului niste intarzietori de aprindere sau niste rasini epoxi cu ardere lenta. la metal acest lucru nu este posibil. la o temperatura de 650 grade fierul intra in starea de curgere (fara sa ma incalzesti materialul el incep sa capete deformatii). sincer pe mine nu m-ar deranja ca toata masina sa fie din plastic. Tehnologia din ziua de azi permite aproape orice, pe orice material! fibra de sticla cand a aparut au fost multe guri rele care au stuchit ca nu e buna pentru masini in primul rand... si ca sa vezi in clipa de fata au ajuns pana si elemente de constructii... si ce e mai frumos au ajuns elemente structurale de rezistenta (stalpi de structura prefabricati din fibra de sticla).!

  • NoName, duminică, 24.06.2007 14:23
    Razboi

    Ce va certati cand va puteti bate ?!? :))

  • bica, duminică, 24.06.2007 14:56
    doamne..

    auzi la ala ca daca are 1 bmw de 300 cp si da 1 demaraj sare jantele...bah dar tu crezi ca astia scot jantele alea fara sa fi facut probe cu ele ^^

  • bica, duminică, 24.06.2007 14:59
    .....

    scuze sar jantele* :-s

  • Smoker, duminică, 24.06.2007 15:36

    la cate gropi are bucuresti nu cred ca tin mai mult de 50.000km da si asa cred ca e destul de mult.... :))

  • leo, duminică, 24.06.2007 16:10
    nu sunt biodegradabile

    si nefiind biodegradabile(daca la final ar ramane din vreo variatie de plastic) nu le vad ca o solutie "de viitor". acum accentul se pune tot mai mult pe protectia mediului, asa ca...

  • BUbu Ruzu, duminică, 24.06.2007 17:17
    jante de plastic

    e bine, daca dai intr-o groapa si ai indoit-o, o refaci pe loc, cu bricheta... :) elementele de caroserie facute din rasina sintetica armata cu fibra de sticla sunt intr-adevar mai usoare, mai rezistente si incomparabil mai durabile datorita faptului ca nu ruginesc... partea proasta e ca sunt casante, iar o janta casanta poate fi echivalentul unui dezastru la o groapa luata in viteza.

  • mrs, duminică, 24.06.2007 19:09
    mjto

    f tare. cateva kg in minus pt masinile noastre. cred ca vor rezista f bine jantele. cat timp nu sunt un frecare directa cu nimic nu au dc sa se distruga, sunt protejate de baloanele de cauciuc. iar nemtii cand zic 250mii de fapt vor sa zica 350d mii :))

  • racer, luni, 25.06.2007 00:15
    ...

    odata ce au facut proiectul si l-au si dezvaluit e clar ca au luat in considerare toate posibilitatile.nu cred ca daca ar fi casabile sau prost calitativ ar fi un proiect de viitor,cat pt tipu cu bmw no comment....e prea praf...e posibil ca jantele sa fie testate chiar pe bmw sau mercedes...dar cum la uniie placerea sa scoata fum si atat...mrg...sper sa fie bagate cat mai devreme pe piata.

  • xtz2/2sh, luni, 25.06.2007 01:47
    pt leo...

    omule aliajul este biodegradabil??? nu! se poate refolosi, la fel k si plasticul... il topesti si faci altceva ;)

  • Unguru'Bulan, luni, 25.06.2007 10:37
    Dic....

    Apoi nu peste mult timp ne vom trezi ca v-a aparea un nou subiect de actualitate maxima: Jantele din hartie sau carton :)) Hahaha, astea-s de unica folosisnta, jantele de plastic? :))) Meri cu ele pana la debretzen si gata :)) Aveti de Trbant :PP :PP Visit: ............. :D

  • gabone, luni, 25.06.2007 12:24
    mai, mai...

    multa prostie, fratilor... nu va e clar ca daca astia scot pe piata jantele astea vor fi supertestate, etc ... in mintea voastra astia sunt niste amatori care se distreaza, sau ce ?... spuneti chestiile astea pentru ca va imaginati ce ati face voi, adica ati face ceva romanesc autentic, care tine pana la primul drum... aveti impresia ca s-au inventat aici gropile, copii... aia, desi au strazile ca-n palma, fac masini care rezista mult mai mult decat ale noastre, ca de aia sunt acolo si noi suntem aici, capisci ? pentru ca ei evolueaza. si noi avem noroc ca exista oameni ca ei, care ne fac viata mai usoara. p.s. in mintea lu' penalu' ala cu petrolu', peste 40 de ani plasticul va fi istorie... saracutzul de el, ce trist trebuie sa fie... (si crede ca e un om care gandeste in perspectiva, si nu e limitat)

  • vlad, luni, 25.06.2007 15:24
    interesant

    -suna interesant si chiar mi-as lua ca nu-mi permit de aliaj.La faza cu biodegradabilul(ca nu sunt), sunt reciclabile! deci nu mai consumam petrol aiurea :)

  • mm, luni, 25.06.2007 18:22
    in Romania nici intr-un caz....

    la gropile si soselele noastre sunt falimentari

  • AndreiRN, luni, 25.06.2007 19:07
    Plastic

    "PLASTICUL" a evoluat enorm de mult in ultimi 20 de ani. Multi se gandesc la jucariile din copilarie cand se gandesc la plastic dar in realitate de ani multi de zile se face admisia la motor din plastic la Cadrillac si multe alte masini. Ca material termoizolant are niste avantaje enorme asupra aluminului si modul de fabricare este net mai economic. Mare majoritate din echipamentul agricol are caroseria din plastic si dupa zeci si zeci de ani in soare si ploaie inca si-au pastrat forma si culoarea. Personal am vazut o combinatie plastic/aluminum care ma impresionat. Un fagure de plastic intre doua foli de aluminiu. Super rezistent si usor.

  • doru, sâmbătă, 30.06.2007 19:56
    jante plastic

    mi se pare ceva normal sa se inventeze asa ceva, dar oare rezista acele jante prin gropile din Romanica?

  • coco, marţi, 03.07.2007 15:08
    Naspha???

    Eu mi-am cumparat jante din astea acum 2 saptamani din Germania si sunt foarte mandru de ele... pana acum am dat in 5-6 gropi si nici nu am simtit...Sunt f cool dar au un mare mare dezavantaj... SUN ROZ !!! si dau naspha pe masina mea de teren...Daca le vrea cineva...sa-mi scrie aici si poate ii trimit poze... In rest BAFTA INTELIGENTILOR !

  • :) [razi..da nu de altii], luni, 09.07.2007 21:26
    sal all

    am si eu o intrebare. de ce se alarmeaza lumea pe aici cand unii au o parere si altii stiu defapt cum sta treaba? adik nu au voie la libera exprimare? foarte bine daca unii [majoritatea defapt] cred ca jantele din plastic sunt proaste..si k nu rezista in romania. pt ca vor avea si comerciantii de jante din aliaj cui sa isi vanda marfa. si foarte bine ca sunt persoane care chiar stiu "cu ce se mananca" subiectu asta [dar fara a bate apropouri si a face afirmatii jignitoare fata de "acele persoane"..e ceva tzaranesc]. sincer parerea mea este prea putin importanta. eu cred ca e doar o chestie de marcketing pt ca noi segmente de piata sa apara. ce bine da un titlu dinasta "jantele de aliaj..te tin o viata si putin mai mult" le cumpara toata lumea :-j .. doar sunt facute de nemti..ce e facut de nemti si nu e rezistent [majoritatea lucrurilor facute de ei sunt super-rezistente, o stim prea bine]. stiti..cand traim intr-o lume unde iti poti permite orice, de ce sa nu iti permiti ceva in plus? o janta de plastic .. ce poate fii mai "la fitza" decat atat!! :)) bafta si sper sa nu va luati si de mine..nu sunt un savant, asa k daca am facut greseli in afirmatiile mele..va rog sa ma scuzati :)

  • Anonymu', luni, 18.03.2013 15:04

    Eu nu inteleg cum de " nu au dispus pana acum de tehnologia necesara testarii in conditii optime" . Adica nu au gasit o masina si un pilot care sa plimbe o masina pe strazi/curbe/gropi/borduri ? ce tehnologie iti trebuie pentru asta ???