Şosetele pentru cauciucuri, alternativa la pneurile de iarnă
Iarna aduce cu sine zăpadă şi implicit multe probleme pentru şoferi. Cauciucurile de sezon sunt cea mai întâlnită soluţie pentru a trece cu bine peste acest anotimp, însă, mai nou, există şi alternativa şosetelor pentru pneuri.
Sezonul rece aduce cu sine o problemă generală pentru conducătorii auto: zăpada. Primele averse solide sunt sinonime de obicei cu isteria generală, iar vulcanizările sunt mai asaltate decât liniile de apărare de la Mărăşeşti, Mărăşti şi Oituz. În ultimii ani, zăpada a speriat atât de tare românii, încât vânzările pneurilor speciale de iarnă au explodat.
Puţini ştiu însă că, în prezent, pe piaţă, există o soluţie mult mai simplă şi chiar mult mai eficientă în anumite condiţii. Este vorba despre aşa numitele şosete pentru cauciucuri, o soluţie ingenioasă, inventată în Norvegia, dar care a prins foarte bine pe tot cuprinsul Europei.
CUM FUNCŢIONEAZĂ ŞOSETELE DE IARNĂ?
Principiul este simplu şi este inspirat din soluţiile anti-alunecare adoptate de orice om simplu. Probabil aţi auzit de multe ori sugestia: o şoseta aplicată peste pantof te fereşte de căzături pe un asfalt acoperit de polei. Pe aceeaşi idee au mers şi creatorii şosetelor pentru cauciucuri, principiul materialului textil care aderă mai bine la suprafeţele alunecoase fiind valabil şi în această situaţie.
Norvegienii au gândit o suprafaţă textilă, capabilă să acopere întreaga suprafaţă a cauciucului. Astfel contactul cu solul acoperit de zăpada sau gheaţă se face pe o suprafaţă suficient de mare pentru a asigura aderenţa. Principiul simplu, acela că zăpada aderă mai bine la materialele textile, a fost exploatat cum se cuvine de inventatori, şosetele pentru cauciucuri fiind dezvoltate în întregime din fibre speciale, care îmbunătăţesc tracţiunea. Aderenţa materialului textil nu este scăzută astfel de apa rezultată în urma încălzirii cauciucului, favorizând aderenţa.
Totodată, materialul textil folosit de majoritatea producătorilor beneficiază de o textură aparte, suficient de rezistentă şi elastică pentru a permite îmbunătăţirea contactului cu solul. De multe ori, presiunea aplicată pe fibrele materialului textil în momentul tracţiunii este, de asemenea, un element care ajută la sporirea aderenţei.
RECUNOAŞTERE OFICIALĂ
Cei mai conservatori dintre voi se vor gândi că pneurile de iarnă sunt o soluţie ceva mai bună atunci când vine vorba de aderenţă şi control. Greşit. Surprinzător sau nu, şosetele de iarnă pentru cauciucuri depăşesc performanţele pneurilor de sezon şi se apropie destul de mult de cele ale lanţurilor. Potrivit studiilor efectuate, şosetele de iarnă oferă o aderenţă generală mai bună în condiţiile unui drum în pantă sau în rampă, ajută mai bine la menţinerea trasei ideale şi se comportă mai bine la frânare decât cauciucurile de iarnă.
Şosetele de iarnă nu se pot ridica însă la nivelul de aderenţă al lanţurilor atunci când se încearcă o plecare în pantă. Cu toate acestea, şosetele speciale asigură acelaşi nivel de aderenţă cu cel al pneurilor de iarnă.
Pentru a confirma aceste performanţe, producătorul european Auto Sock a cerut ajutorul unuia dintre cele mai importante institute de certificare de pe Bătrânul Continent. După o sesiune îndelungată de teste, organizaţia germană TUV a confirmat capacităţile foarte bune ale şosetelor de iarnă şi a recomandat folosirea lor în anumite situaţii.
AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE
Şosetele de iarnă pentru pneuri se pot dovedi totodată şi cea mai comodă alternativă în sezonul geros. Montarea lor este foarte simplă, foarte bine explicată pe instrucţiunile de utilizare şi poate fi făcută de către oricine.
Un alt avantaj important poate fi considerat şi preţul de achiziţie, acesta fiind considerabil mai mic decât cel al cauciucurilor de iarnă. În condiţiile în care montajul şosetelor se poate face de către proprietar, scădem la capitolul costuri şi efortul financiar necesar instalării cauciucurilor de iarnă.
Tot în dreptul avantajelor trebuie să luăm în calcul performanţele bune ale şosetelor, superioare cauciucurilor de iarnă, atât în ceea ce priveşte aderenţa, cât şi în ceea ce priveşte frânarea şi controlul. Un alt avantaj important este depozitarea foarte uşoară, pneurile de iarnă necesitând un loc special şi de multe ori chiar rabatarea banchetei pentru a putea fi transportate.
Comparativ cu lanţurile antiderapante, şosetele nu produc zgomot în timpul rulării şi nici nu prezintă riscuri de deteriorare a jantei. De asemenea, şosetele pot funcţiona în condiţii optime chiar şi atunci când vorbim despre sisteme ca ABS, TCS sau ESP.
Trecem însă şi la dezavantaje, destul de uşor de intuit de cei care au citit până aici. Vorbim în primul rând de o demontare ceva mai dificilă. Aceasta poate implica de cele mai multe ori murdărire, chiar şi cu mânuşi. De asemenea, pentru o viitoare reutilizare la fel de simplă, posesorul va fi nevoit să spele şosetele, dacă nu vrea să aibe aceleaşi probleme de murdărire şi la montaj.
Şosetele de iarnă pot fi folosite doar atunci când rularea se face pe un drum acoperit de zăpadă şi până la o viteză maximă de 50 de km/h. Odată ce aţi ajuns pe asfalt purtarea lor poate duce la deterioare rapidă şi la rupere. Utilizarea lor este indicată mai mult în ţările în care zăpada nu este un fenomen atât de des, ninsorile fiind ceva ocazional şi neobişnuit.
RECOMANDĂRI ŞI PREŢURI
Şosetele pentru pneuri sunt recomandate, aşa cum am mai spus, în zonele europene în care zăpada cade destul de rar. De asemenea ele pot fi utilizate cu succes şi în staţiunile montane, unde se practică sporturile de iarnă şi unde accesul vehiculelor este permis doar cu lanţuri sau echivalentul acestora.
Pentru cei care se gândesc să adopte soluţia neconvenţională trebuie să spunem că pe piaţă există în prezent mai multe tipuri de şosete pentru pneuri. Produsele diferă de la producător la producător, însă proprietăţile lor sunt asemănătoare. Probabil, în prezent, cele mai populare şosete sunt cele produse şi distribuite de Auto Sock, care a reuşit de altfel să obţină şi certificarea TUV. Există însă şi alternative ca Multi-Grip Snow Sock, Bottari Gripsock sau Weissenfels WeissSock.
Atunci când achiziţionaţi un set de şosete de iarnă pentru cauciucurile maşinii dumneavoastră trebuie să ţineţi cont de dimensiunea jantelor, produsul nefiind unul unitar. Uneori preţul poate fi mai ridicat pentru jantele cu dimensiuni ceva mai mari, de 18 sau 19 inch, însă de cele mai multe ori el este influenţat de marca pentru care optaţi.
În România, un astfel de kit poate fi achiziţionat foarte uşor de pe internet, preţul său începând cu aproximativ 230 de lei, ofertă valabilă pe site-ul Automark. Pentru cei care vor calitate certificată TUV, produsele AutoSock au un preţ de 259 de lei. Acelaşi produs poate fi găsit şi pe site-ul dedicat Antiderapare.ro, unde preţurile diferă în funcţie de dimensiunea jantelor. Pentru cei care preferă produsele WeissSock, preţurile pornesc de la 234.96 ron pe site-ul lanturidezapada.ro.
Un lant e un lat. Niciodata o "sosetuta" nu o sa faca treaba mai bine sau la fel de bine ca un lant. In plus anvelopa de iarna devine total inutila daca pui sosetuta. Nu o sa lucreze, impreuna cu sosetuta pt aderenta, asa cum face cu lantul.