STUDIU: O treime din carburantul consumat de un motor este risipit prin frecare

Publicat luni, 16.01.2012 15:36 de Sebastian Toma

Automobilele care vor fi lansate în următorii cinci ani vor fi cu până la 18% mai eficiente datorită noilor materiale şi tehnologii menite să reducă frecarea cu până la 80%, anunţă realizatorii unui studiu.

Un studiu efectuat de Centrul VTT de Cercetare din Finlanda şi de Laboratorul National Argonne din Statele Unite ale Americii a relevat faptul că noile tehnologii pot reduce frecările la nivelul unui automobil cu până la 80 de procente, reducând emisiile şi consumul de carburant cu până la 18 procente în următorii zece ani.

În termen de 15-25 de ani, consumul de carburant al automobilelor poate fi redus cu până la 61% graţie tehnologiilor la care lucrează inginerii din industria auto.

Din puterea totală dezvoltată de un motor cu ardere internă, 33% este risipită prin căldură, 29% prin răcire şi 38% prin energie mecanică. Din energia mecanică risipită, 33% este consumată prin pierderi de frecare, iar 5% pentru a compensa rezistenţa aerului. Prin comparaţie, un vehicul echipat cu motor electric are doar jumătate din pierderile de frecare ale unui model convenţional. Un autoturism mediu consumă 35% din energia primită din carburant pentru a învinge rezistenţa la rulare a roţilor, 35% pentru frecările din motor, 15% pentru pierderile din transmisie şi 15% prin frânare. Practic, tehnologia actuală a automobilelor utilizează doar 21.5% din energia oferită de carburant pentru a mişca vehiculul.

Există deja soluţii pentru remedierea problemelor cauzate de frecare, iar printre acestea enumerăm acoperirea suprafeţelor metalice cu anumite particule, aditivi pentru lubrifierea motoarelor, anvelope cu frecare redusă umflate la o presiune mai mare decât recomandă constructorul şi multe altele. Frecările de la interiorul motorului pot fi reduse cu ajutorul nanocompozitelor şi cu microtopografia prin laser a materialelor pentru a trasa fluxul de ulei în vederea reducerii rezistenţei la curgere a uleiului în motor.

Până la debutul noilor tehnologii – unele dintre ele fiind deja oferite pe anumite modele, şoferul poate să reducă dramatic consumul de carburant prin reducerea vitezei cu care circulă. Dacă un şofer reduce viteza de la 110 la 100 km/h, consumul de carburant al automobilului său scade cu 16%. Vitezele mai mici permit utilizarea unor presiuni mai mari în anvelope, creşterea presiunii de la 2 la 2.5 bari fiind recompensată cu reducerea consumului cu 3 procente.

Via | Thegreencarwebsite

  • Norbert, luni, 16.01.2012 18:28
    Interesant articol.

    Bravo. :)

  • Alex Radoi, marţi, 17.01.2012 00:59

    "creşterea presiunii de la 2 la 2.5 bari fiind recompensată cu reducerea consumului cu 3 procente." ...si cu cresterea uzurii articulatiilor 10%... :)))

  • iulianiulianb, marţi, 17.01.2012 14:17

    se risipeste repede cand alimentezi scump....

  • Dan de la CJ, luni, 23.01.2012 14:20
    Procentele nu prea ies la socoteală...

    După câte ştiu eu nu poţi depăşi mai mult de 100%, pentru că atunci ar ieşi un sac fără fund...Deci cum e cu "Un autoturism mediu consumă 35% din energia primită din carburant pentru a învinge rezistenţa la rulare a roţilor, 35% pentru frecările din motor, 15% pentru pierderile din transmisie şi 15% prin frânare. Practic, tehnologia actuală a automobilelor utilizează doar 21.5% din energia oferită de carburant pentru a mişca vehiculul."? 35+35+15+15=100%, deci de unde aţi scos-o pe aia cu 21,5? Din pălărie?

  • nume, miercuri, 25.01.2012 14:14

    Din energia mecanică risipită, 33% este consumată prin pierderi de frecare, iar 5% pentru a compensa rezistenţa aerului ... WTF ????