STUDIU: Pilotul automat adaptiv crește șansele de a avea un accident

Publicat marţi, 11.02.2025 12:42 de Tiberiu Safta

Un studiu realizat de mai mulți cercetători din Țările de Jos arată că pilotul automat adaptiv poate să producă mai multe accidente. Utilizarea sistemului sporește mai multă neatenție din partea șoferilor.

Pilotul automat sau cruise control-ul, cum mai este cunoscut, este un sistem care se regăsește la aproape toate mașinile noi din ziua de azi în dotarea standard. Cele mai multe astfel de sisteme le permit șoferilor să seteze o anumită viteză de rulare, iar pilotul automat va menține această viteză constantă fără ca șoferul să fie nevoit să atingă pedala de accelerație.

Pentru un nivel mai ridicat de conducere automatizată, există și pilot automat adaptiv. Acesta adaptează viteza automat în funcție de trafic, astfel încât șoferul este și mai puțin solicitat în a conduce mașina. Tehnologia a fost introdusă nu doar pentru a crește nivelul de confort al celui de la volan, dar și pentru a mări nivelul de siguranță, cel puțin teoretic.

Totuși, chiar și pilotul automat adaptiv poate fi cauza unor accidente, mai ales din cauza neatenției celui de la volan. Un studiu realizat de mai mulți cercetători din Țările de Jos dezvăluie că pilotul automat adaptiv poate să producă un număr mai mare de accidente.

Pentru acest studiu, cercetătorii au adunat date din jurul lumii despre eficacitatea sistemelor de asistență automate de a reduce numărul accidentelor. Studiul a luat în calcul 28 de funcții specifice ale unui vehicul, de la funcții informative simple, precum monitorizarea presiunii în anvelope până la camere video de asistență, sisteme de navigație, alerte ale sistemului de avertizare pentru unghiul mort și alte tehnologii de siguranță activă, cum ar fi frânarea de urgență automată.

Toate aceste sisteme au fost împărțite în 4 niveluri diferite de interacțiune: sisteme de informare, de avertizare, de intervenție și de îmbunătățire a confortului. Primele două niveluri, cele de informare și de avertizare, necesită un nivel scăzut de control, în timp ce ultimele două niveluri necesită un nivel ridicat de control.

Conform noului studiu, toate sistemele care se încadrează în primele 3 niveluri menționate mai sus fie nu au niciun efect, fie reduc posibilitatea unei coliziuni. Studiul arată că informațiile cu privire la presiunea în pneuri nu îmbunătățesc siguranța, însă alte sisteme, precum cel de păstrare a benzii de rulare, contribuie la reducerea șanselor de a avea un accident cu 19.1%. Un sistem de monitorizare a șoferului reduce șansele unui accident cu 14%.

Dintre toate sistemele de siguranță testate, studiul relevă faptul că pilotul automat standard, precum și cel adaptiv sunt singurele sisteme care măresc șansele de a avea un accident. În acest studiu, pilotul automat este considerat a fi un sistem de îmbunătățire a confortului, care necesită un nivel ridicat de control, dar un nivel scăzut de urgență.

Astfel, studiul arată că pilotul automat neadaptiv poate mări șansele unui accident cu 12%, în timp ce pilotul automat adaptiv crește cu 1.8% șansele de a avea o coliziune. Cercetătorii precizează că asemenea accidente sunt cauzate mai ales de neatenția celor de la volan și că pilotul automat îl face pe șofer să fie mai distras și să fie mai puțini conștienți de împrejurimile lor.

Același studiu mai arată că unele sisteme de pilot automat adaptiv nu reușesc să detecteze corect obiecte care se mișcă încet sau care nu se mișcă deloc. Nu toate sistemele de pilot automat adaptiv beneficiază de frânare de urgență, astfel că șoferii sunt induși în eroare în ceea ce privește condusul parțial autonom.

Studiul complet poate fi văzut aici.

via Motor1

  • MarS, marţi, 11.02.2025 13:53

    Suscriu, dezactivez asa ceva inainte sa ma apropii de oras ca sa ma osinuiesc cu acceleratia, frana. Lane assist nu folosesc pt ca acolo chiar te poate fura si ramai cu impresia ca vireaza/mentine pt tine

  • Mana-rece-suflet-cald, marţi, 11.02.2025 20:52

    Eu folosesc din 2018 pe Volvo XC40, evident, doar pe autostradă și pe unele șosele și mă ajută foarte mult. Desigur, nu are încă finețea omului de a ține banda, dar nu m-aș lipsi de acest ajutor.

  • George Simion, miercuri, 12.02.2025 01:30

    io inteleg ca tot soferii sunt de vina ca nu stiu sa le foloseasca.

  • Dutz, miercuri, 12.02.2025 03:47

    Fiind un fecvent utilizator al ACC-ului, inclusiv cu menținerea automată a mașini pe mijlocul benzi (lucru care se poate rezolva prin reprogramare la unele mașini care au doar asistent la apropierea de una dintre liniile de demarcație), am încercat să fac o legătură între studiu și realitate, dar nici măcar articolul nu poate. Cele 1,8% le poți “stoarce” si dintr-o portocală. O așa tâmpenie (pot să-mi spune cercetătorii lui pește prăjit ce vor)… nu am mai auzit demult, excepție fac focile care fac baie în diesel. ACC-ul previne accidente, previne oboseala, “invită” la o conducere sincronizată cu viteza traficului etc. Normal ca utilizarea ACC-ului în condiții necorespunzătoare poate crește riscul, dar asta doar dacă șoferul este un pericol public. Fără acel sistem ar face și mai repede accident. Personal nu folosesc ACC-ul dacă am o viteză mare și sunt spatele altei mașini, chiar dacă vorbim de o distanță decentă, în caz ca se întâmplă ceva, este posibil ca respectiva distanță să nu fie suficientă.

  • hacker, miercuri, 12.02.2025 07:09

    Deci domnul Shtutz, spui că e foarte bun ACC, de neînlocuit, ca în final să ne spui că nu îl folosești. Curat murdar nene. Dar când îl folosești ai și o pernuța cu fluturași ca să dormi liniștit? Că studiul nu e făcut pentru cei care țin două mâini pe volan și înjură dacă li se bagă careva în față.

    Dutz, miercuri, 12.02.2025 15:21

    Insiști să-ți arăți limitele și frustrările … mai lecturează încă o dată, respiră și poate te prinzi ca la final am menționat o situație (una) în care eu consider (așa îmi spun instinctele) ca nu-i o idee bună să-l utilizez. Dar cum tu ești un personaj cu contribuții pozitive la bunăstarea comunității, bănuiesc ca ne vei spune și cum vezi tu utilizarea ACC-ului, sau dacă cercetătorii au spus ca crește amețitor riscul (cu 1,8%), gata îl vei dezactiva permanent. Una sa detectezi o eroare, o neconcordanta… etc, alta sa te transformi într-o moluscă. ;)

  • alex_cu_a_mic, miercuri, 12.02.2025 10:02

    Impaiem masinile cu sisteme apoi ne miram ca soferii devin legume

  • ., miercuri, 12.02.2025 10:32

    ACC-ul e un instrument foarte util, dar care nu-l exonereaza pe sofer de raspundere si vigilenta, deci e ilogic sa dam vina pe ACC pentru eventualele accidente. la urma urmei, cine e maimuta la volan ramane maimuta indiferent de cate sisteme ar avea masina, sisteme antiprosti inca nu s-au inventat.