UE ar putea limita și mai mult dimensiunile mașinilor vândute în Europa
Potrivit unui studiu recent, lățimea mașinilor noi, comercializate în Europa, este tot mai mare, ceea ce naște o serie de probleme, inclusiv în ceea ce privește siguranța pietonilor și bicicliștilor. În acest sens, s-ar putea modifica legislația care să limiteze și mai mult dimensiunile unei mașini.
Nu mai are rost să discutăm despre popularitatea tot mai mare a SUV-urilor, pentru că este deja un subiect arhicunoscut. Dar merită să ne oprim puțin asupra dimensiunilor pe care aceste vehicule au început să le aibă.
Mai ales dacă ne referim la SUV-urile comercializate în Europa, acolo unde infrastructura (lățimea drumurilor, locurile de parcare și așa mai departe) nu este gândită pentru asemenea dimensiuni.
Un studiu recent arată că automobilele noi, comercializate în Europa, cresc în lățime cu 1 centimetru odată la 2 ani. Potrivit reglementărilor Uniunii Europene, lățimea maximă a vechiulelor din spațiul comunitar nu are voie să depășească 255 de centimetri.
Această lege a fost adoptată în anii '90, pentru a limita dimensiunea camioanelor și autobuzelor, dar de ea profită, mai nou, și constructorii de automobile.
Studiul respectiv demonstrează că lățimea medie a mașinilor noi din Uniunea Europeană a depășit 180 de centimetri, iar dacă acest trend se păstrează, va fi din ce în ce mai greu să parchezi sau să circuli pe străzile înguste din Europa. Mai ales pentru pietoni și bicicliști.
Într-un top al celor mai late SUV-uri vândute în Europa, BMW X5/X6, X7, XM, Range Rover, Volvo EX90 și Mercedes-Benz GLS ocupă poziții fruntașe. Lățimea acestor modele depășește 2.000 de milimetri, ajungând chiar la 2.047 de milimetri în cazul lui Range Rover.
"S-ar putea să nu sune ca o cifră uriașă (n.r creșterea de 1 cm la 2 ani). Dar realitatea este că - dacă nu se face o reformă - o mulțime de SUV-uri și pick-up-uri, de lux, de mari dimensiuni vor deveni la fel de mari ca și camioanele și autobuzele," susține James Nix, autorul studiului Transport & Environment.
Așadar, se dorește o modificare a dimensiunilor maxime pe care le poate avea un vehicul de pasageri pentru a nu aglomera și mai mult spațiul public. Parlamentul European și Comisia Europeană vor analiza această problemă în viitorul nu foarte îndepărtat.
Un alt studiu, de această dată realizat de o companie din Belgia, arată că și înălțimea unui vehicul este crucială pentru siguranța rutieră. Spre exemplu, înălțarea capotei cu 10 centimetri crește riscul mortalității, în cazul unei coliziuni cu un pieton sau biciclist, cu 30%.
Unele țări europene au luat deja măsuri împotriva vehiculelor de mari dimensiuni. De pildă, Franța a implementat un program care descurajează utilizarea mașinilor mari, iar autoritățile din Paris și din Lyon vor să majoreze taxa de parcare pentru SUV-uri.
via Carscoops
In sfarsit o initiativa cu cap. Daca cumparatorii ar fi demotivati sa mai cumpere masini foarte mari s-ar impusca mai multi iepuri dintr-o lovitura: emisii mai mici, anvelope mai mici, trafic mai putin apasator in orase, vizibilitate mai buna pt toti participantii (nu doar pt boss-ul din suv), siguranta pt pietoni si nu in ultimul rand, strazi care necesita mai putina mentenanta.