Am vizitat uzina Ford Otosan din Turcia, noul părinte al fabricii de automobile de la Craiova
Alături de alți jurnaliști români, am avut ocazia să vizităm una dintre uzinele Ford Otosan din Turcia și să aflăm, de la reprezentanți de rang înalt, mai multe despre noul părinte al fabricii de automobile de la Craiova și despre planurile sale de viitor.
Din vara acestui an, uzina de automobile de la Craiova are un nou proprietar. Este vorba despre Ford Otosan, un joint-venture cu sediul în Turcia, cu o influență majoră atât pe plan local cât și internațional.
Alături de alți jurnaliști români, Automarket a avut o vizită de lucru în Turcia, unde a aflat mai multe despre noul părinte al uzinei din Bănie și a vizitat fabricile (și centrul de dezvoltare) pe care această companie le are la circa 100 de kilometri distanță de Istanbul.
Înainte de toate, hai să aruncăm o privire peste istoria uzinei de automobile de la Craiova.
ISTORIA UZINEI DE LA CRAIOVA ȘI ÎNCEPUTURILE FORD
Înființată în 1976, ca o societate mixtă româno-franceză Oltcit, uzina a devenit cunoscută ca Automobile Craiova în 1991, după ce francezii de la Citroen s-au retras din asociere. În 2007, americanii de la Ford au oferit circa 57 de milioane de euro pentru 72.4% din acțiunile Automobile Craiova și, în martie 2008, au preluat oficial uzina din Bănie.
Câteva luni mai târziu a început și modernizarea fabricii. În luna septembrie 2009, Ford a început producția de automobile la această locație odată cu intrarea pe linia de asamblare a modelului Transit Connect.
A urmat apoi B-Max, din 2012 și până în 2017. Interesul tot mai mic al clienților pentru MPV-uri a dus la pensionarea forțată a lui B-Max.
Tot la Craiova, Ford produce motorul de 1.0 litri EcoBoost, cu 3 cilindri. Desemnat de mai multe ori Motorul Internațional al Anului, acesta a atins în 2021 borna de 1.5 milioane de unități produse la uzina din Bănie.
În prezent, la Craiova sunt asamblate modelele Puma și EcoSport (două SUV-uri care se bucură de popularitate în segmentul lor), iar viitorul arată bine pentru a doua uzină românească producătoare de automobile.
PLANURILE FORD OTOSAN PENTRU CRAIOVA
În următorii 3 ani, noul părinte Ford Otosan va investi aici 490 de milioane de euro pentru a majora producția de vehicule, după cum a declarat Guven Ozyurt, directorul general al Ford Otosan. Este o necesitatea firească, mai ales după încheierea unui parteneriat cu Volkswagen, pe zona vehiculelor comerciale.
Acest acord a fost semnat în 2020 și presupunea că marca germană va dezvolta un vehicul comercial pentru livrări urbane, iar Ford se va ocupa de implementarea unui vehicul comercial în segmentul de o tonă.
În plus, tot în urmă acestui parteneriat, Volkswagen a utilizat platforma lui Ford Ranger pentru cea mai nouă generație Amarok.
La acea vreme, Volkswagen și Ford estimau că vor construi împreună aproximativ 8 milioane de vehicule comerciale.
Anul viitor, producția noii generații a modelelor Transit Courier și Tourneo Courier va fi mutată de la uzina Yeniköy (Turcia) chiar la noi în Bănie. Tot la Craiova, dar din 2024, vor fi asamblate versiunile electrice ale modelelor Courier și Puma. SUV-ul subcompact care se vinde atât de bine în Europa, va avea și o versiune cu zero emisii, despre care vom afla mai multe în viitorul apropiat.
După investițiile programate de Ford Otosan, uzina de la Craiova va avea o capacitate de producție anuală de 272.000 de vehicule. Ea crește astfel de la 250.000 de unități, cât este în prezent.
Atragerea de noi furnizori, în special turci, pentru modelul Courier este o altă prioritate pentru Ford Otosan. O parte vor exporta piesele lor din Turcia, în vreme ce alții vor deschide fabrici chiar la noi în țară. Declarația a fost făcută chiar de Dave Johnston, director adjunct Ford Otosan. Decizia ar urma să aducă noi jucători importanți pe piața din România și să deschidă noi oportunități de locuri de muncă.
CINE ESTE PĂRINTELE FORD OTOSAN?
Dar haideți să cunoaștem mai bine și Ford Otosan, care este o companie importantă și foarte bine înrădăcinată în industria auto din Turcia. Fondat în 1997, acest joint-venture este deținut în coproprietate de Ford Motor Company (41%) și Koc Holding (41%), singura companie turcă prezentă în topul Fortune Global 500, un clasament al celor mai mari companii din lume după cifra de afaceri. Restul acțiunilor (18%) sunt tranzacționate pe bursa de la Istanbul.
Dacă Ford Motor Company nu mai are nevoie de introducere, despre Koc Holding trebuie să știi că este cel mai mare conglomerat industrial din Turcia. Înființat în 1963, Koc Holding activează în mai multe sectoare inclusiv cel auto (unde este lider absolut), financiar, militar și energetic.
Portofoliul grupului include 113 companii, printre care și Otokar (liderul turc în industria producătoare de autobuze, camioane și vehicule militare). Firmele de sub umbrela Koc Holding generează 8% din Produsul Intern Brut al Turciei și 7% din exporturile țării.
Ford Otosan are peste 20.000 de angajați în Turcia, incluzând aici și oamenii din uzina Ford Craiova. Potrivit aceluiași Dave Johnston, în cel de-al treilea trimestru al anului curent, fabricile deținute de Ford Otosan aveau capacitatea de a produce anual: 385.000 de exemplare Ford Transit, 18.700 de unități Ford Trucks și 250.000 de unități Puma și EcoSport.
Pentru finalul lui 2022, vehiculele produse de Ford Otosan ar urma să aducă vânzări nete de 8.8 miliarde de euro.
În ceea ce privește situația ultimilor 25 de ani, capacitatea de producție a Ford Otosan a crescut de 10 ori, veniturile de 8 ori, exporturile de 388 de ori, capitalul de piață de 5.7 ori, iar numărul angajaților de 4 ori. Prin urmare, este un conglomerat care și-a mărit considerabil activitatea în ultimii ani.
3 UZINE ÎN TURCIA
Pe lângă uzina de la Craiova, cea mai nouă achiziție a Ford Otosan, compania are în Turcia alte 3 fabrici unde produce vehicule comerciale: Gölcük, Yeniköy și Eskișehir.
După transferul producției modelelor Transit Courier și Tourneo Courier la Craiova, uzina de la Gölcük va deveni casa modelului Transit de o tonă și a fratelui german al acestuia, care va purta sigla Volkswagen. El este rezultatul acestui parteneriat Ford - Volkswagen despre care aminteam mai sus. Fabrica Yeniköy, aflată peste drum, se va ocupa în continuare de modelul Transit de 2 tone.
Cea de-a treia uzină Ford Otosan din Turcia, de la Eskișehir, este rezervată exclusiv camioanelor Ford Trucks. Tot aici se află prima și unica pistă de încercare a camioanelor din Turcia, dar și unul dintre centrele de cercetare-dezvoltare pe care Ford Otosan le are în această țară.
Compania mai are alte două centre de cercetare-dezvoltare la Sancaktepe (lângă Istanbul), Gölcük (în orașul Kocaeli). De asemenea, un nou centru software a fost înființat la Ankara.
În cadrul vizitei noastre din Turcia, am fost invitați să cunoaștem mai bine centrul de cercetare-dezvoltare de la Sancaktepe. Aici, cei peste 1.350 de angajați sunt ocupați cu dezvoltarea camioanelor Ford Trucks, a motoarelor diesel pentru acestea, dar și pentru alte vehicule. Tot aici se produc transmisiile și chiar platformele complete.
Vă imaginați că totul se rezumă la camioane. Tot în acest centru de cercetare-dezvoltare și design s-a născut și scuterul electric Rakun. Chiar dacă nu ați auzit de el, acesta are o autonomie de peste 100 de kilometri, un motor de 4 kW, poate atinge o viteză maximă de 45 km/h (tocmai de aceea poate fi condus fără permis), iar bateria de 5 kWh se încarcă în 4.5 ore. În prezent, scuterul este produs la uzina Ford Otosan din Eskișehin.
LA PAS PRIN UZINA GOLCUK
Pe lângă vizita la centrul de cercetare-dezvoltare Sancaktepe, am fost invitați și la uzina Ford Otosan Gölcük. Acesta a fost punctul de maxim interes al vizitei noastre în Turcia, pentru că această fabrică are o suprafață totală de 1.6 milioane de metri pătrați.
Aici, peste 8.000 de angajați lucrează împreună cu o armată de roboți pentru a produce modelul Ford Transit, inclusiv versiunea cu zero emisii eTransit (cel mai puternic vehicul comercial, 100% electric, din Europa). Despre Ford eTransit poți citi mai multe aici.
În puținul timp petrecut aici (spun asta pentru că ai nevoie de ore bune pentru a acoperi toată uzina, având în vedere dimensiunile impresionante pe care le are), am urmărit cum ajunge modelul Transit de la niște bucăți de metal sudate între ele, un produs finit gata de livrat clienților din întreaga lume. Un produs verificat constant, în timp real, cu ajutorul unei tehnologii inovatoare pentru detectarea oricăror imperfecțiuni.
Una dintre opririle făcute în această uzină a fost în zona de asamblare a pachetelor de acumulatori pentru modelele hibride și electrice.
Linia de producție integrează 8 puncte de staționare unde bateriile viitoarelor utilitare electrificate sunt așezate în suporți, conectate, testate și mai apoi transportate pe linia de asamblare cu ajutorul unor vehicule autonome, botezate AGV și dezvoltate in-house tot de Ford Otosan. Pe linia de asamblare, bateriile se întâlnesc pentru prima dată cu caroseria mașinilor de serie.
La final, mașinile sunt inspectate și apoi pleacă spre viitorii lor clienți din Europa și Asia.
Bravo pentru articol. Foarte frumos scris.