John McLeod (designer Ford): "Noul Focus este 100% Kinetic Design"
Seful designerilor care se ocupa de programul de personalizare Ford Individual ne-a acordat un interviu la Geneva in care ne-a explicat ce inseamna cu adevarat Kinetic design pentru Ford.
Automarket: Am vazut la Geneva noul Focus pentru prima data in Europa, dupa lansarea sa de la Detroit. Cum se integreaza acesta in filosofia de design Kinetic?
John McLeod: Raspunsul este simplu: se integreaza perfect. Toate formele exterioare si interioare il recomanda ca atare. Noul Ford Focus este 100% Kinetic design. Se poate vedea asta in partea frontala, unde se evidentiaza liniile ascutite, la nivelul blocurilor optice frontale si posterioare, peste tot. Toate aceste elemente fac parte din limbajul de design kinetic promovat de Ford.
Automarket: Stim ca noul Focus este un model global, care va fi vandut in aceasta forma pe toate pietele lumii. Este elementul economic singura explicatie pentru aceasta strategie sau este vorba de un experiment pe care Ford in face in sectoarele designului si tehnicii?
John McLeod: Cred ca am fost deseori criticati pentru faptul ca am avut mult prea multe modele diferite la nivel mondial, ca nu am avut o imagine de marca foarte coerenta, la fel ca toti ceilalti producatori europeni care au aceeasi masina peste tot. In aceste conditii, exista in mod evident beneficii clare din punctul de vedere al strategiei de brand, iar costurile reduse vin ca un efect al acesteia. Nu cred ca partea economica este principalul motiv pentru globalizarea lui Focus.
Automarket: Walter de Silva (n.r. directorul de design al Grupului Volkswagen) ne-a declarat intr-un interviu recent ca Fiesta este "exagerata ca design" (n.r. termenul utilizat de Walter de Silva este "overdesigned"). Ce aveti de comentat in legatura cu aceasta opinie?
John McLeod: Cred ca daca ne uitam la cifrele de vanzari ale noului Fiesta, ajungem la concluzia ca vorbim de un model de succes pentru Ford. Mai mult, o multime de clienti au pareri fantastice in legatura cu designul acestui model. Prin filosofia de design Kinetic, produsele noastre se nasc implicit ceva mai atragatoare, mai dinamice, iar aceasta masina a facut parte evident din linia Ford. Publicul a votat pana la urma succesul designului Fiesta cu propriile portofele. Pe de alta parte, indiferent de compania despre care vorbim, aceasta nu va putea sa multumeasca pe toata lumea prin designul modelelor sale, si din aceasta cauza un Audi este diferit de un Ford sau de un Mercedes. Fiecare are o parere despre designul unei marci sau al alteia, iar daca cineva crede despre Fiesta ca are un design exagerat, e ok. E o parere pe care o luam in considerare, desi suntem foarte fericiti cu modul in care arata acest model. Noi nu vom comenta nimic despre designul Volkswagen (rade).
Automarket: Programul Individual, pe care Ford l-a lansat acum doi ani, va continua sau nu pe noul Focus?
John McLeod: Absolut. Am inceput programul Individual pe S-Max acum cativa ani sub forma de experiment si am avut destul de mult succes cu el, deoarece cererea a fost ridicata pentru modelele personalizate in serie Individual. In aceste conditii, am extins programul pe intreaga noastra gama, astfel ca in viitor fiecare model al nostru va fi "atins" de programul Individual. Implicit noul Focus, evident.
Automarket: De ce i-ati spus insa "Individual"? Stim ca BMW are de ceva vreme un program asemanator pentru modelele marcii care se numeste la fel.
John McLeod: Individual este un termen care se potriveste de minune unui program de personalizare si functioneaza foarte bine engleza, franceza, italiana, germana, chiar si in romana, in foarte multe limbi europene.
Automarket: Romanii asteapta inlocuitorul lui Fusion, B-Max pe numele sau, model care cel mai probabil va fi produs la Craiova. Dati-ne cateva indicii legate de designul acestui viitor model.
John McLeod: Nu pot sa comentez nimic in legatura cu dezvoltarea modelelor urmatoare ale gamei, vom vedea cu totii ce se va intampla la timpul potrivit. Insa, asa cum am spus adineauri, programul Individual va fi extins pe toate modelele noastre.
Automarket: Zvonorile aparute in presa arata ca Ford ar putea sa renunte la limbajul de deisgn Kinetic in viitrul apropiat. Exista vreun sambure de adevar in aceasta idee?
John McLeod: Intrebarea mea ar fi de ce am renunta la acest limbaj de design? Designul este ca moda, ca fustele. Uneori scurte, uneori medii, uneori lungi. Moda se schimba , designul se schimba. Limbajul Kinetic evolueaza, are un foarte mare succes si nu cred ca e cazul sa incepem un nou trend. Pe viitoarele modele de serie pe care le vom scoate veti vedea o dezvoltare a liniei Kinetic.
Automarket: Schimbarile pe care le-ati adus prin faceliftul lui Mondeo sunt extrem de subtile la nivel estetic. La ce sa ne asteptam de la urmatoarea generatie a modelului dumneavoastra? Veti urma aclasi tipar din cazul lui Focus si veti realiza o masina cu design global sau nu?
John McLeod: Asteptam cu totii si vom vedea.
Eu zic nu e! eu zic ca este naspa si pute!