John McLeod (designer Ford): "Noul Focus este 100% Kinetic Design"

Publicat joi, 11.03.2010 16:56 de Mircea Meșter

Seful designerilor care se ocupa de programul de personalizare Ford Individual ne-a acordat un interviu la Geneva in care ne-a explicat ce inseamna cu adevarat Kinetic design pentru Ford.

Automarket: Am vazut la Geneva noul Focus pentru prima data in Europa, dupa lansarea sa de la Detroit. Cum se integreaza acesta in filosofia de design Kinetic?
John McLeod: Raspunsul este simplu: se integreaza perfect. Toate formele exterioare si interioare il recomanda ca atare. Noul Ford Focus este 100% Kinetic design. Se poate vedea asta in partea frontala, unde se evidentiaza liniile ascutite, la nivelul blocurilor optice frontale si posterioare, peste tot. Toate aceste elemente fac parte din limbajul de design kinetic promovat de Ford.

Automarket: Stim ca noul Focus este un model global, care va fi vandut in aceasta forma pe toate pietele lumii. Este elementul economic singura explicatie pentru aceasta strategie sau este vorba de un experiment pe care Ford in face in sectoarele designului si tehnicii?
John McLeod: Cred ca am fost deseori criticati pentru faptul ca am avut mult prea multe modele diferite la nivel mondial, ca nu am avut o imagine de marca foarte coerenta, la fel ca toti ceilalti producatori europeni care au aceeasi masina peste tot. In aceste conditii, exista in mod evident beneficii clare din punctul de vedere al strategiei de brand, iar costurile reduse vin ca un efect al acesteia. Nu cred ca partea economica este principalul motiv pentru globalizarea lui Focus.

Automarket: Walter de Silva (n.r. directorul de design al Grupului Volkswagen) ne-a declarat intr-un interviu recent ca Fiesta este "exagerata ca design" (n.r. termenul utilizat de Walter de Silva este "overdesigned"). Ce aveti de comentat in legatura cu aceasta opinie?
John McLeod: Cred ca daca ne uitam la cifrele de vanzari ale noului Fiesta, ajungem la concluzia ca vorbim de un model de succes pentru Ford. Mai mult, o multime de clienti au pareri fantastice in legatura cu designul acestui model. Prin filosofia de design Kinetic, produsele noastre se nasc implicit ceva mai atragatoare, mai dinamice, iar aceasta masina a facut parte evident din linia Ford. Publicul a votat pana la urma succesul designului Fiesta cu propriile portofele. Pe de alta parte, indiferent de compania despre care vorbim, aceasta nu va putea sa multumeasca pe toata lumea prin designul modelelor sale, si din aceasta cauza un Audi este diferit de un Ford sau de un Mercedes. Fiecare are o parere despre designul unei marci sau al alteia, iar daca cineva crede despre Fiesta ca are un design exagerat, e ok. E o parere pe care o luam in considerare, desi suntem foarte fericiti cu modul in care arata acest model. Noi nu vom comenta nimic despre designul Volkswagen (rade).

Automarket: Programul Individual, pe care Ford l-a lansat acum doi ani, va continua sau nu pe noul Focus?
John McLeod: Absolut. Am inceput programul Individual pe S-Max acum cativa ani sub forma de experiment si am avut destul de mult succes cu el, deoarece cererea a fost ridicata pentru modelele personalizate in serie Individual. In aceste conditii, am extins programul pe intreaga noastra gama, astfel ca in viitor fiecare model al nostru va fi "atins" de programul Individual. Implicit noul Focus, evident.

Automarket: De ce i-ati spus insa "Individual"? Stim ca BMW are de ceva vreme un program asemanator pentru modelele marcii care se numeste la fel.
John McLeod: Individual este un termen care se potriveste de minune unui program de personalizare si functioneaza foarte bine engleza, franceza, italiana, germana, chiar si in romana, in foarte multe limbi europene.

Automarket: Romanii asteapta inlocuitorul lui Fusion, B-Max pe numele sau, model care cel mai probabil va fi produs la Craiova. Dati-ne cateva indicii legate de designul acestui viitor model.
John McLeod:  Nu pot sa comentez nimic in legatura cu dezvoltarea modelelor urmatoare ale gamei, vom vedea cu totii ce se va intampla la timpul potrivit. Insa, asa cum am spus adineauri, programul Individual va fi extins pe toate modelele noastre.

Automarket: Zvonorile aparute in presa arata ca Ford ar putea sa renunte la limbajul de deisgn Kinetic in viitrul apropiat. Exista vreun sambure de adevar in aceasta idee?
John McLeod: Intrebarea mea ar fi de ce am renunta la acest limbaj de design? Designul este ca moda, ca fustele. Uneori scurte, uneori medii, uneori lungi. Moda se schimba , designul se schimba. Limbajul Kinetic evolueaza, are un foarte mare succes si nu cred ca e cazul sa incepem un nou trend. Pe viitoarele modele de serie pe care le vom scoate veti vedea o dezvoltare a liniei Kinetic.

Automarket: Schimbarile pe care le-ati adus prin faceliftul lui Mondeo sunt extrem de subtile la nivel estetic. La ce sa ne asteptam de la urmatoarea generatie a modelului dumneavoastra? Veti urma aclasi tipar din cazul lui Focus si veti realiza o masina cu design global sau nu?
John McLeod: Asteptam cu totii si vom vedea.

  • Dumitru, joi, 11.03.2010 18:59

    Eu zic nu e! eu zic ca este naspa si pute!

  • Dpp, joi, 11.03.2010 19:23
    :))

    Struguriiiii..........mai Dumitreee.

  • Criss, joi, 11.03.2010 19:40
    Partial kinetic

    Partea frontala este kinetica, cea posterioara o porcarie. Am zis !

  • raduvlase, vineri, 12.03.2010 09:37

    Modelele Focus 1 si 2 au fost mult mai impresionante ca design. Focus 3 se pierde in multime, imi aduce a Kia sau Hyundai. Mie nu imi place. Partea frontala arata parca a fost facuta de niste tuneri amatori...vor sa impresioneze dar nu prea reusesc. Privita din lateral, partea din fata a masinii aduce a Seat Leon/Altea iar partea din spate arata ca ultimul model Opel Astra. Stopurile parca au fost imprumutate de la Kia Ceed. NU IMI PLACE!!!

  • MF, vineri, 12.03.2010 10:06
    Design

    La fel ca si in cazul Subaru se vede influenta designului global. Ma refer aici la influentele venite de peste ocean. Subaru a devenit obez si Ford a devenit urat. A vazut cineva pana acum un Ford produs in State care sa fie frumos? (Mustangul nu intra in discutie.. Mustangul poate fi considerat o marca. Cand zici Mustang nu zici si nu te gandesti la Ford). Daca s-ar fi simtit imfluenta FPV atunci da, iesea ceva frumos.

  • DaSilva, vineri, 12.03.2010 12:17
    Design

    Ca tot veni vorba de design si de cat de frumoasa sau urata este o masina, cat de reusita sau nu o filosofie de design... am si eu o intrebare pentru toti cei interesati, adresata acestui site: Ce ati facut cu rubrica aceea in care era propus un model spre redesign, ultul a fost acum multa vreme Peugeot 407, care nu a fost tocmai o reusita si de atunci nimic. A fost ingropata rubrica respectiva? Cat priveste noul Focus si filosofia de design si marketing care sta in spatele produsului in sine este, evident o continuare, o evolutie a stilului kinetic. Din pacate nu una buna sau foarte reusita pentru ca exagerarile, chiar daca se vor spectaculoase, nu intotdeauna sunt benefice sau macar frumoase. In cazul de fata acestea seamana foarte tare cu stilul "tuning", care nu poate fi decat kitschos, disproportionat si chiar hidos, cel putin la partea fata, unde, mai mult, au intervenit chiar mari probleme de compozitie si proportii de linie si elemente care au dus la nasterea unor elemenete si linii contradictorii, chinuite, inghesuite si nearmonioase, totul ambalat intr-un mod complicat inutil. Nu inteleg de ce nu s-a mers pe linia curata a Fiestei sau Ka, cu proportiile de rigoare si cu elemente de individualitate care puteau fi amplasate in faruri, ca forma si continut. S-au practicat acele fante triungiulare imense si false care sunt delimitate de gura centrala prin acele zabrele imense de culoarea caroseriei care continua marginile calandrului si el chinuit formal din punct de vedera spatial. Cu spatele nu am nimic, chiar daca stopurile sunt iesite mult din tipare si cam chinuite si ele, pana la urma e o chestiune de individualitate si am mai vazut asa ceva pe toata gama actuala Citroen. Poate capata o conotatie avangardista pana la urma, desi le-as fi desenat cu siguranta altfel. Cel mai suparator este insa lateralul, mai exact "tabla" de sub geamuri. Acele "bosaje" de deasupra pasajelor rotilor, neintersectate cu linia mediana dinamica, arata precum masinile alea hidoase de raliuri special preparate, sau un tuning prost stil widebody. Chiar nu se putea face ceva elegant, continuu, fluid si armonios? Mai ales ca in realitate, in lumina naturala unde nu intervine photoshopul, toate aceste intreruperi de linie dau ca dracu, parca sunt asamblate bucati la alt unghi decat ar trebui, zici ca a fost lovita masina. Asa ca, as fi preferat o pastrare a stilului kinetic asa cum a fost el "enuntat" si nu o evolutie care strica ideea, de altfel, excelenta a stilului in sine. Astept cu interes sa vad ce se mai intampla cu "Sa redesenam..."

  • DaSaliva, vineri, 12.03.2010 15:47

    m-ai dat dracu'...... cu proportiile de rigoare si cu elemente de individualitate care puteau fi amplasate in faruri, ca forma si continut ???? sau S-au practicat acele fante triungiulare imense si false care sunt delimitate de gura centrala prin acele zabrele imense de culoarea caroseriei care continua marginile calandrului si el chinuit formal din punct de vedere spatial ??? cum spuneam m-ai bagat in ceata. Ne poti prezenta niste lucrari de-ale tale? Nu de alta dar pari sa stii ce vorbesti (asta daca nu ai copy/paste de pe undeva) Multumesc

  • COCALARU SEF, vineri, 12.03.2010 17:46
    Confuzii lingvistice

    Care este legatura intre "kinetic" (provenit din grecescul "kineticos") si designul caroseriei lui FORD???????????

  • RTI, vineri, 12.03.2010 21:43
    miscarea

    CAM ASTA DOREAU EI SA SIMBOLIZEZE

  • DaSilva, sâmbătă, 13.03.2010 08:18
    Despre design

    Dragul meu DaSaliva!!! a fi profesionist, in orice domeniu, nu neaparat design auto, inseamna ca, pe langa pasiunea de rigoare, sa ai si ceva studii care sa-ti ateste calitatile. Ideea e nu ca par sa stiu ce vorbesc, dar chiar am acele studii de specialitate (5 ani de facultate de design cu specializarea "design industrial si de produs" si licenta aferenta). Mai mult, am activat multi ani in presa auto, si inca o mai fac, am facut zeci de ilustratii auto si nu numai, am castigat mai multe concursuri de design auto si am participat la altele in calitate de membru al juriului. Cred ca experienta imi permite sa am o opinie, chiar daca nu e conforma cu ceea ce crezi tu. Limbajul pe care il folosesc este unul foarte descriptiv in ideea de a exprima textual ceea ce ar trebui sa explic altfel in mod grafic pe o imagine, de care, nu dispun in acest caz.. Asa incat, inainte de a te declara confuz si in ceata si a acuza, chiar si voalat, pe cineva ca da copy/paste de undeva, incearca sa citesti cu atentie si sa si intelegi ceea ce citesti, chiar daca textul nu e intr-o forma literara perfecta si mai are si repetitii. Stii, nu mi-am propus sa scriu ca la revista, e totusi un forum, insa mi-am propus sa scriu din pasiune pentru domeniul designului auto, totul dublat de experienta necesara si, zic eu, destul de mare. Sper ca am lamurit cat de cat problema de limbaj si-ti cer, in schimb, putina atentie la text, pe viitor, poate nu e chiar atat de greu sa intelegi, chiar daca pe ici pe colo exista si niste termeni mai "tehnici". Multumesc si eu