FIA va înăspri testele de flexibilitate ale aripilor faţă

Publicat luni, 09.08.2010 17:38 de Daniel Popescu

Testele pentru evaluarea flexibilităţii aripilor faţă vor fi mai dificile începând de la Marele Premiu al Belgiei, după ce Ferrari şi Red Bull au fost acuzate de încălcarea regulamentului.

McLaren şi Mercedes GP au acuzat voalat că Red Bull Racing şi Ferrari utilizează aripi faţă care au o fleibilitate mare în timp ce rulează la viteză mare, fapt evidenţiat de fotografiile şi clipurile video realizate în timpul curselor.

Cele două monoposturi au trecut de fiecare dată testele FIA, însă forul mondial a decis să înăsprească severitatea acestora pentru a elimina dubiile în această privinţă.

Conform regulamentului, plăcuţele laterale ale aripilor faţă pot fi flexibile cu cel mult 10 mm în momentul în care se aplca o greutate de 50 kg asupra lor. Începând de la Marele Premiu al Belgiei, FIA va permite o flexibilitate de 20 mm, însă greutatea aplicată asupra aripilor fata va fi de 100 kg.

Prin această modificare în structura testului, FIA vrea să se asigure că Red Bull şi Ferrari nu utilizează anumite tehnologii care pot îmbunătăţi flexibilitatea în anumite condiţii. De asemenea, FIA va analiza cu mai multă atenţie podeaua unui monopost, după apariţia unor suspiciuni privind influenta acesteia în flexibilitatea aripilor faţă.

În cazul în care aripile fata utilizate până în prezent de Red Bull şi Ferrari nu ar corespunde noului test, este cert că cele două echipe vor aduce modificările necesare pentru ca monoposturile să treacă noua sesiune de evaluare, ceea ce ar putea avea însă efecte negative în privinţa performantelor.

Via | Reuters

  • hebb, luni, 09.08.2010 18:10
    regulament

    Interesant ce rapid schimba FIA regulamentul daca este vorba de o plangere McLaren. ... si mai interesant ca este ca schimbarea are loc in timpul anului chiar de la urmatoarea cursa

  • dan, luni, 09.08.2010 18:17
    :)

    @hebb, ai dreptate, dar, nu neaparat; adica poate fi si o "coincidenta". Oricum, vom vedea la urmatoarea cursa daca Red Bull va mai avea, macar in calificari, o diferenta mare fata de ceilalti; si de aici se cam poate deduce totul :)

  • ctlnmihai, luni, 09.08.2010 18:18
    hebb

    Asa cum FIA a permis celor de la Ferrari si de la Renault sa-si modifice motoarele tot la rugamintile acestor echipe asa a luat masuri si in cazul celor 2 echipe (Mclaren si Mercedes).Masurile in ceea cepriveste modificarea motoarelor au fost luate tot in timpul sezonului..

  • daniel.popescu, luni, 09.08.2010 18:22
    regulament

    Miscarea FIA este perfect regulamentara. Gradul de flexibilitate a componentelor monoposturilor este specificat la articolul 3.15 din Regulamentul Tehnic. Articolul 3.18 suna cam asa: "In order to ensure that the requirements of Article 3.15 are respected, the FIA reserves the right to introduce further load/deflection tests on any part of the bodywork which appears to be (or is suspected of), moving whilst the car is in motion."

  • hebb, luni, 09.08.2010 18:27
    re: regulament

    Multumesc pentru informatie Daniel, nu am stiut. Acum mi se pare mult mai clar.

  • Hamilton, luni, 09.08.2010 18:31
    FIA va înăspri testele

    Cum "inginerii" de la meclada nu pricep ce face concurenta recurg la smenuri, ori fura ori se duc sa se planga la FIA!Orice ar face tot in urma vor ramane..cand ma gandesc ca fanii surescitati clamau superioritatea meclada in dezvoltare doar pt o gaura!

  • rayn380, luni, 09.08.2010 21:24
    aripa fata

    s0a vazut clar la ultima cursa din Ungaria, cat de mult se deformau, mergeau lipite de asfalt. S-a facut o comparatie foarte concisa a celor 3 monoposturi, RBR, Ferrari si McLaren, in aceeasi zona, aceeasi curba. Numai orb sa fi si sa nu-ti dai seama de cat de mult coborau aripilie fata ale primilor 2 in comparatie cu cea McLaren, asta in momentul franarii in aceea curba. Evident ca de aici se trage si performanta monopostului RBR, posibil ca si podeaua sa influenteze acea aripa. Oricum, sunt sigur ca daca ii vor obliga in primul rand pe cei de la RBR, cei de la FIA sa-si aduca aripa la nivelul cerintelor din regulament, sunt sigur ca se va observa o degradare a performantei monopostului lor. Va fi mult mai incitant sfarsitul de sezon. La fel cum Button si Hamilton, cateodata si Alonso, spuneau ca cei de la RBR sunt incredibili de rapizi, desi ei erau foarte multumiti de cum le mergeau monposturile proprii. Practic, cred ca n-au prea avut ce sa ii reproseze monopostului. De altfel Hamilton, a spus de nenumarate ori ca MP4-25 este cel mai rafinat monpost condus de el in F1, dar ca nu-si poate imagina cum cei de la RBR au un asemenea ritm. Vom vedea. Abia astept sa inceapa SPA

  • mobius, luni, 09.08.2010 22:33
    modificari

    Nu inteleg de ce trebuie modificat regulamentul, pentru ca dupa cate se poate constata din comentariile anterioare, atat Red Bull cat si Ferrari au trecut testele FIA. Mai mult decat atat dupa fiecare cursa fiecare monopost si cu atat mai mult cele castigatoare sunt cercetate pentru a se vedea daca sunt conforme cu regulamentul. Pana acum nu am auzit ca vreunul sa nu corespunda si sa fie descalificat. In sezonul trecut Brawn GP a mers un sezon intreg, cu un dublu deflector care le-a favorizat rezultatele cunoscute, in conditiile in care pentru Renault FIA a descurajat intentia folosirii unui astfel de dispozitiv. Nu cumva FIA prin persoana lui Jan Todt incearca sa boicoteze Ferrari (a se vedea si recentul scandal, artificial creat, dupa parerea mea), pentru motivul ca Massa nu este favorizat de echipa?

  • hasu, marţi, 10.08.2010 00:15
    RBR

    Ca sa-i stopeze din cursa pentru cele doua titluri, FIA SE IMPLICA PREA MULT.Daca s-a respectat regulamentul, trecind testele pina acum ,ce rost are modificarea lui la jumatatea campionatului ?Dar nu e prima oara cind FIA se implica in cistigarea titlului de catre o anumita echipa,lucru ce discrediteaza competitia si inteligenta inginerilor.Anul trecut nu s-a implicat in interzicerea difuzorului echipei Brawn GP creind un avantaj substantial pentru acestia ce nu a mai putut fi recuperat ,pe altii ii penalizeaza cu doar 100000 dolari ptr. ordine de echipa, pe unii cu trecere pe la boxe ptr depasirea Safety Car-ului si cite si mai cite.Pacat ca aceasta competitie se degradeaza incet cu incet.Mai ramine ca invingatorii sa fie anuntati la inceputul cursei, sau la inceputul sezonului.....

  • 321xiorel123, marţi, 10.08.2010 09:01
    FIA

    Prefer sa cred ca din dorinta lor de a da sanse mai multor echipe sa se lupte pentru titlu FIA a mai introdus o lege "ascunsa" care le permite sa modifice regulamentul oricum/oriunde vor ei astfel incat sa macine eficacitatea a cel putin primelor 3 echipe din clasament. Daca regulamentul ar permite modificarea legilor in scopul de a marii siguranta pilotilor si a mecanicilor de la boxe as fi total multumit si l-as aprecia dar pentru ca modificarile cale le vad in timpul campionatului ochesc partea mecanica a monoposturilor...sunt total impotriva.

  • NeoGalaxy, marţi, 10.08.2010 14:14
    Ferrari's 1st Eternal Fan

    Daca FIA considera ca est necesar sa existe noi teste sa fie noi teste. Probabil unii din FIA, fani McLaren sunt impotriva celorlalte echipe ceea ce era oricum de asteptat, numai daca judecam deciziile din curse date de anumite persoane. Dar nu moare nimeni. Se rezolva si aceste probleme, oricum cursa din Ungaria a aratat ca fara munca nu exista nici rezultate. Cei care vor munci mai mult vor avea si rezultate pe masura iar aici Red Bull si Ferrari sunt mult in fata celor de la McLaren, Mercedes si Renault. Totusi cursa din Ungaria a aratat si cat de instabil este monopostul McLaren, care nici in curbe nu statea bine nici pe liniile drepte. Probabil din cauza asta anumite persoane au vazut deformarile eleroanelor fata la alte monoposturi dar nu observat cat de instabil era monopostul echipei favorite. Cel putin Ferrari cu inca 2-3 victorii si clasari bune au sanse foarte bune la titlul ceea ce ma bucura nespus.