Ford 1.0 Ecoboost este Motorul Internaţional al Anului 2013. Lista completă a câştigătorilor
Ford 1.0 Ecoboost, motor produs la Craiova, a fost desemnat, pentru a doua oară consecutiv, motorul internaţional al anului 2013. Au existat însă mai multe categorii şi mai mulţi câştigători. BMW a plecat acasă cu cele mai multe premii.
Ca în fiecare an, cei mai importanţi constructori auto din lume şi-au disputat titlul pentru cel mai bun motor al anului. Milioane de euro investiţi în dezvoltare şi sute de mii de ore de teste pentru o distincţie „International Engine of the Year”, care valorează cât o campanie publicitară de amploare.
Juriul a fost format din 87 de jurnalişti auto din 35 de ţări. Ei au trebuit să jurizeze o gamă largă de unităţi de propulsie aflate în prezent pe piaţă. Au existat mai multe categorii, delimitate de cilindree: Sub un litru, între un 1.0 şi 1.4 litri, între 1.4 litri şi 1.8 litri, între 1.8 litri şi 2.0 litri, între 2.0 şi 2.5 litri, între 2.5 litri şi 3.0 litri, între 3.0 şi 4.0 litri şi peste 4.0 litri. Dincolo de toate aceste categorii, există şi o categorie Green Engine Award, destinată modelelor ecologice, şi, titlul suprem, "International Engine of the Year".
Motorul internaţional al anului 2013
Anul trecut, distincţia finală a fost trecută în contul Ford, fiind recompensată unitatea 1.0 Ecoboost. Anul acesta, pentru a doua oară consecutiv, acelaşi motor 1.0 Ecoboost câştigă titlul suprem. Unitatea Ecoboost de 1.0 litri este produsă de Ford la Craiova şi la Koln, România fiind astfel reprezentată cu succes şi în această ediţie a reputatului concurs internaţional.
REZULTATE FINALE
MOTOR | PUNCTE |
1. Ford 999cc trei cilindri turbo (Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max) |
479 |
2. Volkswagen 1.4 litri TSI TwinCharger (Volkswagen Polo, Beetle, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, CC, Tiguan, Touran/Cross Touran, Passat, Audi A1, A3, Seat Ibiza FR, Alhambra, Ibiza Cupra, Škoda Fabia RS) | 408 |
3. BMW 2-litri twin-turbo patru cilindri benzină (BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 28i, X1 20i, X1 28i, X3 20i, X1 28i) | 247 |
4. Porsche 2.7 litri DI (Porsche Boxster, Cayman) | 245 |
5. Ferrari 6.3 litri V12 (Ferrari F12 Berlinetta) | 233 |
6. BMW/PSA 1.6-litri turbo (Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupé/Roadster Cooper S, Paceman Cooper S, Cooper Works, Clubman Cooper Works, Coupé/Roadster Cooper Works, Paceman Cooper Works, Peugeot 207cc, 208, 308, 3008, 508, 208 GTI, 308 GTI, RCZ, Citroën DS3, C4 Picasso/Grand Picasso, C5/DS5, C4/DS4) | 197 |
7. McLaren 3.8 litri V8 (McLaren MP4-12C) | 180 |
8. Audi 2.5 litri cinci cilindri (Audi TT RS, RS3, Q3 RS) | 111 |
Categoria sub 1.0 litri
Unitatea pe benzină şi-a adjudecat şi premiul categoriei sale, sub un litru, având în vedere că cilindreea sa este de 999 cmc. Juriul a notat calităţile dinamice ale motorului şi dimensiunile sale reduse, cei de la Ford demonstrând în trecut că suprafaţa ocupată de blocul motor este comparabilă cu cea a unei coli A4 şi că blocul motor încape în zona de bagaje de cabină a unui avion de pasageri.
MOTOR | PUNCTE |
1. Ford 999cc trei cilindri turbo (Ford Focus, Fiesta, B-Max, C-Max, Grand C-Max,) |
557 |
2. Fiat 875cc doi cilindri turbo (Fiat 500, 500L, Panda, Lancia/Chrysler Ypsilon, Alfa Romeo Mito) |
329 |
3. Volkswagen 999cc trei cilindri (Volkswagen Up, SEAT Mii, Škoda Citigo) |
235 |
4. Renault/Nissan 898cc trei cilindri TCE turbo (Renault Clio, Dacia Sandero, Logan, MCV) |
144 |
5. Volkswagen 999cc trei cilindri + gaz (Volkswagen Up) |
118 |
6. Fiat 875cc tdoi cilindri turbo + gaz (Fiat Panda, Fiat 500L, Lancia/Chrysler Ypsilon) |
91 |
Categoria 1.0 – 1.4 litri
Volkswagen nu putea lipsi din lista merituoşilor. Chiar dacă a ratat premiul cel mare, constructorul german a câştigat categoria motoarelor cu cilindree cuprinsă între 1.0 şi 1.4 litri. Propulsorul este folosit pe mai multe modele europene.
MOTOR | PUNCTE |
1. Volkswagen 1.4 litri TSI Twincharger (Volkswagen Polo, Beetle, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, CC, Tiguan, Touran/Cross Touran, Passat, Audi A1, A3, Seat Ibiza FR, Alhambra, Ibiza Cupra, Škoda Fabia RS) |
411 |
2. Volkswagen 1.4 litri TSI (Volkswagen Polo, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Passat, Audi A1, A3, A3 CNG, Seat Leon, Altea/XL/Freetrack, Toledo, Škoda Rapid, Yeti, Superb, Octavia) |
191 |
3. Volkswagen 1.2 litri TSI (Volkswagen Polo, Beetle, Jetta, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Touran/Cross Touran, Audi A1, A3, Seat Ibiza, Leon, Altea/XL/Freetrack, Toledo, Škoda Fabia, Roomster, Rapid, Octavia, Yeti) |
188 |
4. Volkswagen 1.4 litri TSI ACT (Volkswagen Golf) |
180 |
5. Fiat 1.4 litri MultiAir turbo (Fiat Abarth Punto Evo, Punto, Bravo, Alfa Romeo Mito, Giulietta, Lancia Delta) |
172 |
6. GM 1.4 litri electric-benzină cu autonomie extinsă (Chevrolet Volt, Opel / Vauxhall Ampera, Cadillac ELR) |
105 |
Categoria 1.4 – 1.8 litri
La această categorie există un singur câştigător de mai mulţi ani. Este vorba despre unitatea supraalimentată de 1.6 litri, pe care Mini o foloseşte pe modelele sale în versiunea Cooper S. Motorul este la a şaptea distincţie consecutivă, o performanţă greu de egalat. Unitatea livrează 184 de cai putere şi 260 de Nm, pe o plajă de turaţii extrem de generoasă, cuprinsă între 1600 şi 5000 de rotaţii. Având în vedere parteneriatul celor de la BMW cu alianţa PSA Peugeot Citroen, unitatea îşi găseşte utilizare şi pe mai multe modele ale francezilor.
MOTOR | PUNCTE |
1. BMW-PSA 1.6 litri turbo benzină (Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupé/Roadster Cooper S, Paceman Cooper S, Cooper Works, Clubman Cooper Works, Coupé/Roadster Cooper Works, Paceman Cooper Works, Peugeot 207cc, 208, 308, 3008, 508, 208 GTI, 308 GTI, RCZ, Citroën DS3, C4 Picasso/Grand Picasso, C5/DS5, C4/DS4) |
317 |
2. Volkswagen 1.8 litri TFSI (Audi A3, A4, TT, A5, Seat Leon FR Altea/XL/Freetrack, Škoda Octavia, Superb, Yeti, Volkswagen Passat) |
231 |
3. Ford/Volvo/Mazda 1.6 litri turbo (Ford Focus, C-Max/Grand C-Max, Kuga, Escape, S-Max, Galaxy, Fusion, Volvo V40, S60, V60, V70/XC70, S80, S80 E85) |
145 |
4. Toyota/Lexus 1.8 litri electric-benzină hibrid (Toyota Plug-In Prius) |
127 |
5. Mercedes-Benz 1.6 litri turbo (Mercedes-Benz A180, CLA180, B180, A200, CLA200, B200, C180 CGI) |
102 |
6. Volkswagen 1.6 litri TDI (Volkswagen Polo, Beetle, Golf, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabriolet, Jetta, Passat, Touran/Cross Touran, Škoda Fabia, Roomster, Rapid, Octavia, Superb, Yeti, Audi A1, A3, Seat Ibiza, Altea/XL/Freetrack, Leon, Toledo) |
101 |
Categoria 1.8 – 2.0 litri
BMW a ieşit câştigător şi aici. Motorul de 2.0 litri TwinPower Turbo a reuşit să depăşească concurenţa pentru al treilea an consecutiv, beneficiind de injecţie directă de înaltă precizie şi turboalimentare. În prezent, motorul este folosit pe o gamă largă din gama constructorului german.
MOTOR | PUNCTE |
1. BMW 2 litri twin-turbo patru cilindri benzină (BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 28i, X1 20i, X1 28i, X3 20i) |
295 |
2. Volkswagen 2 litri patru cilindri TFSI (Audi A1, TT, TTS, A3, S3, A4 E85, A4, A5, A6, Q3, Q5, Seat Leon FR, Altea/XL/Freetrack, Alhambra, Škoda Superb, Volkswagen Golf Cabriolet, Beetle, Golf R Cabriolet, Scirocco, Eos, Scirocco R, Jetta, Passat, Passat CC, Tiguan) |
278 |
3. BMW 2 litri twin-turbo patru cilindri diesel (BMW 116d, 118d, 120d, 123d, 125d, 316d, 318d, 320d, 520d, 525d, X1 18d, X1 20d ed, X1 20d, X1 25d, X3 18d, X3 20d, Mini Cooper SD, Clubman Cooper SD, Countryman Cooper SD, Coupé/Roadster Cooper SD, Paceman Cooper SD) |
262 |
4. Mazda 2 litri skyactiv benzină (Mazda 3, CX-5, 6/Atenza) |
194 |
5. Volkswagen 2 litri TDI (Audi A1, A3, A4, A5, Q3, Q5, TT, A6, Seat Leon, Leon FR, Ibiza FR/Cupra, Altea/XL/Freetrack, Alhambra, Škoda Octavia, Superb, Yeti, Volkswagen Golf, Golf Variant, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, Passat, Passat CC, Touran/Cross Touran, Tiguan, Beetle) |
165 |
6. Ford 2 litri turbo (Ford Focus ST) |
122 |
Categoria 2.0 – 2.5 litri
Pentru a confirma supremaţia germană în clasa motoarelor cu cilindree medie, dar extrem de potente, Audi şi-a trecut în cont victoria categoriei 2.0 – 2.5 litri. Este de la sine înţeles că unitatea de 2.5 litri, capabilă să ofere 340 de cai putere şi 450 de Nm, disponibilă în prezent pe micul Audi TT-RS a câştigat fără drept de apel.
MOTOR | PUNCTE |
1. Audi 2.5 litri cinci cilindri turbo (Audi TT RS, RS3, Q3 RS) |
368 |
2. Mazda 2.2 litri skyactiv diesel (Mazda 3/Axela, 6/Atenza, CX-5) |
331 |
3. Mercedes-Benz 2.1 litri CDI (Mercedes-Benz A220, CLA220, C180, C200, E200, C220, E220, GLK220, E250, CLS250, SLK250, GLK250, GLK200, Jeep Compass) |
185 |
4. Mazda 2.5 litri skyactiv benzină (Mazda 6/Atenza, CX-5) |
144 |
5. Mercedes-Benz 2.1 litri electric-diesel hibrid (Mercedes-Benz E300 Hybrid) |
142 |
6. Ford/PSA Peugeot Citroën/Jaguar/Land Rover 2.2 litri diesel (Land Rover Freelander 2, Range Rover Evoque, Peugeot 508, Ford S-Max, Galaxy, Citroën C5) |
142 |
Categoria 2.5 – 3.0 litri
Cei de la Porsche au reuşit să bată BMW în acest an la această categorie. După ce în 2012 câştigaseră cu ajutorul motorului biturbo de 3 litri, cei de la BMW au fost surclasaţi în acest an de unitatea Porsche pe benzină de 2.7 litri prezentă pe noile generaţii Boxster şi Cayman. Motorul livrează 275 de cai putere la 7400 rpm, iar momentul maxim de 290 Nm este atins la 4500 rpm.
MOTOR | PUNCTE |
1. Porsche 2.7 litri DI (Porsche Boxster, Cayman) |
259 |
2. BMW 3 litri biturbo six-cilindri benzină (BMW 1 Series M coupe, Z4 35is) |
244 |
3. BMW 3 litri twin-power turbo diesel şase cilindri (BMW 330d, 530d, 535d, 530d GT, 535d GT, 640d, 730d, 740d, X3 30d, X3 35d, X5 30d, X5 40d, X6 30d, X6 40d) |
240 |
4. BMW 3 litri twin-power turbo diesel şase cilindri (BMW M550d, X5 M50d, X6 M50d) |
233 |
5. BMW 3 litri twin-power turbo şase cilindri benzină (BMW 135i coupe, 335i, 335i GT, Z4 35i, 535i, 535i GT, X3 35i, X5 35i, X6 35i, 640i, 740i) |
196 |
6. Volkswagen 3 litri V6 TDI (Audi A4, A5, Q7, A6, A7, Q5, A8, Volkswagen Touareg, Phaeton, Porsche Panamera, Cayenne) |
112 |
Categoria 3.0 – 4.0 litri
Categoria motoarelor cu cilindreea cuprinsă între 3.0 şi 4.0 litri a fost a doua din acest an în care cei de la BMW s-au văzut depăşiţi faţă de anul trecut. După ce M3 şi-a adjudecat în 2012 premiul cu motorul V8 de 4 litri, în 2013 a venit rândul celor de la McLaren să sărbătorească. Trofeul a fost pus în dreptul unităţii V8 de 3.8 litri de pe McLaren MP4-12C, diferenţa de puncte dintre motorul britanic şi cel bavarez fiind însă foarte mică: doar 13 puncte.
MOTOR | PUNCTE |
1. McLaren 3.8 litri V8 (McLaren MP4-12C) |
333 |
2. BMW M 4 litri V8 (BMW M3) |
320 |
3. Audi/Bentley 4 litri TFSI (Audi S6, S7, RS6, RS7, S8, Bentley Continental GT) |
281 |
4. Porsche 3.8 litri Boxer DI (Porsche 911 Carrera) |
268 |
5. Porsche 3.4 litri Boxer DI (Porsche Boxster S, Cayman S, 911 Carrera) |
206 |
6. Nissan 3.8 litri V6 Biturbo (Nissan GT-R) |
175 |
Categoria peste 4.0 litri
Aici s-au duelat cele mai puternice supercaruri ale momentului, dar şi modele de performanţă din ograda unor constructori germani ca Mercedes şi Audi. În acest an, la fel ca în 2012, premiul le-a revenit celor de la Ferrari. Câştigătorul nu a mai fost însă unitatea V8 de pe 458 Italia, ci motorul V12 de pe F12 berlinetta, unul dintre modelele pe care Căluţul Cabrat le-a lansat în cursul ultimelor 12 luni.
MOTOR | PUNCTE |
1. Ferrari 6.3 litri V12 (Ferrari F12 Berlinetta) |
270 |
2. Ferrari 4.5 litri V8 (Ferrari 458 Italia, 458 Spider) |
250 |
3. Mercedes-AMG 5.5 litri V8 (Mercedes-AMG E63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG, E63 AMG S, CL 63 AMG, SLK AMG, SL 63 AMG, G63 AMG, GL AMG) |
158 |
4. BMW M 4.4 litri twin turbo V8 (BMW M5, M6) |
156 |
5. Mercedes-AMG 6.2 litri V8 (Mercedes-AMG SLS AMG, SLS AMG GT, SLS AMG Black Series) |
148 |
6. Lamborghini 6.5 litri V12 (Lamborghini Aventador) |
124 |
Motorul de Performanţă al anului 2013
Ferrari şi-a trecut premiul cel mare, confirmând avansul tehnologic de care se bucură modelele noul V12 montat sub capota modelului F12 berlinetta. A fost a doua categorie câştigată de motorul italian, care a afost însă foarte aproape de o a treia astfel de performanţă la categoria "Motorul nou al anului".
MOTOR | PUNCTE |
1. Ferrari 6.3 litri V12 (Ferrari F12 Berlinetta) |
294 |
2. Ferrari 4.5 litri V8 (Ferrari 458 Italia/Spider) |
185 |
3. McLaren 3.8 litri V8 (McLaren MP4-12C) |
183 |
4. Porsche 3.8 litri Boxer DI (Porsche 911 Carrera) |
149 |
5. Mercedes-AMG 6.2 litri V8 (Mercedes-AMG SLS AMG, SLS AMG GT, SLS AMG Black Series) |
109 |
6. BMW M 4.4 litri twinturbo V8 (BMW M5, M6) |
100 |
Motorul "Verde" al anului 2013
La această categorie şi-au dat întâlnire modelele cu pretenţii eco, ce încearcă să convingă publicul prin emisii şi consum redus. Chiar dacă au fost luate în calcul soluţiile de propulsie hibride şi electrice, învingătorul la puncte a fost motorul turbo Twinair de 0.9 litri cu doi cilindri şi sistem de alimentare cu Gaz dezvoltat de Fiat şi prezent pe modelele Fiat Panda, 500L şi Lancia Ypsilon pe anumite pieţe europene. Este pentru prima dată când un motor alimentat astfel primeşt e premiul la categoria "Green", unitatea italiană reuşind să detroneze câştigătorul anului trecut, sistemul hibrid de pe Opel Ampera şi Chevrolet Volt, după o luptă încheiată la o diferenţă foarte mică: doar trei puncte.
MOTOR | PUNCTE |
1. Fiat 875cc doi cilindri turbo CNG (Fiat Panda, 500L Lancia/Chrysler Ypsilon) |
184 |
2. GM 1.4-litre electric-petrol range extender (Chevrolet Volt, Opel / Vauxhall Ampera, Cadillac ELR) |
181 |
3. Tesla full-electric (Tesla Model S) |
139 |
4. Ford 999cc trei cilindri turbo (Ford Fiesta, B-Max, C-Max, Grand C-Max) |
137 |
5. Mazda 2.2 litri Skyactiv diesel (Mazda 3/Axela, 6/Atenza, CX-5) |
126 |
6. Toyota/Lexus 1.8 litri electric benzină hibrid (Toyota Plug-In Prius) |
94 |
Cel mai bun motor nou al anului
Una dintre cele mai interesante categorii ale competiţiei, cea care desemnează cele mai reuşite motoare lansate pe piaţă în ultimele 12 luni, a fost câştigată de cei de la Volkswagen, care şi-au adjudecat premium cu ajutorul unităţii de 1.4 litri şi 140 de cai de pe noua generaţie Golf. Motorul a reuşit să-i convingă pe membrii juriului prin tehnologia care dezactivează doi dintre cei patru cilindri la viteze de croazieră. Pe locul al doilea s-a clasat un motor complet diferit, unitatea V12 de pe Ferrari F12 berlinetta, care şi-a deja îşi adjudecase în acest an două dintre categorii: Cel mai bun motor de performanţă şi Cel mai bun motor de peste 4.0 litri.
MOTOR | PUNCTE |
1. Volkswagen 1.4 litri TSI ACT (Volkswagen Golf) |
234 |
2. Ferrari 6.3 litri V12 (Ferrari F12 Berlinetta) |
220 |
3. Mazda 2.5 litri Skyactiv benzină (Mazda 6, CX-5) |
136 |
4. Jaguar/Land Rover 3 litri V6 Supercharged (Jaguar XF, XJ) |
130 |
5. Tesla full-electric (Tesla Model S) |
129 |
6. Fiat 875cc doi cilindri turbo + gaz (Fiat Panda, 500L, Lancia/Chrysler Ypsilon) |
114 |
Adica fara toyota/nissan/honda ? astia vor sa ii faca in ciuda lu' Mafia!