Scandal în SUA: Chrysler refuză să iniţieze un recall de 2.7 milioane de maşini ordonat de NHTSA

Publicat joi, 06.06.2013 16:20 de Mircea Meșter

Deşi organizaţia care se ocupă ce siguranţa pe şoselele americane i-a anunţat pe cei de la Chrysler că 2.7 milioane de maşini sunt expuse incendiilor din cauza plasării defectoase a rezervorului, compania americană refuză să iniţieze rechemarea în service.

Discuţii aprinse în Statele Unite ale Americii după ce grupul Chrysler a refuzat explicit să pună în aplicare o recomandare a NHTSA, organizaţia guvernamentală care se ocupă de siguranţa pe şoselele americane. NHTSA anunţase că 2.7 milioane de SUV-uri produse de Grupul Chrysler între 1993 şi 2007 au probleme la designul şi poziţionarea rezervorului de combustibil.

Este pentru prima dată din 1996 încoace când un producător refuză să accepte ordinele NHTSA, anteriorul episod având în centru aceeaşi companie, Chrysler, care pe atunci era complet independentă. Chrysler a dus atunci în instanţă cazul şi, după doi ani de discuţii, a câştigat în faţa avocaţilor NHTSA.

PROBLEME LA POZIŢIONAREA REZERVOARELOR

Recall-ul comandat de organizaţia americană a fost iniţiat în urma unei investigaţii comandate de Center for Auto Safety, un grup din Washington care monitorizează accidentele de pe şoselele americane. Conform datelor acestora, au existat 201 accidente în care a fost implicat modelul Grand Cherokee produs între 1993 şi 2004 şi care s-au soldat cu incendii derivate, spun analiştii, din poziţionarea defectuoasă a rezervoarelor. În aceeaşi situaţie se află însă şi exemplarele Jeep Liberty produse între 2002 şi 2007, acestea fiind implicate în 53 de accidente similare. În total, în acest tip de accidente şi-au pierdut viaţa peste 300 de pasageri.

Cifrele publicate de NHTSA şi concluziile analizei organizaţiei au fost însă contrate dur de şefii Chrysler, companie care a fost preluată de Fiat după ce în 2008 a intrat sub protecţia legii falimentului. "Cifrele legate de accidente sunt mult exagerate, iar designul rezervoarelor maşinilor noastre, plasate în spatele axei posterioare, reprezintă o practică foarte comună în cazul multor alte vehicule. De asemenea, aproape toate accidentele despre care vorbeşte NHTSA au avut loc la viteze foarte mari, cu disipare de energie mare, ceea ce face ca designul şi poziţionarea rezervoarelor să nu facă nicio diferenţă", spun oficialii Chrysler în comunicatul care atestă refuzul oficial de a da curs recall-ului NHTSA. "De exemplu, într-unul dintre accidente, un camion a lovit din plin un Grand Cherokee care era parcat. Viteza de impact a fost de 105 km/h", continuă cei de la Chrysler.

În actualele generaţii ale modelelor Grand Cherokee şi Liberty, rezervorul este desenat şi poziţionat diferit faţă de cel al modelelor vizat de rechemarea în service, fiind aşezat în faţa axei spate. Conform analizei grupului de acţiune Center for Auto Safety, acţiunea de recall i-ar costa pe cei de la Chrysler circa 300 de milioane de dolari.

CE RISCĂ CHRYSLER? 

"Da, pe cei de la Chrysler i-ar costa foarte mulţi bani să realizeze acest recall. Dar povestea s-ar putea lăsa cu costuri mult mai mari calculate în vânzările viitoare dacă se va dovedi că NHTSA are dreptate", susţine Michelle Krebs, analist la Edmunds.com, care spune că producătorul american riscă să-şi avarieze reputaţia în aceste condiţii.

Dacă Chrysler va refuza în continuare să iniţieze campania de rechemare voluntară în service, NHTSA va ordona iniţierea recall-ului, iar ulterior, după 30-60 de zile, NHTSA se va adresa unui tribunal. Deşi Chrysler a câştigat anterioara dispută cu organizaţia americană, statisticile arată că procesele iniţiate de NHTSA sunt în general câştigate fără probleme.

via NHTSA, CNN

  • Hemi, joi, 06.06.2013 16:29

    Sefii de la Chrysler au c@@ie. Bravo lor!!! Sunt de parere ca au cam exagerat cei de la NHTSA.

  • Alex Radoi, joi, 06.06.2013 16:40

    Cum naiba poti "fii de parere ca au cam exagerat cei de la NHTSA"? Parerea ta e bazata pe ce anume? In ce calitate exprimi o asemenea parere? Esti expert de siguranta auto? Designer de structura la Chrysler? Sau esti cumva doar un romanash care "isi da cu parerea" referitor la ceva despre care habar nu are?

  • Andy, joi, 06.06.2013 16:55

    Se incapataneaza managementul Fiat ca-s carpaci latini. Daca erau niste japonezi sau nemti in locul lor faceau instant recall-ul nu mai comentau. Insa italienilor si francezilor le plac parlamentarile!

  • zarnesteanu, joi, 06.06.2013 17:16

    Si cam ce-ar putea sa le faca? Sa le mute in alta parte? Sa le izoleze suplimentar? Lucrul la rezervorul de benzina este intre cele mai costisitoare datorita manoperei necesare. Mercedes a avut si el probleme cu E Class 2003-2009 din cauza scurgerilor de carburant, fapt pentru care se simtea miros inclusiv in cabina pasagerilor. Nu au facut nici un recall desi au fost plangeri destule tocmai din cauza complexitatii lucrarii. Aviz amatorilor ! Revenind la Chrysler nu vad ce mare greseala au facut cu atat mai mult cu cat nu sunt singurii care si-au plasat rezervorul in locul respectiv. Iar cand ai un accident la viteze mari se schimba total datele problemei. Unghiul, traficul adiacent, zona si elementele de relief, toate capata importante mult mai mari decat la 50 km/h. Uneori, datele trebuie si interpretate, nu doar inghitite pe nemestecate cu ochii inchisi. Sper sa castige.

  • verde, joi, 06.06.2013 17:28

    Nu a cerut NHTSA rechemare degeaba. Statisticile alea nu sunt doar cifre, sunt oameni morti. Voi daca erati morti, Hemi si zarnesteanu, mai comentati acum?

  • BaditzaEx, joi, 06.06.2013 17:41

    in acest caz, constructori ca Toyota merita tot respectul, caci un constructor, intr-adevar MARE se comporta ca atare, Nu in halul asta rusine Chrysler si actualei conduceri - marchionne

  • boris, joi, 06.06.2013 18:03

    Daca era vorba de un model european sau asiatic sigur ziceati ca au americanii ceva cu marca respectiva.

  • gelu, joi, 06.06.2013 18:17

    n-are nici o legatura... Concorde, CA TOATE AVIOANELE DE LINIE, avea rezervoarele de combustibil in aripi. Un rahat de piesa metalica (ce ironie, pare-se cazuta de la un avion american) a dus la distrugerea unei legende, a luat 113 vieti si a intrerupt un vis frumos. Nimeni si nimic nu i-a oprit pe francezi si englezi sa inveleasca rezervoarele, de la restul avioanelor, cu fibra de carbon de parca ar fi urmat sa zboare in zone de conflict armat. fiecare trage concluziile de rigoare

  • hmmm, joi, 06.06.2013 23:16

    Marchionne ai ramas fara bani? Grupul Fiat-Chrysler e cam livid la fata. Lancia e pe moarte. In Europa, Fiat a lungeste ciorba cu Punto (adica un segment important cu vanzari semnificative) si acum asta?! Au tras cat au putut pe Maria cu diferite palarii (Fiat 500) , dar nu stiu cat o sa-i mai tina. Ar trebui sa se gandeasca ca un icon reeditat in mai multe ipostaze, nu garanteaza succesul. Ar trebui sa ia exemplu viu Mini Countryman care-i un semiesec. Trebuie sa sparga gheata si pe alte segmente, pt ca nu-i vad bine.

  • dan, vineri, 07.06.2013 11:17

    Totul este relativ in lume. Daca nu erau institutii ca NHTSA, cred ca ni se parea normal sa murim de la o tamponare la 30 km/h, in felul in care marile corporatii desconsidera omul in general. Iar, ca o parere personala, n-as cumpara nimic din ceea ce produce Chrysler. O mai mare desconsiderare fata de siguranta nu cred ca am vazut la vreun alt producator, pana si la Euro NCAP care-s indulgenti iau nr de stele sub o Dacie.

  • ha ha, vineri, 07.06.2013 11:37

    @dan Dacia mai buna decat Chrysler la testele EuroNcap? Ce gluma!!! Chrysler 300(lancia thema) a obtinut 5 stele la testele EuroNcap.Ce model din gama Dacia stii tu cu 5 stele???

  • robert, vineri, 07.06.2013 14:15

    Nu au gresit cu nimic.Sunt diverse forme de accidente si nu cred ca toate victimele au murit arse de vii in urma aprinderii rezervorului.Accidentul este ceva intamplator nu inseamna ca masina are defect de fabricatie. Cred ca este vorba de interese ascunse si nu au gasit nimic altceva in afara de rezervor.

  • gelu, vineri, 07.06.2013 18:26

    @robert studiile de tipul asta sunt destul de complexe. Bunul simt spune ca daca, statistic, se constata o incidenta mai mare a aparitiilor incediilor in urma accidentelor in care a fost implicat un anumit tip de model/marca insemna ca acel model are mai multe "sanse" sa fie supus unor erori de fabricatie. ce bine ar fi sa ne dezobisnuim sa ne raspundem la intrebari altfel decat apeland la teorii de tip conspirationist .....

  • AndreiRN, vineri, 07.06.2013 22:06

    O decizie care ii va costa mult.