20 de lucruri pe care nu le ştiai despre... BMW i3

Publicat vineri, 12.07.2013 09:28 de Sebastian Toma

BMW se pregăteşte să lanseze primul model din noua gamă ”i”. Până la lansarea efectivă, nemţii au publicat specificaţiile tehnice ale lui i3, un automobil electric premium, echipat cu sistem de extindere a autonomiei.

BMW i3, primul vehicul din noua gamă ecologică "i" a producătorului din Munchen, va fi lansat în 2014. Până atunci, BMW a publicat specificaţiile tehnice oficiale ale acestui model, care promite să le prezinte clienţilor conceptul de mobilitate sustenabilă. În multe privinţe, BMW i3 este un experiment pentru constructorul din Munchen, dar nu este, în niciun caz, un "salt cu capul înainte" înspre necunoscut, toate elementele implementate pe noul model al germanilor fiind încercate în prealabil pe grupuri selecte de consumatori şi pregătite pentru viaţa de zi cu zi.

Fie că vorbim despre caroseria cu elemente din fibră de carbon, de sistemul de propulsie extrem de uşor sau de sistemele de la bord, BMW i3 promite să devină un automobil dezirabil, nu doar un moft pentru clienţii înstăriţi care vor să iasă în evidenţă prin maşina lor. Toată ideea din spatele lui i3 se numeşte BMW Project i, conceptul nemţilor care a necesitat investiţii serioase pentru a dezvolta ceea ce BMW numea, în urmă cu câţiva ani, "BMW Megacity Vehicle", un automobil destinat oraşelor viitorului.

  • Aceasta este versiunea de serie.

    BMW a publicat un set de "imagini spion oficiale" ale versiunii de serie a lui i3. Caroseria modelului include numeroase elemente din fibră de carbon ranforsate cu plastic, formând arhitectura botezată Life Drive. BMW a dezvoltat integral sistemul de propulsie, pentru a asigura o distribuţie a maselor între punţi de 50:50.

  • Prima citadină modernă BMW.

    Construirea unui model electric destinat în principal mediului urban le-a adus celor de la BMW numeroase provocări. Aveau nevoie de o maşină practică şi eficientă, care să nu se îndepărteze de la filozofia mărcii. Cum au rezolvat problema? Au montat acumulatorii la nivelul podelei. Motorul electric este integrat în puntea spate, iar unitatea cu ardere internă, destinată extinderii autonomiei, stă alături de aceasta.

  • Motor de 170 CP amplasat posterior.

    BMW i3 este un vehicul electric cu sistem de extindere a autonomiei. Practic, propulsia este asigurată în întregime de motorul electric de 170 CP şi 250 Nm, dar acumulatorii pot fi încărcaţi şi cu ajutorul unui motor cu ardere internă. Motorul cu ardere internă are 650 centimetri cubi, dezvoltă 34 CP, este amplasat lângă motorul electric şi este preluat direct din gama moto BMW Motorrad. Versiunile echipate cu acest sistem vor avea o autonomie de până la 300 kilometri. Sistemul de extindere a autonomiei este opţional, urmând să existe şi versiuni 100% electrice ale lui BMW i3. 

  • Acumulatorii sunt amplasaţi sub habitaclu.

    Ilustraţia alăturată ne arată cum a reuşit BMW să integreze motorul electric şi acumulatorii în arhitectura Life Drive a lui i3. Pe lângă faptul că este compact, motorul cântăreşte doar 50 de kilograme. Acesta poate să atingă turaţia maximă de 11.400 rotaţii pe minut. Acumulatorul Litiu-Ion este plat, are 12 module şi beneficiază de un sistem propriu de răcire şi încălzire, pentru a asigura că acesta este la temperatura optimă de funcţionare pentru o perioadă cât mai îndelungată.

  • Frânare regenerativă la pedala de acceleraţie

    Sistemul de frânare regenerativă al lui BMW i3 poate să livreze până la 75% din forţa de frânare a sistemului hidraulic doar prin ridicarea piciorului de pe acceleraţie. În cazurile în care este necesar, şoferul poate apăsa pedala de frână pentru o oprire/reducere a vitezei convenţionale. Frânarea regenerativă prin ridicarea piciorului de pe pedala de acceleraţie este semnalizată la nivelul stopurilor, dacă aceasta este suficient de pronunţată. BMW spune că sistemul va fi intuitiv de folosit şi frânarea va fi uşor de controlat.

  • Versiunea cu trei uşi are, de fapt, cinci portiere.

    BMW a decis să apeleze la o soluţie tehnică similară cu cea folosită de Mazda pentru defunctul RX-8. Portierele din spate se deschid doar dacă sunt deschise cele din faţă, iar acestea se deschid în sens invers, pentru a uşura accesul pasagerilor pe locurile din spate. Din experienţa noastră cu RX8, soluţia este foarte bună, cât timp n-ai nimerit într-un loc de parcare foarte îngust.

  • Autonomie: 130-300 kilometri.

    În standard, BMW i3 va fi oferit strict ca vehicul 100% electric. Însă clienţii vor putea solicita un motor cu ardere internă, care să-i mărească autonomia lui i3 până la 250 - 300 kilometri, în funcţie de stilul de condus. Maşina are mai multe moduri de rulare, dintre care două oferă o creştere semnificativă a economiei. Spre deosebire de modelele BMW convenţionale, i3 are două moduri Eco Pro. Cuplarea modului Eco Pro creşte autonomia cu 20 km, iar alegerea modului Eco Pro + aduce o creştere suplimentară de 20 km a autonomiei. La rândul său, motorul cu ardere internă urcă autonomia lui i3 până la 300 kilometri.

  • Performanţe şi spaţiu de compactă.

    BMW i3 va avea o masă de 1.195 kilograme, comparabilă cu cea a unei compacte modernă. Modelul va accelera de la 0 la 100 km/h în aproximativ şapte secunde şi va avea o viteză maximă limitată la 150 km/h, din motive de conservare a autonomiei. Citadina electrică a nemţilor va oferi doar patru locuri pentru pasageri.

  • Sprint 0-60 km/h în 3.5 secunde.

    Este greu să-i conferi unui model electric spiritul unei mărci cunoscute pentru sportivitate, explică experţii din industrie. Cu atât mai mult când inginerii trebuie să ofere un echilibru fin între performanţe şi autonomie. Însă BMW susţine că a găsit cea mai bună reţetă, având în vedere tehnologia disponibilă în prezent. În materie de reprize, BMW spune că i3 accelerează de la 80 la 120 km/h în 4.9 secunde, ceea ce îi conferă performanţe comparabile cu un vehicul cu sistem de propulsie convenţional.

  • Jante şi pneuri create special pentru i3.

    BMW i3 este echipat cu jante din aliaj cu diametrul de 19 inch. Până aici, nimic neobişnuit. Însă aceste jante au anvelope înguste, care au dimensiunile 155/70 R19. În ciuda faptului că sunt mai înguste, cei de la BMW spun că noile anvelope oferă aceeaşi suprafaţă a peliculei de contact cu asfaltul în comparaţie cu un pneu obişnuit destinat unei jante de 19 inch, manevrabilitatea nefiind afectată. Jantele din aliaj care echipează acest model sunt cu 36% mai uşoare decât echivalentul lor din oţel.

  • Anvelope: 155/70 R19

    BMW spune că noul i3 are o rază de bracaj de 9.86 metri, un element important în mediul urban. Totodată, anvelopele care au o lăţime de 155 milimetri asigură un set de caracteristici speciale acestui model. Nemţii spun că secţiunea de contact dintre pneu şi asfalt este la fel de mare ca la o anvelopă normală deoarece aceasta este mai ”lungă”, ceea ce reprezintă un avantaj în materie de rezistenţă la rulare. Practic, dacă BMW ar fi folosit jante de 15 sau 16 inch, i3 nu ar fi avut un coeficient aerodinamic la fel de bun şi o rază de bracare la fel de mică.

  • Şasiu şi suspensie de performanţă.

    BMW i3 are o suspensie faţă tip MacPherson şi o suspensie spate multi-link cu cinci braţe. În cazul suspensiei spate, aceasta este prinsă direct de modulul de propulsie. Elementele suspensiei sunt cu 20% mai uşoare decât cele convenţionale, datorită materialelor şi aliajelor folosite. În plus, şasiul este proiectat pentru dinamicitate maximă fără ca sistemul de control al stabilităţii să intervină, acesta fiind necesar doar în cazuri extreme.

  • Mini E, unul dintre părinţii tehnologici ai lui i3

    Versiunea electrică a lui Mini Cooper, un prototip cu drept de circulaţie pe drumurile publice, a dat naştere transmisiei automate care îl echipează pe BMW i3. În urma testelor realizate de clienţi cu Mini E, BMW Group a concluzionat că o autonomie de 200 de kilometri este suficientă pentru un model electric. Între timp, transmisia cu o singură treaptă a fost perfecţionată, aceasta trecând de la necesitatea unei pedale de frână la un sistem complet nou de comandă.

  • Încărcare: 8 ore de la priză normală.

    Potrivit datelor interne ale celor de la BMW, acumulatorul lui i3 poate fi încărcat în doar 30 de minute de la o priză rapidă, cu menţiunea că acesta va fi încărcat până la 80% din capacitate. De la o priză normală, o încărcare completă durează opt ore. După cum vă spuneam în slide-urile anterioare, BMW a gândit maşina astfel încât să fie încărcată de două sau trei ori pe săptămână, cu toate că poate fi încărcată şi zilnic, dacă acest lucru este necesar.

  • Interiorul lui BMW i3 va fi complet diferit.

    Imaginile oficiale ale interiorului lui BMW i3 vor fi publicate abia pe 29 iulie. Până atunci, ilustraţia alăturată reprezintă interiorul conceptului BMW i3. Modelul de serie va aplica ideea de simplitate prezentă pe acest concept într-o formă familiară fanilor BMW, cu toate că nemţii promit să surprindă pe toată lumea cu noul lor interior.

  • BMW i3 va avea propria sa aplicaţie mobilă

    BMW nu este la prima aplicaţie pentru telefonul mobil, marca germană având mai multe servicii care leagă telefonul mobil de maşină şi invers. De data aceasta, legătura va fi mult mai strânsă, şoferul putând primi informaţii detaliate despre autonomia maşinii, starea acumulatorului şi nivelul de încărcare, precum şi pregătirea efectivă a următorului drum, totul de pe telefonul mobil.

  • 360° ELECTRIC - Soluţia de mobilitate urbană

    Nemţii de la BMW au dezvoltat un concept de mobilitate urbană flexibilă. În cazul în care vehiculul nu va putea să-i ofere şoferului autonomia de care acesta are nevoie, sistemul de navigaţie îi va prezenta acestuia soluţiile propuse de mobilitate. Fie că vorbim despre staţii de încărcare rapidă sau chiar de staţii unde clientul poate să împrumute un alt BMW electric, soluţiile au fost deja gândite de inginerii BMW.

  • Monitorizare live a acumulatorilor

    BMW va monitoriza de la distanţă starea fiecărui acumulator care echipează modelele din cadrul Project i. Astfel, nemţii vor obţine mai multe avantaje, pe lângă raportarea în timp real a modului în care sunt utilizate vehiculele lor electrice. Mai exact, beneficiile vin tot la clienţi, monitorizarea acumulatorilor asigurând o mai bună întreţinere a acestora pe termen lung şi reparaţia în cel mai scurt timp în cazul în care apare o problemă, fie că utilizatorul o percepe sau nu.

  • Staţii de încărcare în toată Europa.

    BMW Group, Bosch, Daimler, EnBW, RWE şi Siemens au colaborat pentru a forma Hubject GmbH, un joint venture care oferă serviciul eRoaming. Acesta le permite clienţilor să-şi încarce maşinile electrice la oricare din punctele din reţelele partenerilor, fără ca acesta să aibă un abonament la toţi partenerii respectivi. În toată Europa, sistemul va funcţiona cu ajutorul unui card, numit ChargeNow, care va facilita plăţile şi facturarea.

    În cazul în care nu aveaţi deja senzaţia că BMW s-a gândit la tot, procesul de fabricaţie al lui i3 foloseşte energie doar din surse regenerabile, o premieră în industria auto.

  • Internet permanent. Din fabrică.

    Cum BMW este un constructor premium, noua sa gamă de modele electrice nu putea să fie mai prejos faţă de modelele cu sisteme convenţionale de propulsie în materie de servicii. Astfel, serviciile Connected Drive au primit funcţii speciale, unele dintre ele fiind dedicate vehiculelor din gama i. Tocmai de aceea, maşina părăseşte fabrica cu o cartelă SIM integrată, care îi conferă o conexiune la internet permanentă, indiferent de graniţe, cu ajutorul căreia şoferul poate oricând să apeleze la serviciile de concierge de la BMW (echivalentul unui asistent personal, integrat în maşină, dar cu operatori umani) şi poate să primească indicaţii de navigaţie de la locul de parcare până la destinaţia finală, acesta fiind ghidat de smartphone pe trotuar atunci când redevine pieton.

Mai departe...
  • mntsn, vineri, 12.07.2013 13:50

    Inginerie pe paine. Felicitari BMW !!

  • gelu, vineri, 12.07.2013 14:15

    vad ca sunt ca si inexistente comentariile. Probabil ca fan(atic)ii BMW nu il considera un BMW adevarat. da, inginerie pe paine iar solutia oferita de BMW pare extrem de actuala. Nu am sa pricep de ce totusi se numeste automobil "electric". L-as numi pana la urma un hibrid, dar sa zicem. Pana una alta daca va ramane in configuratia asta, cred ca BMW face 2 pasi in fata concurentei. Adica daca stau bine si ma gandesc, concurenta este magnifica dar lipseste cu desavarsire. Tinand cont de destinatia urbana a modelului singurul concurent teoretic ar fi vedeta aia de la WV. Purtata de ani de zile pe ici pe colo ca sfintele moaste poate poate.... Din pacate (sa zic - ca nu-mi pare chiar rau) XL1 ala nu e decat o vitrina tehnologica (vreau sa spun o coaja) pentru in afara de niste date de domeniul SF-ului prea multe detalii nu sunt. Intorcandu-ma la i3....votez DA cu doua maini si ma declar multumit de BMW (prima oara din 94 cand mi-a cazut fata cand am vazut noua Serie 7). Le iert (ca fan BMW) prostiile lui Cris Bangle si toti bastarzii epocii looserului american si sper ca cel putin dpdv al designului sa isi revina.

  • tzenu_bmw, vineri, 12.07.2013 15:59

    @andrei1 La anu va fi prezentat in sersiunea de serie...cel mai probabil

  • tzenu_bmw, vineri, 12.07.2013 16:01

    versiunea..

  • Alex Seremet (BMW), vineri, 12.07.2013 16:31

    Versiunea de serie va fi prezentată pe 29 iulie. Vânzările vor începe după Salonul de la Frankfurt în câteva zone din lume.

  • Adrian, vineri, 12.07.2013 17:59

    @gelu Pai sincer chiar nu e un BMW adevarat. Dupa seria 1 care e sub orcie critica ca design si calitate mai vine si asta mic in familia BMW ca sa strice mai rau imaginea. Bine...atata timp cat Aston Martin si-a permis sa scoata jucaria aia scumpa Cygnet care e o Toyota iQ mai bine finisata nu vad de ce BMW nu ar scoate ceva asemanator ca si caroserie.

  • mariehan, vineri, 12.07.2013 18:31

    Daca asa ar arata si versiunea de serie, imi place atunci.

  • @Adrian, vineri, 12.07.2013 19:11

    Visezi cu calitatea sub orice critica la seria 1, poate fata de un seria 7, da-n rest este in media concurentei la calitate.

  • f, vineri, 12.07.2013 19:16

    Masina asta o sa se vanda doar daca intervin guvernele cu stimulente pentru masinile electrice. Oricum, e pasul care trebuie facut.....mai vedem in 20 de ani cum sta treaba!

  • ScorpyonVAG, vineri, 12.07.2013 20:42

    Daca e sa luam asa, puteti face lista la toate modelele... de ex: Dacia Sandero: 1. Acesta este modelul 2. Are motorizare turbo pe benzina. 3. 90cp furnizeaza. 4. Poate avea GPL pe motorul 1.2. 5. Are navigatie 6. Are ESP ...

  • AndreiRN, vineri, 12.07.2013 20:53

    Nu stiu ce ingineri NOU ati vazut voi dar eu am vazut inginerie copiata de la Volt si minituarizata. Ieri am mers cu un Volt si am vb cu proprietarul si este un compromis bun. Merge la servici si inapoi cu $1.50.

  • gelu, vineri, 12.07.2013 21:52

    @AndreiRN... dap, cam tampiti inginerii de la BMW...manerele de la Volt tot n-au reusit sa le copieze

  • marius, vineri, 12.07.2013 22:34

    daca va uitati bine ca design este un AUDI A2 ,in rest doar tehnologie de ultima ora...electrica !

  • Robert, vineri, 12.07.2013 23:06

    Salutare domnule @Alex Seremet, in primul rand am onoarea sa ma prezint : inginer SC TCM AUTO CARS SRL ( service ) . Haideti sa tragem o concluzie metodica. In primul rand dupa parerea mea personala, pentru o companie germana ca BMW, ce planifica lansarea unui nou concept auto pe un ciclu complet, de la proiectare la producerea sa, ar fi avut nevoie de mai multi ingineri proiectantii. E adevarat ca noul concept BMW va facilita realizarea şi va ajuta la obţinerea unui nou lant de profituri dar pe de o parte poate obtine si pierderi majore din punct de vedere al target-ului pe un anumit plan local ( daca ma intelegeti ). Si ar mai fi inca ceva domnule Alex. Ce parere aveti despre problemele survenite la motoarele cu cod N47 care echipeaza si 118d facelift fabricat in 2007, drept urmare avand sub capota noul motor cu cod N47 ce dezvolta 143cp si care are problema cu lantul de distributie. Am descoperit multe modele la service cu problema largirii lantului de distributie si in final ruperea lui cu consecinte extrem de grave, practic necesitand inlocuirea motorului.Costurile unei astfel de interventii ? Foarte, foarte mult din cate stiu. Pai numai arborele cotit, lantul si intinzatoarea, numai astea ajung la peste 2000 de euro, plus manopera, iar la BMW treaba asta costa f mult.La manopera se da si garantie, insa problema va aparea din nou fiind considerat un defect de fabricatie la care BMW trebuia sa asiste si sa recheme un numar mare de astfel de modele cu N47 din punctul meu de vedere.Problema e de la arborele cotit la care se uzeaza prematur pinii din capat si de-acolo vin repercursiunile asupra lantului. Din cate am vazut, tot ce a cam scos BMW incepand din 95, are diferite probleme de proiectare mai mari sau mai mici-Vanos,Nikasil,Rear subframe,la diesel celebrele clapete + alte bube clasice-valve PCV,vas expansiune, garnitura capac culbutori , lucruri care au inceput brusc sa pice mult mai devreme decat o faceau la modelele anterioare + ca totul a devenit lifetime(ulei cutie ,ulei diferential).Si pe 318i cu N42 au fost probleme cu patinele originale. Se faceau praf si sarea distributia de la punct. Dupa care trebuia inlocuit tot, iar kitul nou vine cu o patina modificata care evita problema. Astept parerile dvs. O seara buna, numai bine !

  • @Robert, sâmbătă, 13.07.2013 18:22

    Motorul 1HD-T (turbo diesel, 12 supape) de pe LC, motoare bune si rezistente in principiu, cu o singura exceptie:cuzinetii. Pt a nu avea probleme la cuzineti necesita schimbarea uleiului la maxim 7500 de km, ideal la 5000 km, ca la motoarele performante de 400-500 de cai, nu s-a facut vreo rechemare pt acest motor. Motorul 2.0d-4d Avensis perioada 2007-probleme la chiuloasa, majoritatea problemelor la motoare de pana in 100 mii km. Motor 2.0d-CAT Avensis fabricatie 2005-probleme injectoare. Motor 2.2d-4d Rav4, fabricatie 2006-consum ulei dupa 15 mii de km, aproximativ 2l ulei intre revizii. Sunt convins ca n-au venit la service-ul tau domnu inginer Toyote cu astfel de probleme, poate ca nu, dar au venit la altii, e cam greu cu dieselul, a? Brusc fiabilitatea de nezdruncinat nu mai pare chiar asa.

  • CapitanuBurtaMare, sâmbătă, 13.07.2013 22:09

    I3 cred ca o sa faca de ras BMW...o masina tare aiurea din toate punctele de vedere.

  • andrei1, duminică, 14.07.2013 16:30

    si i8?

  • ABC, luni, 15.07.2013 13:18

    pot sa spun ca este neinteresant modelul asta pentru un om obisnuit ca mine ?

  • ioiodan, luni, 22.07.2013 13:17

    n-am nici o obiectie la tehnologia folosita, dar masina asta arata ca drq, nu mi-as cumpara-o nici daca ar fi 10 000 de euro full option. cred ca tot divizia i i-a facut si design-ul de a iesit asa urata altfel nu pot sa imi explic