Efecte speciale sau filmare pe bune? Povestea şpagatului lui Van Damme între două camioane în mers
A luat internetul pe nepregătite şi a adunat 24 de milioane de vizualizări în doar 4 zile. Clipul în care Jean-Claude Van Damme face şpagatul între două camioane Volvo în mers a devenit senzaţia industriei publicitare a anului. Automarket vă prezintă adevărul din spatele cortinei.
Un minut, Jean-Claude Van Damme realizând un şpagat de zile mari între două camioane aflate în mişcare în marşarier. Plus Enya pe fundal. Acestea sunt ingredientele clipului care a luat internetul prin surprindere la sfârşitul săptămânii trecute, atunci când spotul realizat de agenţia suedeză Forsman & Bodenfors, creatoarea unei serii impresionante de reclame pentru Volvo Trucks, a reuşit să spargă recordurile legate de vizualizările unui singur spot destinat camioanelor.
A fost însă pe bune? E întrebarea lansată după fiecare spot de succes care sfidează convenţionalul. De la reclamele în care fotbaliştii de succes lovesc barele porţii cu şuturi consecutive la clipuri indie construite special de branduri renumite cu scopul de a deveni virale pe internet. Şi, aşa cum era normal, a venit rândul ca valul de scepticism să-l lovească pe Jean-Claude Van Damme. Poate un bărbat aflat în a doua jumătate a vieţii să realizeze o cascadorie de acest tip? Camioanele din clip sunt reale? Unde a fost realizat filmul: pe o pistă de aeroport sau într-un studio? A fost clipul filmat cu cele două camioane mergând înainte şi montat astfel încât să dea impresia că rulează în marşarier?
"DOAR VAN DAMME POATE SĂ FACĂ ASTA"
Răspunsurile la cele mai importante dintre aceste întrebări vin chiar de la creatorii spotului pentru marca suedeză de camioane. Şi totul porneşte de la un interviu pe care Andres Vilhelmsson, purtătorul de cuvânt al celor de la Volvo Trucks, l-a acordat pentru publicaţia suedeză The Local, declaraţiile sale fiind rapid preluate de toate instituţiile de presă importante ale lumii. Până la urmă, un film care face 24 de milioane de vizualizări într-un weekend este un fenomen şi poate fi considerat ştire de interes pentru oricine. De la Wall Street Journal la CNN, trecând prin toate publicaţiile auto de pe planetă.
Da, clipul e pe bune, nu a fost creat în laborator folosindu-se tehnici video CGI şi, foarte important, a fost produs într-o singură scenă, fără tăieturi ulterioare. Detaliile au venit tot în publicaţia suedeză. "Cascadoria este cât se poate de reală, jocul actoricesc e real iar domnul Van Damme a realizat totul într-o singură dublă", spune oficialul Volvo Trucks, care susţine că actorul belgian nu a fost ales deloc întâmplător. După ce scenariştii clipului, Björn Engström şi Martin Ringqvist, au venit cu ideea poveştii, întreaga echipă s-a pus imediat de acord în legătură cu actorul din rolul principal. "Dacă există o persoană care să facă ceea ce gândeam noi, acea persoană era Jean-Claude Van Damme. Trebuia să fie, este extrem de faimos pentru şpagatele pe care le realizează", spune Vilhelmsson.
FEREASTRA DE 15 MINUTE
Declaraţiile oficialului Volvo Trucks au fost ulterior dublate de detalii interesante venite din partea echipei care a produs clipul. Filmat într-o dimineaţă de vară pe pista aeroportului spaniol Ciudad Real, aflat lângă Madrid, clipul a urmat unei serii îndelungi de repetiţii realizate de echipa de filmare. "Filmul pe care îl vedeţi este prima dublă trasă în acea dimineaţă. Dar înainte am avut tone de repetiţii. Tensiunea a fost cam mare. L-am văzut pe un coordonator mai bine făcut al cascadoriei cum se bucură ca un copil după ce ne-a ieşit. Asta ar putea fi cea mai frumoasă amintire de la realizarea acestui clip", spune Andreas Nilsson, omul care a semnat regia spotului Volvo Trucks, citat de Wall Street Journal.
Scenariul nu a lăsat foarte multe spaţii creative. De la porţiunea din zi în care a trebuit filmată clipul la modul în care picioarele lui Van Damme se desfac uşor şi rămân în şpagat perfect până la finalul clipului până la precizia milimetrică cu care cei doi şoferi ai camioanelor Volvo rulează cu aceeaşi viteză în timp ce se îndepărtează unul de celălalt. "Ce au făcut cei doi şoferi este pur şi simplu fantastic. Nu ştiu dacă aţi încercat asta vreodată, dar să conduci un camion în marşarier nu e chiar cel mai uşor lucru din lume. În plus, să faci asta în control total în timp ce te îndepărtezi de cel de lângă tine este foarte, foarte dificil", afirmă regizorul clipului. Mai mult decât atât, toate elementele s-au aliniat pentru ca filmarea să iasă perfect: clipul a trebuit să fie tras dimineaţa devreme, între orele 8:05 şi 8:20, când soarele se afla în poziţia perfectă pe cer. Dacă ar fi întârziat filmarea sau dacă dublele nu ar fi ieşit, echipa ar fi trebuit să aştepte ziua următoare pentru ca totul să fie reluat. Arta cere sacrificii.
EFECTE SPECIALE? DA. OARECUM.
Ok, totul a fost real, de la şpagatul lui Van Damme până la marşarierul camioanelor şi răsăritul soarelui. Există însă elemente artificiale în acest clip? Ei bine, da. În primul rând, actorul belgian a fost ancorat cu cabluri pentru ca noua sa cascadorie să nu fie şi ultima. În al doilea rând, picioarele sale nu stau direct pe oglinzi, ci pe două mici platforme aşezate pe oglinzile camioanelor. Aceste elemente au fost însă scoase la postprocesare şi nu sunt vizibile în produsul final. "Nu am vrut ca Jean-Claude Van Damme să cadă şi să-l pierdem. Nu am vrut să fim responsabili pentru moartea celui supranumit <The Muscles from Brussels>", spune acelaşi Nilsson, care spune că echipa de producţie a avut tot timpul control asupra siguranţei. "În niciun moment nu a existat vreun pericol cu privire la acest aspect", încheie acesta. Până la urmă, vorbim de Volvo aici, nu?
NONCONFORMISMUL CARE RIDICĂ ŞTACHETA
Clipul a fost creat pentru a demonstra capabilităţile noului sistem de direcţie dinamică a celor de la Volvo Trucks, care combină pachetul clasic hidraulic al acestui tip de autovehicule cu un motor electric care maximizează precizia virării sau a rulării în linie dreaptă. Sistemul a fost construit pentru a spori confortul şoferilor de camion şi se foloseşte de cele 2000 de semnale pe secundă venite de la senzori pentru a regla milimetric direcţia. De altfel, sistemul de direcţie Volvo Trucks a fost în centrul atenţiei anterior în seria de clipuri la fel de nonconformiste realizate de aceeaşi echipă angajată de compania suedeză: balerina care merge pe sârmă între două camioane care rulează în tandem pe autostradă, hamsterul care virează un camion sau cursa de tauri cu ajutorul camioanelor realizată pe străzile înguste ale oraşului spaniol Ciudad Rodrigo.
Este evident că aceste clipuri nu urmează căile bătătorite ale publicităţii clasice din domeniul camioanelor. Căi pe care cei de la Volvo Trucks au ţinut de altfel să le evite: "Ştim că peisajul media se schimbă, ştim că obiceiurile consumatorilor media sunt diferite faţă de cum erau acum câţiva ani. De asta investim într-un mod eficient din punct de vedere financiar de a ajunge la milioane de oameni cu ajutorul internetului", spune purtătorul de cuvânt al mărcii scandinave. E însă eficientă această strategie? Reprezintă aceste milioane de oameni o ţintă corectă pentru o companie care vinde camioane? Ne răspunde acelaşi Andres Vilhelmsson: "Nu vrem să ne adresăm doar şoferilor de camioane, ci şi viitorilor şoferi de camioane. Tinerilor care trebuie să ia o decizie legată de viitoarea lor carieră".
CUM SĂ-ŢI ASCUNZI VEŞTILE PROASTE
Apropo de cariere, întâmplarea (sau nu) face ca publicarea clipului care îl are ca erou principal pe Jean-Claude Van Damme şi nebunia care a urmat să se suprapună pe o serie de veşti mai puţin fericite pentru angajaţii Volvo Trucks. Astfel, unui număr de 380 de muncitori cu contracte temporare la fabrica suedeză din Umea nu li se vor mai prelungi înţelegerile, în timp ce alte 100 de joburi ale uzinei din Skovde vor dispărea din cauza fluctuaţiilor mari ale cererilor. În plus, situl de producţie din Umea va renunţa în 2015 la zona de asamblare, 500 de oameni urmând să fie concediaţi.
"E vorba de ajustări ale producţiei la fluctuaţiile pieţei, astfel că pur şi simplu ne potrivim capacitatea de producţie în funcţie de cerere", declară Mona Edstrom-Frohm, managerul uzinei din Skovde. Există vreo legătură între momentul anunţurilor şi momentul publicării clipului pe internet? "Nu, lansarea spotului şi comunicatele legate de reorganizarea producţiei nu au nicio legătură", spune Andres Vilhelmsson.
ATERIZARE FORŢATĂ ÎN POP CULTURE
Între timp, milioanele de vizualizări ale Şpagatului epic, aşa cum a fost numit chiar de către Volvo Trucks (da, ştim, The Epic Split sună mult mai bine), au fost dublate de o explozie de materiale conexe produse de agora internetului. Există chiar şi o adaptare românească a cascadoriei, semnată de cei de la Revista Kamikaze. În centrul atenţiei, Victor Ponta şi deszăpezirile.
RENAŞTEREA LUI VAN DAMME
Jean Claude Van Damme nu se află la prima apariţie în clipuri publicitare, îndrăgitul actor belgian fiind însă până acum eroul unor spoturi mult mai puţin vizibile şi reuşite. Acesta a promovat până acum marca de bere Coors, serviciile companiei de hosting şi vânzare de domenii Go Daddy, jocul World of Warcraft sau serviciul de buyback pentru DVD-uri DVD Amnesty.
Camionul din stanga nu e cu remorca!