Ford F-150: gigantul american ajunge la a 13-a generaţie
Cea mai vândută maşină din Statele Unite, pick-up-ul F-150, a primit astăzi o nouă versiune. Aceasta este cu 300 de kilograme mai uşoară şi anunţă marea schimbare în materie de motoare: moda EcoBoost se dezvoltă şi în State în dauna tradiţionalelor V8-uri.
Ford a profitat de începutul anului 2014 şi de startul celui mai mare eveniment care are loc "pe teren propriu", Salonul Auto de la Detroit, pentru a prezenta cea mai nouă generaţie a unui model care nu le spune multe lucruri europenilor, dar este una dintre cele mai vândute maşini din lume. Este vorba de F-150, cel mai popular pick-up din gama F-Series a celor de la Ford. Gamă care de 32 ani încoace reprezintă - în toate versiunile sale - cel mai bine vândut vehicul pe piaţa din Statele Unite.
Modelul american se laudă cu o mulţime de noutăţi în ceea ce priveşte designul, dar mai ales partea tehnică. Astfel, cei de la Ford susţin că noul F-150 a "slăbit" cu peste 300 de kilograme în raport cu vechiul model, diferenţa fiind oglindită în peformanţe şi consum. Îmbunătăţirea vine pe filiera materialelor utilizate de Ford pentru construcţia maşinii, aluminiul ranforsat înlocuind în multe zone oţelul utilizat cu predilecţie până acum de modelul de peste Ocean.
Dar bonusul de economie nu vine doar din construcţie, ci şi din motoare. În acest sens, Ford a dotat noul F-150 cu unităţi noi şi performante care vor avea rolul de a înlocui treptat "uzinele" V8 din dotarea modelului american. În lista de motoare disponibile pe F-150 se numără un EcoBoost de 2.7 litri care vine în dotarea standard cu sistem Start-Stop şi un nou V6 de 3.5 litri. Acestea se adaugă unităţilor deja prezente în linia pick-up-ului american, cum sunt motorul V6 EcoBoost de 3.5 litri (365 CP) şi V8-ul Ti-VCT de 5.0 litri (360 CP). Ford nu a oferit cifre legate de consum şi de puteri, dar analiştii de peste Ocean se aşteaptă ca noul F-150 şi linia sa de motoare EcoBoost să preia conducerea în cursa pentru şefia segmentului în ceea ce priveşte economia de carburant.
Consumul, noul reper în segmentul pick-up-urilor full-size
Deşi vorbim de modele care cântăresc în unele cazuri peste trei tone şi sunt motorizate în mod tradiţional de motoare V8, clienţii americani au început să privească cu alţi ochi cifrele de consum după ce preţul carburantului a crescut constant în SUA în ultimii ani. Astfel, conform celor de la Ford, 40% dintre clienţii lui F-150 au migrat deja spre motoarele V6 şi EcoBoost din ofertă datorită faptului că acestea reuşesc să se ridice la nivelul de performanţă a vechilor V8-uri, dar vin cu cifre de consum radical îmbunătăţite.
În aceste condiţii, anunţul prin care Ford introduce în gama noului F-150 noi unităţi de cilindree redusă nu miră pe nimeni, mai ales având în vedere faptul că rivalii mărcii americane au contraatacat deja pe piaţă prin relansarea unor pick-up-uri ceva mai mici ca dimensiuni motorizate de unităţi V8 optimizate care să adune din clienţii care-şi doresc un buget mai mic pentru alimentare.
Pe lângă preferinţele clienţilor, constructorii americani au un alt target de atins, acesta venind de această dată din partea autorităţilor. Astfel, regulile anunţate pentru americani arată că media consumurilor tuturor maşinilor vândute de un constructor sau un grup auto trebuie să nu depăşească 4.3 litri/100 km până în 2025.
Inspirat de conceptul Atlas (2013)
Designul noului Ford F-150 este inspirat din cel al conceptului Atlas, pe care constructorul american l-a prezentat în premieră mondială exact acum un an, la acelaşi Salon Auto de la Detroit. Modelul de serie preia majoritatea elementelor estetice anunţate de prototip, implicit blocurile optice frontale şi forma generală a stopurilor. Mai multe detalii tehnice şi estetice legate de noua generaţie F-150 puteţi citi pe site-ul oficial al constructorului american.
Ce este Ford F-150?
F-150 este cea mai populară versiune a liniei de pick-up-uri F-Series, pe care cei de la Ford o vând în Statele Unite începând din 1948.
Lansată în 1975, o dată cu apariţia celei de-a şasea generaţii a gamei F-Series, versiunea F-150 (încadrată atunci între F-100 şi F-250) a reuşit să atragă imediat clienţii americani ai acestui tip de maşini, adunând nu mai puţin de o treime din vânzările gamei F-Series la mai puţin de un an de la lansarea oficială.
De altfel, gama F-Series a înflorit cu ajutorul lui F-150, reuşind să preia conducerea acum 37 de ani în clasamentul vânzărilor de pick-up-uri din SUA, poziţie pe care nu a mai pierdut-o de atunci. Mai mult, Ford F-Series este considerat cel mai bine vândut model de pe piaţa americană (în toate versiunile sale) în ultimii 32 de ani. Între timp, F-150 a reuşit să adune marea majoritate a vânzărilor Ford F-Series, versiunea F-100 fiind eliminată din gamă din cauza performanţelor slabe în raport cu "fratele" său superior.
În 1999, Ford a decis ca gama F-Series să fie mult simplificată, astfel că aceasta este compusă acum din versiunile F-150 şi Super Duty, aceasta din urmă conţinând variantele F-250, F-350 şi F-450.
F-150 a fost văzut de clienţii americani ca o soluţie ideală pentru viaţa de zi cu zi datorită caracteristicilor sale utilitare şi dimensiunilor potrivite pentru şoselele şi autostrăzile largi de peste Ocean. Astăzi, F-150 este modelul cu cea mai mare marjă de profit din gama Ford, astfel că lansarea noului model este privită de analişti şi de presă ca una dintre cele mai importante noutăţi din gama constructorul american în 2014.
Ford F-150 a beneficiat de-a lungul vremii de versiuni speciale interesante, cele mai cunoscute fiind identificabile prin acronimul SVT (Special Vehicle Team). Ford F-150 SVT Lightning a fost lansat în 1993 ca o versiune sportivă a pick-up-ului american, producţia sa continuând până în 2004. Numele SVT a reapărut în linia F-150 în 2010, odată cu lansarea lui SVT Raptor. Este vorba de o versiune dedicată de această dată off-road-ului, care vine cu un aspect utilitar pronunţat şi care este identificabilă uşor prin faptul că renunţă la logo-ul oval Ford de pe grilă în favoarea numelui mărcii scris cu caractere mari pe toată lungimea acesteia.
Concurenţii principali ai lui Ford F-150 în SUA
Cultura americană a pick-up-urilor a născut rivalităţi interesante în acest segment, chiar dacă modelele masive ale concurenţei au fost întotdeauna privite în jos de Ford în ceea ce priveşte vânzările. Cele mai cunoscute nume din lista de rivali direcţi ai lui Ford F-150 sunt Chevrolet Silverado 1500, Ram 1500 şi Toyota Tundra.
Superb,atat exterior,cat si interior.Nu degeaba e cea mai vanduta masina din SUA. Am vazut poze si cu noul GMC Canyon, foarte tari aceste camionete.