Şeful Fiat, dezarmant de sincer: "Pierdem 14.000 de dolari la fiecare Fiat 500 electric vândut"
Sergio Marchionne este primul mare şef de companie auto care declară public că nu-şi doreşte ca una dintre maşinile vândute de compania pe care o reprezintă să se vândă. Motivul: pierderile enorme per exemplar în cazul lui Fiat 500e.
Sergio Marchionne, şeful concernului Fiat-Chrysler, este recunoscut pentru declaraţiile sale îndrăzneţe şi fără perdea, însă puţini se aşteptau la puseul de sinceritate pe care unul dintre cei mai importanţi oameni din industria auto l-a avut în cursul unui discurs pe care l-a ţinut în faţa audienţei strânse într-o conferinţă care a avut loc ieri la Washington.
"Sper să nu cumpăraţi versiunea electrică a lui Fiat 500, pentru că fiecare maşină vândută mă costă 14.000 de dolari. Sunt îndeajuns de sincer să vă spun asta", a declarat Marchionne în faţa audienţei, adăugând că singurul producător care reuşeşte să facă profit în urma vânzării modelelor electrice este Tesla Motors. "Model S are un preţ ridicat, iar prin asta reuşeşte să-şi acopere costurile şi mai mult decât atât. Eu sper doar să vindem cât mai puţine exemplare Fiat 500e", a încheiat Marchionne, care spune că Fiat nu ar fi dezvoltat un model electric dacă nu exista presiune publică din partea guvernului SUA pentru ca toţi producătorii se dezvolte astfel de maşini.
Fiat 500e, versiunea electrică a lui Cinquecento, are un preţ de pornire de 32.650 de dolari în SUA, aproximativ dublu faţă de versiunea de bază a primei motorizări pe benzină. În anul 2013, Fiat a vândut în SUA 11.500 de exemplare Fiat 500, cifră care acoperă toate versiunile, implicit cea electrică.
Maşinile electrice au eşuat până acum şi la Renault
Deşi prezentate acum câţiva ani ca lozuri câştigătoare pentru constructorii auto, maşinile electrice nu s-au dovedit a se ridica la nivelul aşteptat de producători. Unul dintre exemple este Renault, companie care deşi a anunţat un plan foarte îndrăzneţ acum patru ani în ceea ce priveşte dezvoltarea unei linii de modele 100% electrice, se află acum în situaţia de a recunoaşte că prognozele s-au dovedit mai mult decât optimiste. Cauza principală este lipsa cererii care derivă la rândul său din lipsa infrastructurii în Europa, principala piaţă de desfacere pentru constructorul francez.
"Oamenii nu au ajuns încă la punctul în care să simtă nevoia de a folosi o maşină electrică în viaţa de zi cu zi", spune Jerome Stoll, unul dintre înalţii oficiali Renault, citat de publicaţia Automotive News. Conform acestuia, Renault a îngheţat planurile de dezvoltare a versiunii electrice a noii generaţii Twingo, cea care ar fi devenit unul dintre rivalii lui Fiat 500e. În acest moment, Renault are în gamă patru modele full-electrice grupate în gama botezată Z.E.: Zoe (clasa mică), Fluence (sedan compact), Kangoo (utilitară compactă) şi Twizy (cvadriciclu dedicat transportului personal urban).
Carlos Ghosn, directorul Renault-Nissan, afirma în 2010 că ţinta Renault pentru 2016 este de a vinde 1.5 milioane de maşini electrice în fiecare an. În 2013, compania franceză a reuşit să găsească doar 19.000 de clienţi la nivel mondial, anunţând că renunţă la pronosticurile iniţiale din cauza lipsei cererii.
"Oamenii nu au ajuns încă la punctul în care să simtă nevoia de a folosi o maşină electrică în viaţa de zi cu zi" ba mi`as lua 3, una pt oras, una pt drum lung si una pt offroad. dar ma costa achizitia lor de ma rupe; apoi nu am unde sa le incarc iar daca imi fac mai bine calculele, ies mult mai ieftin cu un 1.4/1.6 diesel per total.