Programul Prima Maşină: Guvernul a aprobat o perioadă de creditare de maximum cinci ani cu avans minim de 5%

Publicat miercuri, 19.11.2014 13:36 de Sebastian Toma

Guvernul a aprobat normele metodologice de aplicare ale Programului Prima Maşină. Acestea prezintă un proiect uşor modificat faţă de prima variantă anunţată de Ministerul Economiei.

Programul Prima Maşină elaborat de Guvernul României se aproprie cu paşi repezi de realitate, normele metodologice de aplicare fiind aprobate în şedinţa de marţi, 18 noiembrie, după publicarea acestora în Monitorul Oficial. Versiunea aprobată de Guvern este diferită de cea prezentată până acum de autorităţi, perioada maximă de creditare fiind redusă de la şapte la cinci ani, fiind introdus un avans minim de 5% din valoarea maşinii şi dobânda fiind subvenţionată de stat în proporţie de 50% şi finanţarea fiind garantată guvernamental în proporţie de 50%.

Costul maşinii care poate fi cumpărată prin acest program este de cel mult 50.000 de lei plus TVA. Persoanele care au peste 36 de ani şi aplică la acest program trebuie să aibă un avans de minimum 10% din valoarea de contract a vehiculului dorit, iar în acel caz Guvernul va garanta 40% dinfinanţare.

Cumpărătorul este obligat să asigure autoturismul cumpărat printr-o poliţă Full Casco fără franşiză care va acoperi cel puţin riscurile totale şi parţiale de furtă şi daună. În plus, acesta se angajeză să nu înstrăineze maşina pe toată durata de valabilitate a garanţiei. Ediţia 2014 a Programului ”Prima Maşină” va beneficia de un plafon total al garanţiilor de 50 de milioane de lei. Pentru a fi eligibilă în acest program, maşina cumpărată trebuie să fie nouă, să respecte cel puţin normele Euro 5 şi să fie cumpărată de la o firmă care are ca obiect de activitate vânzarea autovehiculelor. Nu există nicio reglementare vizibilă în proiect care să împiedice o persoană să cumpere o maşină prin acest program dacă au mai avut în trecut un autovehicul sau dacă deţin în prezent un autoturism.

Programul Prima Maşină nu poate fi aplicat încă, deoarece trebuie publicat un alt articol în Monitorul Oficial care să includă normele de aplicare ale acetui proiect. Asta înseamnă că data de pornire cel mai probabilă a programului este undeva în luna decembrie a anului curent. Avansul de 5% din valoarea de contract a autovehiculului are rolul de a preveni creditele neperformante fără a înlesni accesul la program. În cazul unei maşini de 50.000 de lei fără TVA, avansul ar fi situat la 2.500 de lei, ceea ce înseamnă că preţul nu este prohibitiv.

Via ZF | Sursă foto 

  • mog, miercuri, 19.11.2014 13:48

    50 000 fara TVA -> 62000 cu TVA ~ 14000eur cu ~600 eur avans, la banii astia, iti poti lua ceva decent, daca mai pun si dealerii de un discount, doua acolo, poti face o afacere buna. scrie undeva cat e dobanda, sa facem o estimare a ratei pe 5 ani cu avans minim si suma maxima ?

  • mog, miercuri, 19.11.2014 13:51

    posibil totusi ca dobanda sa fie diferita de la o banca/firma de leasing la alta...

  • vianu, miercuri, 19.11.2014 14:12

    ce finanateaza statul 50%, DAE ori dobanda anuala? Ar fi bine sa mergeti voi (automarket - ar fi un bun subiect de articol) ori unul dintre useri (daca e unul care chiar vrea sa-si ia masina) si sa ne lamurim. @mog...la 14.000 e (mai mult decat) decent

  • tzenu_bmw, miercuri, 19.11.2014 18:05

    @mog.......poi la 14k euro ar veni o rata de 230 euro(aproximativ)....plus pe langa asta e ogligatorie polita de asigurare (Full) Casco......plus intretinerea masini......revizi si altele..... Parerea mea e ca un asemenea program nu e fiabil in Romania......nu avem salarii de masini noi...... Eu castig lunar in jur de 1200 lei......poi daca dau 10 milioane rata la masina pe luna eu din ce mai mananc si sa mai si traiesc...... Si sa nu uitam ca 50% din muncitorii acestei tari au salari intre 800-1400 lei.......ceea ce rezulta ca din start......acest program nu va avea succes

  • vianu, miercuri, 19.11.2014 18:17

    @tzenu poi...ai uitat ca jumate din rata e moca, CASCO e de bun simt sa-l ai (cel putin la masina noua), "revizi" sunt presupuse la o masina noua si sari peste intretinere si altele ca astea sunt STRICT ale tale. era sa uit un lucru important: 50% finantarea guvernamentala.

  • antonny, miercuri, 19.11.2014 21:39

    daca ofera dobanda 4% cu totul e profitabil .......

  • LUCCI, miercuri, 19.11.2014 23:06

    ,,Nu există nicio reglementare vizibilă în proiect care să împiedice o persoană să cumpere o maşină prin acest program dacă au mai avut în trecut un autovehicul sau dacă deţin în prezent un autoturism.''-Ce va spuneam eu cand a aparut prima data stirea?????? O sa fie prima masina....dupa cea din garaj.

  • 2-10, joi, 20.11.2014 07:34

    @vianu 50% din dobanda e finantata de stat, nu 50% din rata

  • vianu, joi, 20.11.2014 09:23

    @2-10 - un avans minim de 5% din valoarea maşinii şi - dobanda fiind subvenţionată de stat în proporţie de 50% şi - finanţarea fiind garantată guvernamental în proporţie de 50%.

  • vianu, joi, 20.11.2014 09:24

    iar am dat enter din greseala si ai dreptate

  • mishazaitev, joi, 20.11.2014 10:27

    @tzenu_bmw Poi, la 1200, nici n-ar trebui sa te gandesti la un credit. Poi, daca prin minune s-ar inventa programul care sa-ti faca rata de 150 RON/luna, daca mai pui pretul carburantul, al intretinerii, masinii, al asigurarilor, n-ai mai avea din ce sa traiesti. Poi, in Romania salariu mediu net este de 1600 RON pe luna. Poi daca e net inseamna ca sunt suficienti oameni care castiga si mai mult decat atat si care pot sustine o asemenea rata, care este foarte avantajoasa comparativ cu un credit nesubventionat. Poi daca tu nu te numeri printre ei, ne pare rau, da' nu zice ca nu-i buna initiativa, pentru ca sunt multi oameni care pot profita de ea