Test de consum cu Honda CR-V 1.6 diesel pe traseul Bucureşti-Braşov-Bucureşti

Publicat vineri, 23.01.2015 12:21 de Bogdan Mirică, Foto: Ciprian Mihai

Traseul Bucureşti-Braşov-Bucureşti a fost martorul unui nou test de consum pus în scenă de Automarket. De această dată, actorul principal a fost Honda CR-V în versiunea diesel de 1.6 litri.

Urăsc serialele, dar vrând, nevrând trebuie să mă obişnuiesc cu ele. Ceea ce a început mai întâi ca un film palpitant, în urmă cu mai bine de cinci ani, s-a transformat în ultima perioadă în serial. Pe fondul creşterii preţului carburanţilor (exceptând perioada actuală) şi a avansului tehnologic cu care se laudă constructorii auto s-au înmulţit şi testele noastre de consum.

Cum a început serialul testelor de consum

Filmul palpitant începea în 2009, când participam şi reuşeam să câştig alături de Opel Insignia Ecoflex unul dintre primele concursuri de consum serioase organizate la noi în ţară. Filmul stresului şi nervilor întinşi la maxim s-a transformat în serial, pentru că anii care au urmat m-au adus mereu faţă în faţă cu câte un test de consum născocit în principal de Automarket.

Serialul a continuat. În primăvara mergeam la Viena să testez vreme de 24 de ore consumul unui Mazda3Iar apoi, în toamnă a fost episodul numit Porsche Performance Drive, unde am reuşit să ducem echipa României până pe locul doi în topul celor 10 ţări participante, la finalul a patru zile istovitoare scurse prin Turcia, Georgia şi Azerbaijan.

Porsche Performance Drive: cea mai bună, dar şi cea mai amară performanţă românească din istoria competiţiei

Şi cum orice serial include şi o provocare personală, în noiembrie 2013 încercam să bat recordul pilotului Claudiu David, cu un BMW 520d xDrive. Cu o valoare de 4.1 litri/100 de kilometri, bifată între Bucureşti-Braşov-Bucureşti am fost foarte aproape de cei 4 litri ai pilotului român.

AM TESTAT: Honda CR-V 1.6 i-CDTI - „Mereu acasă”

Acum era timpul să demonstrăm cât de departe poate merge eficienţa niponă. Răspunsul a venit după cinci ore de muncă asiduă, la finalul cărora aveam nevoie de un nou picior drept. Cel din dotare amorţise încă de pe la Braşov.

Bucureşti - Ploieşti cu doar 4.0 litri/100 de km

Provocarea de consum a început dimineaţă, la ieşirea din Bucureşti, mai exact în dreptul aeroportului Otopeni. Cu un motor aproape cald, ne-am strecurat uşor prin ceaţa lăptoasă a unei toamne rătăcite tocmai în luna ianuarie. A durat ceva până am calibrat piciorul drept deasupra pedalei de acceleraţie, însă când treceam de Tâncăbeşti deja puteam spune că m-am obişnuit.

Punctul de plecare a fost breteaua Aeroportului Henri Coandă Bucureşti.

De această dată am renunţat la maşina de asistenţă, aşa că Ciprian, fotograful nostru, a fost nevoit să îşi găsească tot felul de preocupări cu care să-şi omoare timpul. Una dintre ele: număratul copacilor. Mai puţini decât aţi fi tentaţi să credeţi.

Am plecat la drum cu o valoare pe care am încercat să o ştanţăm adânc în subconştient: 4.3 litri/100 de kilometri. Este valoarea anunţată de Honda pentru consumul extraurban al versiunii 1.6 i-CDTI, testată de noi. După 30 de kilometri de drum eram deja acolo, lipiţi de cifra oficială.

Premizele erau îmbucurătoare. Şi nu s-au dovedit false, întrucât am ajuns la Ploieşti cu un incredibil 4.0 litri/100 de kilometri. Nici urmă de soare. Acelaşi văl de ceaţă, acelaşi carosabil mustind, aceleaşi două grade Celsius în termometru. Pe centura Ploieştiului am încercat să anticipez rotirea celorlalţi în cele câteva sensuri giratorii, iar intuiţia m-a păstrat în treapta a cincea de viteză, dar cu ceva forţe laterale resimţite de Ciprian şi aparatura de pe bancheta din spate.

La Ploieşti ne bucuram deja de 4 litri/100 de kilometri.

Desculţ până la Braşov

Drumul până la Câmpina a fost un coşmar. Ceaţa a lăsat loc soarelui imediat ce am trecut de Băicoi. Un soare de august, care a venit însă cu o creştere incredibilă a consumului: 4.8 litri/100 de kilometri şi toate planurile noastre erau compromise. Cifrele oficiale se întrevedeau departe, ca prin vis.

Am decis să renunţ la ghete şi să încerc să simt cât mai bine pedala de acceleraţie. În şosete, cu multă răbdare şi cu o coadă care creştea cu fiecare urcare, am reuşit să ating Comarnic alături de un nesperat 4.7 litri/100 de kilometri.

Am decis să mă descalţ pentru a simţi mai bine acceleraţia.

Urcarea s-a făcut lent până la Predeal, însă după staţiunea dedicată sporturilor de iarnă lucrurile au luat-o la vale rapid. Coborârea şi-a pus serios amprenta asupra consumului, care a scăzut văzând cu ochii. Piciorul meu drept aproape că şi-a refuzat orice atingere indecentă cu pedala de acceleraţie. La intrarea în Braşov am oprit cu un optimist 4.4 litri/100 de kilometri, vânaţi din umbră de groaza unei întoarceri anevoioase şi ameninţarea unui 4.8 cu care făcusem cunoştinţă mai devreme.

Braşovul ne-a întâmpinat cu soare şi un consum de 4.4 litri/100 de km.

Deznodământ fericit

Nu a fost să fie aşa. Traficul aproape inexistent mi-a permis să am un ritm de urcare dozat asemeni unui funicular din secolul 16. Am atins Predeal cu un nesperat 4.5 litri/100 de kilometri. De aici şi până la Comarnic trebuia să refuz pe cât posibil contactul cu pedala de acceleraţie. Am reuşit, iar intrarea în linia dreaptă de pe DN1 ne găsea cu un apus minunat în partea dreaptă şi un 3.9 litri/100 de kilometri cocoţat în afişajul din centrul planşei de bord.

Cu mai puţin de 100 de kilometri până la Bucureşti şi cu o atmosferă mohorâtă inspirată de ce se întâmplă dincolo de Canalul Mânecii, ne-am scurs uşor către Capitală, ignorând chiar şi cele două TIR-uri care au hotărât să meargă mai repede ca noi.

Pe înserat, lăsând în partea stângă punctul de plecare (Aeroportul Otopeni) ne-am înfipt în traficul turbat de seară al Bucureştiului. Am decis să ne oprim într-o benzinărie, înainte de furnicarul pe care îl creează centrul comercial din Băneasa. Se făceau 300 de kilometri de la plecare şi 4 ore şi 55 de minute. Aproape cinci ceasuri în care piciorul meu drept a mângâiat atât de fin acceleraţie încât cred că aş putea să îmi leg o pensulă între degete şi să mă apuc de pictat.

Viteza medie? 62 de km/h, pentru amatorii de statistici. Ar mai fi ceva de zis? A, consumul. Păi ne-am întors cu o valoare incredibilă de 3.7 litri/100 de kilometri. Asta înseamnă cu 0.6 litri mai puţin decât ce recomandase producătorul. Aşadar, limitele unui CR-V 1.6 diesel pot fi duse înspre extrem dacă ai nervi de oţel şi atingerea unei bule de săpun.

Ne-am oprit înainte de a da piept cu aglomeraţia de seară a capitalei.


  • Andy, vineri, 23.01.2015 12:51

    @Bogdan Banuiesc ca varianta era 2wd nu?

  • bogdanm, vineri, 23.01.2015 13:05

    @Andy Mulţumim de întrebare Andy. Da, era vorba despre o versiune 4x2.

  • mircea1380, vineri, 23.01.2015 14:17

    Poza de mai jos e cumva pe contrasens ?! http://static.automarket.ro/img/db/article/059/949/917437l.jpg

  • a, vineri, 23.01.2015 14:18

    si daca era 4x4 ce? tot nu trage spatele sunt si pe acest site filmuletele care arata ca spatele nu cupleaza

  • mircea1380, vineri, 23.01.2015 14:20

    LE: scuze, nu e pe contrasens, e pe o artera inchisa circulatiei...

  • Crystyann, vineri, 23.01.2015 14:36

    masina va arata consumul pe ultima 100 de km...asta inseamna ca 3,7% este media de pe la Sinaia pana la intrarea in Bucuresti. Adica tot la vale... Adica ati mers degeaba pana la Brasov . @a - daca era 4x4 era mai grea masina cu vreo 80-100kg. Deci oricum media a fost in jur de 4,1%. Iar 85% din masinile noi diesel conduse regulamentar pe acest traseu nu sareau de 4,5%. Deci e un test drive corect, dar sa nu supraestimam performantele.

  • joe.giorgica, vineri, 23.01.2015 15:10

    sunt curios noul motor 1,6 16o cp! am vazut si eu un film,,,test, ramaneai blocat in drum ca 4x4 nu cupla,nu te ajuta deloc.

  • Andy, vineri, 23.01.2015 15:32

    @Crystyann Poti seta computerul de bord sa-ti arate consumul mediu din momentul in care ai resetat parametrul Trip.

  • Crystyann, vineri, 23.01.2015 15:48

    @Andy : Intr-adevar, m-am uitat pe poza si am vazut ca era setat consumul de la ultima alimentare.....

  • gogu, vineri, 23.01.2015 16:17

    @AM am si eu o curiozitate, recunoscandu-mi in acelasi timp nepriceperea in testele extreme de consum (desi la drum normal obtin rezultate bunicele): nu era mai simplu sa folositi regulatorul de viteza in mare parte din timp decat sa omorati piciorul intr-o pozitie relativ constanta?

  • mircea, vineri, 23.01.2015 16:28

    @gogu Una dintre regulile de bază ale testelor de consum: don't use the cruise control. :) Consumul crește vizibil dacă faci asta.

  • bbb, vineri, 23.01.2015 17:53

    Ma indoiesc de asta cum ca Cruise Control creste consumul. Am scos cu Accord 2.0 din 2007 4,3 de la Brasov la Bucuresti, drumul a fost liber si de la Comarnic am mers doar pe Cruise la 110-120 km/h.

  • I M, sâmbătă, 24.01.2015 12:43

    Felicitari pentru testul efectuat, dar din experinta va pot spune ca toti producatorii care au scos noile modele din ultimii 3-4 ani, declara un consum cu mult mai mic decat cel real influentand cumparatorul de rand care dupa ce si-a achizitionat autoturismul dorit constata ca nu prea corespund cifrele oficiale, iar in mediul urban consumul este mai mare si cu peste 50%. Si revenind la recorduri de consum, va garantez ca in luna decembrie a anului ce a trecut am obtinut un consum record pe traseul Bucuresti-Galati de 3,5l/100km, sofer plus pasager impreuna 200 kg si bagaj de 20 kg. mentionez ca viteza medie a fost 70-75 km/h. autoturism Toyota Avensis clasic D4-D de 1998 cmc, an de fabricatie 2008, cu 100000 km la bord, masina achizitionata de noua. Va astept si cu alte ,, seriale '', care sa ne dea pe spate.

  • misha_zaitev, luni, 26.01.2015 09:50

    @Andy Din cate stiu eu, nici nu exista CRV 1.6 4wd, cel putin la lansarea acestei motorizari, nu exista. Daca ceva s-a schimbat de-atunci, mea culpa. Acum, iertat sa-mi fie acest rautacism, cu sau fara 4wd e fix acelasi lucru, sistemul 4x4 de pe CRV fiind de tot rasul. @Gogu&bbb Mircea are dreptate cruise controlul ajuta doar cand drumul este foarte liber, eventual pe autostrada si fara prea multe pante (bbb, tu de la Coamarnic catre Bucuresti mai mult i coborat). Daca urci, motorul se va tura astfel incat sa atinga cat mai repede viteza fixata ceea ce genereaza consum destul de mare, avand in vedere ca pe serpetinele de pe DN 1 nu urci doar cu a-6-a.

  • mog, luni, 26.01.2015 11:01

    exista crv 1.6 cu 4x4 la facelift, dar ala de 160cp, nu asta de 120cp din test. intradevar, sistemul 4x4 e de toata jena, sigur cel mai slab dintre toate variantele de la concurenta.

  • Snow, luni, 26.01.2015 17:39

    Felicitari pentru testul de consum si pentru rezultat ! Pe viitor va sugerez sa impartiti cantitatea de combustibil consumata (masurata in litri, cu zecimale, plin la plin) la numarul de km (cu zecimale) parcursi. Veti avea surpriza sa vedeti ca rezultatul difera de indicatiile computerului de bord cu pana la 10%. De asemenea urcarile si coborarile influenteaza mult rezultatul. Spre Campina nu soarele a crescut consumul ci urcarea de la 180 m altitudine ai Ploiestiului la circa 380 !

  • bogdanm, luni, 26.01.2015 19:10

    @Snow Mulţumim pentru informaţii.

  • Alex, miercuri, 04.03.2015 17:17

    Interesant consum, dar a fost obtinut printr-o exploatare normala a motorului, sau s-a mers subturat? Prefer un consum ceva mai mare si sa stau fara grija EGR-ului si a filtrului de particule...