Mașina viitorului: am testat 10 tehnologii care vor fi introduse pe automobilele de mâine
Pe lângă producția de anvelope, despre care știm cu toții, Continental are în spate un centru impresionant de dezvoltare a noilor tehnologii. I-am făcut o vizită și ne-am acomodat cu ideea de mașină autonomă.
La ce te gândești când spui ”Continental”? Mulți se vor gândi la un mic dejun continental, alții vor trece de instinctele primare și se vor gândi la Bătrânul Continent, iar cei familiarizați cu mobilitatea contemporană vor asocia numele cu cel al celebrului producător de anvelope premium, capabil să ducă mereu la un alt nivel competiția dură cu rivalii de la Michelin.
Totuși, Continental e mai mult decât un producător de anvelope, iar de asta aveam să ne convingem și noi cu ocazia unor zile dedicate tehnologiei pe care o dezvoltă și produc germanii. Ați citit bine: tehnologie. Multe din sistemele multimedia sau din sistemele de siguranță de care ne bucurăm astăzi pe mașinile noastre sunt descoperite și furnizate de Continental.
După o zi petrecută pe ContiDrom, centrul de teste Continental de lângă Hanovra, am făcut cunoștință cu o mașină aproape autonomă, cu o pedală de accelerație care vibrează și am descoperit un înlocuitor pentru pielea folosită la tapițeria interioarelor auto. Am adunat pentru voi 10 dintre cele mai importante tehnologii la care Continental lucrează.
-
Frânare la detectarea obstacolelor în marșarier
Nu știu câți dintre voi au aflat că, numai anul trecut, 343 de persoane au murit în Statele Unite, călcați de mașinile proprii sau de cele ale rudelor apropiate. Se întâmplă des ca o manevră neatentă în marșarier să curme viața cuiva drag. Cei de la Continental s-au gândit la asta și au inventat un sistem care detectează obstacolele la manevrele în marșarier. Când spunem obstacole ne referim atât la persoane, cât și la obiecte (exemplu: cărucioare de cumpărături). În mod normal, sistemul detectează obiectul și aplică o frânare de urgență, care zdruncină confortul celor din interior. Tocmai de aceea un astfel de sistem este de multe ori dezactivat și, astfel, ineficient. Continental a găsit o soluție de compromis: sistemul detectează obiectul sau persoana mult mai devreme, calculează probabilitatea impactului și aplică o frână graduală, chiar dacă tu te afli cu piciorul pe accelerație și nu înțelegi de ce mașina încetinește. Sistemul a fost gândit pentru a fi cât mai puțin intruziv.
-
Materialul care imită pielea
Începem chiar cu materialul inovativ care își propune să ofere o alternativă mai accesibilă la pielea folosită în mașinile actuale. Clasica tapițerie din piele poate fi înlocuită cu acest material revoluționar, iar diferențele estetice vor fi minore. Mai ales atunci când există și cusături contrastante. Noi am privit cu atenție o față de ușă capitonată cu acest material, denumit Nobelis, și aproape am fost păcăliți. Pielea artificială va fi folosită pe modelele din segmente superioare și premium. Printre proprietățile sale este flexibilitatea în sezonul rece și rezistența în timp. Promisiunea oficialilor Continental prezenți la eveniment a fost că vom vedea materialul folosit pentru prima dată pe un vehicul aflat în producția de serie în ianuarie 2016.
-
Anvelope silențioase
Mașinile electrice sau hibride vor fi și ele parte din viitor. Fără îndoială, în maxim 30 de ani nu vor mai exista vehicule cu propulsie convențională. Prin urmare, poluarea va fi zero, ca de altfel și zgomotul produs de motoare. Ce rămâne însă după ce motoarele pe benzină sau diesel dispar? Silențiozitatea unui automobil electric. O silențiozitate întreruptă însă de un alt zgomot la rulare: cel produs de anvelope. Continental a înțeles că trebuie să estompeze acest sunet și a venit cu o soluție simplă, dar foarte eficientă pe anvelopele sale dedicate vehiculelor electrice și hibride: Conti eContact. Această soluție este lipirea unui burete capabil să absoarbă sunetul rezultat la rulare. El este lipit de interiorul anvelopei.
-
Mașina semi-autonomă
Ideea unui vehicul autonom este încă departe, însă toate tehnologiile pe care le-am regăsit pe ContiDrom, puse cap la cap, vor oferi mașinilor posibilitatea să ruleze singure. Noi am încercat o tehnologie aproape autonomă, instalată pe un Volkswagen Passat CC de generație trecută. Mașina era echipată cu un sistem complex, a cărui putere de calcul se putea auzi în portbagaj. La plecarea de pe loc am setat viteza de deplasare la 80 de km/h și am lăsat mașina să se adapteze la condițiile de drum. În funcție de dificultatea curbelor abordate, mașina a încetinit singură. De asemenea, ea a respectat toate semnele de circulație întâlnite în cale, inclusiv pe cel de limitare a vitezei la 30 de km/h. Am zis că este un sistem aproape autonom pentru că șoferul trebuia să răspundă de direcție.
-
Frânare automată la ieșirea de pe carosabil
Sistemul anterior poate fi asociat foarte simplu următorului. Acesta presupune prezența unui senzor care detectează ieșirea mașinii de pe carosabil. După o avertizare luminoasă, mașina aplică frânele, încercând să te readucă pe trasa ideală. Este unul dintre sistemele low-cost pe care Continental le dezvoltă pentru mașinile care nu dețin o funcție de păstrare automată a benzii de rulare. Vehiculul pe care am încercat noi această funcție a fost un Ram 1500, deci senzația de ieșire de pe drum a fost chiar blândă într-un asemenea mastodont american.
-
Motoarele electrice
Ce rost ar avea un automobil autonom, dacă nu ar fi și electric? Continental a înțeles asta și dezvoltă mai multe propulsoare electrice. Unele create pentru vehicule hibride și altele create pentru electrice pure. Spre exemplu, în cadrul ContiTech am putut vedea noul motor electric scalabil, desenat în Germania și gata pentru a fi produs în China. De altfel, motorul se și adresează mai multor mașini electrice care se vor produce în China. Potrivit oficialilor Continental, motorul poate oferi între 60 și 120 kW, echivalentul a 80 până la 160 de cai putere. Pentru mașinile sport există și o versiune de 320 de cai putere a motorului electric gândit de COntinental.
-
Camerele video înlocuiesc oglinzile retrovizoare
Foarte multe accidente din mediul urban se petrec pentru că șoferul uită să verifice onglinzile retrovizoare și nu observă apropierea altor vehicule. Continental ne-a urcat la bordul unei mașini fără oglinzi. Un Mercedes CLS, ale cărui oglinzi au fost înlocuite de camere video. L-am condus și trebuie să spunem că a fost ciudat să nu cauți cu privirea oglinzile clasice. Ecranele de o parte și de alta a planșei de bord substituie însă cu succes și au nevoie doar de o acomodare prealabilă. În plus, imaginea oferă un unghi de vizibilitate mai mare decât o oglindă normală. La fel se întâmplă și cu oglinda centrală, înlocuită și ea de o cameră, amplasată în centrul planșei de bord. Inginerul care ne-a demonstrat această tehnologie a declarat că a testat mașina vreme de câțiva zeci de kilometri pe drumurile din Germania, iar camerele video au ținut cu succes locul oglinzilor.
-
Pedala de accelerație cu impuls
În majoritatea mașinilor actuale, chiar și pe modelele accesibile din gama Dacia, avem parte de un indicator vizual pentru schimbarea treptei de viteză. În viitor el va fi înlocuit de o soluție mult mai complexă și mai intuitivă. Pedala de accelerație va vibra de două ori, discret, atunci când trebuie să crești treapta de viteză. Același principiu este valabil și atunci când mașina îți recomandă să frânezi pentru că te apropii de un alt vehicul. Acest sistem inteligent de informare este dezvoltat chiar în țara noastră, la Timișoara, acolo unde Continental a stabilit un centru puternic al activității sale.
-
Head-Up Display cu realitate augmentată
Despre Head-up Display încercăm să vorbim de fiecare dată când găsim unul în mașinile noastre de test. Este o tehnologie care îți aduce mai aproape informațiile esențiale. L-am lăudat până acum pe cel oferit de BMW, însă cei de la Continental ar putea oferi pe piață o versiune și mai bună. Este vorba despre un Augmented Reality Head-Up Display, un sistem care proiectează în fața ta, pe parbriz, o hologramă a direcției de mers sau conturul clădirilor pentru a te ajuta să navighezi mai bine pe străzile unui oraș aglomerat. Tehnologia este încă în stadiu incipient de dezvoltare, însă are un potențial și o utilitate impresionante.
-
Camera care îți monitorizează privirea
O altă tehnologie pe care o vom vedea în mașinile viitorului este aceea care monitorizează privirea șoferului și emite un semnal de avertizare atunci când acesta își ia ochii de la drum. Noi am interacționat cu ea într-o mașină statică și s-a dovedit a funcționa de fiecare dată. Două camere montate în spatele volanului îți detectează inițial privirea și apoi continuă să o monitorizeze. Atunci când capul tău se întoarce către pasagerul din dreapta, o lumină roșie pleacă de la dreapta la stânga, însoțită de un semnal sonor. Ea continuă dacă nu revii cu privirea asupra drumului. Același tratament dacă întorci privirea către pasagerii de pe locurile din spate: linia roșie străbate întreg habitaclul.
-
Sam93, marţi, 16.06.2015 12:52
A si inca o chestie. Cine naiba sunteti voi sa ziceti asta: "Fără îndoială, în maxim 30 de ani nu vor mai exista vehicule cu propulsie convențională." Nu sunteti in masura sa faceti o asemenea afirmatie
-
Nelu.Pantofaru, marţi, 16.06.2015 13:08
Sam, oare tu cumva vii din viitor si stii ce va fi?Cred ca observam cu totii trendul in schimbare.
-
vianu, marţi, 16.06.2015 15:11
acum 30 de ani - un telefon era cat o cutie de pantofi si nu i se dadeau prea mari sanse de reusita - un laptop cantarea 10Kg si avea o memorie RAM de 64K - ideea de monitoare LED nu exista in segmentul public - automobilul autonom era doar o idee din reviste de Science Fiction daca tehnologia va evolua pe acelasi trend (oarecum) exponential , ce ne opreste sa credem ca in 30 de ani termicele vor fi o rara avis?
-
vianu, marţi, 16.06.2015 15:18
@Sam93...parca esti tu peste 30 de ani http://coolesttech.blogspot.ro/2007/09/80s-laptop-nostalgia.html
-
bobu, marţi, 16.06.2015 17:09
Reclama la Continental. Toate"inovatiile" sunt marca Continental.
-
Sam93, marţi, 16.06.2015 18:03
Vianule, tu nu ai toti neuronii in regula daca compari evolutia exponentiala a computerelor cu alte tehnologii. Industria automobilistica evolueaza mult mai lent, si degeaba le impopotoneaza producatorii cu tot felul de zorzonele electrice ca nu le ajuta cu nimic. Si acuma sa vorbim serios, sa spui cu certitudine ca in 30 de ani nu se vor mai produce masini cu combustie interna (nici macar pentru nostalgici sau pasionati), este total aberativ.
-
dan_grc, marţi, 16.06.2015 18:24
Daca motoarele termice vor diparea in 30 de ani, inseamna ca nu vor mai fi nici hibride, adica prin 2045, ceea ce mi se pare destul de devreme, poate motoarele diesel sa dispara aproape total la autoturisme, dar cele pe benzina nu cred.
-
inexorabil, marţi, 16.06.2015 19:23
După cum remarcă incisivul scriitor ortodox Ovidiu Hurduzeu, "Omul va deveni o maimuţă a tehnologiei, nu stăpânul ei"... Dacă maşinile ar fi rămas la nivelul de dezvoltare anterior "crizei mondiale", cine s-ar fi ofuscat? @Sam93, degeaba te înarmezi cu o atitudine critică justă; cei ca tine şi ca mine vor fi mereu priviţi ca nişte dinozauri paseişti, ba chiar şi pasiunile noastre par "perimate".
-
vianu, marţi, 16.06.2015 20:37
voi n-aveti pasiuni aveti obsesii
-
Nelu.Pantofaru, marţi, 16.06.2015 20:52
"Zorzonele electrice", pai tocmai aceste zorzonele au crescut enorm siguranta pasagerilor la volan si confortul, daca tu nu vrei zorzonele poti sa mergi cu dacia 1300.
-
Sam93, marţi, 16.06.2015 21:20
@Nelule Bahahahhahah?? CE??? Ce au facut? Tu glumesti? Ce a crescut siguranta auto cel mai mult este rigiditatea structurala. Constructia propriu-zisa, nu electronicele. Degeaba ai toate rahaturile electronice din lume cand se baga in tine un tigan analfabet sau ceva betiv cu un Q7. Tu uitate mai baiete la testele Euroncap sa vezi unde a crescut siguranta. Cand in 98 toate masinile se faceau zob si stalpul A se indoia ca o conserva, iar apoi prin anii 2000 au inceput sa fie mai bune, iar la multe masini mai mari si rezistente de constructie noua nici nu le crapa parbrizul la 64 la ora. Sa nu mai vorbim de small overlap test care reprezinta 25% dintre impacturi si la introducere in America era jale iar acum toate rezista la el. Alea is adevaratele progrese in domeniul sigurantei baietas, si de aia traiesti in caz de accident, nu ca nu stiu ce electronica bazaie cand iesi de pe banda de rulare.
-
Ivanoff, marţi, 16.06.2015 22:31
@Dan Grecu. Aici sunt 100% de acord cu tine. Probabil dieselurile nocive si poluante vor disparea , dar benzinarele nu. Oricum cu timpul vom vedea cat mai multe modele pe hidrogen, chiar si la BMW asta dupa ce vor cersi iar de la Toyota, de altfel primul constructor din lume care ofera fuel cell . Totusi, mi-ar place o alta tehnolgie care ar revolutiona , mai ales in RO : Sistem MANEL PLAYER Tempo - Player de manele cu temporizator cand deschizi geamul la un SEVEN series, sa creasca volum ca sa auda toti '' valoarea mea, valoarea mea, ce dulce-iii viataa meaa''
-
wakeup!, miercuri, 17.06.2015 08:37
Daca in 30 de ani resursele de titei vor ajunge pe terminate, nu conteaza ca va fi diesel sau benzina... carburantul va fi atat de scump, incat va fi mult mai avantajos pentru omul de rand sa-si ia o masina electrica, pe hidrogen sau alte surse alternative.
-
alex, miercuri, 17.06.2015 10:14
Sunt satul pana peste cap de inovatiile astea din domeniul auto. Hai sa va spun ce mi s-ar parea mie inovativ intr-adevar. Motoare termice cu eficienta 60% si eliminarea pe cat posibil a tuturor pierderilor prin caldura, frecare si rulare nenecesara. Momentan, cu indulgenta eficienta motoarelor e undeva pe la 40% iar eficienta maxima posibila e la 70%. Pentru ca ne place sau nu motoarele termice vor mai fi o perioada buna pe pamant indiferent ce ne induc filmuletele de prezentare cu masini electrice, fete zambitoare, familii fericite si zile cu soare. Pana atunci briz-briz-urile astea ma lasa rece. Dati-mi compacta cu un consum real de 2% si ma inclin in fata voastra. Pana atunci toate cu "inovatiile" astea va dovediti incapacitatea de a produce ceva cu adevarat util.
-
Sam93, miercuri, 17.06.2015 10:44
@wakeup! Asta-i mit urban ce spui tu. In primul rand ca noi rezerve de titei se gasesc tot timpul. In al doilea rand, vorbim de motoarele cu ardere interna, care pot merge practic pe orice, nu doar benzina si motorina. GPL, GNC, etanol, biodiesel, etc. Defapt, UE impune ca pana in 2020 20% din combustilii folositi sa fie bio. Ca sa nu mai vorbim de noile descoperiri din domeniul producerii din combustibili sintetici, precum cea de la Audi. Deci sa nu ne impacientam. Combustibili o sa fie. Daca nu, prefer oricand sa-mi iau un Mercedes in anii 80 si sa bag ulei vegetal in el.
-
vianu, miercuri, 17.06.2015 11:51
1. titei se gaseste tot timpul...accesul la el e mai dificil si pretul de exploatare creste 2. combustibilii bio duc la crize alimentare...vezi america latina...criza prumbului 3. combustibilii sintetici sunt in faza de teste...si consuma energie 4. iti scapa esentialul...si vezi lucrurile doar din prisma consumatorului final care stie doar ca ii curge benzina din pompa.
-
unckle, miercuri, 17.06.2015 13:26
Sam ... esti cam vehement in afirmatii ... poate ti-ar fi util in viata sa fii un pic mai moderat. In primul rand petrolul, desi exista, este mai greu de scos de acolo. Cand costurile de extractie medii iti cresc de 3-5ori in 30 de ani se poate face afiramtia ca trendul va continua si, peste 30 de ani, petrolul sa fie dublu la pret. Altfel de ce crezi ca baga banii in turism toti șeicii aia ? In al doilea rand, motoarele care merg pe orice au nevoie de combustibil, iar daca ala clasic nu se gaseste, ala "bio" nu se va gasi - explicatia este simpla: ar trebui sa nu mai mancam chestii crescute pe camp ca sa putem produce suficient combustibil pentru omenire. Eu cred ca-i de cuviinta sa preferi sa te retii un pic de la afirmatii. Esti tanar si plin de energie, dar lumea este mare si, cu siguranta, vei intalni oameni care stiu mai multe decat tine. Retinerea este primul pas in a invata cum sa te comporti in lumea in care traim (daca vrei sa te ridici din multime, evident) @Continetal - cam de marketing ideile. Utile unele dintre ele, dar in rest cam mult marketing si cam putin pe real.
-
Sam93, miercuri, 17.06.2015 19:08
@vianu si unckle Voi doi sunteti definita cuvantului "condescending". Doi r*h*ti batrani care cred ca daca sunt adulti de ceva vreme stiu ceva. Intamplarea face ca chiar astazi sunteti contrazisi de stirile de ultim moment: http://www.autoblog.com/2015/06/17/oil-supplies-historic-levels/?ncid=edlinkusauto00000016 Si trebuie sa va intreb, cum va permiteti sa aveti indrazneala sa faceti asemenea afirmatii aberante? Cum va permiteti sa reiterati aceiasi poveste nonsensica care sperie lumea inca din anii 70? Daca tot sunteti mai batrani ca mine, nu a-ti auzit de peak oil? de previziunile ca in 2015 benzina o sa fie asa scumpa ca nu o sa ne-o mai permitem? Ca pe vremea asta abia daca o sa mai fie ceva petrol in lume? Si uite ce adevarate s-au dovedit. Si din nou vorbiti pe langa subiect. Eu m-am luat initial de afirmatia ultra cretina a "jurnalistilor" de la Automarket care sustin cu vehementa ca ""Fără îndoială, în maxim 30 de ani nu vor mai exista vehicule cu propulsie convențională." Eu nu am zis ca combustibili bio vor representa 100% din sursele de combustibil utilizat. Am zis ca ii aberant sa sustii ca "fara indoiala" in 30 de ani nu vor mai exista masini cu ardere interna, cand in mod clar combustibili nu vor disparea niciunde, si oricand putem face altii noi. Defapt, cum pot toti papitoii sa faca asemenea afirmatii cand departamentul transportului din SUA prezice ca in urmatoarele decenii, masinile cu ardere interna vor continua sa reprezinte majoritatea vanzarilor auto.
-
hahaha, miercuri, 17.06.2015 19:55
"condescending" ? Ce pustiule, limba romana e demodata? Nu mai exista cuvinte in dictionarul explicativ al limbii romane care sa te multumeasca? Sau prea multe filme americane ti-au sucit mintile? Inclin spre ultima varianta..
-
satan exista, sâmbătă, 26.12.2020 16:12
Ultimile studii afirma ca rezervele de petrol se refac;iubirea Tatalui Ceresc pentru cea mai minunata creatie a Sa,este infinita.
In afara de pielea artificiala, majoritatea sunt niste eletronice.