Programul Rabla 2017: prima rămâne la 6.500 lei, dar poți cumpăra doar mașini cu emisii de cel mult 130 grame CO2/km

Publicat marţi, 14.03.2017 10:27 de Daniel Popescu, Foto: Dreamstime.com

Prima de casare în cadrul programului Rabla 2017 va rămâne la 6.500 lei, însă vei putea cumpăra doar mașini care emit cel mult 130 de grade de dioxid de carbon pe kilmetru.

Ministerul Mediului a publicat în această săptămână proiectul ghidului de finanțare pentru programul Rabla, care include câteva noutăți comparativ cu informațiile anterioare, dar și cu desfășurarea din ultimii ani. Astfel, în ciuda faptului că a avut un viitor incert, programul Rabla va continua pentru cel puțin încă 3 ani, până în 2019.

Pentru ediția din acest an, prima de casare va rămâne la 6.500 de lei (circa 1.400 de euro), deși Daniel Constantin, ministrul Mediului, afirma recent că valoarea acesteia va crește la 8.000 de lei (aproximativ 1.750 de euro).

Principala noutate comparativ cu anul trecut este obligativitatea ca mașina achiziționată prin programul Rabla să emită cel mult 130 de grame de dioxid de carbon pe kilometru, iar această valoare va scădea la 120 de grame în 2018 și la 110 grame în 2019. În plus, proiectul prevede acordarea unui bonus de 1.500 de lei (330 de euro) în cazul în care mașina emite cel mult 98 grame CO2/km, iar acest prag urmează să scadă la 96 de grame în 2018 și la 95 de grame în 2019.

Scopul acestei măsuri este încurajarea achiziției de mașini cât mai prietenoase cu mediul înconjurător. "Prin scăderea graduală a pragului de emisii de CO2, programul este conceput nu doar ca o modalitate de finanțare, ci și ca un instrument de îndrumare a cumpărătorului de autoturisme și conștientizare a acestuia cu privire la corelarea nevoii de deplasare cu cea de protecție a mediului", se precizează în proiect.

De asemenea, a fost menținut și bonusul de 2.500 de lei (550 de euro) pentru achiziționarea unui hibrid, precum și obligativitatea ca mașina casată să aibă cel puțin 8 ani vechime, și anume să fie înmatriculată înainte de 31 decembrie 2009. Prima de casare poate fi cumulată cu toate bonusurile disponibile, astfel că o persoană care achiziționează un hibrid cu emisii de cel mult 98 de grame CO2/km va primi în total 10.500 lei, echivalentul a circa 2.300 de euro.

În cadrul proiectul nu este menționat bugetul total al programului Rabla și nici detaliile despre Rabla Plus, programul destinat achiziționării de mașini electrice.

Potrivit unor informații anterioare, programul Rabla 2017 va începe cel mai devreme la sfârșitul lunii aprilie

Via Economica, Digi24, Ministerul Mediului (PDF)

  • Ionut, marţi, 14.03.2017 10:53

    Pragul de CO2 este cam mic dupa parerea mea. Mai mult decat atat, se va incuraja achizitia de masini Diesel, care au emisii de CO2 mai mici decat cele pe benzina. In orasele mari, principala problema e reprezentata de noxele care ne distrug plamanii. CO2-ul e rau ca se acumuleaza in atmosfera si duce la efect de sera, incalzire globala etc. Noxele in schimb, sunt toxice si sunt factor cauzator de cancer. Cred ca ar trebui un prag diferentiat pentru masinile diesel si cele pe benzina.

  • Bogdan, marţi, 14.03.2017 11:22

    Asa este Diesel sunt avantajate pentru ca emit mai putin CO2 si mai mult NOx. Trebuia sa introduca un prag si de NOx.

  • Seth, marţi, 14.03.2017 11:27

    Cel mai tampit program rabla de pana acum. Efectul v-a fi opus, se va ajunge la o crestere a poluarii. Acele limite de CO2 nu pot fi atinse de motoare pe benzina cu exceptia celor minuscule si rahitice. In schimb pot fi usor atinse de motoare diesel. Drept urmare majoritatea cumparatorilor se vor orienta spre motoare diesel pentru a benificia de banii de la stat. Practic se incurajeaza achizitionarea de diesel uri in detrimetul benzinarelor. Dace e cineva care nu stie, un diesel produce mai putin CO2 (care nu e toxic dar e gaz cu efect de sera) si mult mai multe gaze toxice ca NOX.

  • Seth, marţi, 14.03.2017 11:36

    Ar fi trebuit sa lase programul rabla doar pentru hibrizi, hibrizi plug-in si electrice. Nu are sens birocratia cu limite de co2 s.a.m.d.

  • Dudu, marţi, 14.03.2017 11:48

    V-as recomanda tuturor care aveti un punct de vedere sa intrati pe situl ministerului de mediu: http://www.mmediu.ro/articol/mm-supune-dezbaterii-publice-proiectul-de-om-proiectul-de-ordin-pentru-aprobarea-ghidului-de-finantare-a-programului-de-stimulare-a-innoirii-parcului-auto-national/2146 Puteti adresa un mail frumos domnului Valeriu despre motivul pentru care acest program este o prostie care nu face altceva decat sa favorizeze dieselurile. P.S. - eu i-am scris deja mail :)

  • Ionut, marţi, 14.03.2017 11:57

    @Dudu Multumim. Voi scrie si eu. Sper ca si dealerii vor face front comun pentru amendarea acestui proiect.

  • cata, marţi, 14.03.2017 12:04

    @dudu Felicitari pt initiativa,astazi voi trimite si eu mail....poate mai multe voci la un loc vor avea un efect !

  • Seth, marţi, 14.03.2017 13:17

    Merci Dudu, Si eu le-am scris mail.

  • Dudu, marţi, 14.03.2017 13:22

    Tare curios is, fiind in "dezbatere publica" daca ne si baga cineva in seama mailurile :) Incerc sa fiu pozitiv totusi...

  • Dumitru, marţi, 14.03.2017 14:38

    Scuze pentru referirea off-topic, dar l-as intreba pe domnul redactor cum i se pare, din punct de vedere logic, urmatoarea rostire: "în ciuda faptului că a avut un viitor incert, programul Rabla va continua pentru cel puțin încă 3 ani"

  • Daniel, marţi, 14.03.2017 14:55

    Parca era o echipa multidisciplinara de specialisti la Ministerul Mediului. Specialistii astia au auzit de Dieselgate?

  • Daniel, marţi, 14.03.2017 15:47

    Le-am scris si eu. I-am informat despre Dieselgate !

  • gogu, marţi, 14.03.2017 15:50

    Pai pana si Dacia are 114CO2.

  • dany, marţi, 14.03.2017 17:45

    Masina pe care tocmai am comandat-o are emisii de CO2 mai mari de 130 g/km Urban, insa mai mici decat 130 g/km Extra Urban si Mixt. In conditiile astea mai pot folosi rabla? Care din cele 3 emisii se vor lua in considerare (Mixt, Urban sau ExtraUrban)?

  • george, marţi, 14.03.2017 18:01

    Solutia de moment este sa scriem la linkul de mai sus. Eu deja mi-am spus pasul.

  • Acord, marţi, 14.03.2017 21:13

    Total de acord cu pragurile! Vreti sa fiti europeni doar cand va convine, cand e vorba sa respectati regulile nu stiti cum sa va fofilati.

  • NOxu', marţi, 14.03.2017 21:25

    scuze... am tot vazut mai sus NOx ... ce se intelege prin aceasta formula chimica ?

  • gogu, marţi, 14.03.2017 21:55

    ,,Acord",singura masina care se inscrie in normele impuse ,este Citroen C1.Tariceanu are un contract cu Citroen iar ministrul mediului este vicepresedinte ALDE.Daca sti o alta masina care se incadreaza normelor impuse , te rog sa o spui.

  • Catalin, marţi, 14.03.2017 22:56

    Cine a studiat un certificat de conformitate al unei masini, stie ca acolo sunt trecute emisiile de CO2 in regim urban, extraurban si mixt. In general constructorii prezinta date despre emisiile mixte, nu o sa circule nimeni cu masina numai in urban sau numai in extraurban. De exemplu pentru Chevrolet Spark 1.0 benzina in 4 cilindri 68 CP euro 5 emisiile de CO2 sunt in regim urban 154 g/km, extraurban 97 g/km si mixt 118 g/km, acestea din urma fiind si cele ce se prezentau la vanzarea de noua a masinii. Sunt multe exemple de masini cu emisii in regim mixt de sub 130 g/km, ca de exemplu Suzuki Baleno 1.2 benzina 90 CP euro 6 (motor ce o sa se regaseasca pe noul Swift si Ignis), cu 98 g/km, Ford Ka + 1.2 benzina 70 sau 85 CP cu 114 g/km. Banuiam ca aici se va ajunge, sa vedeti poate peste cativa ani, cand se vor percepe impozite mai mari pentru masini ce depasesc emisii de 130 g/km, asa cum stiu ca se intampla de cativa ani in vest. Si probabil ce veti face? Probabil ca veti plati in plus pentru ce o sa depaseasca limita admisa. Mai putin cei ce au ales masini mai putin poluante, noi sau second hand, adica o categorie de cumparatori in minoritate in aceasta tara.

  • ganditi romaneste!, miercuri, 15.03.2017 03:16

    romani, scoateti-va banutii de la ciorapi si la primul dealer vw (fauve mai spun taranii) cu voi! super oferte de tigai polo 1.2 tsi cu distributia in pom din fabrica va asteapta! si asta nu e tot! la 15 mii de euro pentru cea mai cheala tigaie primiti si tamburi pe spate! si stai! nu am terminat! daca esti un om emancipat, niscaiva muncitor, poti alege si un model pe platforma de acum 15 ani, cu suspensie rigida de duba, la numai 20.000 euro varianta cheala! ai ghicit! este ea! masina visurilor! vw jetta produs in mexic! nu uita sa faci si test-drive sa te convingi ca e mult mai prost anti-fonata si decat cel mai de kkt kia sau hyundai la 7000 de euro, si daca in momentul asta ai si o revelatie sa dai manuta rosie, opreste-te! cauta vwforum pe google si afla adevarul despre marca aia care facea masini bune pana in 2002! succes! va meritati in pana noastra soarta! noi restul vom continua sa ne stricam nervii pe 2-3 greierasi, timp in care vom face zeci de mii de km fara probleme majore! pentru ca inca se fac masini! voi luati-va ce e mai bun, ca atat va duce mansarda! bravo! succes tuturor! fiecare cum isi asterne, asa doarme!

  • @gogu, miercuri, 15.03.2017 03:21

    domnule gogu, lasa-ti berile alea ieftine din supermarket si scoteti-va in pl noastra capul din cutie pentru ca suntem in anul 2017. Tariceanu numai detine nimic la Citroen de o suta de ani, de pe vremea dinozaurilor. Proprietar este grupul Trust Motors, care are si Peugeot in Romania. In limita de co2 se incadreaza zeci de masini, vreo 7-8 imi vin acum in minte, ora tarzie fiind. Mai multa intelepciune va rog, indiferent ca va cheama gogu sau vasile. Stima

  • timisorean, miercuri, 15.03.2017 08:11

    Din nou o mostra de cretinism a acesti guvern. Imi e rusine ca primul ministru provine din acelasi oras cu mine. Adica pentru a reduce poluarea punem prag de emisie de CO2 in conditiile in care marii poluatori sunt motoarele Diesel si care au in schimb emisia de CO2 mult scazuta fata de motoarele pe benzina. Dar de NOx au auzit stimabilii birocrati de la ministerul mediului care incep sa cred ca ar trebui sa isi schimbe numele in ministerul poluarii?!? Si intre timp poate rezolva si problema taierii necontrolate a padurilor Romaniei. Pana acum ceva timp chiar credeam ca DNA-ul face abuzuri insa in momentul de fata sunt suparat pe DNA ca nu face suficiente abuzuri!

  • sandu, miercuri, 15.03.2017 10:04

    frate treziti-va! nu exista nici un fel de poluare! asta e inventata de unii sa ne mai ia niste bani din buzunar.

  • alex, miercuri, 15.03.2017 11:45

    Se pare ca pentru electrice bonusul va fi de 10.000 de euro: http://www.agerpres.ro/mediu/2017/03/14/ministrul-mediului-vrem-sa-dublam-la-10-000-de-euro-prima-de-la-stat-pentru-achizitia-de-masini-electrice-12-47-18

  • cata, miercuri, 15.03.2017 22:52

    @NOXu uite bre : https://en.wikipedia.org/wiki/NOx era inventat nox-ul de ceva vreme,cica de pe vremea cand au aparut fulgerele pe Terra...doar ca e clar ca nu fulgerele sunt mari poluatori,in schimb diesel-urile,f posibil .......

  • Seth, joi, 16.03.2017 00:37

    NOXule, x reprezinta o cifra deci vorbim de oxizi de azot, NO sau NO2 adica monoxid de azot si dioxid de azot. Cel mai periculos e NO2 care e toxic si cancerigen. Si NO ul e toxic dar in cantitati mai mari.