Propunere revoluționară în Parlamentul European: mașinile noi, obligate să aibă frânare automată, alcoolmetre și cutii negre începând cu anul 2020
Comisia de Transport a Parlamentului European insistă pe implementarea obligativității montării unor sisteme de siguranță activă pe mașinile noi vândute în Europa începând cu anul 2020. Dacă vor fi acceptate, propunerile ar aduce primele modele Dacia care frânează automat în caz de accident iminent.
Numărul accidentelor cu victime care au loc în interiorul Uniunii Europene este un motiv de îngrijorare pentru reprezentanții Parlamentului European, care citează statistici dure legate de faptul că ultimii trei ani nu au adus o îmbunătățire vizibilă a acestei situații. Aproape 26.000 de persoane și-au pierdut viața în 2016 în accidente care avut loc în Uniunea Europeană, iar la fiecare deces se mai adaugă alte 5 persoane rănite grav care au nevoie de tratament îndelungat și costisitor pentru a-și relua viețile la un standard apropiat de cel inițial.
În aceste condiții, Comisia de Transport a Parlamentului European a înaintat Comisiei Europene o propunere prin care actualele standarde obligatorii de siguranță pentru constructorii auto din Europa să fie modificate prin adăugarea în echiparea standard a mașinilor a unor sisteme care îmbunătățesc siguranța în trafic. Ultima modificare de acest tip a avut loc în 2009, când Uniunea Europeană i-a obligat pe constructori să introducă obligativitatea ESP-ul în standard, același lucru întâmplându-se în cazul martorului acustic de centură pentru șofer.
Realitate crudă: zero stele Euro NCAP cu regulile actuale
"Dacă mașinile vândute astăzi în Uniunea Europeană ar fi dotate doar cu elementele de siguranță minime stabilite de regulamentele în vigoare, acestea ar avea zero stele Euro NCAP", notează într-un comunicat Consiliul European de Siguranță în Transport (ETSC), o organizație non-guvernamentală care lucrează îndeaproape cu Parlamentul și Comisia Europeană pe subiectul siguranței în trafic.
Conform specialiștilor de la Bruxelles, propunerea de modificare a regulamentelor implică impunerea unor sisteme de siguranță activă în echiparea standard a mașinilor noi vândute pe piețele din UE. Prioritățile din acest punct de vedere sunt:
- Sistemul Inteligent de Limitare a Vitezei. Funcționează pe baza camerei care citește indicatoarele de viteză și a GPS-ului din mașină, limitând viteza maximă cu care rulează mașinile pe fiecare porțiune din orașe sau din afara lor. Sistemul poate fi activat sau dezactivat de șofer, iar atunci când este activat poate fi suprascris în caz de urgență prin apăsarea puternică a pedalei de accelerație. Propunere de introducere: 2020.
- Alcoolmetre de bord. Pentru a porni mașina, șoferul trebuie să sufle în alcoolmetru. Dacă concentrația de alcool depistată este peste limita acceptată de lege, mașina nu va porni. Propunere de introducere: 2020 pentru șoferii profesioniști, ulterior pentru toate autoturismele.
- Martori sonori de cuplare a centurii. În acest moment, regulamentul european spune că doar scaunul șoferului trebuie să aibă montat un astfel de sistem. Propunerea specialiștilor este ca acest sistem acustic și vizual să fie obligatoriu pentru scaunul pasagerului și eventual pentru toate locurile mașinii din 2020 pentru mașinile nou apărute (update-uri, facelift-uri) și din 2022 pentru generațiile noi.
- Sisteme Avansate de Frânare Automată. Acest tip de sisteme au început să fie comune în gamele majorității mărcilor auto de la segmentul compact în sus. Funcționează aplicând automat frâna atunci când șoferul nu observă sau nu reacționează la un eventual potențial accident. Conform specialiștilor de la ETSC, costurile implementării acestor tipuri de sisteme au scăzut radical în ultimii ani, după popularizarea lor în majoritatea segmentelor, iar astăzi s-a ajuns la sisteme de acest tip care costă în jur de 200 de euro pe mașină. Recomandarea de implementare a sistemului de frânare automată cu recunoașterea pietonilor și a bicicliștilor: 2020.
- Avertizare la părăsirea benzii de rulare. Sistemul care te anunță că roțile au călcat linia de demarcație a benzii fără să existe un impuls prealabil pe semnalizare funcționează în general la viteze extraurbane (+65 km/h) și monitorizează constant poziția mașinii în raport cu marcajele de pe șosea. În varianta sa avansată, sistemul acționează ușor asupra direcției pentru a așeza mașina din nou pe bandă. Conform studiilor europene, acest sistem ar evita 3500 de decese și 17000 de răniri grave prin eliminarea accidentelor care duc la aceste efecte. Recomandare de implementare: 2020.
- Cutii negre montate pe mașini. Sistemul este asemănător celor folosite în aviație și înregistrează elemente-cheie ale rulării pentru ca acestea să poată fi utilizate ulterior în analiza accidentelor și în detectarea vinovaților. Conform ETSC, mulți constructori oferă deja acest tip de cutie neagră pe mașinile noi, dar informațiile sunt fie inaccesibile autorităților în caz de nevoie, fie inexacte, fie incomplete. Specialiștii susțin că un astfel de sistem trebuie să aibă un comportament unitar la nivel european pe toate mașinile noi puse în circulație după 2020 și că ar trebui să înregistreze nu doar date telemetrice, ci și imagini în contextul apariției și generalizării anunșate a sistemelor autonome de rulare auto.
Inainte de toate astea, propun comisiei respective sa instaureze in Romania obligativitatea construirii de autostrazi, minim 300 km/an. Zic si eu asa, ca nu ma baga nimeni in seama...