Mașină autonomă
Engleză: Autonomous Car, Self-driving Car, Autonomous Vehicle, Self Driving vehicle
Vehicul capabil să execute parțial (mașină semi-autonomă) sau total (mașină autonomă) funcțiile de rulare, adaptându-se la condițiile de trafic, de infrastructură și de vreme.
Aceste mașini utilizează o gamă largă de senzori, camere, radare și radare laser (Lidar) pentru a-și construi o reprezentare fidelă a mediului înconjurător. În versiunile lor avansate, mașinile autonome pot comunica între ele și pot primi informații dinspre elementele de infrastructură (semafoare, indicatoare, etc).
Avantajele majore ale mașinilor autonome sunt reprezentate de potențialul major de limitare a accidentelor, de îmbunătățirea fluidității traficului, de îmbunătățirea calității vieții, de limitarea poluării și de ajutorul oferit persoanelor cu mobilitate redusă.
Mașinile autonome sunt clasificate în 5 niveluri de autonomie universal recunoscute la nivel mondial. Clasificarea este realizată de Society of Automotive Engineers (SAE).
NIVEL SAE |
DEFINIȚIE | DESCRIERE | ACCELERARE FRÂNARE VIRARE |
MONITORIZAREA CONDIȚIILOR |
PREIA CONTROLUL ÎN CAZ DE URGENȚĂ |
CAPACITATEA SISTEMULUI |
Șoferul monitorizează condițiile de rulare din jur | Șoferul | Șoferul | Șoferul | - | ||
0 | Fără Automatizare |
Șoferul execută comenzile. Sistemele mașinii pot avertiza sau interveni și corecta punctual la nevoie. |
||||
1 | Asistență pentru șofer |
Șoferul execută comenzile. Un sistem al mașinii poate executa anumite manevre utilizând informațiile de mediu colectate cu ajutor tehnologic. |
Șoferul și/sau Sistemele |
Șoferul | Șoferul | Unele moduri de rulare |
2 | Automatizare parțială |
Șoferul execută majoritatea comenzilor. Unul sau mai multe sisteme pot prelua anumite funcții de accelerare, frânare, virare utilizând informațiile de mediu colectate cu ajutor tehnologic |
Mașina | Șoferul | Șoferul | Unele moduri de rulare |
Șoferul nu monitorizează condițiile de rulare din jur | Mașina | Mașina | Șoferul | Unele moduri de rulare | ||
3 | Automatizare condiționată |
Mașina poate prelua comanda. Șoferul rămâne atent pentru a prelua comenzile dacă sistemul cere acest lucru | ||||
4 | Automatizare înaltă |
Mașina poate prelua comanda și continuă să păstreze comanda chiar dacă șoferul nu răspunde în momentul în care sistemul îi cere acest lucru. | Mașina | Mașina | Mașina | Unele moduri de rulare |
5 | Automatizare completă |
Mașina poate preia comanda în toate aspectele indiferent de modul și mediul de rulare. Cu sau fără șofer. | Mașina | Mașina | Mașina | Toate modurile de rulare |
VIDEO