Mașină hibridă
Autovehicul care utilizează un sistem de propulsie format în cazul autoturismelor în general dintr-un motor termic (cu ardere internă, benzină sau diesel) și cel puțin un motor electric sau echivalentul unui motor electric.
Mașinile cu propulsie hibridă sunt considerate punți de legătură între modelele cu motoare convenționale și cele
În funcție de arhitectura utilizată de constructori, sistemele de propulsie hibride pot fi:
- Hibrizi cu sistem de propulsie paralel. Motorul termic și motorul/motoarele electrice pot să trimită puterea spre roți în același timp sau pe rând.
- Hibrizi cu sistem de propulsie în serie. Doar unul dintre tipurile de motoare trimite puterea spre roți, celălalt fiind utilizat ca sursă de energie pentru primul printr-un generator. Folosit în special în cazul așa-numitelor mașini electrice cu prelungitor de autonomie (Range Extender)
- Hibrizi cu sistem de propulsie serie-paralel. Sisteme avansate care pot comuta tipul de funcționare între cele două moduri.
În funcție de modul în care se încarcă bateriile care alimentează cu energie motorul electric, hibrizii pot fi:
- Micro-hibrizi (Micro Hybrid). Termen universal utilizat în industria auto pentru a denumi mașinile care beneficiază de tehnologie Start-Stop. O mașină cu sistem micro-hibrid nu este un hibrid în sine, pentru că nu recuperează energie, nu o înmagazinează și nu are un motor electric suplimentar. Diferența notabilă față de mașinile fără tehnologie Start-Stop este faptul că bateria clasică a mașinii este de tip AGM (Absorbent Glass Mat), care permite mult mai multe cicluri de încărcare/descărcare fără scăderea performanțelor.
- Mild-hibrizi (Mild Hybrid). Hibridizare ușoară. Mașini convenționale, cu motoare termice, dar cu o serie de elemente de hibridizare de bază. Reprezentat de mașinile fără un motor electric suplimentar: de obicei există un generator sau un agregat asemănător care preia parțial rolul unui motor electric. Acest tip de hibrizi beneficiază de un pachet de baterii de capacitate redusă care înmagazinează energia recuperată la frânare și pot asista motorul termic în anumit condiții. Pentru a limita intervențiile asupra structurii clasice a sistemului de propulsie convențional, mulți dintre constructorii auto utilizează o baterie clasică de voltaj ridicat (48V în loc de 12V) pentru a realiza funcțiile de asistare a motorului termic și de alimentare a sistemelor tehnologice moderne. În general, mașinile Mild Hybrid nu pot să funcționeze în mod 100% electric. Avantajul unui Mild Hybrid este faptul că motorul termic este asistat electric la pornirea de pe loc (rezultă consum redus) și că la viteze de croazieră, când mașina nu are nevoie de putere, motorul termic poate fi oprit, sistemele și tehnologiile de pe mașină fiind alimentate exclusiv electric.
- Hibrizi clasici (Full Hybrid, Strong Hybrid). Cea mai întâlnită metodă de hibridizare, popularizată de Toyota prin modelul Prius. Pachetul de baterii are în general o capacitate medie (mai mare decât în cazul Mild Hybrid, dar mai mică decât în cazul Plug-in Hybrid). Poate funcționa în mod exclusiv electric, dar capacitatea medie a baterie garantează de obicei o autonomie relativ modestă în modul 100% electric, limitată de obicei la sub 10 kilometri și utilizată la viteze reduse, în parcare sau la plecarea de pe loc. Bateria nu poate fi alimentată la priză, încărcarea având loc cu ajutorul motorului termic sau prin energia recuperată la frânare. Poate funcționa fie 100% electric, fie 100% termic, fie în modul paralel. În modul de funcționare paralelă, modelele hibride oferă un consum de carburant redus prin faptul că o parte din sarcina motorului termic este preluată de cel electric.
- Hibrizi cu încărcare la priză (Plug-in Hybrid, PHEV). Cea mai avansată metodă de hibridizare. Mașinile hibride plug-in beneficiază de un pachet de baterii de capacitate mare care îi pot asigura la nevoie o autonomie 100% electrică ce poate urca până la 50-60 de kilometri, în funcție de model și marcă. Bateria se încarcă atât la prize sau stații de încărcare speciale, cât și prin energia recuperată la frânare și cu ajutorul motorului termic. La fel ca sistemele hibride clasice, hibrizii plug-in pot funcționa fie 100% electric, fie 100% termic, fie în modul paralel. În modul de funcționare paralelă (când motorul termic și motorul/motoarele electrice lucrează în tandem), modelele hibride plug-in oferă un consum de carburant redus prin faptul că o parte din sarcina motorului termic este preluată de cel electric. În cazul hibrizilor plug-in, modul paralel poate funcționa pe o perioadă mai lungă datorită capacității mai mari a pachetului de baterii.
- Sistem hibrid-electric cu prelungitor de autonomie (Range Extender, REX). Mașinile de acest tip sunt prezentate în unele cazuri ca mașini electrice cu prelungitor de autonomie. Mașini cu propulsie 100% electrică, în care roțile sunt învârtite exclusiv de motorul electric alimentat de un pachet de baterii de capacitate mare. Beneficiază însă în plus de un motor termic de putere redusă al cărui rol este exclusiv de a genera energie electrică pentru încărcarea pachetului de baterii atunci când autonomia mașinii este redusă. Motorul termic nu învârte direct roțile în niciun moment.
Tip de hibrid | Tehnologie Start-Stop |
Recuperarea energiei la frânare |
Mod de rulare 100% electric |
Încărcare la priză |
Motor termic exclusiv ca generator (nu învârte roțile) |
Micro hibrid | Da | Nu | Nu | Nu | Nu |
Mild hibrid | Da | Da | Nu | Nu | Nu |
Hibrid clasic | Da | Da | Da | Nu | Nu |
Hibrid plug-in | Da | Da | Da | Da | Nu |
Range Extender | Da | Da | Da | Da | Da |