Detalii complete despre taxa pregătită de București pentru mașini: 10 lei pe zi pentru accesul în oraș și trafic restricționat în centru

Publicat marţi, 20.08.2019 12:22 de Daniel Popescu, Foto: Dreamstime.com

Primăria Capitalei a publicat proiectul prin care intenționează să introducă două viniete electronice pentru circulația mașinilor în București începând din 1 ianuarie 2020.

Primăria Capitalei a anunțat săptămâna trecută că intenționează să introducă două viniete electronice prin care să restritioneze și să taxeze circulația mașinilor în București începând din 1 ianuarie 2020.

La vremea respectivă au fost anunțate doar informațiile de bază, însă Primăria a publicat acum proiectul integral în dezbatere publică până în 30 septembrie.

Conform anunțului de săptămâna trecută, principala noutate este că în zona centrală a Bucureștiului traficul rutier va fi puternic restricționat de luni până vineri, în intervalul orar 07:00 - 22:00, cu excepția sărbătorilor legale.

Astfel, în acest interval, doar mașinile înmatriculate în București și județul Ilfov echipate cu motoare Euro 4, Euro 5, Euro 6, hibride sau electrice vor putea circula fără niciun fel de restricții.

În schimb, mașinile înmatriculate în București și județul Ilfov echipate cu motoare Euro 3 trebuie să achiziționeze o vinietă electronică Oxigen-C care costă 75 lei pentru o lună, 500 lei pentru 6 luni sau 900 lei pentru un an.

În plus, mașinile înmatriculate în București și județul Ilfov echipate cu motoare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 și mașinile înmatriculate în alte județe nu vor mai avea deloc dreptul de a circula în zona centrală în intervalul menționat.

Zona centrală a fost botezată ZACA (Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului) și este delimitată de Piața Victoriei – bd. Iancu de Hunedoara – Sos. Ștefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Şincai – – str. Lânăriei – Calea Șerban Vodă – bd. Mărășești – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Haşdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzești – Piața Victoriei.

De asemenea, va exista și o vinietă de tip Oxigen-B, care va trebui cumpărată de toți proprietari de mașini înmatriculate în alte județe, indiferent de norma de poluare a motorului. Vinieta de tip Oxigen-B va costa 10 lei pe zi, 200 lei pe lună, 1.100 lei pentru 6 luni sau 1.900 lei pentru un an. Este însă important de precizat că mașinile înmatriculate în alte județe cu motoare non-Euro, Euro 1 și Euro 2 nu vor putea circula în zona centrală ZACA chiar dacă vor avea vinietă de tip Oxigen-B.

Amenda pentru circulația fără vinieta va fi cuprinsă între 1.500 lei și 2.000 lei.

În prezent exista suspiciunea că noua vinietă pentru mașinile înmatriculate în afara Bucureștiului ar putea fi considerată discriminatorie de justiție, caz în care nu se va putea aplica. 

Via Primăria Capitalei

  • nemultumitu', marţi, 20.08.2019 12:56

    este o mare porcarie si bineinteles discriminatorie....dupa acest model al madamei pandele o sa poata sa faca fiecare oras din aceasta frumoasa tara - dar locuita de anumiti cretini - si o sa ajungem sa ne taxam unii pe altii ca prostii.......degeaba.

  • Rudolf D., marţi, 20.08.2019 13:55

    Taxe pentru prostime, bani in plus pentru smecheri. De ce pune doamna primar aceste taxe? Sa descongestionese traficul? Nu, nu cred ca va reusi in felul acesta, mai ales cand n-a facut nimic sa devina transportul in comun mai efficient si mai atractiv pentru populatie. Din dragoste ecologica pentru mediu? Ia sa vedem ce motoare are doamna si familia ei pe SUV-urile din dotare. Cum? minim 3 litri? Aoleu, deci e clar ca o doare la stamine de poluare. Atunci ce o mana in lupta? Ma lamureste cineva? Sau ramane cum am stabilit, sau cum e de cand lumea. Taxe pentru prostime, bani in plus pentru smecheri. Sper sa piarda alegerile.

  • Kirotractor, marţi, 20.08.2019 14:16

    Subscriu @nemulțumiți -- curat #discriminatorie :-) taxa pandemico- pandelică și d-aia o să ZACĂ prin sertarele primăriei, ca multe alte proiecte fanteziste. Problema hiper-aglomerării / poluării Capitalei rămâne totuși acută, dar altele ar fi soluțiile realiste -- de ex. obligativitatea Euro 5-6, dar numai după egalizarea salariilor în UE -- și nu doar a accizelor... :-P Nu mai zic de alte mega-schimbări de macaz, cum ar fi stoparea modelului dezvoltării actuale, în stupuri hiper-urbane. ...Dar vai, uitasem: controlul absolut e mai ușor de exercitat așa. :-P În orice caz, orașele vechi nu mai pot, din pdv fizic, să-și adauge km de șosele pe structura lor depășită, dar fixă cumva. Și pot cel mult să mute o parte din trafic pe... dedesubt (exemplu: metroul din Frankfurt, care devine supra-teran spre suburbiile-dormitor de unde vin +1 milion de amploaiați ziua-n oraș, ca să plece seara înapoi la fel de comod.) În fine, chiar dacă Bucureștiul are *doar* două milioane de locuitori și vreo trei cu *imigranții*, e-n același impas greu rezolvabil ca alte megalopolis-uri cu 20-30 milioane.

  • pipo, marţi, 20.08.2019 16:13

    Mda...ceva trebuie facut, asta este clar. Dar acest proiect are atatea "bube" , aberatii si chestii discriminatorii incat e greu sa te apuci sa-l critici ca nu stii cu ce sa incepi. Trebuie "reproiectat" de la inceput. Pt. mine prima mare neclaritate este cu accesul in zona centrala de Luni pana Vineri , din textul de mai sus se intelege ca DOAR cei cu masini inmatriculate in Bucuresti si Ilfov au voie , cei din alte judete NU au acces (???) fara sa conteze ce Euro ai sau daca platesti vreo vigneta ? Pai cred ca sunt mii de persoane ce detin firme/companii/afaceri in zona centrala sau chiar locuiesc/detin proprietati acolo dar ei sunt originari din alte judete si au si masina inmatriculata in acele judete, adica ce faci, le interzici alora sa vina cu masina personala pe proprietatea lor ? Sau cu accesul interzis total celor cu EURO 2 si mai jos, pai explica-i tu lui ala din Calarasi sau Teleorman sau Giurgiu sau etc, care vine cu copilul de urgenta la spitalul G. Alexandrescu (doar un mic exemplu) ca nu are voie sa intre cu masina in centru.. pai nu iese cu omor !!?? Proiectul asta este mult prea agresiv in forma asta , noi ca populatie nu suntem pregatiti pt. asa ceva ( nici mental , nici material) ,dar mai ales Bucurestiul si toata Romania dealtfel nu este pregatita ca infrastructura si logistica pt. asa ceva. Dar repet prima mea propozitie de mai sus , ceva trebuie facut, trebuie inceput , dar cu pasi mai mici (dar mai hotariti si logici) si de inteles/suportat pt. populatie.

  • Edikkk, marţi, 20.08.2019 23:02

    Taxe taxe taxe ....ok Dar INTERZICEREA CIRCULAŢIEI unor maşini deja înmatriculate şi cu ITP valabil este un lucru extrem de grav şi cred COMPLET ILEGAL, ANTICONSTITUTIONAL !!! plus mârlănia cu "bucureştenii exceptaţi " !!!???? Rasa supremă pe pământ sau nu înţeleg???? Trebuie mutată capitala din infectul București !!!

  • VJ, miercuri, 21.08.2019 02:42

    Haideti sa fimi seriosi, aceasta lege este doar o momeala de a mulge ceva bani, pt ca in bugetul primariei este o gaura, este deficit... iar primaria are nevoie de bani, si nu stiu cum sa faca rost de acei bani, si uite asa vor sa scoate aceasta lege. Aceasta lege nu este in niciun caz pt a rezolva poluarea din capitala sau pt a descongestiona traficul.

  • cristim, miercuri, 21.08.2019 07:28

    in Milano, cam la fel, in centru intra doar masini de la euro4 in sus, numai dupa ce se plateste o taxa de 5 euro pe zi, de luni-vineri, dar au acces si masini din alte orase....masinile electrice au acces gratuit, oricand

  • Anonim, joi, 22.08.2019 09:33

    Cum este facut acest proiect nu prea pare viabil DAR si eu locuiesc intr-un mare oras din Romania unde suntem sufocati de masini inmatriculate in alte judete care circula , parcheaza 300 din 365 de zille ale anului in acest oras . Dar nu platesc o taxa pentru masina la primaria orasului . In schimb toti au pretentii sa aibe locuri de parcare GRATIS facute de primaria la cere nu dai un ban . Apoi in multe orase din Europa masinile non euro si euro 1 , 2 nu prea mai au voie pe nici unde cu ele . Fara sa fiu rau sau sa ma cred superior dar de ce trebuie ca tot ruptul in fund care nu are bani nici macar de benzina sa aiba masina ? Masina nu trebuie sa fie un lux dar trebuie sa fie intretinuta corect, sa se faca ITP-ul pe bune ca 30 % din masinile care circula in Romania sunt masini de groapa de gunoi FIER VECHI

  • Liviu, joi, 22.08.2019 15:49

    Singura problema la legea asta e discriminarea, si zic asta ca bucurestean. Altfel e binevenita. Nici nu conteaza ce face cu banii de pe taxa, poate sa-si ia Firea si Ferrari din ei din partea mea. Conteaza ca intr-adevar se scade poluarea: odata ca nu mai intra nimeni cu cazanul in centru, deci poate ia un mijloc de transport in comun (e clar ca plata taxei iese din discutie, din moment ce nu pot sa-si permita o masina de macar euro5). Iar poluarea scade in plus prin decongestionarea traficului, deci inclusiv cei care intra prin centru, se deplaseaza mult mai repede fara sa mai arda benzina in gol ore intregi si sa se miste cate 5-6 metri pe minut. Iar pentru problema ridicata de @pipo, chiar daca nu sunt foarte dese cazurile astea, trebuie sa fie o varianta si pentru ei. Poate o vinieta de 20 lei pe zi pentru masinile sub euro 3, ca sa nu se poate abuza si sa-ti iei doar daca ai cu adevarat nevoie?

  • Sak, luni, 26.08.2019 17:04

    Propunerea este descriminatorie. Aud tot felul de exemple din alte orase ale lumii. Acolo se aplica TUTUROR, rezidenti sau vizitatori. Accesul central ar trebui limitat pentru toata lumea. Cine ar avea de castigat? Bucuretenii, pentru ca ei merg cu transportul in comun majoritatea timpului. Daca vor comoditate si trai pe vatrai, platesc. Eu daca vin in Bucuresti, tot timpul vin cu treaba... am de carat, dus persoane etc. si as plati vineta. Dar in forma actuala ma simt discriminat. Ce ar fi ca in orasul meu sa se puna vineta doar daca ai numere de Bucuresti? Si la fel si alte orase?