Proiect de lege pentru circulația trotinetelor electrice: interzis pe trotuar, viteză maximă 25 km/h și amenzi de până la 1.160 lei

Publicat joi, 16.01.2020 12:06 de Daniel Popescu, Foto: Dreamstime.com

Circulația trotinetelor electrice va fi interzisă pe trotuar și pe șoselele unde viteza maximă este de peste 50 km/h, potrivit unui proiect de lege. Nerespectarea regulilor va fi sancționată cu amenzi de până la 1.160 lei.

Ministrul Afacerilor Interne a publicat un proiect de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea Codului Rutier cu scopul de a reglementa circulația trotinetelor electrice, pentru care în prezent nu există niciun fel de legislație.

Proiectul prevede ca trotineta electrică să fie definită drept un

"vehicul utilizat pentru transportul unei singure persoane [...] a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric".

Prin urmare, producătorii de trotinete electrice vor fi nevoiți să limiteze viteza maximă a acestora la 25 km/h. De asemenea, pentru a fi utilizate pe timp de noapte, trotinetele electrice trebuie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente.

Pe de altă parte, proiectul prevede că circulația trotinetelor va fi interzisă complet pe trotuare. În schimb, trotinetele electrice vor putea fi folosite pe pistele de biciclete special amenajate și pe șoselele unde nu există piste special amenajate, cu condiția ca viteza maximă admisă pentru autovehicule să fie de 50 km/h.

Cu alte cuvinte, trotinetele electrice nu vor putea fi utilizate pe șoselele unde viteza maximă pentru autovehicule este de 60 km/h, cum ar fi Bulevardul Magheru și Bulevardul Iuliu Maniu din București.

Utilizatorii trotinetelor electrice trebuie să aibă cel puțin 14 ani, iar cei care au între 14 și 16 ani trebuie să poarte în mod obligatoriu cască de protecție. În cazul nerespectării acestor reguli, utilizatorii trotinetelor electrice vor fi sancționați cu amendă cuprinsă între 870 și 1.160 lei, conform clasei a III-a de sancțiuni din Codul Rutier.

Proiectul va rămâne în dezbatere publică până în 25 ianuarie. MAI susține că între 2016 și 2019 utilizatorii de trotinete au fost implicați în 192 de accidente, care au avut ca rezultat un deces, 37 de răniți grav și 156 de răniți ușor.

În vara anului trecut, în Parlament a apărut un alt proiect de lege pentru trotinetele electrice, însă acesta nu a fost încă dezbătut și votat.

Popularitatea trotinetelor electrice este în creștere semnificativă în România, în special în București. Pe piața locală există deja o serie de furnizori care au intrat pe acest segment, iar printre ei se numără LimeFlow, Wolf-e sau Bolt.

Via Ministerul Afacerilor Interne

  • tzenu_bmw, joi, 16.01.2020 14:25

    Pan la urma se vor interzice pana si rolele si skateboard-urile dupa cum gandesc uni.... Ce rost mai are sa cumperi o trotineta care nu e chiar asa ieftina .....si sa no poti folosi in 80% din cazuri Pai nu e mai bine de bani aia sa folosesti masina personala si sa poluezi mediul inconjurator?? De ce sa-ti mai pese de mediul inconjurator cand vezi ca uni iti pui bete-n roate chiar si cand vrei sa faci o fapta buna???

  • Alex, joi, 16.01.2020 14:57

    Era nevoie de o reglemetare, nu vad care e problema. Se doreste punerea in cadru a unor reguli pentru circulatia acestor vehicule electrice... atat. Sunt unele la vanzare acare ating si 60Km/h. La viteza aia nu poti frana in conditii de siguranta pentru tine si ceilalti participanti in trafic. Pur si simplu nu ai cu ce. Regulile sunt similare circulatiei bicicletalor. As fi adaugat casca obligatorie si pentru cei peste 16 ani, dar va functiona in schimb legea lui Darwin pentru cei care nu-si protejeaza bostanul. Am vazut destui aruncati peste ghidonul trotinetelor la cate vre-o linie de tramvai sau canal. Atentie in trafic si sanatate!

  • Alex, joi, 16.01.2020 14:59

    PS: amenzile le-au setat degeaba pentru ca oricum nu se aplica.

  • Green_Alex, joi, 16.01.2020 17:44

    De acord cu ce zice Alex mai sus. Cateva puncte suplimentare totusi: -amenzile de minim 870 sunt cam mari (avand in vedere pretul trotinetelor dar si impactul maxim negativ al acestora) -excluderea lor de pe bulevarde (unde exista limite de viteza>60 km/h) ar trebui sa vina la pachet cu existenta benzilor speciale pentru biciclete.

  • andrei, joi, 16.01.2020 21:45

    pai stai asa ca si masinile pot prinde sute la ora si nu e rar cand vezi prin bucale un dobitoc cu peste 100 la ora. pe astia nu ii lmitam? ala cu trotineta se accidenteaza pe el insusi, nu vad problema. e pe riscul lui. dar ala cu masina ii face praf pe altii. da, sa reglementam, dar ce e aia 25? eu am bicla. ajung des la 40 la ora. ce ar fi sa iau amenda ca de ce merg asa tare? merg pe riscul meu, pe sosea. de aia e sosea in fond, sa poti merge mai tare. daca cu bicla pot merge cu oricat nu vad de ce la trotinete maxim 25. e si o problema cu accidentele in sensul celalalt. vezi ca vine unul in tine si vrei sa accelerezi sa te feresti. dar tu deja esti la 25 la maxim. ups, nu poti sa mai accelerezi! iar benzi de bicla nu exista, ce dracu discutam aici????

  • inexorabil, joi, 16.01.2020 22:38

    Cum aşa? În secolul “supervitezei” ?! Deja s-a instituit o regulă şi anume: puţoii egocentrici (alias “tinerii frumoşi şi liberi”, alias “capitaliştii” tatuaţi pe…inimă cu chipul “monstrului sacru” al socialismului pre-globalist, recte Che Guevara) trec ca fulgerul (tocmai pe trotuarul cică vizat să le fie inaccesibil prin “lege”) pe lângă pietonii “perimaţi” precum je. Eh, de fapt, ei nu folosesc (e-)trotineta în scopul scurtării timpului de deplasare non-auto, ci ca să savureze “senzaţiile” aferente, ca să se simtă “în concordanţă cu vremurile”, başca pecetluind (marxisto)dialectica NWO cu ceva “giumbuşlucuri” în mişcare (sportive, desigur). În atare condiţii, rămâne valabilă constatarea dulce a Vetei lui nea Mărin: “La coada sapei nu săltaţi aşa”.

  • Alex, vineri, 17.01.2020 00:39

    Da @andrei, trebuie limitate pentru ca trotinetele astea, spre deosebire de biciclete nu pot frana eficient din cauze constructive. Le-am testat și-ti zic sincer, frânarea de urgenta pe trotineta e foarte riscantă. Diametrul mic al rotii le fac si foarte instabile la viteza, denivelări și schimbări bruște de direcție. Si eu folosesc cursiera pentru dus si întors de la munca si merg constant cu 35+ la ora, dar bicicleta e influențată de condiția mea fizica, nu de cat de puternic e motorul electric. Franarea nici nu se compară! Pentru bicicletele electrice e iar o alta discutie, si acestea ar trebui limitate la 50 la oră pentru ca șoferii nu sunt obisnuiti cu accelerația lor. In plus au apărut toate aceste servicii de e-mobilitate cu trotinete si trebuiau sa se supună unor norme. Subiectul cu pistele nici nu-l mai abordez ca e tristețe mare.