Audi S1

2.0 TFSI

Motor / Transmisie

5.0

Într-o perioadă în care toţi constructorii bagă motoarele la apă şi se laudă cu downsizing, scoţând cai putere din motoare minuscule cu ajutorul turbinelor şi a supraalimentării, într-o perioadă în care chiar şi Formula 1 a trecut de la V8 de 2.4 litri la V6 turbo de 1.6 litri, segmentul în care ar fi cel mai normal să se întâmple acest lucru, cel mic, o ia razna complet. Nu în zona sa cea liniştită, între versiunile care reprezintă volumul vânzărilor, ci în înaltul puterilor disponibile, acolo unde puţini se avântă.

În momente în care Grupul VW împinge din ce în ce mai mult motoare de 1.2 şi 1.4 litri turbo ca opţiuni pe modelele pe benzină ale grupului, Audi S1 apare nonşalant cu un 2.0 turbo nou-nouţ care are valoarea unui duş răcoritor într-o zi de vară pentru cei care vor mai multă putere. Probabil că oamenii care se ocupă de calculul la virgulă al emisiilor totale la Audi au dat dezaprobator din cap. Însă, la fel de probabil, inginerii care s-au ocupat de dezvoltarea modelului au vrut neapărat ca modelul lor să fie super-special. Şi au reuşit.

Cuplat la o transmisie manuală cu şase trepte, noul Audi S1 este o maşină dedicată complet şoferului. Nu are automată S-tronic nici măcar ca opţiune, păstrând neatinsă plăcerea pe care o ai controlând fiecare schimbare de treaptă atunci când alegi să scoţi untul din maşină pe viraje. Se mişcă fantastic, iar motorul are resurse indiferent de treaptă şi de turaţie datorită faptului că întreg cuplul - cu 10 Nm mai mic decât cel al lui S3, apropo - este disponibil încă de la 1600 rpm, acolo unde ajungi cu această maşină doar dacă uiţi că te afli la volan. iar sunetul este distinctiv mai ales datorită flapsurilor mecanice de pe evacuare care potenţează "notele" în modul Dynamic.

O notă maximă pentru cutia rapidă, etajată scurt, cu un levier "uns" şi excelent aşezat în maşină. În plus, dacă ştii ce să alegi din linia de trei opţiuni pe care ţi-o oferă butonul Drive Select, tot jocul cutie-pedală-răspuns devine şi mai acut. Instantaneu.

S1 e o bombă pe roţi. iar cu ajutorul tracţiunii integrale care poate duce până la 90% din cuplu pe spate - şi despre care vom vorbi mai multe la capitolul Ţinută de drum - totul se întâmplă în timp ce tu eşti lipit de şosea ca vopseaua liniilor de demarcare a benzilor.

  • Marc, luni, 31.03.2014 20:38

    Nice! Audi face treaba din ce in ce mai buna. Nu m-ar mira sa depaseasca bmw in lume anul asta. Sa bati mini cu o masina care acum doi ani nu exista! Tare.

  • Subotic, marţi, 01.04.2014 12:37

    Bate BMW my ass. Cu ce, cu matriosca? Toate sunt la fel. Au avut nevoie de designer doar sa faca o masina, restul sunt la scara.

  • Superman, miercuri, 02.04.2014 12:18

    Alt articol scris pe genunchi. Cand in germania (audi.de) versiunea cu 2 usi pleca de la 29.950eur cum sa fie la noi peste 40.000. Este penibil ca doar un pasionat cititor de presa de specialitate sa fie mai informat decat voi. Ar trebui sa mearga invers. Daca il iau la puricat multe inadvertete. Gen "este disponibil încă de la 1600 Nm". 1600Nm... e camion?

  • mircea, vineri, 08.08.2014 18:24

    @Superman Preţ de pornire în România: 31.700 de euro. Şi acum, să vedem ce spuneam la lansare, când nu se ştia încă preţul: "consider că ne putem aştepta la un 32.000 elegant pentru noul S1 în versiunea cu trei uşi". Acum, acestea fiind spuse, maşina testată de noi, aşa cum era ea echipată, ajunge la peste 43.000 de euro lejer. Un weekend plăcut.