BMW X6 M50d

3.0 M50d auto

Calitate / Pret

3.5

Ajungem şi la preţ. Un capitol care ar putea să-i pună pe gânduri pe cei care nu au fost impresionaţi de capitolul anterior. Pentru primul diesel tri-turbo din istoria BMW şi pentru 381 de cai hrăniţi cu motorină, clientul român trebuie să scoată din buzunar începând cu 90.768 de euro.

Însă ştim cu toţii că socotelile abia acum încep. Imediat ce o listă de echipamente opţionale prinde contur, eticheta se măreşte şi sare de pragul de 100.000 de euro. În cazul versiunii testate de noi, şirul lung de echipamente alese a făcut ca preţul final să ajungă la 111.860 de euro.

Dacă ne uităm la rivalul din curtea Porsche, actualul Cayenne V8 S Diesel pleacă de la 86.367 de euro, deci sensibil mai puţin decât X6 M50d. Dacă îl luăm în calcul şi pe Audi Q7 4.2 TDI, socotelile încep de la 77.520 de euro, însă performanţele nu sunt nici pe departe similare lui X6 M50d.

  • Ivanoff, joi, 14.02.2013 11:06

    After all, e totusi un diesel si niciodata nu se va ragasi ca varf de gama in motorizarile oricarui producator fie el si european... Intrebare (retorica): dc ar mai fi existat imperiul roman ( aici fac referire la afinitatea italienilor pt instalatii de gaz) ati fi toti fani de GPL cu sau fara N-spe turbine?...

  • dan_grc, joi, 14.02.2013 11:47

    Motorul este de exceptie dar ma asteptam sa fie testat pe seria 5, performantele sunt si mai bune, 4.7 secunde acceleratia 0-100, nu s-a putut sa puneti mana pe un 550d?:) @Ivanoff Cine spune ca este varf de gama? Motoarele M pe benzina sunt varfuri de gama, dar nu se pot ignora performantele acestui diesel.

  • Kap, joi, 14.02.2013 12:07

    Din punctul meu de vedere, aceasta .....chestie (nu stiu ce este acela SAC) este intr-adevar o monstruozitate la fel de mare ca si Q7. Ce rol poate avea o masina care... - nu e sport dar consuma mult - are doar teoretic 4 locuri si spatii vitrate mici insa cintareste 2,2 tone - este un mamut inalt insa e dedicat autostrazilor si mersul pe "străzile pline de gropi din Bucureşti, va fi însă un coşmar". Nemtii astia au dus pragmatismul marketingului lor la un nivel foarte avansat: au creat niste masini care sa insufle imaginea pe care cumparatorul sa o doreasca in ochii celorlalti.Pe scurt, o masina total inutila care sa scuture snobii de bani cit mai multi.De statut, cum ar zice clientii romani. PS: poate n-ar fi rau ca dupa citirea articolului sa afle si cei mai putin avizati ce e aia SAC si la ce se refera "tri-turbo".

  • skyline, joi, 14.02.2013 12:11

    numele "Gojira"/"Godzilla" a fost de mult atribuit modelului Nissan Skyline GT-R R32... asa e cunoscut in toata lumea.

  • Mihai, joi, 14.02.2013 12:53

    O intrebare tehnica, ca eu nu prea ma pricep la super masini si super motoare: In cati metri opreste o masina de 2,2 tone de la 130 km/h (viteza de croaziera pe o autostrada normala) ? Ajuta tri-turbo la franare daca in fata ta se baga unul "istet" fara sa semnalizeze ? In rest, numai bine si in curand vor apare cei de la Audi cu quatro-turbo probabil si cu un cuplu de 800 Nm, ca sa nu fie mai prejos. Pentru ce se investeste atat in dezvoltarea motoarelor din ce in ce mai puternice puse pe masini de serie cu care ai voie sa circuli pe drumuri publice ??? Mi se pare mie sau se incurajeaza condusul agresiv si cu viteze mari ?

  • Vasilica, joi, 14.02.2013 13:05

    Astept specilaistii sa vorbeasca de fiabilitate cum in 2000 KM haleste ulei. Stiu ei de la mecanic

  • Andy, joi, 14.02.2013 13:30

    Moda multor turbine nu e ceva nou. In epoca de glorie a mucle car-urilor de prin 64 pana prin 73 aceeasi moda era cu carburatoarele. Masina e vedeti-ma lume si face bine ce-si propune. Da, nu e de scos in afara soselei insa cine da 100.000 euro pe o masina poate oricand sa-si ia un Rubicon sa-l hartaneasca in off-road. Iar consumul e minuscul pentru ce performante are la tonajul respectiv (acum 5-6 ani erau masini pe benzina la 1.4 care consumau atat si aveau 1.1 tone)

  • dan_grc, joi, 14.02.2013 13:39

    @Mihai Pe tine parca "te cunosc", esti fan Volvo si vezi doar "bmw-uri prin santuri" , nu? Pai pentru ce mai exista super masini de 700 de cai care circula pe drumurile publice, chiar de ce?? De ce nu se da o lege pt limitarea puterii de maxim 100 de cai si 80 km/h si prima marca care sa initieze asa ceva sa fie chiar Volvo. Daca mergi cu-n XC 90 cu 130 la ora si se baga un "istet" cu Bmw sa zicem, ca astia asa se baga, asa din scurt, o sa te ajute siguranta activa sau pasiva de la Volvo? Eu zic ca aia pasiva te va ajuta:) Deci intrebarile ironice despre tehnica si cum te ajuta turbinele sa franezi nu-si au rostul zic eu, iar textele pe care le-am auzit in ultima vreme , ori de la tine sau de la altii..."Volvo si-ar pastra clientii cu siguranta daca s-ar limita puterea si viteza maxima" sunt doar texte, singura dovada ca sunt exagerari este chiar faptul ca insusi oficialii Volvo nu sunt convinsi de aceasta "certitudine", altfel chiar ar face acest lucru si-ar oferi puteri maxime de 100 de cai pt "fanii Volvo de pe forum", ca cei din realitate n-ar mai cumpara asa ceva, acum toate masinile pot depasi 200 la ora, sau majoritatea, deci viteze oricum ilegale, ce chestie:).

  • Alex, joi, 14.02.2013 14:04

    o oribilitate de masina, insa pentru un tanc cred ca ar da bine

  • eu, joi, 14.02.2013 14:05

    BMW are masini frumoasa, insa X6 arata mai degraba a camion

  • nume, joi, 14.02.2013 15:20

    X6-le vedeta? Poate doar daca iti place Oana Roman sau esti Ray Charles.

  • nume, joi, 14.02.2013 15:26

    Iar referitor la faptul ca X6 M50d ar fi mai rapid ca si Cayenne V8 S Diesel... era o vorba veche, nu tot ce zboara se mananca. Se stie ca BMW minte cu nerusinare atunci cand vine vorba de acceleratia oferita de acest motor triturbo, pe cand cei de la Porsche ofera intotdeauna valori mai slabe decat in realitate.

  • @nume, joi, 14.02.2013 15:42

    Se stie clar si se mai stie ca tu le-ai testat pe amandoua si-ai vazut ca Bmw minte.

  • Dragos, joi, 14.02.2013 17:39

    Mi se pare doar mie sau "istetii" astia cu BMW-uri sunt cei mai nesimtiti soferi de prin trafic , urmati de cei cu Haudi si asta pe baza faptului ca cei 740Nm nu semnalizeaza singuri la curbe si nu ei depasesc pe linia continua dar deh, cocalarul conteaza .

  • jon, joi, 14.02.2013 18:05

    Hai sa fim seriosi

  • jon, joi, 14.02.2013 18:20

    Felicitari Bogdan pentru felul cum ai prezentat aceasta bijuterie de masina. Sunt convins ca nici unul din voi nu a condus un x6 pana acum si cu siguranta putini dintre voi au avut ocazia sa mearga in x6. Sunt fan BMW si am lucrat la BMW, nu cred ca exista masina de genul lui x6 care sa ii faca fata la capitolul manevrabilitate si cuplu. Am reusit sa conduc multe modele de la firmele competitoare si sunt putine cele care mi-au adus o senzatie placuta la volan. Pentru cel de sus care lega' turbinele de sistemul de franare ii dau ceva dreptate( este greu sa opresti o masina grea care are garda la sol destul de ridicata ) dar te rog sa te urci la volan si sa vezi atunci exact cum se opreste si cum sta pe sosea, ca la 130 prin viraje puternice a reusit sa se opreasca foarte repede si chiar pe trasa pe care urma sa execut virajul, lucru mai putin regasit pe multe dintre masinile din ziua de azi.

  • Adrian, joi, 14.02.2013 18:21

    Nu pot sa inteleg de ce si-ar cumpara cineva un X5 de 100 de mii de euro. De banii astia gasesti masini mult mai elegante si frumoase si la fel de bune si performante ! S class, CLS, A7, seria 6 Grand Coupe etc. Daca se vrea neaparat SUV mai bine ar alege un Porsche Cayenne...e mai rafinat si mai elegant...mult mai frumos ca X6. Ramand la parerea mea ca in afara de X5 nici un X de la BMW nu arat bine. Pt. cine vrea neaparat X6 exista varianta second si se gasesc in stare foarte buna. Iar de restu banilor mai cumpei o masina noua premium de niste zeci de mii de euro bune. Nu mai enumar ce poti cumpara cu 100 de mii de euro second...de la Porsche 911, Ferrari 456 GT, 360 Modena pana la Lamborghini Murcielago. Asa ca X6 are un pret nejustificat de mare.

  • Mihai, joi, 14.02.2013 19:35

    @Dragos este doar parerea ta ca sunt cei mai nesimtiti. Vezi ca sare si la bataie dan_grc daca mai faci asemenea afirmatii la adresa celor mai buni soferi din lume care conduc cele mai tari masini din lume. Eu am crezut ca mi se pare doar mie ca nu le-a dat la masina si semnalizare la cei cu BMW si Audi . Da' cand ai Bemveu cu sute de cai putere si tri-turbo, ce-ti mai trebuie semnalizare ... esti oricum cel mai tare din parcare si le rupi capul la toti care comenteaza ceva la adresa ta.. Oricum sa ai grija cand traversezi pe la trecerea de pietoni, ca astia cu BMW au liber sa faca ce vor in trafic si cand vor mucschii lor fac si drifturi pe acolo. @dan_grc: cei care-si iau Volvo nu au nevoie de 300 CP pentru ca nu fac curse. Sunt in general mai linistiti, iar daca exista exceptii sunt exact opusul celor cu BMW. Adica cati bezmetici conduc Volvo, atatia oameni linistiti isi iau BMW. Doar nu-ti iei BMW X6 pe care sa dai 110.000 euro ca sa mergi cu el cu 120 km/h. Trebuie sa ai ceva probleme la mansarda ca sa faci asta. Si cu Loganul mergi cu 140 km/h si dai doar 10.000. Deci ti-l iei clar pentru ca te consideri mai smecher si vrei sa arati asta. P.S. Nu mai compara Volvo cu BMW pentru ca nu prea se pot compara. Iti pot trimite sute de linkuri cu articole despre BMW-urile care iau foc fara vreun impact sau cum ai zis si tu ajung prin santuri si pomi. Mai grav e ca omoara si oameni nevinovati, insa asta-i viata si tehnologia. Daca asta se cere - cai putere si motoare tri-turbo pentru drumuri publice - atunci asa ne trebuie. Oricum diferentele sunt enorme.si intre masini si intre cei care le conduc. Si pentru ca nu ai raspuns la intrebare iti trimit un link pe care sa-l discuti cu prietenii tai BMW-isti (din pacate e in engleza si nu stiu cati vor intelege, ca nu-ti trebuie liceu si BAC luat din cate am vazut, ca sa conduci BMW): http://www.rotr.ie/rules-for-driving/speed-limits/speed-limits_stopping-distances-cars.html

  • dan_grc, joi, 14.02.2013 20:03

    @Mihai La care intrebare sa-ti raspund, daca franeaza mai bine cu 3 turbine? Mai bine raspunde tu de ce are si Volvo masini care depasesc lejer 200 la ora, stii cumva cat avea fostul S60 R? Daca nu stii, sa te interesezi, daca esti fan Volvo ar trebui sa stii. Uite de aia a ajuns Volvo pe mana chinezilor, c-a fost "sustinut" de fani ca tine, iar cei care chiar isi permiteau un Volvo au ales alte marci, la Saab a fost si mai grav, am citit pe aici de "superioritatea nordicilor" care nu viseaza cai verzi pe pereti ca vesticii, ei sunt realisti si cumpara Volvo, nu "ghermane", f bine, dar unde au fost cand marcile suedeze au avut nevoie de fani adevarati si constanti, au disparut subit cei cu studii superioare, de aia au avut probleme, nu? Iar prietenii mei Bmw-isti nu sunt semi-analfabeti si nu sunt nici ipocriti sau snobi, s-ar putea ca tu sa te incadrezi in a 2-a categorie.

  • Suedezu, joi, 14.02.2013 20:47

    Si eu ma intreb cati mor in BMW si cati mor in Volvo?Raspuns:Mai multi mor in BMW si putini in Volvo sau deloc.Si ar mai fi ceva.Cati proprietari de BMW omoara oamenii nevinovati si cati de Volvo....? @Dane, nu conteaza ''amice'' cati cai are fiecare si cati km /h prinde fiecare .Conteaza realitatea '' amice'' conteaza ca la stiri apar mai multe BMW-uri in pom decat Volvo si chestia este ca mai ucid si oameni nevinovati.Acum o saptamana chiar a aratat la stiri un BMW care s-a rupt in doua la 200 km/h ,de unde doar un adolescent de 17 a scapat ,desi a ajuns in stare grava la spital.Roata masinii sari-se intr-o curte iar parbrizul ajunsese pe gard.Deci cauza? Inconstienta si anturajul ca ''am marca de renume'' cand colo ea este o marca de cacao care copiaza de la altii.Ba mai mult ati auzit ce vor acum cei de la BMW? Vor motoare hybrid Toyota.Ce haios :)).Dupa ce ca au copiat tot dupa Volvo ,in principal sisteme de siguranta acum vor ceva de calitate si fiabilitate japoneza? Nu-i de mirare.Le-ar mai trebui sa faca un decret in care sa scrie toate activitatile si inovatiile luate de la cei mai buni producatori.Odata ca au inovat si au adaugat pe masinile lor cele mai bune tehnologii de siguranta si o data ca vor mai adauga una dintre celew mai fiabile si economice inventii al unui constructor mondial. @Mihai iti respect opinia burlacule.Vezi tu chestia este ca nu are cum sa vezi masini Volvo in pomi sau multe accidente cu masini Volvo ,cum vezi BMW-uri rasturnate in santuri sau intrate in parapeti.De ce? Fiindca oricat ai vrea sistemele de siguranta volvo reactioneaza mult mai rapid decat cele de pe BMW.In plus Volvo are sistem pe baza de mercur care il impiedica sa se rastoarne.

  • arogantul, joi, 14.02.2013 22:13

    Pana la aparitia lui X6, masina suprema a teribilistul de 18 ani cu tacsu plin de bani, a pitipoancei cu sugar daddy, a manelistului cu ceafa groasa era hAUDI Q7, Dar regele a murit, Traiasca noul rege: X6. @dan_grc nu te mai lua tu de volvo ca nu ajungi acolo, de fapt toata atitudinea ta e asemanatoare unei pisici care unde nu ajunge ii pute.

  • dman, joi, 14.02.2013 22:57

    din cate se pare notele date masinilor nu prea tin cont si de pret, sau foarte putin. Modelul testat costa 111.860 eur, cu tva sau nu numai conteaza. I-as gasi o mie de cusururi acestui model raportat la cat costa. Interiorul are 4/5? La banii astia i-as da maxim 2/5. Acele plastice le gasesti acum si la modele de 20 000 eur.

  • unckle, joi, 14.02.2013 23:11

    @Mihai - Tu nu numai ca nu le ai cu masinile puternice dar nu le ai nici cu fizica (cum stai cu BACul ai picat sau ai copiat?). Daca ai sti ceva fizica probabil ai sti si ca distanta pe care franeaza o masina nu are legatura cu masa ei ... se simplifica prin formule ;) ... mie asta mi se pare la fel de atractiva ca un cotet pe roti cu volan si scaun (aici nu ma refer la logan) ... masina de oameni fara oO :)

  • unckle, joi, 14.02.2013 23:18

    @suedezu - crezi ca la o explozie de cauciuc cand faci cunostinta cu rigola de pe marginea autostrazii te mai salveaza "sistemul cu mercur" ? O alta problema este asocierea accidentelor facute de cretini cu calitatea masinilor de sub posterioarele acelor cretini ... mi se apre mie ca aici apare o mica "rautate" si dorinta de a asocia tot ce se poate mai rau cu marca BMW si asta nu este tocmai bine. Daca identifici masina cu idiotul din scaunul soferului inseamna ca nu ai primit si imbusul de la IKEA cand ai cumparat mobila la mansarda ...sau este pur si simplu o rautate gratuita menita a "demonstra" o afirmatie ce nu prea se poate demonstra altfel.

  • nume, joi, 14.02.2013 23:47

    Cum fanii BMW nu sunt foarte inteligenti si cred in continuare in Mos Craciun, tin sa reamintesc ca: "Referitor la faptul ca X6 M50d ar fi mai rapid ca si Cayenne V8 S Diesel... era o vorba veche, nu tot ce zboara se mananca. Se stie ca BMW minte cu nerusinare atunci cand vine vorba de acceleratia oferita de acest motor triturbo, pe cand cei de la Porsche ofera intotdeauna valori mai slabe decat in realitate." Cine nu ma crede pe cuvant poate cauta niste teste realizate cu motorul triturbo de la BMW si astfel va vedea ca valorile de pe hartie date de bavarezi sunt cu 0.3 - 0.4 mai optimiste decat in realitate. In ceea ce priveste Porsche, din nou, Google face minuni! Asta pentru cei care stiu sa foloseasca Google bineinteles, lucru care pare a nu fi valabil in cazul fanilor BMW.

  • inexorabil, vineri, 15.02.2013 00:17

    Cine mai crede acum ca numai eu practic off-topic-ul......S-a creat un anumit narav pe AM, atunci cand vine vorba de "germane" - se incepe strict pe reliefarea unor aspecte care vizeaza subiectul, dupa care "se rupe filmul" cand se insinueaza o "stramba" care irita unele spirite, mai mult sau mai putin justificat, iar "incendiul" iscat cuprinde alte lemne decat cele stocate initial......Si, la sfarsit, constati ca scrumul rezultat nu releva nicio concluzie cuprinzatoare si lamuritoare. Nici eu nu fac nota discordanta, nicio grija. Cine ce are cu iubitorii onesti si consecventi de BMW? Eu, de pilda, am ales Buick (automat si GMC), desi nu m-ar putea convinge nimeni ca este "cea mai tare", deoarece, in realitate, nu straluceste la niciun capitol: nici cea mai rapida, nici cea mai frumoasa, nici cea mai fiabila, nici cea mai sigura, si totusi......cea mai aproape de inima mea. Asa vad eu tabloul ideal al fanului autentic. Eu nu sunt unul fiindca, desi Buick-Pontiac-GMC nu m-a dezamagit niciodata, eu n-am facut mare lucru pentru companie. Dar sunt fericit datorita certitudinii ca niciodata nu va fi prea tarziu :)

  • jorje, vineri, 15.02.2013 08:45

    @unckle: sigur nu conteaza masa? Nu este o intrebare malitioasa, doar incerc sa invat ceva nou. Eu judec asa: masina e oprita de forta de frecare (dintre cauciucuri si asfalt). Asta e kN, unde k e coef de frecae cinetica, si N normala, care e cam egala cu greutatea (care depinde la randul ei de masa). Este o formula simplificata, in realitate ar trebui sa laum in calcul mai multi factori: eficienta sistemului de franare, interventia ABS, reactia soferului, etc... Si nu in ultimul rand, energia cinetica este pierduta sub forma de caldura prin discuri. Daca acestea sunt deja incalzite in urma unei franari anterioare, atunci distanta de franare creste considerabil. Multumesc anticipat de raspuns.

  • Mihai, vineri, 15.02.2013 08:59

    @unckle: 1. cu masinile puternice nici nu-mi doresc sa le am. In general au consum ridicat de carburant (nejustificat de mare), motoarele se strica frecvent si nu stiu de ce mi-ar trebui un demaraj atat de mare ca sa ajung la 100 km/h in 5 secunde. Pentru mine e suficient si in 10-15 secunde. 2. cu fizica m-am descurcat binisor in liceu si am reusit cu bine sa termin si o facultate tehnica de 5 ani + un master de 2. Insa ai fi avut dreptate daca mi-ai fi spus ca pe super Bemveul asta nu sunt frane ca la Logan si ca e posibil ca cele 2 masini sa franeze pe aceeasi distanta, chiar daca intre masa lor e diferenta de vreo tona. Conteaza si forta de frecare, insa si masa care determina inertia unui corp. Deci mai citeste fizica pentru la BAC. Se pare ca tu nu ai ajuns nici pana acolo. Inertia si forta de frecare a unui corp se invata in clasa a IX-a parca. @dan_grc: nu mai fi asa de suparat. Oricum Volvo va da faliment pentru ca nu produce motoare tri-turbo. Nu ma pricep prea bine la masini si vanzari, insa ce cerere a avut Volvo pentru S60 R ? Eu nu am vazut pana acum niciunul pe strazi. Imi cer scuze daca ti-am jignit p rietenii, insa eu categoria asta am vazut-o pe la TV dand interviuri si facand accidente.

  • vali, vineri, 15.02.2013 12:49

    @arogantul Cred ca atitudinea unora este sa conteste ideea ca un fan Volvo este neaparat inteligent si super educat iar un fan Bmw este automat un analfabet, deci nu stiu cine se ia de anumite marci mai mult, fanii Bmw sau fanii Volvo sau de Lexus care cred ca sunt superiori doar din acest motiv:). Eu nu cred ca e vorba aici de "ce acri sunt strugurii", e vorba doar de ipocrizia unora. Plus ca unii chiar conduc marca preferata, altii viseaza la marca preferata, depinde cum o privesti, nu sunt fan Bmw( imi plac totusi anumite modele), gasesc atragatoare multe marci, inclusiv Volvo, dar marca mai urata si mai contestata ca Bmw in Romania, tara tuturor expertilor, n-am mai vazut, o chestie absolut exagerata si cautata cu lumanarea parca. Ramai arogant in continuare c-o faci f bine.

  • Vasile, vineri, 15.02.2013 19:26

    Masina arata super tare. Chiar ca e vedeta. A se vedea aici si de ce: http://www.stiridecluj.ro/social/smecher-cu-bmw-x6-parcat-pe-doua-locuri-cu-handicap-la-baumax-pe-calea-turzii-foto http://www.4tuning.ro/bloguri/ganduri-octanice/2013/01/22/cioricosanul-de-16-ani-din-strehaia-care-merge-cu-200kmh/ http://marlani.ro/tag/bmw-x6/ http://topulmarlanilor.oradesibiu.ro/topul-marlanilor-cu-x6-parcat-in-locul-ambulantelor-ce-vin-la-urgernta-la-spitalul-judetean-sibiu/ http://www.stiridecluj.ro/social/pitipoanca-cu-bmw-x6-a-parcat-pe-memorandumului-si-a-intrat-intr-un-magazin-foto Numai vedetele au asa topuri frumoase. Felicitari celor de la BMW si sa o tina tot asa. Au vanzari asigurate in Romania pentru urmatorii 20-25 de ani.

  • arogantul, vineri, 15.02.2013 21:45

    @Vali spre deosebire de cei mai multi care ajung sa isi ridice in slavi masina pe care o au, desi poate este o petarda gen clio sau logan, iar altii ridica in slavi vreo amrca sau alta pt ca au auzit ei in curtea scolii ca aia e amrca cea mai tare ( gen BMW, AUDI ) fara sa stie o iota despre masini Eu, arogantul, intai m-am interesat sa vad care sunt cele mai bune masini si apoi am inceput sa le ridic in slavi, si in cele din urma sa imi si cumpar una din marcile pe care le ridic in slavi. Deci cumpar masinile care imi plac, nu am ajuns sa imi placa , fortat, masina pe care o am. Imi plac Volvo, Honda si Mercedes, desi mercedes m-a cam dezamagit in ultima perioada. Detin volvo S40, deci da, spre deosebire de multi altii de pe forum , am masina care imi place, nu salivez dupa himere gen M5, Q7. Iar masina dupa care salivez eu acum este noul S60, si in vreo 2 ani poate chiar o sa imi permit sa o si cumpar, deja ar fi a doua masina pe care intai mi-am dorit-o si apoi o si am, oare cati baietei de aici de pe forum au BMW-ul visurilor lor. si da, ADOR sa fiu arogant, obisnuiti-va cu asta.

  • unckle, sâmbătă, 16.02.2013 01:26

    @Mihai - daca tu poti spune ca, din punctul de vedere al fizicii din liceu, o formula ce poate sa modeleze forta necesara pentru franarea unui autovehicul contine si masa acestuia ... well.. asta este, tu poti ... @Jorje - este 100%adevarat - factorii ce intra in calcul la franare sunt multi si foarte diferiti de la masina la masina. O masina prost echilibrata nu va pune aceiasi forta de franare pe fiecare roata (nici macar forte egale pe puntile fata si spate). Pneurile pot fi sau nu din acelasi lot - deci coeficienti de frecare diferiti, chiar si cu putin dar diferiti. Si tot asa ... Interventia ABS este vitala - exista doua tipuri de forte de frecare: aia pe care o iau toti de buna, in care pneul se duce târâș pe asfalt si formula este "simpla", si o forta de frecare de aderenta, forta care apare pana in momentul in care cele doua "obiecte" incep sa se miste unul fata de celalalt.Forta de aderenta tine de dimensiunile suprafetei de contact si de forta de apasare dintre cele doua materiale, de caracteristicile celor doua materiale, de imperfectiunile suprafetelor etc. si calcularea ei este practic imposibila (poate un model teoretic... dar nu 100% similar cu realitatea). Aderenta este mai mare decat forta de frecare ce apare ca la carte - din acest motiv avem ABS. Sistemul ABS face ca pneul sa nu alunece pe asfalt si astfel creste forta cu care masina franeaza. Este (cred) cunoscut faptul ca o masina cu rotile in miscare franeaza mai repede decat una cu rotile blocate - cred ca ai auzit povesti ale "batranilor soferi de Dacia 1300/1310" care relatau frane puse "bine", "lucrate in pedala" etc. in care soferul a reusit sa opreasca masina intr-o distanta corespunzatoare si nu a blocat rotile ca sa se duca sanie intr-un pom. Revin la afirmatia lui Mihai, cum ca X6 si Loganul ar frana pe aceiasi distanta daca masele nu ar intra in ecuatie. Afirmatia este 100% valida in conditiile in care pneurile au exact aceiasi compozitie si masinile au rotile blocate pe timpul franarii -- dar ignorand orice alte forte din realitate. Este la fel ca exemplul cu pana si ciocanul aruncate pe luna (in vid) - amandoua cad la fel de repede pe sol. In realitate orice dezechilibru, orice forta suplimentara, orice diferenta de pneu, ABS etc. vor duce la rezultate diferite. apropo' de cititul pentru BAC (al meu a fost acum 14ani...) forta de frecare este Ff=masa*acc.grav.*coerf.frecare iar forta necesara opririi masinii este F=masa*acceleratia .... de unde acceleratia necesara opririi este cam "acc.=acc.grav.*coef.frecare" .. fara masa... .. inca nu inteleg de ce imi bat capul cu expertii...

  • unckle, sâmbătă, 16.02.2013 12:28

    io pot fi cam cat de idiot imi permite natura .... dar tu sa nu fii capabil sa citesti mai sus unde am spus ca forta de frecare este m*g*k ... faptul ca tu nu poti intelege ceva nu transforma imediat acel ceva intr-o idiotenie ... asta-i semn clar de limitare intelectuala gragule ;)

  • vlad, sâmbătă, 16.02.2013 23:06

    Mult off topic si comment uri amuzante... Totusi e bine sa existe cat mai multe modele pt cati oameni si gusturi... Din pacate lucrurile nu sunt tocmai roz pt toti constructorii si "nordicele" au inceput sa dispara usor - usor din peisaj... Daca exista posibilitatea ca nr intelectualilor din Romania sa se fi redus in ultimul timp, nu cred ca afirmatia este valabila la nivel global... Ceea ce incearca sa demonstreze unii pe aici ce au "facultati + mastere" sunt de fapt niste aiureli ieftine ce demonstreaza cunostinte auto minime. Apreciez in general tot ceea ce este bun, inovator si nu ma pot cobori la niste comparatii stupide (calitate om - calitate masina)! Pana la urma cioara are aripi si zboara, vede ce i bun 'colo si dincolo si alege ceva din "germanica" pt ca, totusi, cam toti se invart in "automotive" si nu numai dupa nemti!

  • @uncle, duminică, 17.02.2013 04:17

    Prietene, ai probleme mari la mansarda. Tu ai spus asa: '... forta necesara opririi masinii este F=masa*acceleratia .... de unde acceleratia necesara opririi este cam "acc.=acc.grav.*coef.frecare" .. fara masa... '. Numai ca neuronul tau nu pricepe la la franare se iau in calcul toate fortele nu doar acceleratiile! Deci, apelativul sta in picioare: esti idiot.

  • unckle, duminică, 17.02.2013 17:42

    :)) ... deci fortele sau acceleratiile? ca fortele nu sunt acceleratii .. Ia zi tu care sunt celelalte forte (sau acceleratii) care intra in calucul. Sa ne luminam si noi, ca poate unii dintre noi am sarit peste fizica la liceu si mai suntem si idioti din nastere (apropo' "idiot" este altceva decat "persoana care nu are cunostinte intr-un domeniu")

  • unckle, duminică, 17.02.2013 22:47

    ce sa fac... daca ma mananca in ..nas.. si ma apuc sa scriu lucruri care necesita un liceu facut in clasa... asta este, probabil sunt idiot (majoritatea decide...) @automarket - faceti un pustiu de bine si stergeti comentariile mele de pe acest subiect, promit ca ma rezum la monosilabice de acum incolo

  • dman, marţi, 19.02.2013 00:28

    @unkle no offense dar ai cam spus niste tampenii. 1. In primul rand, forta de frecare NU depinde de marimea suprafatei de contact. 2. Cu cat un obiect are masa mai mare cu atat e mai greu de oprit. Asta e chiar destul de intuitiv nici nu trebuie sa fi facut prea multa scoala. Energia cinetica a obiectului e mv2/2 deci direct proportionala cu masa si patratul vitezei. Franarea inseamna de fapt disiparea energiei cinetice prin intermediul fortei de frecare.

  • unckle, marţi, 19.02.2013 19:41

    @dman 0. invata sa-mi scrii numele "de scena" corect, pentru ca ma ofensez usor :) 1. Nu imi aduc aminte sa fi spus ca forta de frecare depinde de suprafata de contact - am spus ca Aderenta depinde de suprafata de contact .... sau poate crezi ca aia la Formula 1 pun pneurile alea de juma de metru latime pentru ca nu au ce face cu cauciucul. 2. Cu cat un obiect are masa mai mare cu at mai mare este energia necesara opririi -- dar la fel de direct proportionala este fi forta de franare (cel ce spune ca sunt idiot a reusit sa identifice formula in care masa se inmultea cu acc. grav. si coef. de frecare...). Disiparea energiei nu se face printr-o forta - energia se transforma in caldura, caldura ce este preluata de drum, pneu si discurile de frana. Alte argumente in favoarea afirmatiei ca spun tampenii mai ai ? pentru ca eu am o afirmatie in pentru a sustine ca spui tampenii - vezi punctul 2 si apoi ia o carte de fizica in mana.

  • dman, marţi, 19.02.2013 23:38

    @unckle 1. Citez dintr-o postare de a ta de mai sus "Forta de aderenta tine de dimensiunile suprafetei de contact si de forta de apasare dintre cele doua materiale" . Tema ptr acasa: de ce totusi pneurile mai late au aderenta mai buna? 2. Transformarea energiei cinetice in energie termica se face printr-o FORTA si anume cea de frecare dintre placute si discuri: "When surfaces in contact move relative to each other, the friction between the two surfaces converts kinetic energy into heat" (wiki friction). Unde intervine aici masa masinii?? O mica parte din Ec este intradevar disipata prin frecarea rotilor de carosabil si aici ajuta o masa mai mare ptr ca avem Normala la suprafata mai mare, dar este doar o f mica parte din Ec. Astfel ca la masini cu masa mare constructorii pun discuri ventilate cat mai mari cu un coeficient de frecare cat mai optim care sa compenseze Energia cinetica mare a automobilului.

  • @uncle, miercuri, 20.02.2013 02:41

    Frate, catarul si-a gasit nasul in tine. Tu, la primul comment al tau ai zis asa: ´´...distanta pe care franeaza o masina nu are legatura cu masa ei ... se simplifica prin formule ;) ´´. Tradus, din mintea ta, un tir cu o suta la ora, are aceeasi distanta de franare cu un ford fiesta care se deplaseaza cu aceeasi viteaza!!!!! :))))))))))))) Maare ti-e gradina Doamne! :))))))

  • unckle, miercuri, 20.02.2013 17:34

    @Dman - te rog sa observi cum citatul dat de tine spune ca frecarea transforma energia ... ceea ce este un argument in defavoarea ta care o tii ca forta de frecare face transformarea ... deci ia din nou cartea de fizica si sa vedem ce mai poti sa scoti :) @Asta de mai sus - da frate, ai dreptate, ca tine este ...

  • dman, miercuri, 20.02.2013 18:39

    @unckle se pare ca te-am cam supraestimat. "frecarea transforma" ECHIVALEAZA cu "forta de frecare face transformarea" "frecare" se refera la "forta de frecare", macar atata lucru credeam ca intelegi...

  • unckle, vineri, 22.02.2013 22:16

    da frate, si tu ai dreptate, gata, ma dau batut ... of...

  • @uncle, duminică, 24.02.2013 09:23

    In sfarsit!!!!! Realizezi si tu acuma ca nu degeaba aveai corigenta la fizica. Ba mai dai si lectii la altii, dupa ce ca esti tufa!!!! Lasa-ne frate si viseaza in continuare la Porche-ul tau....

  • unckle, duminică, 24.02.2013 21:40

    vezi ca "echivalarea" din afirmatia ta echivaleaza cu o corigenta ;)