Skoda Fabia

1.0 Benzina 75CP Man5 Smart

Motor / Transmisie

3.0

Odată cu platforma nouă, Fabia a primit şi motoare noi, toate respectând norma Euro 6. În cadrul testului internaţional, noi am ales o versiune 1.0 MPI de 75 CP, a doua motorizare din gamă după unitatea de 65 CP. Propulsorul are trei cilindri în linie, 999 centimetri cubi şi este aspirat normal. Unitatea livrează puterea maximă la 6.200 rpm şi asigură un cuplu maxim de 95 Nm la 3.000 rpm. În standard este oferită cu o transmisie manuală, care prezintă o timonerie precisă şi o etajare favorabilă mediului urban.

Cât timp eşti conştient de nivelul de putere de sub capotă şi nu te aştepţi ca Fabia 1.0 MPI să fie vreo rachetă pe şosea, modelul oferă un comportament mai mult decât mulţumitor pentru o subcompactă de 75 CP. Sigur, dacă vrei depăşiri în forţă, va trebui să te împrieteneşti cu schimbătorul de viteze şi să calculezi bine manevrele înainte să le efectuezi, deoarece Fabia de 75 CP îţi lasă impresia că este fără suflare după 110-120 km/h. Nu-i de mirare că acest lucru se întâmplă, din moment ce vitezei de 120 km/h îi corespunde o turaţie de 4.000 rpm în treapta a cincea.

Revenind cu picioarele pe Pământ, Fabia este o maşină care-şi va petrece majoritatea timpului în mediul urban, unde nu are motiv să depăşească 60 km/h (şi nici voie, din punct de vedere legal), iar puţinele ieşiri din mediul urban pe care le-ar putea întreprinde şoferul se pot derula fără probleme cât timp acesta îşi reglează aşteptările dinamice la nivelul de putere asigurat de motor.

În ceea ce priveşte felul în care este percepută motorizarea, unitatea este silenţioasă până la 3.500-4.000 rpm, după care începe să se facă auzită la bord. Sistemul Start-Stop acţionează într-un mod rafinat, oprirea motorului fiind aproape imperceptibilă, pe când pornirea, deşi rapidă, poate fi resimţită de cei cu simţurile mai ascuţite.

În ciuda comportamentului potrivit pentru nivelul de putere dezvoltat, Fabia 1.0 MPI are o motorizare de 75 CP, iar aceasta îi afectează punctajul total în raport cu ceea ce mai există în segment.

  • ShelbyV8, luni, 03.11.2014 13:15

    Unde este infuzia de nou???!!!!!!??? Si de unde vin cele 5 stele la siguranta in conditiile in care generatia trecuta avea 4, iar acest model nu a fost testat? (la Mondeo ati dat 4,5...) Nu spun ca masina e rea, ba chiar cred ca va fi corecta din punct de vedere al raportilui costuri-calitate, dar punctajul e cam mare la unele categorii. Macar cel general este sub 4.

  • LauCalin, luni, 03.11.2014 13:34

    Mitsubishi Colt 2004: 1124 cmc, 75 CP, 100 Nm, 960 kg, 0-100 km/h 12,9 secunde, vit max 165 km/h... mai mica cu 7 km/h., cu bancheta spate culisata in fata ajung pe la 310 litri. Hmm, cam putina infuzie de nou, comparativ cu o masina proectata acum mai bine de 10 ani. Poate ca e mai buna ca tinuta de drum, confort sau materiale din interior. Si dpmdv... cam atat.

  • Ion, luni, 03.11.2014 13:46

    Singura realizare care merita mentionata o regasiti in pozele 4, 5 si 6. Este un pod hobanat foarte frumos.

  • ingerulol, luni, 03.11.2014 14:56

    E o mare minciuna ce sustineti voi la inceputul acestui articol ! Fabia III de fapt ar trebui sa fie un facelift , pentru ca platforma este aceeasi de la Fabia II cu mici imbunatatiri - nu mai faceti referire la MQB ca nu au legatura !!! - este o masina micuta de oras , dar care parerea mea este cam scumpa pentru ce ofera . 4000 rpm la 120kmh in ultima treapta este imens de turat , iar ca sa ajunga la 172kmh sper ca este o greseala - Cu siguranta cu 75 cp / 95NM + 1200 KG nu reusesti sa ajungi acolo orice ar fi ... ca ai avea cam 5750 rpm loc unde nu mai e nici cuplu pe acel motor

  • LauCalin, luni, 03.11.2014 15:02

    @ingerulol: "4000 rpm la 120kmh in ultima treapta este imens de turat , iar ca sa ajunga la 172kmh sper ca este o greseala " Eu la Beetle am 4000 rpm si 120 km/h in treapta a V-a. Deci ar fi posibil. La 172 km/h ar putea ajunge pentru ca e mai usoara si cutia e regalata altfel. Deosebirea majora insa consta in faptul ca la mine zona rosie incepe la 5200 rpm, nu la 6200 cum este in cazul acesti masini.

  • Sebastian, luni, 03.11.2014 18:59

    @ingerulol Fabia III nu este un facelift al lui Fabia II. Poţi vedea asta şi de la exterior - diferă ampatament, ecartament şi dimensiunile generale ale caroseriei. La nivel de platformă, maşina nu este 100% MQB, dar are sistemul electric de la MQB, sistemul de direcţie de la MQB, o parte din componentele de suspensie de MQB, cadru motor de MQB şi mai multe componente din acest ansamblu.

  • Punctaj, luni, 03.11.2014 20:37

    Nu inteleg de ce masina a primit 3 stele din 5 la capitolul motor+transmisie. Citez cateva caracteristici din sectiune: -"timonerie precisă şi o etajare favorabilă mediului urban" - adica unde va fi condusa masina in 80% din timp - "comportament mai mult decât mulţumitor" - "unitatea este silenţioasă până la 3.500-4.000 rpm" (adica unde va sta 90% din timp) - "Sistemul Start-Stop acţionează într-un mod rafinat, oprirea motorului fiind aproape imperceptibilă" Am mai observat si alte note date cam aleatoriu. Notarea ar trebui sa se faca in functie de folosul masinii. Ar trebui sa faceti un ghid al modului in care testati si notati...

  • ingerulol, luni, 03.11.2014 20:55

    Sebastian - am spus ca ar trebui denumita FACELIFT nu MODEL NOU ! Si Logan PH2 a fost diferit in dimensiuni fata de PH1 si totusi nu s-a numit Logan2 . Fabia asta nu are nimic in comun cu MQB - nu mai spune prostii !!! Poate doar bordul sau piese neesentiale de accesorizare si sisteme uzuale . Pe principiul tau daca sa zicem Dacia ar folosi maine la Sandero II facelift componente utilizate pe masini cu platforma MQB , s-ar putea numi ca are lucruri in comun cu MQB ? NU ! Punct "The new Fabia won’t ride on a shrunken version of the VW Group’s modular MQB architecture, but will feature a number of its accesories and link components" Poate ai 6 trepte la Beetle (oricum e foarte turat , eu pe Octavia 1.4 TSi am 3ooo rpm la 120 in a 5-a si am vreo 6 trepte .

  • LauCalin, luni, 03.11.2014 21:09

    Nu am 6 trepte, e in 5 trepte cutia. Motorul si transmisia sunt la fel ca la Golf 4 de 1.4. Este intr-adevar turat, insa oricum masina nu este gandita pentru autostrada. Deci o iert. Si poate Sebastian are dreptate. Daca platforma tehnica nu este in totalitate MQB asta nu inseamna neaparat ca masina nu este urmas al Fabiei 2. Ca fapt divers Logan 2 are f multe componente comune cu Logan 1 PH2, inclusiv platforma tehnica. Si cu toate astea este considerat un urmas. O masina ca sa fie un inlocuitor, sa fie considerata o noua generatie nu trebuie neaparat sa aiba si o noua platforma tehnica. Vom vedea cum va sta in testele comparative cu greii clasei mici, mai ales ca acum a aparut si Opel Corsa. Asteptati-va insa la o figura frumoasa din partea ei. Desi cred ca e una dintre cele mai urate masini ale momentului. Parere strict personala.

  • Sebastian, marţi, 04.11.2014 10:20

    @Punctaj Situaţia este destul de simplă - motorizarea merge aşa cum este descris la capitolul dedicat, dar are doar 75 CP. Notarea ia în considerare şi acest aspect, care cântăreşte greu la punctajul final. Comportamentul descris este mulţumitor pentru 75 CP, dar dacă îl compari cu o subcompactă de ~100 CP, deja vorbim de altceva. @ingerulol După cum am specificat şi în text şi ţi-am explicat şi în comentariul meu de mai sus, platforma lui Fabia 2014 este nouă şi are şi componente de la gama MQB, în cazul de faţă MQB fiind întregul portofoliu de componente care echipează modelele bazate pe platforma respectivă. Altfel spus, n-am scris în text că Fabia III este construită pe platforma MQB, ci cu componente MQB. Ceea ce este ceva diferit. Iar ca acele componente nu se potriveau cu platforma veche, PQ26, aşa că a fost dezvoltată o platformă nouă. Ştiam că va fi un subiect de actualitate pentru voi, am discutat cu responsabilul tehnic al proiectului Fabia despre aceste aspecte şi m-a asigurat că nu există componente comune nici cu Rapid, nici cu vechea Fabia. Ca să fac o analogie din alt domeniu, total aleatorie, e ca şi cum ai pune sos de soia peste cârnaţi. Nu se transformă în mâncare cu specific asiatic, dar sosul este tot acolo şi nu mai este ce era înainte.

  • Mihai, marţi, 04.11.2014 12:57

    E urata cu craci! Trebuie sa fi orb sa dai banii pe masina asta. La clasa asta Fiesta este de departe cea mai frumoasa masina!

  • Crystyann, miercuri, 05.11.2014 09:17

    Deci sa inteleg ca daca cea din test avea 1,2TSI putea sa ai 4 stele sau mai mult? Parerea mea personala este ca ar trebui sa o comparati cu concurenta de aproximativ 75 CP, nu cu motorizari mult mai mari. Sau sa faceti 2-3 clase : 60-90CP / 90-110 CP.Probabil ar fi totul mai obiectiv. Oricum o masina decenta, care nu exceleaza la mai nimic ( probabil doar la spatiu ) dar care totusi se va vinde. PS: Mie imi place cum arata Noua Fabia Combi...

  • Sebastian, miercuri, 05.11.2014 12:51

    @Crystyann Comparaţia la care te referi tu în comentariul de mai sus s-a întâmplat deja şi se întâmplă de fiecare dată când comparăm maşini la testele noastre. Ca să-ţi răspund pe scurt, da, un motor 1.2 TSI de 105 CP, să zicem, ar fi luat un punctaj mai mare. Formatul testelor noastre afişează un punctaj în stele pentru fiecare categorie şi prezintă în partea dreaptă a paginii rezultatul rivalilor din segment, fără să diferenţieze maşinile afişate pe categorii legate şi de nivelul de putere sau de carburantul folosit, excepţie făcând hibrizii şi versiunile sportive. Din păcate, unii cititori compară direct stelele, fără să citească textul, după care ne scriu că sunt nemulţumiţi că un motor de 75 CP are 4 stele, iar unul de 105 CP are tot patru stele şi nu înţeleg de ce. Şi totuşi, sunt 75 CP pe o subcompactă. Câte stele ai vrea să primească?

  • @LauCalin, joi, 06.11.2014 12:26

    E printre f putinele dati cand comentariul tau,comparatia cu Colt 2004,e o chestie fara relevanta.Nu conteaza ce spui tu,pot sa fie motoare mai vechi la diferite modele ,mai puternice decat cele mai noi.Diferenta o face consumul si noutatea pieselor.Brrr,ai fost rau de tot pe langa.

  • LauCalin, joi, 06.11.2014 21:01

    Daca ai fi citit cu atentie comentariul meu ai fi vazut ca m-am referit inainte de toate la dinamica si spatiul portbagajului cu bancheta nepliata. Si aici Colt chiar daca are peste 10 ani de cand a fost proiectat, se poate compara cu aceasta Fabia. Dar este cat se poate de adevarat ca nu se poate compara in privinta altor capitole precum siguranta, confort, tinuta de drum, insonorizare (mai ales), ergonomie sau finisaje. Nu stiu daca sa spun acelasi lucru si despre consum. Mie Coltul imi ia pe vremea asta in Bucuresti undeva in jur de 8 l/100. Comparativ cu Beetle-ul e parfum, pentru ca ala ajunge lejer la 10. Dar ma rog, nu despre asta e vorba ca Beetle nu a fost proiectat si ca masina economica. Oricum in general consumul de pe hartie este foarte diferit fata de ce e in viata de cu zi. Si daca eu scot un consum de 8 in Bucuresti cu Colt, oare Fabia asta va scoate 7? Ar fi consum de diesel de 1.4. M-as mira, dar m-as bucura sa ma insel. Sincer.

  • Suleyman Cunoscatoru, luni, 10.11.2014 13:28

    @LauCalin: dar nu uita ca modelul Colt arata ca un dulap, un fel de mini mpv, cum este A-class primul model, si alte ciudatenii din astea. Nu prea au legatura. Iar orice model aspirat cu asa cilindree, indiferent ca este facut de tata skoda, bugatti sau dacia, tot foarte lent o sa fie la drum lung.