Motor / Transmisie
Ce loc mai bun să testăm noul Stelvio Quadrifoglio dacă nu circuitul de casă al celor de la Alfa Romeo? Un loc încărcat de istorie, Centro Sperimentale Balocco a fost înființat în 1962 și a fost construit inițial numai pentru testarea modelelor Alfa Romeo.
În prezent, centrul de la Balocco aparține Grupului Fiat-Chrysler și se întinde pe mai mult de 5 kilometri pătrați. O adevărată fortăreață, foarte bine păzită, întrucât aici sunt testate prototipuri și diferite modele “sub camuflaj” de la Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Jeep sau Fiat, cu mult timp înainte ca acestea să debuteze pe drumurile publice.
În cadrul centrului de la Balocco există o rețea bine pusă la punct de circuite și drumuri de test, cu o lungime totală de aproximativ 80 de kilometri. Ca să vă faceți o idee, italienii au construit acolo un circuit de F1 de 5.6 km (unde am și testat Stelvio Quadrifoglio), o pistă de mare viteză (300 km/h+), un circuit de anduranță (peste 24 km), dar și alte drumuri de off-road cu diferite suprafețe de rulare și aderență scăzută.
Balocco este o comună cu doar 200 de locuitori, aflată în provincia Vercelli, la o distanță de circa 70 de kilometri de Milano.
Să revenim acum la motivul prezenței noastre în nordul Italiei. Cea mai puternică mașină creată vreodată de Alfa Romeo este animată de un motor V6 biturbo de 2.9 litri pe benzină, construit de Ferrari.
Astfel, Stelvio Quadrifoglio oferă, pe lângă cei 510 cai putere, și un cuplu mai mult decât generos, de 600 Nm, disponibil de la 2.500 de rotații. Ansamblul motor-transmisie este aproape ireproșabil, iar cutia automată cu 8 trepte schimbă liniar, fără să simți prea tare succesiunea treptelor. Retrogradarea rapidă a fost o reală plăcere în special pe durata tururilor de circuit.
Sistemul DNA, ce permite mai multe moduri de rulare, dictează și comportamentul mașinii. În cazul de față, modul Normal a fost creat pentru drumurile zilnice și un consum cât mai redus de combustibil. Pe varianta All Weather, setările sunt modificate astfel încât mașina să reacționeze prompt pe suprafețe cu adenrență scăzută. Mașina se trezește la viață în modul Dynamic. Schimbarea treptelor este mai târzie, în zona roșie a turațiilor, și începi să zâmbești ușor.
Dar nu pentru un zâmbet ușor am mers noi în Italia. Nici vorbă. Stelvio Quadrifoglio vine cu un bonus pentru sistemul DNA. Modul Race este cel care te trezește brusc din amorțeală și îți face pulsul să crească.
E momentul acela când uiți de ratele la bancă, de traficul din București sau de lipsa autostrăzilor și efectiv te bucuri. Te bucuri de cei 510 cai putere oferiți de motorul Ferrari și zâmbești cu gura până la urechi. Evident că nu am fost de capul nostru pe circuitul de Formula 1. Unul dintre piloții de teste de la Alfa Romeo a rulat în permanență în fața noastră într-o Giulia Quadrifoglio ce a servit drept mașină de siguranță.
Mașina arată și se conduce senzațional (am făcut drivetest cu versiunea de 280 de cai). Prețul de listă este cel prezentat dar prețul real, cu care se poate cumpăra mașina este cu 10.000 de euro mai mic (86.650 de euro). Poate că n-ar fi stricat să fie prezentată această informație. Și pe siteurile din afară prețurile sunt sub 90.000 de euro, de fapt, la modul real, prețul lui Stelvio este mai bun decât al competiției. Poate că merită o corectură pentru că pare neprofesionalism ca prețul să fie la minusuri când, în realitate, prețul este unul mai mult decât competitiv. Sunt convins că există mai multe mufe USB (ați căutat în cotieră?). Altfel, da, poate că ar fi meritat o cameră mai bună, sunt probleme cu senzorii când se montează o plăcuță cu numărul ceva mai mare, dar, una peste alta, Stelvio este soluția pentru cei care vor să iasă din pluton.