Tinuta de drum
Audi a căutat întotdeauna să se poziționeze undeva între sportivitatea BMW și confortul Mercedes. Cel puțin asta a fost mereu percepția publicului. Cu noua generație A6, lucrurile stau la fel. Inginerii germani au reușit să echilibreze ținuta de drum și să ofere câte puțin din toate.
Am condus două dintre cele patru tipuri de suspensii oferite de Audi pe noul A6 (standard, sport, cu amortizoare adaptive și pneumatică cu amortizoare adaptive). Este vorba de cea cu amortizoare adaptive, instalată alături de motorul 40 TDI, și de cea pneumatică, instalată pe versiunea 50 TDI.
Este o diferență considerabilă între ele, pentru că cea pneumatică te face să simți că plutești acolo unde cea adaptivă se descurcă admirabil. Capacitatea suspensiei pneumatice de a absorbi denivelările și gropile este fantastică și, fără îndoială, merită bifată pe lista de opționale.
Nici suspensia care vine doar cu amortizoare adaptive nu este rea. Ba dimpotrivă, își face foarte bine treaba și îți creează impresia de mașină premium. Nu transmite zgomot în interior și garantează o diferență sesizabilă între modurile de rulare. Veți simți o diferențiere clară în materie de rigidizare atunci când veți oscila între Comfort și Dynamic. Comfort permite o înclinare mai mare a caroseriei și aduce cu sine un ruliu suportabil. Modul Dynamic anulează o mare parte din acest ruliu, însă nu complet. Să nu uităm că masa sedanului se apropie vertiginos de două tone.
Direcția asistată electric nu mai este o necunoscută pentru cei care sunt familiarizați cu modelele din gama Audi. Nu transmite deloc informații despre suprafața de rulare, dar are o precizie excelentă și ajută la creșterea sentimentului de încredere. În modul Dynamic, ea este cârligul perfect cu care te agăți de traiectoria ideală în fiecare viraj.
Pe versiunile superioare, Audi preia direcția integrală de pe celelalte modele ale Grupului Volkswagen. Asta le permite roților față să vireze cu până la 5 grade.
În sens invers celor față, atunci când este nevoie de îmbunătățirea manevrabilității în oraș, la viteze mici (raza de bracare scade cu un metru și ajunge la 11 metri, aproape cât cea a unui Audi A3).
În același sens cu roțile față la peste 60 de km/h, ajutând la abordarea cu viteză mai mare a virajelor și la evitarea obstacolelor.
Pe lângă direcția fermă și intuitivă, un alt element care îți conferă un uriaș sentiment de încredere este sistemul quattro. În funcție de motorizare, acesta poate fi de două tipuri. Cu diferențial central Torsen pe versiunea diesel de 286 de cai putere cu transmisie automată. Cu ambreiaj multidisc pe versiunea diesel de 204 cai putere, echipată cu transmisie automată S-tronic cu 7 trepte.
Testul din Portugalia mi-a oferit ocazia să le experimentez pe amândouă, însă timpul alocat și traseul n-au trasat niște diferențe clare între ele. Amândouă asigură o aderență excepțională și îți oferă încredere. Pe versiunea cu amortizoare adaptive m-am apropiat mai mult de supravirare. Pe cea cu suspensie pneumatică și direcție integrală, virajele s-au scurs fără scârțâit de anvelope sau ezitări, la o viteză ceva mai mare.
Sincer, nu prea mai văd rostul lui A8 c-un A6 de aproape 5 m, plus practic aceeași echipare cu x ecrănoaie Virtual Cockpit, digi-comm, navi etc. Proporțiile caroseriei par ceva mai reușite vs. A8, dar tot e greu... spre imposibil să-l deosebești de A8 (ori în oglinzi/de la distanță și de A4 sau chiar A5/A7.) În rest, nimic de reproșat finisării / calității percepute, așa că BMW Seria 5 n-are mari șanse să se distanțeze-n statisticile vânzărilor, chiar de-o fi mai *pro-activ* la condus. Nici E-Klasse probabil, așa că status-qvo-ul rămîne cum am stabilit.:-) ...Clar că nu noi chibiții de pe AM, ci cum a stabilit (posibilul după mine) cartelului german al celor 3 atracții irezistibile pentru bănetul parveniților de pe toate meridianele.