Interior
Odată ajuns în interiorul lui BMW iX, înțelegi de ce este o mașină care anunță viitorul nu prea îndepărtat al companiei germane. Totul este complet nou aici: de la design la materiale, ergonomie și sistem multimedia.
Totul a fost simplificat și o mare parte din butoanele clasice au dispărut. Pe planșa de bord, locul lor a fost luat de un display uriaș, curbat, care e de fapt alcătuit din două ecrane individuale, de dimensiuni diferite. Instrumentarul de bord are acum 12.3 inch în diagonală. Fix lângă el vei găsi fratele mai mare, un ecran de 14.9 inch, care servește drept centru de comandă pentru sistemul multimedia și multe alte funcții.
Multe dintre comenzile ce se făceau tradițional, prin intermediul unor butoane, au fost mutate pe acest ecran. De exemplu, reglarea sistemului de climatizare se face acum prin intermediul acestuia, folosind un meniu foarte complex care îți va distrage atenția de la drum. Din fericire, modul Auto de funcționare a sistemului de climatizare te va scuti de orice fel de efort, făcându-și treaba excelent pe tot parcursul călătoriei. Acesta alege singur ce metodă de răcire sau încălzire să adopte, de la tradiționalul AC, până la panouri de încălzire prin inducție poziționate pe bord sau portiere.
Singura preocupare va fi să reglezi temperatura optimă pentru tine. O poți face fără a-ți lua ochii de pe drum prin intermediul noului asistent inteligent cu activare vocală. Singurele trei butoane rămase pe bordul lui BMW iX sunt cele pentru degivrare, dezaburire și avarii, poziționate foarte subtil imediat sub ecranul curbat.
Consola centrală pare că plutește și este separată de planșa de bord. Această abordare, împreună cu acoperișul panoramic cu sticlă electrocromatică, creează o atmosferă spațioasă la interior.
Tot pe consola centrală vei găsi și o zonă dedicată butoanelor sistemului de infotainment. Acestea sunt foarte similare cu modul în care erau aranjate în trecut, în jurul unui buton rotativ pentru sistemul iDrive. Acesta este acum făcut dintr-un cristal de foarte bună calitate, la fel ca butonul de volum. Același tratament a fost aplicat și selectorului treptelor de viteze.
Materialul a fost folosit și pentru butoanele de pe uși. Butoane care, inevitabil, te fac să te gândești la modelele Mercedes-Benz. Da, doamnelor și domnilor, chiar avem un BMW cu reglarea scaunelor similară modelelor din Stuttgart.
Deși arată spectaculos, tot ele aduc un minus pe partea de ergonomie. Asta pentru că, pentru a beneficia de toate reglajele oferite de scaunele lui iX, trebuie să accesezi un meniu dedicat în sistemul multimedia. Trebuie să te folosești de ecranul de aproape 15 inch ca să reglezi suportul lateral sau reglajul lombar. Un pas suplimentar comparativ cu soluția regăsită pe modele mai vechi.
Toată atmosfera din interiorul lui iX este premium. Poate designul nu va fi pe placul tuturor, fiind redus practic la un ecran uriaș poziționat pe bordul simplist al navei amiral germane, dar calitatea materialelor și finisajele sunt de cea mai bună calitate.
Modelul nostru de test a fost echipat cu tapițerie textilă, una dintre opțiunile sustenabile din gama lui BMW iX. Sigur, dacă dorești, ai în continuare la dispoziție tapițeria de piele. Însă, chiar și soluția aleasă pentru modelul nostru de test se simte foarte bine la atingere, în toate zonele, chiar și pe bord. Și în partea de jos a portierelor găsești materiale plăcute. Vei regăsi un plastic moale, iar interiorul buzunarelor este căptușit.
Scaunele sunt comfortabile la drumuri lungi, dar faptul că șezutul nu mai are suport pentru gambe poate fi o problemă pentru persoanele cu picioare ceva mai lungi. Mai mult, soluția aleasă de BMW, cu spătarele monobloc ce integrează și tetierele s-ar putea dovedi incomodă pentru anumite persoane.
O altă problemă este includerea unei decupări din plastic chiar la îmbinarea dintre tetieră și scaun. Ea va pune probleme persoanelor scunde, care nu pot ajunge fizic la înălțimea pre-setată a tetierelor. Iar sub accelerări puternice, subite, pasagerul din dreapta poate ajunge chiar să se lovească de această zonă dură.
Ce este însă evident la bordul lui BMW iX? Spațiul generos. Deși dimensiunile exterioare poziționează SUV-ul electric foarte aproape de X5, la interior spațiul oferit de platforma electrică pe care rulează este net superior. Lipsa unui tunel de transmisie în spate va face din locurile pasagerilor o adevărată zonă de relaxare, cu suficient loc chiar și pentru trei adulți.
Spațiile de depozitare sunt și ele suficiente, iar în portbagaj vei avea la dispoziție până la 500 de litri pentru bagaje, mai puțin decât în rivalul Audi e-tron, cu ai săi 660 de litri.
Dacă așa arată viitorul bavarezilor, eu cel puțin nu-l văd prea bine. Și nu doar din p.d.v. vizual -- capitol la care mă așteptam ca banalitatea siluetei de Dacie Lodgy să fie compensată de un interior mai de doamne-ajută. Dar până și scaunele ”sustenabile” te-ndeamnă s-o iei la fugă. :-). Hiba de bază constă însă-n anti-ecologia celor 2,5 t la gol (pardon, 2,6 tone de fapt), din care peste un sfert trebuie să fie bateriile. Mai clar, consumul specific de aproape 30 kWh/100 km confirmă cercul vicios în care se intră inevitabil dacă se doresc BEV-autonomii acceptabile. F. interesantă-n sensul ăsta e recenta decizie a semizeului Elon de a trece toate Tezlele ”entry-level” pe baterii LifePo4 (sau LFP, cu catod litiu-fier-fosfat) în loc de alea nichel-cobalt-oxid de aluminiu (NCA pentru specialiști ca Edikkk :-P). Adio deci așteptatei ușurări a e-mastodonților. ...De ce ? Sfântu Profit să trăiască -- astea-s mai ieftine, deși sunt mai grele.