Tinuta de drum

5.0

Supensia noului BMW iX este, fără îndoială, punctul său forte. Modul în care reușește să absoarbă imperfecțiunile din asfalt și să te izoleze de orice vibrație neplăcută este absolut impresionant.

Așa cum am spus deja, BMW iX xDrive50 rulează pe o platformă dedicată, creată de la zero pentru vehicule electrice. Asta a permis inginerilor să creeze un model care știe cu adevărat să facă două lucruri: să mascheze greutatea uriașă și să se miște cu eleganță. Iarăși apare pe buze numele Mercedes-Benz.

Ținuta de drum l-a așezat, încă de la primul drum pe care l-am făcut împreună, pe primul loc în topul celor mai confortabile și rafinate mașini electrice pe care am avut ocazia să le conduc. Pe lista mea personală se află modele variate, de la Volkswagen iD.4, la Enyaq, Audi Q4, Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Mercedes-Benz EQC400 4Matic și așa mai departe.

Până la contactul cu iX, principalul său rival de la Audi, respectiv e-tron 55 S quattro, era pe primul loc dar faptul că mașina din Ingolstadt rulează pe o platformă modificată, care e folosită și pentru modele cu motoare termice și nu este una dedicată, face diferența.

De obicei, mașinile electrice, din cauza greutății suplimentare, au o ținută de drum care se poate înscrie în două categorii: rigidă sau prea relaxată. Eventual cu antifonare deficitară. Din prima categorie fac parte majoritatea mașinilor, pentru că producătorii auto nu fac altceva decât să ranforseze suspensia modelelor pe care sunt bazate respectivele electrice și să le aducă în showroom drept produse noi.

A doua categorie corespunde mașinilor care au fost adaptate pentru a fi și confortabile, modele care de obicei au, atât ruliu exagerat în viraje, cât și tangaj. Ei bine, BMW iX este fix între aceste categorii.

Folosind modul de rulare Sport, începi să observi câteva lucruri: accelerația devine mai sensibilă la atingerile tale (dar nu cu mult, comparativ cu modul Personal), servodirecția este mai grea, sunetul electric de la interior, de navă spațială, creat de Hans Zimmer, este accentuat, iar suspensia devine mai rigidă.

Diferența în cazul tuturor aspectelor menționate este notabilă, iar rigidizarea suspensiei aduce un control mult mai bun al greutății lui iX pe viraje.

Nu vă imaginați că, la trecerea în modul Sport, BMW iX ignoră pur și simpu legile fizicii. Până la urmă vorbim de o mașină de 2.5 tone. Chiar și așa, comportamentul SUV-ului e predictibil, precis și chiar agil, mulțumită sistemului de direcție integral, care face acest mastodont să pară mai mic decât e. Sigur, vei avea ruliu, dar pentru o mașină de dimensiunile lui iX acesta e oferit în doze surprinzător de mici.

Deși e destul de potent pe o secțiune de drumuri virajate, iX se va simți cel mai bine în linie dreaptă, acolo unde accelerația este brutală și, pe alocuri, sufocantă atunci când apeși pedala cu nesaț.

Conducerea lui iX este și un exercițiu de grație, dacă decizi să lași modul Sport deoparte. În oricare din celelalte moduri de condus, iX se transformă într-unul dintre cele mai rafinate SUV-uri de pe piață. Din nou, mare parte din laude se duc către suspensie, care te va izola de exterior cu brio în aproape orice situație. Direcția integrală va face navigarea pe străduțe înguste o plăcere, iar servodirecția ușoară (dar lipsită de feedback) nu îți va suprasolicita mâinile pe volanul hexagonal.

Mai mult, izolarea fonică la bordul lui iX este la un alt nivel, în ciuda faptului că ușile nu au rame pentru geamuri. Atmosfera din interiorul lui iX este una rafinată și liniștită, chiar și la viteze de autostradă.

  • Kirotractor, miercuri, 03.11.2021 10:59

    Dacă așa arată viitorul bavarezilor, eu cel puțin nu-l văd prea bine. Și nu doar din p.d.v. vizual -- capitol la care mă așteptam ca banalitatea siluetei de Dacie Lodgy să fie compensată de un interior mai de doamne-ajută. Dar până și scaunele ”sustenabile” te-ndeamnă s-o iei la fugă. :-). Hiba de bază constă însă-n anti-ecologia celor 2,5 t la gol (pardon, 2,6 tone de fapt), din care peste un sfert trebuie să fie bateriile. Mai clar, consumul specific de aproape 30 kWh/100 km confirmă cercul vicios în care se intră inevitabil dacă se doresc BEV-autonomii acceptabile. F. interesantă-n sensul ăsta e recenta decizie a semizeului Elon de a trece toate Tezlele ”entry-level” pe baterii LifePo4 (sau LFP, cu catod litiu-fier-fosfat) în loc de alea nichel-cobalt-oxid de aluminiu (NCA pentru specialiști ca Edikkk :-P). Adio deci așteptatei ușurări a e-mastodonților. ...De ce ? Sfântu Profit să trăiască -- astea-s mai ieftine, deși sunt mai grele.

  • adi_10, miercuri, 03.11.2021 11:05

    inca imi dau cu virgula masinile electrice desi stiu clar ca asta e viitorul. deci dau 100.000 euro pe o masina pentru care dupaia voi plati asigurare + CASCO de o sa ma usuce din nou de bani, iar masina are o autonomie reala de aproximativ 450 km pe timp de toamna. Stiu direct de la posesor de masina electrica faptul ca iarna autonomia scade cu inca MINIM 30% daca afara sunt mai putin de 0 grade. Asta inseamna ca din 450 km imi mai raman undeva la 300km autonomie reala. Dupa care, daca am garaj acesta fiind cel mai optimist scenariu, incarc masina la o priza obisnuita in "doar" 33 de ore. Mie mi se pare ca o buna parte din energia si timpul tau (si din bugetul tau de asemenea) trebuie sa il dedici masinii asteia. atat in viata de zi cu zi cat si la drumuri lungi, concedii etc. Ori nu pentru asta isi cumpara oamenii masini, zic eu, mai ales in ziua de azi cand cea mai importanta resursa este timpul, nimic altceva.

  • Gabriel.Nica, miercuri, 03.11.2021 11:09

    @adi_10 timpul de incarcare de 33 de ore este pentru un plin. Ori tu daca o folosesti zilnic, pentru rutina ta, probabil o sa parcurgi 20-50 de kilometri, deci sa zicem 10% din baterie. Asadar, o sa ai nevoie de 3 ore de incarcare acasa, sa o readuci la plin, nu o sa stai sa o incarci 33 de ore de fiecare data. Cat despre autonomie, temperaturile au fost scazute si cauciucurile de iarna. Nu mai tai 150 km din cei 450, ci mai degraba 50.

  • Seriff, miercuri, 03.11.2021 11:16

    ''Totul a fost simplificat și o mare parte din butoanele clasice au dispărut. Pe planșa de bord, locul lor a fost luat de un display uriaș, curbat, care e de fapt alcătuit din două ecrane individuale, de dimensiuni diferite''. Pai ce e simplifcat? Au renuntat la butoanele clasice ca sa puna televizorul ala acolo, nu e nimic simplu, daca bate soarele in el nu vezi nimic, stai in mers sa butonezi la el, autonomia ca la restul e jenanta, iar pretul gigantic.

  • ds, miercuri, 03.11.2021 11:33

    Ce o fi în sufletul designerului care s-a chinuit să facă grila aia, bine, oricum nu-i văd rostul, pentru ca mai apoi să trântească proprietarul ditamai plăcuța de înmatriculare ca să-ți strice tot fengșuiu de la mască. În rest, la 115.000 de euroi cam ce ar mai fi de comentat? Poate despre bord, care este jenant de urât. Presupunând prin absurd că aș avea banii aștia disponibili pentru o mașină, iX în niciun caz nu s-ar găsi pe listă.

  • dan_grc, miercuri, 03.11.2021 11:56

    Nu cred că prețul ar fi principala problemă, X5 sare de 100.000 euro de multe ori și se vinde foarte bine, cred că problema rămâne stilul destul de greu de digerat.

  • nume, miercuri, 03.11.2021 11:59

    Ma asteptam ca urmatoarea generatie sa fie pe 800V. Poate urmatoarea urmatoare generatie?

  • raz, miercuri, 03.11.2021 12:37

    din fata este de-a dreptul hidoasa. interiorul vrea sa fie desprins din StarTrek dar in realitate pare un amalgam de gadgeturi cu muchii ascutite si patratoase puse unul langa altul.

  • curentatu, miercuri, 03.11.2021 13:13

    Și cât costă halatu-n State dă cu virgulă adică 83,200 $ xDrive50 înainte de e-pomana lor = 7,500 $. Ok fără taxe dar prețul european fără TVA e echivalent cu vreo 98.000 $ deci beamve cred că nu pierde ci tipărește bani la trecerea peste Marea Băltoacă.

  • adi_10, miercuri, 03.11.2021 13:14

    @Gabriel Nica Cand am spus 33 de ore ma refeream la un plin fiind cu bateria spre 0, ca doar nu o sa pun la incarcat non stop in fiecare zi. Legat de autonomie, 10 grade celsius pentru o baterie nu inseamna temperatura scazuta, temperatura scazuta inseamna 0 grade si mai jos de atat. in ianuarie cand vor fi minus 5 grade afara autonomia aia de 400 si ceva de km o sa fie un vis frumos.

  • DanG, miercuri, 03.11.2021 13:49

    Nici eu nu vad sensul acestei masini, din punctul meu de vedere nu o ajuta absolut nimic sa castige clienti: nici performantele, nici design-ul si mai ales nici pretul. Costa cat un autobus care duce 50 de oameni prin oras, si cred ca are si aceeasi greutate :) Asta da ecologie.

  • Mihai, miercuri, 03.11.2021 16:48

    O masina inutila si hidoasa. A fost facuta doar ca sa zica si BMW ca ii pasa de mediul inconjurator si sa nu mai ia amenzi de la UE.

  • Andy, miercuri, 03.11.2021 17:47

    Tare ce urata-i......

  • Jan, miercuri, 03.11.2021 20:51

    Lasati electricele ca vine Blackout :))).

  • joe, miercuri, 03.11.2021 22:49

    Care i diferenta la tastarea telefonului in timpul conducerii si ``butonat`` la ecrane?Primul se lasa cu amenda si la ecrane nu!

  • Demis, joi, 04.11.2021 14:47

    Superba mașină ! Îmi place foarte mult acest design , mi se pare mașina electrică ideală , doar ca nu este pentru oricine când te uiți la preț . Bravo BMW !

  • Nsrei, joi, 04.11.2021 18:52

    Mă uit la volanul ăla și ... as scrie multe despre volan dar nu îmi veți publica comentariul. O sa scriu doar atât. Un volan de Mercedes din 1988 e mai mișto decât asta de BMW electric 2021. Da o n ... De treabă. Hai că cu priza umbli odată pe săptămână dar volanul ăla îl ai tot timpul in fața ochilor. Dureros. Nasol. Varza. Nota 2. De o suta cinșpe mii de euro, iau un teren, fac o casa, un garaj și iau o mașină normala electrica de douaj de mii . Zic și eu

  • Driver 01, marţi, 07.12.2021 16:56

    Mie imi place ca toate publicatiile si toti vloggerii care au testat iX lauda bordul ala, care arata ca la TV-urile vechi (masina, desigur). Toti sunt extaziati, dar cred ca BMW a sarit vreo 10 etape din design, facand ceva pentru anul 2032, cand...poate cineva va intelege acel design :D Doamne fereste sa ai vreo sticla de apa cazuta pe jos in fata si la o curba sa o gasesti sub pedala de frana.... In rest, probabil ca este o masina electrica foarte bine facuta. Cand vor aparea altfel de baterii, va creste mai mult si autonomia.