Motor / Transmisie
Asasinul plătit despre care vorbim astăzi are o armă mortală ascunsă sub capotă: același motor de 3.0 litri, cu șase cilindri în linie, capabil să dezvolte 460 de cai putere. Asta înseamnă cu 10 cai putere mai mult decât un BMW M4 cu pachet Competition și cu 30 mai mult decât un M4 standard. Comparația asta face să pară prea cuminte un BMW M4 standard. Ceea ce e o blasfemie la prima vedere. Dar după ce conduci M4 CS, blasfemiile astea se acceptă.
Cei 460 de cai putere vin la pachet și cu un cuplu motor de 600 de Nm, cu 50 de Nm mai mult decât un M4 cu pachet Competition. Devin obositor cu aceste comparații, așa că o să vă spun cât se poate de simplu: tot ce se ascunde sub capotă este uluitor. M4 CS este o brută, un om de Neanderthal care te lovește în moalele capului cu momentul motor și apoi te lasă lat de uimire.
O să te trezești că inventezi vocale la fiecare accelerare, iar singura ta modalitate de comunicare cu cel de pe scaunul din dreapta vor fi onomatopeele.
Pe consola centrală ai un buton prin care poți selecta cât de repede să accesezi resursele de sub capotă: repede, , Speedy Gonzales și viteza sunetului. Glumesc. Modurile sunt de fapt: Efficiency, Sport și Sport+. În funcție de nivelul pe care îl alegi, urechile tale vor fi violate de cel mai înfricoșător sunet emis de un BMW de serie. Și nu doar tu vei fi agresat auditiv. Toată strada va fi. Dar, spre uimirea ta, agresiunea asta va fi răsplătită cu uimire, zâmbete și guri căscate.
Evacuarea a fost modificată pentru a asigura o fluență mai mare și un sunet incredibil. Până și sunetul la pornire este unul extaziant, cu un turometru fixat direct la 2500-3000 rpm. Sunetul ăsta nebun al evacuării, cu pocniturile de rigoare, va fi drogul pe care îl vei consuma cu nesaț în fiecare pasaj sau tunel. O să devii un dependent al acestor forme de infrastructură. Poți spune că M4 CS te transformă în tunelo-dependent.
Motorul de 460 de cai putere este agitat sau calmat de o cutie automată cu șapte rapoarte și dublu ambreiaj M DCT. Și ea are trei niveluri de funcționare, selectabile cu ajutorul unui buton amplasat lângă levierul cu o cursă ușor ciudată, dar specifică modelelor M. Cutia oferă cele trei tipuri de rulare: Efficiency, Sport și Sport+. Cu mențiunea că ultimul îți va oferi și niște ruperi de ritm impresionante, soldate de multe ori cu pierderea aderenței pe puntea spate. Dar despre asta vorbim la capitolul Ținută de drum.
Cert este că trecerea din treapta a doua în treapta a treia, pe la 7500 de rotații, aduce o smucitură care îți trezește fluturi în stomac și îți creează, fără excepție, un șiroi de transpirație rece pe șira spinării.
Bine găsit titlul, deși la modul obiectiv ar fi fost mai corect *Asasin SUPRA-plătit*, din moment ce un M5 (600 CP, 4x4) costă mai puțin. Și aici cred că-i vorbirea de o demonstrație de forță/tehnologie din partea BMW. Clar însă că bavarezii nu l-ar produce nici pe M4 CS dacă n-ar exista... cerere - inclusiv din partea unor pasionați (era să scriu maniaci :-)) de genul americanului ăla cu M4 CS cireașă pe tortul unui M2 - dacă nu cumva, doamne feri, bomboană pe colivă. Acu nu știu cîți practicanți ai turelor pe circuit(ele ungurești) sînt pe la noi, dar se va vinde probabil și aici. Rămîn totuși la părerea că și un *modest* M140i îți poate *rupe capu* cu maxim succes. Și cu cheltuială mult mai mică.