Motor / Transmisie

5.0

După o perioadă de rătăcire, pentru că altfel nu știu cum să o descriu, în care a oferit motorul de 2.3 litri EcoBoost, Ford a revenit pe calea cea dreaptă și a eliminat propulsor turbo din oferta lui Mustang. Singura variantă rămâne, așadar, unitatea V8 de 5.0 litri, aspirată natural.

Motorul se află acum la a patra generație și odată cu ea a primit câteva îmbunătățiri, inclusiv admisie dublă și clapetă de accelerație dublă.

Deci, fie că îți comanzi un Mustang GT, Fastback sau Cabrio, fie că optezi pentru un Mustang Dark Horse, sub capotă se va regăsi, întotdeauna, un V8. Desigur, există câteva diferențe între cele două motorizări.

Ambele au la bază unitatea botezată Coyote, dar versiunea Dark Horse vine cu interne schimbate, inclusiv axele cu came, și cu circuite suplimentare de răcire pentru motor, transmisie și diferențialul spate. În teorie, toate aceste modificări ar trebui să facă propulsorul V8 de pe Dark Horse mult mai puternic.

Și îl face, dacă locuiești în Statele Unite ale Americii. Pentru că acolo, Mustang Dark Horse oferă 500 de cai putere.

Numai că, în Europa, din cauza normelor de emisii mult mai dure, inginerii Ford au fost nevoiți să cumințească propulsorul de 5.0 litri, aspirat natural. Așa se face că versiunea Dark Horse oferă, pe Bătrânul Continent, 453 de cai putere și 540 Nm.

În tot acest timp, motorul V8 de pe Mustang GT este capabil de 446 de cai putere.

Desigur, motorul V8 de pe Dark Horse înseamnă mai mult decât cifre pure. Este mai rezistent și răspunde mai rapid la fiecare apăsare mai hotărâtă a pedalei de accelerație, să menționăm doar câteva avantaje.

Motor aspirat natural înseamnă fără turbo lag. Și, să îți spun sincer, este o adevărată plăcere să te joci cu turațiile V8-ului. La circa 2.000 de rotații pe minut, propulsorul este chiar cuminte și destul de silențios. Cât de cuminte și de silențios poate fi un V8 de 5.0 litri.

Apoi, pe măsură ce cresc turațiile, devine și el mai zgomotos. Ei bine, această cumințenie se cam termină odată ce turometrul indică 4.000 de rotații pe minut. De aici și până la linia roșie, care intervine pe la 7.500 de rotații pe minut, urmează un concert de-a dreptul sublim și o experiență care îți pune imediat zâmbetul pe buze.

Motorul trage liniar, trage tare și trage extrem de bine. Și cum "there is no replacement for displacement", vorba americanului, chiar și dacă te afli în treapta a treia, la 40 de km/h, și calci pedala de accelerație, propulsorul V8 se poartă ca și cum ar fi ceva normal.

Fără a zăbovi și fără vreun semn că are nevoie de o viteză inferioară pentru a pune în mișcare cele 1.837 de kilograme ale mașinii.

Nu pot decât să mă gândesc că va veni o vreme când astfel de motoare se vor putea admira doar în muzee. Deja poți număra pe degetele de la o singură mână mașinile de ultimă generație care mai ascund o asemenea capodoperă sub capotă.

Dar, pentru că ne putem bucura de ele, eu zic că oricine ar trebui să conducă, măcar, odată un V8 aspirat natural. American.

Și apoi avem transmisia. O altă componentă care contribuie, decisiv, la emoțiile pe care ți le transmite un Mustang Dark Horse. Opțional, modelul american poate fi echipat cu o transmisie automată cu 10 rapoarte.

Dar nu văd de ce ai bifa-o, atâta timp cât ai, în standard, o cutie de viteze manuală cu 6 rapoarte, precise, care îți dau ocazia să experimentezi toată plaja de turații. Ca să nu mai spun că schimbătorul de viteze (cu o cursă foarte scurtă), de mici dimensiuni și cu un ornament rotund, metalic, se simte extraordinar în mână.

De asemenea, vorbim despre o transmisie foarte "elastică", în sensul că, pe un drum de munte, am folosit cel mai des viteza a doua și a treia, și ajungeam cu o foarte mare ușurință la 100 de km/h.

Ca să nu uit: cutia de viteze are funcție Rev Match. Pe scurt, saltă turația la schimbarea într-o treaptă inferioară pentru a egala viteza de rotație a motorului cu viteza de rotație a transmisiei. În acest fel sunt eliminate pe cât posibil smuciturile. Și, în cazul lui Ford Mustang, obții și un "răcnet" scurt al motorului V8.

Și versiunea GT poate fi comandată cu o transmisie manuală. Dar este vorba despre o cutie de viteze Getrag, care are câteva slăbiciuni, mai ales dacă este abuzată.

În schimb, pe Mustang Dark Horse a fost instalată o transmisie Tremec. Mult mai rezistentă și mult mai potrivită pentru a fi utilizată pe circuit. Pentru că, până la urmă, doar aici poți experimenta, la maxim, potențialul mașinii.

  • ds, joi, 06.06.2024 11:15

    Treaba cu consum de 12.2% s-o spună ford lu' mutu. Cât privește locurile din spate, nu-i nicio pierdere că nu au loc doi adulți. Din contră : ))) mașina asta e pentru cunoscători și făcută să te bucuri doar tu și soția + copiii mici. Ca de o desfătare! Ce să zic, un pur sânge adevărat, iar V8-ul cred că sună bestial.

  • Catalin, joi, 06.06.2024 12:25

    Am cazut efectiv de pe scaun de ras dupa ce am vazut consumul. Absolut hilar in 2024!!! Un M240i consuma in carte 8,5 si real in jur de 12-13, indiferent de ce aglomeratie prinzi sau oricat de sportiv l-ai conduce. In ciuda designului flamboaiant si a legendei fabricate in jurul acestei masini odata cu aparitia in filmul din 1968 cu locotenentul Bullitt, masina asta ramane pentru mine o caricatura, iar pentru mecanicii care le tot repara, o catastrofa dar si o mana cereasca in acelasi timp. Vrei senzatia de putere, atunci opteaza nu pentru asta, ca sa nu se vada ca ai luat-o de saracie, ci la bani similari, alege un M240i de 1-2 ani vechime, sau chiar nou daca iti permiti. Ingroapa Mustangul nu doar la performante, dar si la maniera rafinata in care se conduce si la calitatea fabricatiei. Am zis doar M240i, un M2 ar fi deja prea mult, l-ar umili prea tare. Motor B58, definitie a eficientei si fiabilitatii, nu pocnitoare de Ford care n-are nimic in comun cu eficienta si cu rezistenta materialelor.

  • Banditos, joi, 06.06.2024 12:30

    Ford cu Mustang referindu-se la mecanici: "Pai trebuie sa mananca si gura lor ceva, mo!"

  • @ Ăla de era să cazi de pe sca, joi, 06.06.2024 13:10

    Bravo, tată! Ești meserie! : ))))) Compari un motor de 3 litri twin turbo cu unul de 5 aspirat, care e aproape cât unul de Saviem. Bine, dacă știi ce înseamnă Saviem. Apoi te miri că mănâncă nu-știu-cât-la sută. Prietene, e ca și cum ai compara dude cu pepene galben. Sau, ca să păstrăm discuția la motoare, cum ai compara un motor de matiz 0.8 cmc cu Mazda de 2 litri, hai, fie, aspirate amândouă.

  • Catalin, joi, 06.06.2024 15:05

    Sunt doua solutii tehnice care ofera cifre de putere apropiate, de ce sa nu poate fi comparate? Tie ti se pare ca motorul de Matiz de 0,8 livreaza o putere apropiata cu cel de Mazda de 2,0? Eu n-am comparat asa ceva. Lasand la o parte performantele dinamice inferioare si consumul neverosimil de mare pentru secolul asta, cilindreea mare de la Mustang sa zicem ca ar avea o oarece justificare daca ar aduce macar un plus de fiabilitate. Cum ar zice unii, da' bre o sa fie durabil motorul, ca e mare si merge relaxat. Bullshit, cand el sta mai mult in service la reparatii decat pe sosea, care mai e relevanta sau avantajul ca are 5 litri in loc de 3? Si imi spun parerea pentru ca cunosc situatia foarte indeaproape, in Bucuresti sunt doua ateliere nu as zice specializate, ca n-ai ce specializare sa faci pe Mustang, ci mai degraba in jurul carora s-a format o comunitate a posesorilor de Mustanguri mai noi, mai vechi. Mergi acolo sa descoperi ce inseamna calitate la Ford Mustang, sa vezi ce materiale ordinare folosesc in motoare. Vei vedea la standuri motoare intregi din cele noi de 5 litri explodate la propriu, axe cu came si arbori deformate sau rupte in mers, cilindri ovalizati, cu peretii rosi din cauza segmentilor, pompe de ulei si apa picate dupa cateva mii de km, distributii noi distruse fara motiv, galerii care se deformeaza si trag aer fals, strica amestecul stoichiometric si distrug apoi catalizatoarele, pinioane cu dintii sparti la cutiile de viteze, innecate de pilitura si resturi metalice, motoare de 4,6 de generatie anterioara distruse de consumul de ulei, Ecoboosturi de 2.3 cu problemele tipice de Ecoboost si vei afla si parerea mecanicilor care lucreaza la ele. Cu ce te-ar mai incalzi designul masinii daca ai parte de toate problemele astea? Eu nu mai am nimic altceva de zis, fiecare e liber sa faca ce vrea cu banii lui si sa ii cheltuie cum crede.

  • Ramon, joi, 06.06.2024 16:34

    Catalin Ford, un brand cu atatea carențe la capitolul motoare, cum oare a reusit sa castige 24H Le Mans, si destul de recent, avand la dispozitie mult hulitul EcoBoost?

  • @ds, joi, 06.06.2024 19:01

    poate o fi vreo placere pentru sofer, dar noi restul celor de pe strada ce vina avem sa fim expusi la decibeli inutili? cand trece vreo paraitoare care ne polueaza fonic, fie ca e motocicleta sau masina sau chiar si ambulante care fac abuz de sirena, il injur pe sofer pana la al saptelea stramos si pe autoritati pentru ca tolereaza asa ceva. poluarea fonica si a aerului trebuie sa dispara din orase!!

  • @Ramon, joi, 06.06.2024 19:13

    nu sunt la curent cu cine ce a obtinut la le mans, dar ce stiu sigur e ca tehnica de competitie nu are absolut nicio legatura cu tehnica de pe masinile de strada, desi poarta etichete identice strict in scopuri de marketing, pentru ca sportul cu motor e un bun vector de imagine si de promovare pentru masinile de masa. ca sa iti faci o idee, un motor de f1 din prezent este proiectat sa reziste maxim 3000 km, pe cand la masinile normale, tinta este de minim 300.000 km

  • aha, vineri, 07.06.2024 10:43

    Ca tot recomanda autorul cutia manuala. Aveti grija sa nu va ia foc masina: https://www.carscoops.com/2024/04/2024-dark-horse-mustang-engulfed-in-flames-after-stuck-clutch/ https://www.carscoops.com/2024/06/manual-2024-ford-mustang-dark-horse-and-gt-recalled-over-clutch-line-fire-hazard/

  • Seriff, vineri, 07.06.2024 13:28

    @19:01 ai varianta sa te muti in padure langa animale unde iti este locul, sensibil mai esti, asa e la oras , auzi claxoane, sirene, e galagie, nu iti convine pleaca, abia scapam de bosorogi penibili.

  • aha, vineri, 07.06.2024 13:54

    @Seriff Asa o fi la oras, dar asta nu inseamna neaparat ca asa ar si trebui sa fie. Noroc ca de-a lungul timpului au mai existat si penibili, ca altfel cine stie... poate ca si in ziua de azi tot prin pesteri ne-am fi dus traiul.

  • Calingura, vineri, 07.06.2024 16:21

    Trebuie sa recunosc ca masina are un farmec brutalist care nu poate fi negat. Dar sa am banii, nu mi-as lua un Mustang. Din ce imi aduc aminte, Ford avea probleme majore cu motorul si la Focus ST. Nu as compara performantele la LeMans cu viata reala. Obiectivele sunt complet diferite. Acolo este reclama, pe strada este economie, este business as usual, in sensul ca nu mai lucreaza crema cremelor pe masini si nici bugetele nu sunt la fel de mari.

  • ds, vineri, 07.06.2024 20:54

    @19.02 Când ziceam de sunet mă refeream la altceva, dar n-ai de un' să știi. Stai liniștit că nu o să ai ocazia să auzi vreun V8 cum sună. In niciun caz nu te deranjează mai mult decât vreun autobuz, tir sau basculantă. Nu prea ești obișnuit cu viața la oraș, asa-i? Ai varianta dopuri pentru urechi, căști sau, vorba lui Seriff, ia drumul pădurii.

  • @ds, duminică, 09.06.2024 14:14

    ba stiu exact la ce te referi. precum am spus mai sus, nu toata lumea impartaseste bucuria soferului de a-si auzi motorul turat, pentru ceilalti de pe strada nu reprezinta nimic altceva decat poluare fonica, precum cea de la basculante sau sirene. cu un pic de consideratie pentru cei din jur ai fi priceput de la bun inceput ce-am vrut sa zic. oricum, de la serif ma asteptam la un raspuns marlanesc, dar de la tine nu. viata la oras? pai daca reperul vostru de viata la oras e vacarmul tipic romanesc/oriental, imi pare rau sa va informez ca traiti o viata amara si de foarte slaba calitate. v-ati obisnuit cu traiul prost si considerati normal sa fiti permanent agresati de factori externi nocivi precum poluarea aerului sau poluarea fonica. nu cunoasteti alternativa. probabil daca ati ajunge intr-o viena, oslo sau copenhaga ati muri in lipsa agitatiei. in fine, fiecare isi merita soarta.