4.2
de Silvian Irimia, luni, 12 mai

Craiova electrificată

Să știți că istoria mașinilor electrice fabricate în România este destul de bogată, dar din păcate puțin știută. Bine, acum poate exagerez, pentru că nu este ca și cum am produs în serie vreo mașină electrică la o uzină din țara noastră. Nici pe departe. Totuși, au existat câteva prototipuri foarte interesante de-a lungul anilor.

Începem cu un profesor și câțiva studenți foarte talentați de la Politehnica Timișoara. În perioada 1978-1980, aceștia au modificat un automobil Dacia și l-au transformat într-un model electric. Dacia transformată avea pe portbagaj un panou solar de tip NASA, pentru reîncărcare, iar înăuntrul portbagajului erau bateriile.

Aproape un deceniu mai târziu, specialiștii de la fabrica Electromureș din Târgu Mureș, la cererea directorului Ioan Oltean, au realizat un prototip de mașină electrică, numit simplu RO Prototip.

Câteva decenii mai târziu, iată că mașinile electrice au devenit din ce în ce mai populare. Practic, nu mai există vreun producător auto relevant care să nu aibă un model electric în gamă. Mai mult, și țara noastră a evoluat în acest domeniu, pentru că am trecut de la prototipuri și mașini experimentale făcute în România, la modele care se produc în serie în fabricile noastre.

Aici apare în joc Ford Puma, cel mai bine vândut model Ford la nivel european. Și pentru că succesul a fost atât de mare, americanii s-au decis să vină cu Ford Puma Gen-E, care, precum fratele termic, se produce la fabrica din Craiova. Este un pas foarte important având în vedere că este primul model de serie complet electric care se fabrică în țara noastră.

Și unde puteam să testăm această mașină dacă nu tot la noi în țară? Pentru a înțelege și mai bine ce înseamnă acest Puma electric, ți-am pregătit și o prezentare video.

PREZENTARE VIDEO PENTRU FORD PUMA GEN E

  • Jian de la Calafat, luni, 12.05.2025 17:21

    Puma Gen E ?!? Chiar este nevoie de curaj pentru a rosti intregul adevar? Eu n-am pentru ce sa șovăi. Sub nicio forma. Este doar o datorie sacra la adresa oricarui potential client care nu poseda acea eruditie auto pentru a identifica facil solutia optima pentru locomotie. Ford Puma Gen Eșec.

  • Unu, luni, 12.05.2025 17:40

    Facuta pt sosea si autostrada? Serios?

  • Mihai, luni, 12.05.2025 17:42

    Daca e full electric nu e bun ca nu pute si nu se aude prin orasele aglomerate. Avem nevoie de DIZAL-urile economice (mai ales cand stau la semafor). Mai bagati cate un clip cu o liniuta intre un BMW cu 1000 cp si Ferarri ca prinde la Bucuresteni. https://evz.ro/regula-noua-pentru-soferi-se-modifica-viteza-maxima-in-oras.html https://youtu.be/7gNLSpnU0_g?si=cQ0P4jVidq91tfda Noi avem nevoie de BMW-uri pe care sa le parcam unde vrem, sa facem liniute, drifting si sa ne facem auziti si vazuti! :))

  • Bălăceanca, luni, 12.05.2025 19:18

    Jenică, azi vă ducem la balta Glina să vă bălăciți. Nu uita rățuștele.

  • alex_cu_a_mic, marţi, 13.05.2025 09:53

    Cum ati scos voi 16% consum mai ales cu autostrada si permanent in urcare? Prin alte parti consumul de autostrada e firesc pe la 23-24%. KWh evident. Nu ma intelegeti gresit, masina e excelenta pentru ce ofera si mai ales la pretul la care e oferita (sub 30k) si pare ca Ford au doua platforme excelente (electrica Puma, plugin Kuga) dar in testul vostru consumul e neverosimil. Neverosimil pentru conditiile date.

  • Silvian-Irimia, marţi, 13.05.2025 11:12

    @alex_cu_a_mic ajunge acum la dealeri mașina. mergi cu ea într-un test, vezi consumul și după hai înapoi aici

  • @Silvian Irimia, marţi, 13.05.2025 11:46

    Cifrele nu se potrivesc cu propaganda anti-EV. Mulțumesc pentru articol!

  • Andrei, marţi, 13.05.2025 19:13

    Pret bun, masina OK, dar 200km autonomie reala (la 16kwh cu o mica rezerva) nu o califica ca masina unica a unei familii. In oras si pe drumuri scurte, nimic de comentat.

  • Cătălin, miercuri, 14.05.2025 00:30

    Am cumpărat luna trecută două reviste auto germane (auto bild SI auto zeitung). In niciuna nu se specifica producția în România, orașul Craiova. Nimic. Încă îl numesc Koelner. Până aici merge cenzura SI dezinformarea? Sa nu afle germanul că o să cumpere o mașină produsa in Romania?