Tinuta de drum
Ford Ranger Raptor este un animal de pradă în off-road. Pândește momentul și se cațără pe cele mai dificile trasee. Organizatorii testului ne-au pus la dispoziție vreo câteva hectare de teren accidentat, croit cu greu prin relieful muntos de pe lângă Barcelona. Am avut mereu alături un instructor de off-road, care ne-a ajutat să escaladăm niște stânci imposibil de privit, darămite de urcat.
Am început cu ceva ușor și plăcut: cu cei 2 kilometri de drum neasfaltat, pe care am rulat cu 100 de km/h, în modul Baja. V-am povestit mai sus și despre aceas săritoare. E o senzație fantastică. S-ar putea ca tu să sari din scaun, însă mașina aterizează cu multă siguranță pe sol. În modul Baja, totul e minunat: de la modul în care sunt livrate resursele, până la sunetul motorului. Nu mai spun de posibilitatea de a glisa elegant în viraje.
După ce m-am bucurat de Baja, m-am înhămat la ceva mai dificil. Am trecut în 4Low, după ce am pus transmisia în modul Neutru. Apoi am selectat modul de rulare Mud/Ruts și ne-am pus pe urcat o serie de stânci. La un moment dat, pentru a evita patinarea pe stâncile care nu ofereau niciun fel de aderență, am cuplat și diferențialul față. Cu ajutorul indicațiilor oferite de afară, am reușit să pun roțile unde trebuie și să nu ating praguri sau ceva pe dedesubt. Oricum, totul este acum ranforsat și bine protejat. Inclusiv în partea din față ai un scut din oțel, gros de vreo 2.3 mm.
Ford Ranger Raptor vine și cu alte moduri de rulare, care setează diferit tracțiunea. Pe lângă Baja și Mud/Ruts, mai ai Slippery (recomandat iarna), Sand (mi-aș fi dorit niște dune), Normal și Sport. După cum ați intuit din ce am scris mai sus, ai și un diferențial spate și unul față, care pot fi blocate.
Pe stradă, Ford Ranger Raptor se conduce ca orice pick-up cu o masă considerabilă, care depășește 2 tone. Adică are inerție mare pe viraje și nu e cazul să te ia valul de fiecare dată când auzi motorul ăla de 3.0 litri. Însă, e drept, Ford Ranger Raptor e ceva mai sportiv decât alte pick-up-uri de pe piață. Pentru că ținuta de drum e ceva mai țeapănă. Unde mai pui că poți să setezi cât de rigidă să fie suspensia și cât de precisă să fie direcția. Ai două butoane pe volan care te ajută să faci asta. Se simt modificări de fiecare dată când le apeși. În plus, tot pe volan, ai un buton R (de la Raptor), care selectează cea mai agresivă setare a mașinii. Un fel de buton M ca la modelele diviziei de performanță BMW.
Cât privește amatorii de off-road pur, aș vrea să dau și câteva picanterii. Mașina vine cu amortizoare Fox 2.5 și pe față și pe spate. Acum, ele sunt umplute cu un mix de ulei și Teflon, care poate reduce frecarea cu până la 50%. Garda la sol este de aproximativ 27 de centimetri, iar capacitatea de traversare a unui vad cu apă este de 85 de centimetri. Unghiul de atac este de 32 de grade, iar cel de degajare de 24 de grade.
Îmi place că testele Automarket sunt din ce în ce mai bune.