Ford Ranger

Ford Ranger Raptor 2.0 Diesel 213 CP

Tinuta de drum

5.0

Am mers cu Ranger Raptor pe unde se putea. Pe plajă, pe stânci, pe dune de nisip, pe drumuri pietruite, pe asfalt, pe Lună și pe Marte. Cam asta a fost senzația generală. Traseul creat de Ford prin Maroc a scos untul din șasiul modelului. Și când te gândești că asta e doar o frântură din ce primesc americanii de la modelele Ford dedicate terenului accidentat.

Pentru nașterea primului Raptor european, Ford Performance s-a inspirat din motorsport. Țineți minte amortizoarele alea uriașe, care ajută mașinile din WRC să păstreze tot timpul contact cu solul? Ei bine, cam astfel de amortizoare folosește și Ford Ranger Raptor. Sunt cu 32% mai lungi decât pe un Ranger standard și sunt furnizate de FOX, un nume binecunoscut în Statele Unite printre pasionații de off-road.

Cursa mai lungă a amortizoarelor permite o flexibilitate fantastică. Am urcat pe niște stânci care ne-au zdruncinat destul de tare, însă pick-up-ul n-a pierdut contactul și nici n-a mușcat din rocile dure. Am cuplat 4Low, am selectat modul de rulare Rock, iar Ranger Raptor a urcat încet, dar sigur către vârful unei coaste care străjuia Atlanticul. Când rocile de sub noi s-au mai mărunțit, am trecut în treapta a doua și a treia cu ajutorul padelelor.

Modul Rock este doar unul dintre cele șase disponibile pe Ranger Raptor. Sistemul Terrain Management System este cel care le păstorește pe toate și prin intermediul căruia le poți selecta. Butonul se află pe volan și poți sări repede în Mud/Sand. Ceea ce am și făcut atunci când s-au terminat stâncile și am intrat printre dune.

Mașina a aruncat tone de nisip în stânga și în dreapta, reușind să urce dunele în grohăitul dieselului turat la 3500 rpm. Am făcut un exercițiu de imaginație și cred că Raptor ar fi un plug fantastic și pe timp de iarnă. Are un mod de rulare și pentru asta: Grass/Gravel/Snow. Însă, de departe cel mai spectaculos dintre ele este Baja. După cum o spune și numele este inspirat de competiția Baja Rally. Cu alte cuvinte, Ranger Raptor va putea alerga ca un descreierat prin Câmpia Bărăganului cu 100 de km/h, lăsând în urmă orice tornadă apărută din senin.

În cadrul testului din Maroc am alergat în modul Baja pe plajele nesfârșite ale Atlanticului, lăsând urme adânci în nisipul virgin. ESP-ul este dezactivat complet în Baja, deci m-am simțit ca un golan care aleargă în pielea goală pe o plajă publică.

După porția aceasta de drifturi am reintrat pe șosea. Am decuplat tracțiunea 4x4 și am mutat în modul Normal. Din când în când am alternat cu Sport de dragul bolborositului livrat de cei patru cilindri.

În Maroc, drumurile sunt destul de înguste, iar regula este simplă: vehiculul mai mare dă prioritate. Asta a fost sinonimă cu ieșiri dese pe acostament, dar aproape insesizabile în habitaclu. Încă o ocazie de a te simți invincibil la bordul tancului. Și când spun tanc mă gândesc și la șasiul ranforsat de Ford Performance, care suportă o presiune mai mare cu 1G decât un Ranger de serie.

Pe șosea, Ranger Raptor rămâne o mașină mare, greoaie, cu o inerție și un ruliu simțitoare. Nu e cazul să deveniți curajoși în viraje pentru că mașina se înclină destul de mult. Cu tot cu suspensia spate de tip Watts, introdusă pe această versiune. Surprinzător, inerția pe frânare este destul de bine ținută sub control, discurile de frână mai mari, ventilate, reușind să ofere o reacție bună și distanțe scurte de oprire.

Revenind acolo unde Ranger Raptor se simte ca peștele în apă, adică în off-road, trebuie să vă spun că divizia Ford Performance a croit și mai bine unghiurile pick-up-ului. În primul rând vorbim despre o gardă la sol de peste 28 de centimetri, cu aproape 6 centimetri mai mare decât a unui Ranger standard. Unghiul de atac a fost îmbunătățit și ajunge acum la 32 de grade. Dacă aveți chef să-i faceți o baie, e bine de știut că puteți căuta un pârâu cu adâncime de maxim 85 centimetri.

Ranger Raptor te va vindeca și de grimasele pe care le făceai atunci când auzeai pietre ciocănind amenințător pe dedesubt. Motorul este protejat de un scut din oțel cu o grosime de peste doi centimetri. Cutia de transfer este și ea foarte bine protejată.

Am lăsat la final un detaliu extrem de important, fără de care Ranger Raptor ar fi fost doar o mașină puternică și desculță. Anvelopele BF Goodrich 285/70 R17 sunt oferite standard și sunt în mare parte responsabile pentru tot ce v-am povestit mai sus.

  • PMC, marţi, 21.05.2019 12:29

    Ca orice masina serioasa, nu putea avea DECAT motor DIESEL! :D

  • pipo, marţi, 21.05.2019 13:19

    Un model impresionant care te face sa visezi cu ochii deschisi. Si un test deosebit si frumos scris, bravo AM/Bogdan. Chiar daca as fi preferat pt. "EuroRaptorul" nostru (multumim Ford oricum ) sa imprumute si V6-le de la fratele mai mare USRaptor (F-150) . Chiar asa, @AM, acest model e si in USA sau e doar pt. continentul European ?

  • mircea1380, marţi, 21.05.2019 14:29

    2.5 tone?!?! Wow... Cam mult pentru un 4-in-linie de 2L, chiar Diesel Biturbo... Un X-Class are 2.2t, iar un Amarok pana-n 2t...

  • someone, marţi, 21.05.2019 14:56

    mi se pare cam mare turatia la 130 in a 10-a. tot 2000 rpm am si eu la 130 dar in a 6-a, cutie manuala, si tot diesel de 2.0.

  • inexorabil, marţi, 21.05.2019 14:57

    Absolut adevărat, @PMC. Prin urmare, ţi-am plantat un fir de iarbă verde :) Bogdan, normal că nu prea ai simţit o “explozie” la acest motor, că doar Ford se gândeşte şi la alte meleaguri decât cele autohtone, cum ar fi cele europene (apropo, ar trebui să le bată în geam omologilor de la “GM”, dar nu ca să-i trezească din prea dulcea letargie, ci ca să le ureze: “Vise plăcute, tâmpiţilor!”). Eh, evident că mi-ar plăcea şi mie să atac cam toate formele de relief cu un monstru totalmente incorect (neo)automobilistic, precum Duramax 6.6 V8 turbodiesel (mai mult ca sigur că nu mi s-ar părea doar o explozie, ci m-aş simţi ca stând pe buza unui crater în fierbere), dar – cel puţin aici, în terna şi fascinanta rromanika – mentalitatea şi politica se simt atât de bine împreună, încât au fuzionat. Da, arhitectura nu poate fi trecută cu vederea. Una peste alta, mă bucur atunci când văd compatrioţi cu această bijuterie a genului tipic/epic american. Totuşi, dacă vreţi să stârniţi, în mod peren, icnete de admiraţie (chiar şi printre alde coca & piţi), recomandarea mea nu se schimbă: Shelby F-150 Super Snake 755 HP Supercharged (sub 4 sec. la “plajă”…). Poate că “jungla” bucureşteană ar merita să fie “descâlcită” de dânsul. Păi, dacă tot trebuie să suportăm asaltul utilitarelor citadine, atunci de-astea să fie :D Faptul că Ranger Raptor este produs în Thailanda nu mă deranjează, câtă vreme semnătura tehnică este una 100 % Ford. De altfel, “reducerea costurilor” nu trebuie să ne îndemne la prea multă dezbatere, din moment ce realitatea nu comportă variaţii: prin ochii fanului, fenomenul în cauză se vede ca imoralitate, iar prin ochii constructorului ca necesitate. Şi cu asta basta. Fiecare comunitate cu sistemul ei de referinţă. Iar “toleranţa zero” la nesfârşit te poate împinge în depresie, aşa că mai închizi un ochi, mai deschizi un portofel. Să nu uităm însă niciodată că, în viaţă, graniţa cea mai subţire este cea dintre adaptabilitate (sau abilitate) şi compromis… P.S. Nu pot să afirm că o ador, dar cert este că îmi place soluţia americană de abordare publică a “înaltei tehnologii” : ecran tactil care nu “iese în relief” într-o manieră “ţipătoare”, de prost gust, ci este “cuminte”, adică relativ redus ca dimensiuni, plasat în cadrul său şi cât de cât coplanar cu suprafaţa tabloului de comandă. Cu alte cuvinte, nu devine “vedeta” interiorului. Mă rog, există şi excepţii, adică nu toate “americanele” respectă aceste cerinţe de bun simţ inechivoc. La urma urmei, păcatul este acelaşi în toate cele trei “limbi” auto: europeană, americană şi extrem-orientală. P.P.S. Chiar şi să ne fi parvenit nesemnat, articolul tot mi-ar fi relevat stilul lui BM, ba încă din primele rânduri citite. Oricum, îl consider cel mai “gustabil” din branşa românească.

  • Kirotractor, marţi, 21.05.2019 17:58

    @All: Chiar dacă-s posesor de *purice* cu fix 1,50 m mai scurt, subscriu la părerile pro-mythos Ranger/F150 -- deși e-Ri.vianu o să-l halească. :-p Mai ales pe modul autonom și trasee prestabilite, fără cataroaie. :-) @inexo: Și aprecierile ref. la stilul remarcabil al scriiturii lui @Bogdan.M. sînt valabile, la fel ca sublinierea fineții liniei dintre adaptabilitate & compromis. Cum zicea de fapt un anume Krishnamurti: *Să fii adaptat la cutumele unei societăți bolnave nu înseamnă că ești sănătos.*

  • someone, marţi, 21.05.2019 21:54

    @ kiro: oare re-vianu o sa aiba voie sa haleasca forduri ? mai ales ca recent ford a investit in reviane cateva sute de milioane bune de dolari. si tehnologia lor electrica va merge direct spre greii ford, adica F150 si gama lincoln, adica suv-urile mari

  • someone, marţi, 21.05.2019 21:58

    @ all....stiti ce mi se pare ciudat? ca azi nimeni nu a scos un cuvant de oficializarea recordului lui megane rs trophy-r pe ring

  • Kirotractor, miercuri, 22.05.2019 08:36

    @someone: Doar glumeam cu Ri.vianu -- care oricum e posibil să fie doar *vaporware*, în ciuda investițiilor masive (posibil ca amicul nostru @vianu să lipsească la apel de-o vreme fiindcă toacă banii Ford :-)). Cât despre un Raptor pt State, pare să fie în plan abia spre 2022, odată cu schimbarea de generație: https://www.cnet.com/roadshow/news/next-gen-ford-ranger-raptor-us-report/

  • F - 150, joi, 23.05.2019 08:13

    Ciudat......un articol dintr-o revistă belgiană din data de 20......aceeași mașină, același loc....deci cine-a fost în Maroc ? https://www.vroom.be/fr/essai/essai-ford-ranger-raptor-une-b-te-sur-le-terrain-21760

  • mircea, joi, 23.05.2019 11:22

    @F - 150 Îți dai seama ce mișto ar fi ca fiecare jurnalist din cele câteva zeci din toate țările care se prezintă la un astfel de test internațional să primească fotografii personalizate? Să fie doar ale lui și atât? Uite, am filmat și noi niște lucruri pe-acolo, să-ți astâmperi curiozitatea: https://www.facebook.com/automarketro/videos/848416642157812/