Tinuta de drum
Am mers cu Ranger Raptor pe unde se putea. Pe plajă, pe stânci, pe dune de nisip, pe drumuri pietruite, pe asfalt, pe Lună și pe Marte. Cam asta a fost senzația generală. Traseul creat de Ford prin Maroc a scos untul din șasiul modelului. Și când te gândești că asta e doar o frântură din ce primesc americanii de la modelele Ford dedicate terenului accidentat.
Pentru nașterea primului Raptor european, Ford Performance s-a inspirat din motorsport. Țineți minte amortizoarele alea uriașe, care ajută mașinile din WRC să păstreze tot timpul contact cu solul? Ei bine, cam astfel de amortizoare folosește și Ford Ranger Raptor. Sunt cu 32% mai lungi decât pe un Ranger standard și sunt furnizate de FOX, un nume binecunoscut în Statele Unite printre pasionații de off-road.
Cursa mai lungă a amortizoarelor permite o flexibilitate fantastică. Am urcat pe niște stânci care ne-au zdruncinat destul de tare, însă pick-up-ul n-a pierdut contactul și nici n-a mușcat din rocile dure. Am cuplat 4Low, am selectat modul de rulare Rock, iar Ranger Raptor a urcat încet, dar sigur către vârful unei coaste care străjuia Atlanticul. Când rocile de sub noi s-au mai mărunțit, am trecut în treapta a doua și a treia cu ajutorul padelelor.
Modul Rock este doar unul dintre cele șase disponibile pe Ranger Raptor. Sistemul Terrain Management System este cel care le păstorește pe toate și prin intermediul căruia le poți selecta. Butonul se află pe volan și poți sări repede în Mud/Sand. Ceea ce am și făcut atunci când s-au terminat stâncile și am intrat printre dune.
Mașina a aruncat tone de nisip în stânga și în dreapta, reușind să urce dunele în grohăitul dieselului turat la 3500 rpm. Am făcut un exercițiu de imaginație și cred că Raptor ar fi un plug fantastic și pe timp de iarnă. Are un mod de rulare și pentru asta: Grass/Gravel/Snow. Însă, de departe cel mai spectaculos dintre ele este Baja. După cum o spune și numele este inspirat de competiția Baja Rally. Cu alte cuvinte, Ranger Raptor va putea alerga ca un descreierat prin Câmpia Bărăganului cu 100 de km/h, lăsând în urmă orice tornadă apărută din senin.
În cadrul testului din Maroc am alergat în modul Baja pe plajele nesfârșite ale Atlanticului, lăsând urme adânci în nisipul virgin. ESP-ul este dezactivat complet în Baja, deci m-am simțit ca un golan care aleargă în pielea goală pe o plajă publică.
După porția aceasta de drifturi am reintrat pe șosea. Am decuplat tracțiunea 4x4 și am mutat în modul Normal. Din când în când am alternat cu Sport de dragul bolborositului livrat de cei patru cilindri.
În Maroc, drumurile sunt destul de înguste, iar regula este simplă: vehiculul mai mare dă prioritate. Asta a fost sinonimă cu ieșiri dese pe acostament, dar aproape insesizabile în habitaclu. Încă o ocazie de a te simți invincibil la bordul tancului. Și când spun tanc mă gândesc și la șasiul ranforsat de Ford Performance, care suportă o presiune mai mare cu 1G decât un Ranger de serie.
Pe șosea, Ranger Raptor rămâne o mașină mare, greoaie, cu o inerție și un ruliu simțitoare. Nu e cazul să deveniți curajoși în viraje pentru că mașina se înclină destul de mult. Cu tot cu suspensia spate de tip Watts, introdusă pe această versiune. Surprinzător, inerția pe frânare este destul de bine ținută sub control, discurile de frână mai mari, ventilate, reușind să ofere o reacție bună și distanțe scurte de oprire.
Revenind acolo unde Ranger Raptor se simte ca peștele în apă, adică în off-road, trebuie să vă spun că divizia Ford Performance a croit și mai bine unghiurile pick-up-ului. În primul rând vorbim despre o gardă la sol de peste 28 de centimetri, cu aproape 6 centimetri mai mare decât a unui Ranger standard. Unghiul de atac a fost îmbunătățit și ajunge acum la 32 de grade. Dacă aveți chef să-i faceți o baie, e bine de știut că puteți căuta un pârâu cu adâncime de maxim 85 centimetri.
Ranger Raptor te va vindeca și de grimasele pe care le făceai atunci când auzeai pietre ciocănind amenințător pe dedesubt. Motorul este protejat de un scut din oțel cu o grosime de peste doi centimetri. Cutia de transfer este și ea foarte bine protejată.
Am lăsat la final un detaliu extrem de important, fără de care Ranger Raptor ar fi fost doar o mașină puternică și desculță. Anvelopele BF Goodrich 285/70 R17 sunt oferite standard și sunt în mare parte responsabile pentru tot ce v-am povestit mai sus.
Ca orice masina serioasa, nu putea avea DECAT motor DIESEL! :D