Motor / Transmisie
Hyundai Bayon este bazat pe aceeași platformă precum frații săi, cel mai cunoscut fiind modelul i20. De altfel, așa cum spuneam mai sus, Hyundai a avut în gama sa un model numit i20 Active, dar acesta nu s-a bucurat de foarte mult succes comercial. Poate era denumirea de vină sau faptul că nu reușea să pară un crossover adevărat.
Astfel, Hyundai a decis că cea mai bună metodă de a schimba optica clienților cu privire la acest segment ar fi să lanseze un model cu un nume nou.
Gama de motorizări se învârte în jurul a două propulsoare. Cel mai modest este un motor de 1.2 litri cu 4 cilindri și 84 CP, aspirat, care va fi de ajuns pentru majoritatea situațiilor urbane. Cel de-al doilea e un motor de 1 litru, cu 3 cilindri, supraalimentat și conectat la un sistem mild-hybrid, cu o putere totală de 100 CP. Din păcate, dacă îți dorești o cutie de viteze automată la acest meniu, o vei putea asezona doar cu acesta din urmă.
Modelul meu de test a venit cu motorizarea de top, echipat cu tot ce poți alege din punct de vedere tehnologic și al performanțelor. Așadar, o mașină cu 100 CP, 172 Nm cuplu motor și o transmisie automată cu 7 rapoarte și dublu ambreiaj.
Inițial, ai putea fi tentat să spui că e prea puțin, dar trebuie să ținem cont și de dimensiunile mașinii, precum și de masa totală. Astfel, la o greutate de numai 1200 de kilograme, 100 de cai putere se dovedesc a fi de ajuns pentru majoritatea situațiilor. Propulsorul de sub capotă livrează cuplul maxim de la numai 1500 RPM, așa că în oraș nu vei avea niciun fel de problemă, mai ales că vei fi ajutat subtil și de sistemul mild-hybrid.
Acesta are mai mult un rol de reducere a consumului de combustibil, dar este bine integrat în trenul de rulare al mașinii. Practic nu vei simți când intervine pe accelerare. Pe decelerare acesta nu se face observat. Dar, dacă ești atent, s-ar putea să realizezi că, din când în când, turometrul mașinii indică zero ture pe minut deși mașina este în mișcare.
Nu e cazul să te sperii, pentru că Hyundai a programat special propulsorul pe benzină în acest sens, delegând practic atribuțiile acestuia către sistemul mild-hybrid pentru perioade scurte de timp. Tot ce vei observa tu în rularea mașinii va fi, poate, faptul că aerul condiționat va lua o mică pauză.
Cutia de viteze se achită bine de atribuții și își face treaba în liniște, fluid în majoritatea timpului. Se va grăbi să urce în trepte de la cele mai mici viteze, dar asta nu te va afecta. Agregatul pe benzină este surprinzător de bine echilibrat pentru un model cu doar trei cilindri.
Rivalii lui Hyundai Bayon oferă soluții similare, dacă nu chiar identice. Aici mă refer la Kia Stonic, model care împarte atât platforma tehnică cu Bayon, cât și compania mamă. Cu toate acestea, Stonic e oferit în România cu o varietate mult mai mare de motorizări și cutii de viteze, inclusiv combinația regăsită pe modelul nostru de test. Respectiv, motorul de un litru are pe Stonic 120 CP, este tot mild-hybrid și are o cutie de viteze cu 7 rapoarte și dublu ambreiaj.
Volkswagen T-Cross este și el disponibil cu un motor de un litru benzină cu 110 CP și cutie DSG.
Un ultim rival pentru Bayon ar fi și autohtona Dacia Sandero Stepway. În cazul modelului produs la Mioveni, poți bifa un motor de un litru împreună cu o cutie automată, CVT, dar vei avea 100 CP doar dacă bifezi motorizarea ECO-G, cu GPL. Dintre toate aceste modele, presupus a fi considerate „SUV-uri”, doar T-Roc oferă și versiuni cu tracțiune integrală.
F. informativul testul italienilor, ce-i drept cu versiunea XClass (c.v.man.6 dar același MHEV, combinație indisponibilă la noi - hmm, misterele Micului Paris...) https://www.alvolante.it/prova/hyundai-bayon Consumul în oraș e la ei de numai 7,3 l/100 km, pe șosea 5,7 iar la 130 km/h de 6,8. Media: 6,45 l/100 km. Cei 10,2 l pe care-i bunghim aici într-o poză pe comp. bord îmi par deci cam prea mulți. Bateria și e-motorul de 17 CP ar fi trebuit să contribuie la cifre mai bune fie și-n jungla urbană romulană, dar în orice caz AM ar fi meritat să precizeze că portbagajul mild-hybrid-ului NU are 411 l capacitate, ci cu 90 l mai puțin (321 litri.) Concluzie (strict a mea): mașina-i simpatică, dar cam scumpă și inutil ”încălecată” peste Kona. În plus, are cutia prea automată. :-) Și din cauza asta, un i20 N îmi face clar cu ochiul.