Motor / Transmisie

3.5

Jeep Compass se află deja la a doua generație, iar anul acesta am primit un facelift pentru ea. Noul model vine cu un design subtil schimbat dar cu multe modificări sub capotă, acolo unde gama de motorizări a fost subțiată considerabil.

Momentan, în România, poți să îți comanzi un Jeep Compass ori cu motorizări clasice, ori în variantă plug-in hybrid, vândută sub acronimul „4xe”. Orice versiune ai alege, sub capotă sunt șanse mari să ai un propulsor de 1.3 litri, cu 4 cilindri, turboalimentat, care dezvoltă 130 sau 150 de cai putere.

Pentru că vorbim de Jeep aici, un brand care și-a creat propria legendă în jurul sistemului de tracțiune integrală, e important să notăm că, în acest moment, Jeep Compass se poate comanda doar cu tracțiune față. Versiunile 4xe sunt singurele cu tracțiune integrală, mulțumită sistemului plug-in hybrid care adaugă un motor electric pe puntea spate, responsabil exclusiv cu livrarea resurselor către roțile din imediata lui vecinătate.

În gamă, în momentul acesta, mai există și un propulsor diesel de 1.6 litri cu 130 CP, o reminiscență de la versiunea pre-facelift. Motorul de 1.3 litri, în schimb, este nou pe Compass și împărțit cu frații de concern de la Fiat. Dacă ai prefera o motorizare diesel, nu ai noroc, din moment ce acest tip de propulsor nu mai face parte din gama Jeep Compass.

Modelul testat de noi a fost echipat cu motorul de 1.3 litri și 150 CP, care vine la pachet și cu un cuplu maxim de 270 Nm. Această opțiune este disponibilă în România în acest moment doar cu o cutie de viteze automată cu 6 rapoarte și dublu ambreiaj. 

Raportat la greutatea mașinii, de numai 1.480 de kilograme, obții un raport de aproximativ 100 CP per tonă. Onorabil aș zice. Mai mult decât atât, am fost chiar suprins de cât de echilibrat și silențios este acest propulsor, la ralanti de multe ori fiind nevoit să verific turometrul, să mă asigur că era în funcțiune.

Această mică unitate cu patru cilindri reușește să livreze foarte repede resursele, nivelul maxim de cuplu fiind atins la un pic peste 1.500 de rotații pe minut. Cu toate acestea, deși motorul are resursele necesare pentru a pune în mișcare într-un ritm ceva mai alert mașina, cutia de viteze nu este la înălțimea așteptărilor.

În traficul greoi de București, aceasta este ezitantă de multe ori, mai ales în primele trepte de viteză. Dacă la urcarea în trepte singura critică ar fi timpul lung necesar pentru schimbarea acestora, pe retrogradare, cutia cu 6 rapoarte și dublu ambreiaj se simte ezitantă și chiar trepidează atunci când te apropii de punctul mort. Un simptom pe care l-am mai văzut pe cutii cu dublu ambreiaj, dar acum aproape 5 ani de zile.

Problemele continuă și în afara orașului, unde pentru depășiri m-am văzut nevoit de multe ori să mă pregătesc din timp pentru manevră, cu o apăsare ceva mai puternică a pedalei de accelerație, pentru a o forța să retrogradeze.

În momentul în care mă aflam în treapta optimă, resursele motorului se făceau simțite și chiar făceau mașina să se simtă destul de vioaie pentru majoritatea situațiilor. Ne-ar fi plăcut, cu siguranță, să avem optiunea de a putea alege o cutie manuală în combinație cu acest motor.

  • Edikkk, luni, 04.10.2021 22:11

    Varză.... Epoca dinozaurilor a trecut... Rivian R1T are câte un motor pe fiecare roată. Şi ce forţă instantanee are. Ăla da off road 4x4. https://youtu.be/KGqexebCcUo

    GabiA, marţi, 05.10.2021 18:54

    @Edikkk, iar avioanele au cate o elice pe fiecare aripa. Ce relevanta are comparatia cu o masina electrica care de abia se produce si costa de doua-trei ori mai mult? Sau crezi ca Polo-ul tau diesel e avion?

  • joe, luni, 04.10.2021 23:15

    Eu nu stiu de ce nu puneti si garantia oferita,motor,vopsea,interval revizii eventual cheluieli medii pe revizie.Nu zic de masurarea zgomotului,metri franare la viteza X.Si distributia service in tara!.Oricum Jeep nu prea a stat prea bine cu fiabilitatea,cel putin pana sa ajunga pe mana italienilor,

  • adi_10, marţi, 05.10.2021 09:49

    in general nu sunt niste masini recunoscute in a fi fiabile, daca mai pui ca nici ca design nu exceleaza la nimic iar pretul, la fel ca toate masinile din ziua de azi, nu e deloc mic, putem intelege de ce exista o cerere extrem de mica pe piata din Romania si nu numai. nu mai pun la socoteala si problemele pe care le are cu cutia de viteze ca...

  • Edikkk, marţi, 05.10.2021 09:52

    Pentru cei care au votat negativ, uite aşa de oftică https://youtu.be/Yeth5v_5dPM

  • ds, marţi, 05.10.2021 09:58

    Este sub Kia Sportage & Hyundai Tucson sau Mazda CX5 cam din toate punctele de vedere. Comparând consumul, ziceți că: "Comparativ cu rivalii săi de volum, Jeep Compass nu se ridică peste medie din acest punct de vedere. Hyundai Tucson, Kia Sportage și Mazda CX-5 au toate numere mai bune, conform acelorași teste efectuate după standardul WLTP." Da, dar Sportage, spre exemplu, are motor de 1.6! Fără să mai luăm în calcul și niște căluți în plus. și preț un pic mai mic. Tot la minusuri față de concurență ar fi garanția mai mică. Una peste alta eu aș zice pas. P.S. Era să uit, oare cum vine treaba asta cu "Portierele pot ACOMODA sticle de apă înalte"???

  • DanG, marţi, 05.10.2021 10:35

    32000 Euro pentru un motoras de 1.3 cu consum de 7,5 in afara orasului pus pe un Jeep. Ce a ajuns si industria auto incredibil. Preturi tot mai mari si pacaleala cu downsisingul.

  • zen, marţi, 05.10.2021 10:41

    S-a dus draq si Jeep-ul prin motoarele de drujba cum s-a dus draq si masculinitatea barbatului cu gleznele goale, pensat si epilat...

  • KciDe, marţi, 05.10.2021 11:21

    @e-Dick Îți dăm toți voturi negative pentru că știm ce spui în toate comentariile tale. E suficient să-ți vedem numele ca să ne apuce greața. P.S. e-Dick, ador pseudonimul tău. Te definește.

  • Bergerac, marţi, 05.10.2021 12:16

    Cea mai frumoasa masina din segment. Nu are sens si nu e de bun simt sa o comparati cu Mazda, Hyundai etc pentru ca nu e in aceeasi clasa, Jeep-ul a fost mereu intre marcile de volum si premium. Lasati pozele si mai vedeti si in realitatea masina, e foarte placuta.Cat despre motoare, "de drujba", "1.3 , Hyundai are 1.6 " samd, acestea sunt comtemporane vremurilor si orice alte comentari nu isi au rostul, cei ramasi in vremurile trecute vor avea parte doar de amareala daca nu revin cu picioarele pe pamant si vad realitatile actuale.

  • ds, marţi, 05.10.2021 12:50

    @Bergerac, eu fiind o persoană analitică prefer să compar mere cu mere și pere cu pere. Altfel spus, fiind o mașina pentru Europa, pentru corectitudinea comparației mi se pare normal să fie comparat cu echivalentele comercializate în Europa, iar modelul acesta nu este de volum, că de premium nici vorbă. Cât despre motoare... știu că asta este noua tendință, însă ideea era că se face comparația consumului între două mărci. Dar se trece cu vederea că au capacități diferite.

  • Edikkk, marţi, 05.10.2021 19:11

    @GabiA mai bine tăceai Tesla Cyber truck o să fie la acelaşi preţ cu Jeep-ul ăsta Şi atunci? Stai tu cu maşina termică, acolo... şi caută pretexte

    GabiA, marţi, 05.10.2021 21:18

    @Edikkk, n-o sa fie la acelasi pret. In state, Compass porneste de la 23k$, iar Cybertruck se zice ca va porni de la 40k$. Se zice, ca inca nici nu se produce.

  • Seriff, miercuri, 06.10.2021 16:39

    Da si in Europa va fi de la 50.000 in sus, Edikk tot viseaza ca va face Tesla masini la pret de Sandero chel, o sa ajunga la 90 de ani si tot nu o sa aibe Tesla, nici de sh nu are bani, vai de capul lui.

  • Liviu, duminică, 08.05.2022 22:44

    Am citit toate comentariile si ma mir ca oamenii comenteaza despre masini pe care nici nu le au vazut macar de aproape. Doar in poze. Eu mi am luat de o luna aceasta masina si pot spune ca sunt fff incantat de ea. Numai daca te urci in ea si rulezi un pic iti poti da seama de cum este aceasta masina. Nu din poze! In ceea ce priveste motoarele termice....socoteala e simpla. Un hibrid plug in este cu cel putin 10k eur peste. Pai de 10k eur....pun la benzina frateeee. Mai precis in jur de 6500 L. Cu asta poti rula aprox 80.000 km. Concluzia este ca motorul termic este mai economic pentru moment. Ce va fi? Vom vedea!