Motor / Transmisie
Jeep Compass se află deja la a doua generație, iar anul acesta am primit un facelift pentru ea. Noul model vine cu un design subtil schimbat dar cu multe modificări sub capotă, acolo unde gama de motorizări a fost subțiată considerabil.
Momentan, în România, poți să îți comanzi un Jeep Compass ori cu motorizări clasice, ori în variantă plug-in hybrid, vândută sub acronimul „4xe”. Orice versiune ai alege, sub capotă sunt șanse mari să ai un propulsor de 1.3 litri, cu 4 cilindri, turboalimentat, care dezvoltă 130 sau 150 de cai putere.
Pentru că vorbim de Jeep aici, un brand care și-a creat propria legendă în jurul sistemului de tracțiune integrală, e important să notăm că, în acest moment, Jeep Compass se poate comanda doar cu tracțiune față. Versiunile 4xe sunt singurele cu tracțiune integrală, mulțumită sistemului plug-in hybrid care adaugă un motor electric pe puntea spate, responsabil exclusiv cu livrarea resurselor către roțile din imediata lui vecinătate.
În gamă, în momentul acesta, mai există și un propulsor diesel de 1.6 litri cu 130 CP, o reminiscență de la versiunea pre-facelift. Motorul de 1.3 litri, în schimb, este nou pe Compass și împărțit cu frații de concern de la Fiat. Dacă ai prefera o motorizare diesel, nu ai noroc, din moment ce acest tip de propulsor nu mai face parte din gama Jeep Compass.
Modelul testat de noi a fost echipat cu motorul de 1.3 litri și 150 CP, care vine la pachet și cu un cuplu maxim de 270 Nm. Această opțiune este disponibilă în România în acest moment doar cu o cutie de viteze automată cu 6 rapoarte și dublu ambreiaj.
Raportat la greutatea mașinii, de numai 1.480 de kilograme, obții un raport de aproximativ 100 CP per tonă. Onorabil aș zice. Mai mult decât atât, am fost chiar suprins de cât de echilibrat și silențios este acest propulsor, la ralanti de multe ori fiind nevoit să verific turometrul, să mă asigur că era în funcțiune.
Această mică unitate cu patru cilindri reușește să livreze foarte repede resursele, nivelul maxim de cuplu fiind atins la un pic peste 1.500 de rotații pe minut. Cu toate acestea, deși motorul are resursele necesare pentru a pune în mișcare într-un ritm ceva mai alert mașina, cutia de viteze nu este la înălțimea așteptărilor.
În traficul greoi de București, aceasta este ezitantă de multe ori, mai ales în primele trepte de viteză. Dacă la urcarea în trepte singura critică ar fi timpul lung necesar pentru schimbarea acestora, pe retrogradare, cutia cu 6 rapoarte și dublu ambreiaj se simte ezitantă și chiar trepidează atunci când te apropii de punctul mort. Un simptom pe care l-am mai văzut pe cutii cu dublu ambreiaj, dar acum aproape 5 ani de zile.
Problemele continuă și în afara orașului, unde pentru depășiri m-am văzut nevoit de multe ori să mă pregătesc din timp pentru manevră, cu o apăsare ceva mai puternică a pedalei de accelerație, pentru a o forța să retrogradeze.
În momentul în care mă aflam în treapta optimă, resursele motorului se făceau simțite și chiar făceau mașina să se simtă destul de vioaie pentru majoritatea situațiilor. Ne-ar fi plăcut, cu siguranță, să avem optiunea de a putea alege o cutie manuală în combinație cu acest motor.
Varză.... Epoca dinozaurilor a trecut... Rivian R1T are câte un motor pe fiecare roată. Şi ce forţă instantanee are. Ăla da off road 4x4. https://youtu.be/KGqexebCcUo