Motor / Transmisie
Încep fără filtre, că nici mașina asta nu te prea scutește de senzații tari: Grand Cherokee Trackhawk are sub capotă un imens V8 HEMI de 6.2 litri, 710 cai putere atinși la 6000 rpm și un cuplu de 868 Nm la 4800 rpm.
Nu trebuie să fii expert în industria auto pentru a înțelege că vorbim despre un monstru conceput pentru ca marca Jeep să le dovedească "greilor" că nu se pricepe doar la asamblarea mașinilor care se cațără pe stânci sau care, mai nou, acoperă orașele, ci și la modele aflate în zona diametral opusă a capacităților dinamice.
Bineînțeles că motorul nu e vreo invenție Jeep, ci este preluat de pe Dodge Challenger Hellcat, un muscle car care definește era modernă americană. Și este - alături de V8-ul de pe Mustang - și singura legătură pe care clienții europeni o pot avea cu zona roșie a mașinilor americane.
60 de cai în plus față de următorul model în clasamentul puterii, care se întâmplă să fie un Lamborghini. Sau 30 de cai peste Cayenne Turbo S E-Hybrid, vârful tehnologic și de putere din gama Porsche. Simțiți mirosul de aroganță?
Aș avea nevoie de vreo trei teste pentru a-ți explica cum se simte mașina asta atunci când te afli cocoțat pe scaun (stai foarte sus, mult mai sus decât te-ai aștepta să stai într-o mașină care face 0-100 km/h în sub 4.0 secunde). Dar cert e că toată povestea are rădăcini adânc înfipte în inimă, urechi și creier.
În primul rând e sunetul. Un huruit specific motoarelor aspirate care își face simțită prezența încă de la ralanti, fără să fie nevoie să apeși vreo pedală. Atunci când o apeși, totuși, lucrurile încep să o ia razna. Înmulțiți huruitul cu urletul contondent al celor 8 cilindri și cu acompaniamentul deloc subtil al supraalimentării și iese un concert pe care probabil că vecinii îl vor resimți cel mai bine la nivel fonic.
Dinamic, motorul e un monstru. Acompaniat de o transmisie automată cu opt trepte construită special pentru această versiune (poate "duce" până la 950 Nm), acesta face ca mașina să sprinteze de pe loc - deloc subtil la nivel sonor - ca o săgeată obeză, aruncându-te în mâinile hazardului când vine vorba de limitele de viteză. Indiferent de viteza cu care rulezi, apăsarea pedalei de accelerație va ridica acul vitezometrului atât de rapid spre creste, încât vei avea nevoie de antrenament serios ca să nu ieși involuntar din codul rutier.
N-am știut exact dacă e o chestie paradisiacă sau ruptă din iad, dar cert e că senzațiile pe care ți le oferă Trackhawk atunci când te înfigi în pedale sunt mult peste ceea ce credeai că poate să aducă Jeep la nivel dinamic în această lume.
Ca de obicei, Mercedes Benz lipseste strategic din articol desi are cel putin doua modele care concureaza direct cu Trackhawk, off road sau pe sosea :) G 63 AMG (+ G65 AMG) sau GLE 63 AMG. Dar e bine si asa :) Faptul ca sunt ignorati, poate sa insemne "dispret" sau ... "teama". Legat de Jeep, jos palaria. Au reusit sa joace in liga profesionista la performante si sa tina pretul cel mai jos fata de concurenta. Fiind o masina bazata pe un SUV de serie mare, interiorul a fost oarecum penalizat. Nu e Bentley dar nici n-a fost gandit de la inceput pentru asa ceva. Consumul, e absolut dezastruos, chiar si pentru cineva pentru care banii exista doar ca notiune abstracta. Sau pentru cineva care are capacitatea sa-i ignore complet din viata de zi cu zi. Dar cred ca aici comparatia cu Tesla Model X devine brutala. Nu doar ca Model X e mai rapid, dar emisiile in timpul rularii sunt zero. Tesla reuseste o acceleratie mai rapida, (cu 0.1 sec), are putere mai mare si repet, consum zero daca ai access la superchargers. Nu cred ca mai e nevoie sa adaug ceva. Atata doar ca nu vreau sa fiu nazistul eco, pentru ca nu sunt, si nici nu vreau sa stric petrecerea petrolistilor. Dar masinile electrice sunt doar la inceput de drum, si totusi reusesc sa stea in fata apogeului motoarelor cu combustie interna. Daca motoarele cu combustie interna si-au atins limitele, cele electrice sunt abia la inceput.