Tinuta de drum

5.0

Lamborghini spune că Urus Performante poate fi înțeles cel mai bine pe circuit. Asta, mai ales dacă ai și un Urus S la îndemână, pentru a vedea mai clar diferențele dintre cele două. 

Ce realizezi din primul moment în care te așezi la drum cu Performante? Cât de rigidă e suspensia. Așa cum spuneam mai sus, pe versiunea „hardcore” s-a renunțat la suspensia pneumatică, în favoarea arcurilor elicoidale clasice, chiar dacă arhitectura a rămas la fel. Vorbim despre un aranjament multi-link, cu cinci brațe pe puntea spate, pentru mai multă precizie.

Deși este rigidă, suspensia se simte și foarte rafinată, nivelând suprafețele pe care rulezi. Mai mult, antifonarea suspensiei este la nivel înalt, fără niciun zgomot suspect. Dacă pe versiunea S ai la dispoziție o suspensie pneumatică, cu un reglaj fin pentru garda la sol, în funcție de modul de rulare, aici vorbim de o setare fixă, mai coborâtă decât pe versiunile non-Performante, cu 20 de milimetri.

Chiar și așa, amortizoarele adaptive sunt și ele la locul lor, iar rigiditatea lor se modifică în funcție de modul de condus ales. Corsa va fi cea mai rigidă alegere, în timp ce Strada va fi cea mai confortabilă. Aceste moduri de condus modifică și comportamentul altor parametri, de la accelerație, la sistemul de tracțiune integrală.

Astfel, dacă în standard sistemul 4x4 cu diferențial central Torsen trimite 40% din resurse către față și 60% către spate, în cazul celorlalte cuplul poate ajunge până la 70% pe axa frontală și până la 87% pe axa posterioară. Totul depinde de aderența detectată de sistemul 4x4 permanent.

Așadar, prin oraș, la viteze mici, Urus Performante se comportă ca un Urus normal. Urcă totuși în trepte și începi să simți și alte diferențe.

Cât timp conduci la limită acest monstru, nu ai cum să nu te gândești că e ceva în neregulă cu scaunul pe care te afli. Cumva, instinctual, am tot avut tendința să îl las mai jos pe măsură ce împingeam mașina mai aproape de limitele ei. Aveam impresia că stau cumva cocoțat pe o mașină de dimensiuni mult mai mici. Cam atât de bine lucrează suspensia pe Urus Performante. Modul în care mașina se lipește de asfalt nu are nicio legătură cu dimensiunile ei rubensiene.

Amortizoarele își fac treaba cu brio pe ambele direcții, iar aderența este impresionantă cu adevărat. Mai ales având în vedere greutatea mașinii și înălțimea ei. Am reușit să fac anvelopele Pirelli, special dezvoltate pentru Urus Performante, să scârțâie de câteva ori, dar să scot mașina de pe trasa ideală, nici vorbă.

Aici a contribuit, cu siguranță, și sistemul anti-ruliu la 48V, care se opune înclinării excesive în viraje. Acesta folosește 4 motorașe care controlează barele anti-ruliu și le acordează în funcție de nevoi. Cu ajutorul lor, Urus pare să se opună legilor fizicii și reduce ruliul la un minim absolut.

Nici frânele ceramice nu au fost mai prejos. Acestea s-au achitat de îndatoriri impecabil și au ținut în frâu cele peste două tone de metal ale lui Urus Performante. Cu discuri de 440 milimetri pe față și 370 de milimetri pe spate, m-am și așteptat să se descurce onorabil, sincer să fiu. Dar așteptările tot mi-au fost date peste cap.

Nu în ultimul rând, trebuie să vorbim despre direcție. Deși lipsită de feedback, aceasta este precisă și directă, mai ales în modul Corsa. Asemeni lui Aventador, Urus beneficiază și de direcție pe puntea spate. Asta înseamnă că roțile pot vira cu până la 6 grade în aceeași direcție cu cele față, pentru a îmbunătăți trasa. În oraș, ele virează cu 6 grade în sens opus celor anterioare, pentru a îmbunătăți manevrabilitatea. Cu 11.8 metri rază de bracare, Lamborghini Urus este ușor de parcat în oraș.

  • StM, marţi, 05.12.2023 13:52

    Ce atata ecologizare, pentru cei cu bani se poate orice. Si iata adevarata ipocrizie a industriei auto si a societatii. Pentru cei mai putin rasfatati de soarta petarde de 0.9 sau maxim 1,2 iar pentru cei bogati de la 4 litri in sus. Plus consumuri de minim 14. Pentru ca...de ce nu? Lasa-i pe altii sa inghita prostia cu electrificarea si ecologia, cand ei se dau cu monstruozitati d-astea. Asa ca aia de ii dau inainte cu impunerea masinilor cu motor de mixer sau drujba si cu autonomie de jumatate de autostrada in mod real nu au decat a isi bage-n dos "minunile tehnologice".

  • Aston Martin Lagonda, marţi, 05.12.2023 14:31

    Dear AM, DBX 707 top speed is 193 mph. 193 mph x 1.609 m = 310.5 km/h.

  • Gabriel.Nica, marţi, 05.12.2023 15:49

    @Aston Martin Lagonda Dear AML, the car mentioned in the Performance section of our review is the `regular` flavor Aston Martin DBX, not the 707. Thank you!

  • Lawrence Stroll, marţi, 05.12.2023 17:05

    Good evening ! Is DBX 707 Limited? No, of course not. The DBX 707 is a normal part of the Aston Martin DBX model range, rather than any limited-series special.

  • @StM, marţi, 05.12.2023 18:33

    Îți înțeleg frustrarea dar cred ca faci confuzie. Nu știu câți "ecologiști" aprobă masina asta, care e o aberație, o jucărie pentru niște copii maturi. Altă confuzie e ca genul asta de mașini nu au foarte mare impact asupra mediului pentru ca se vând doar câteva. Ok, fiecare din ele poluează cât 10 (sa zicem) mașini normale. Dar asta tot înseamă foarte puțin. De exemplu: vânzările sunt în jur de 30,000 pe an. Dacă fiecare poluează cât 10, ar fi echivalentul a 300,000 mașini normale pe an. Anul trecut s-au vândut 58 milioane de mașini în toată lumea, inclusiv electrice și hibride. Mai tine cont și ca Urus nu sunt folosite la fel de des ca o mașină normala. Sunt de fițe, de scos la bulevard, la show, nu de mers la serviciu, la cumpărături etc. După cum vezi, mașinile astea sunt o picătură într-un ocean. Dacă ar dispărea toate fumegatoarele și ar rămâne Lamborghini, Ferrari, Aston si similare, ar fi extraordinar de bine.

  • Kap, marţi, 05.12.2023 20:22

    Micuță corecție, ”genul ăsta de mașini” ARE ”impact la mediu” dacă mediul e unul și e cel descris de tine, bulevardul și promenada. Adică fix zonele alea urbane pentru care spuneți că ar trebui să ne luăm toți electrice ca să nu ne asfixiem, de parcă aia și naveta sunt singurele utilizări ale unei mașini. Și a doua confuzie, asta e ”jucărie pentru” imaturi, aș zice că exact ceilalți își iau jucării clasice și cu adevărat frumoase, lăsând monstruozitățile astea arogante ”maturilor” din lumea ”civilizată”, ăia cu cearșaful la purtător.

  • StM, marţi, 05.12.2023 22:05

    @Kap: ai un mare plus de la mine. Iar celui care nu are nume dar doar se adreseaza, prietene, nu e niciun pic de frustrare, doar o constatare despre ipocrizia unora. Atat ! Sau pentru tine marcile astea cu asemenea motoare sunt bune pentru ca sunt premium si costa cat posta plus consumul aferent, iar celelalte termice nu sunt bune desi au un consum mult mai mic si preturi pe masura? A naibii ipocrizie, este?

  • @StM, marţi, 05.12.2023 23:09

    Mai citește o data că ai înțeles pe dos. Dacă ai citit deja de două ori... Ești analfabet functional.

  • @Kap, marţi, 05.12.2023 23:15

    Sa mori tu că te asfixiezi de la Lamborghini? E plin de ele pe unde trăiești tu? Eu n-am văzut niciun Urus pana acum.

  • Andrei, marţi, 05.12.2023 23:27

    "de parcă aia și naveta sunt singurele utilizări ale unei mașini" Păi tocmai că nu e! Tu gândești când scrii? ? Mașini cum ai tu sunt folosite la multe altele și sunt de mii de ori mai numeroase. Lamborghini stă mai mult în garaj. Impactul lor asupra aerului pe care îl respiri e neglijabil spre deloc. Câte Lamborghini sunt în București? 5? 10? Poluarea din București e făcută de cei ca tine, nu de Lamborghini. Îți place sau nu asta e realitatea.

  • @andrei, miercuri, 06.12.2023 05:55

    ar fi culmea ca atunci cand se va circula doar electric sa apara astia fumegand cu scuza ca nu-s multi. sau daca astia isi permit sa cumpere nise bombe atomice si sa le detoneze in largul marii ,ar trebui lasati? vrem sanatate sau "ne permitem orice"?

  • Andrei, miercuri, 06.12.2023 10:59

    Hai sa ajungem în situația aia mai întâi :)

  • Kap, miercuri, 06.12.2023 11:41

    S-au stârnit adepții cu mai multă pasiune decât rațiune, sau poate doar troll-ul cu o mie de ”postări” anonime. V-a zis-o bine colegul mai sus, e o ipocrizie fără seamăn să cauționați fița asta mega consumatoare de combustibil și să numiți fumegătoare mașinile de oameni normali. E chestiune și de principiu (ăla de ni-l tot fluturați la fiecare fier de călcat cu baterii de sute de kg), chit că poluarea cantitativă nu e de speriat. Și te rog nu mai presupune, dacă ce-ai spus nu ar fi vreun clișeu afișat aiurea și ar fi adevărul, tu poluezi mai mult cu electrica (particule la frânare și provocând congestie suplimentară în oraș) decât de cei ca mine, care nu sunt taximetriști comozi pentru propriile interese și mai fac și pe moraliștii.

  • @Kap, miercuri, 06.12.2023 12:30

    "tu poluezi mai mult cu electrica (particule la frânare și provocând congestie suplimentară în oraș)" Serios?? Băi băiatule, electrica folosește plăcuțele de frână doar la frânarea violentă, sau, uneori, înainte de oprirea completă. În rest folosește motorul ca să încarce bateria. Deci e fix pe dos, electrica generează mai puține particule. Și cum pisici provoacă electricele congestie suplimentara?? Merge șoferul cu două electrice simultan în loc de o singura termică? Sa mori tu că n-ai loc de electrice în trafic? Când stai în trafic și respiri otravă e pentru că n-ai loc de electrice, nu? Sau de cazane puturoase ca a ta? Nu știu dacă ești prost sau teribil de ipocrit. Oricum ai fi, discuția ICE vs EV e rezolvată, fie și pentru că guralivii pro-ICE sunt niște ipocriți cu inteligenta redusă care vin cu niște "argumente" scoase de unde nu bate soarele. PS: mai lasă-mă cu postarile anonime că nici pe tine nu te cheamă Kap. Ca și alții pe aici abia așteptați sa atacați persoana când vă dati seama că nu aveți argumente decât bășini gen "particule la frânare".

  • Kap, miercuri, 06.12.2023 13:16

    Caz particular, am zis că Andrei cu două electrice (el și soția - presupunând că e persoană vie și nu o identitate fluturată ca exemplu pozitiv) poluează prin oraș mai mult decât cei ca mine. Și da, două electrice pe zi de familie poluează și aglomerează mai mult decât nici una orașul, mărind timpii în care ard combustibil TOATE autovehiculele angrenate în trafic. N-am cazan puturos, am o mașină în firea ei pe care o folosesc puțin în oraș, nicicum la navetă. Cu ipocrizia am stabilit mai sus cu StM cum rămâne și văd că se confirmă. Eu dacă debitez prostii generale despre subiect știe toată secțiunea care sunt ale mele și mă depunctează, în schimb care cutează să vă critice tigăile scumpe ”de oraș” e atacat la persoană în multiple comentarii anonime fără legătură unul cu altul - crezi tu / voi sau câți postaci veți fi. PS Felicitări pentru limbajul de licean bubos arogant care a scăpat la țigară, și a uitat acasă argumentele, ca tema nefăcută.

  • @Kap, miercuri, 06.12.2023 13:29

    Da, debitezi prostii la foc automat. Dacă Andrei avea două termice în loc de electrice era aceeași aglomerație dar mai multă poluare. Dacă te referi la faptul că au două mașini în loc de una e la fel ca tine și vecinul, sau colegul de serviciu. Mergeți împreună la serviciu și cumpărături, să reduceți aglomerația. Ei, și ce dacă trebuie să fiți în același timp în locuri diferite, vă descurcați voi că văd că sunteți deștepți. Hai că m-am plictisit. Da, rămâne cum am stabilit: guralivii anti-EV nu poluează doar cu fumegatoarele ci și cu gazul metan sulfuros care au impresia că e logică.

  • Andrei, miercuri, 06.12.2023 15:19

    Kap, avem trei, nu două. Dar dacă tot te roade invidia, pardon, grija de aglomerație și poluare, îți promit că nu le folosim în același timp. Deși ar fi bestial ca una din ele să se ducă singură la cumpărături în timp ce noi mergem la lucru.

  • Andrei, miercuri, 06.12.2023 15:58

    Acum am văzut-o pe aia cu frânele :)) Poate a vrut să spună pneuri.

  • Matei, joi, 07.12.2023 00:24

    @kap Bine că nu îți place că ți-a vorbit cu "limbajul de licean bubos arogant care a scăpat la țigară, și a uitat acasă argumentele". Dar tu ai niște "argumente" de mucos invidios și oricât că nu i-a luat mă-sa mașinuță frumoasă ca a vecinului de la 2. Ți-a vorbit cu ți-a vorbit dar măcar are dreptate. Tu... Și vezi că tu ai început cu miștourile, la 20:22. Ori suntem golani ori nu mai suntem :)