Motor / Transmisie
Au trecut aproape zece ani de când industria auto adopta în masă downsizing-ul. Mulți producători au ales să mizeze pe motoare cu capacități cilindrice mici, dar în inima cărora să pompeze resurse cu ajutorul turbinelor.
Mazda a așteptat, a urmărit subeictul, dar nu a luat o decizie pripită. A continuat să investească în tehnologii moderne pe care să le aplice motoarelor aspirate natural și să le ofere, alături de eficiență, un aer boem. Așa s-a născut gama Skyactiv-G, o serie de propulsoare pe benzină care nu au nevoie de turbine pentru a ieși în evidență și nici de filtre suplimentare pentru a respecta noile norme de emisii.
Pentru noua generație Mazda 3 Sedan, japonezii au în ofertă două unități pe benzină: Skyactiv-G 2.0 de 122 de cai putere și proaspătul Skyactiv-X, bazat pe același motor de 2.0 litri. Cei care preferă un propulsor diesel pot opta pentru Skyactiv-D 1.8 de 116 cai putere.
Versiunea testată a fost echipată cu unitatea pe benzină de 2.0 litri capabilă să ofere 122 de cai putere la 6.000 rpm și 213 Nm la 4.000 rpm. Propulsorul pregătit de Mazda se aude excelent (oh, dulcele sunet al motoarelor aspirate) și iubește să-l exploatezi cât mai aproape de zona roșie a turometrului. Acolo vei descoperi o simfonie plăcută, dar în același timp te vei bucura și de toți cei 122 de cai putere. Resursele sunt livrate liniar, iar în oraș vei descoperi un motor vioi și plăcut. Vei aprecia în continuare faptul că motorul este unul previzibil ale cărui limite le vei cunoaște rapid.
O altă caracteristică importantă a motorului pregătit de Mazda este rafinamentul. Este genul acela de motor pe care nu-l auzi la ralanti și care n-o să-ți tulbure confortul.
Totuși, la viteze mari vei simți nevoia de ceva mai multă putere, iar pentru depășirile inerente pe șoselele românești trebuie să lucrezi cu atenție cu transmisia manuală. Nu uita niciodată că sub capotă ai un motor aspirat care o să te facă fericit atunci când îl exploatezi în zona superioară de turații.
Cutia manuală de viteze este o altă componentă pe care Mazda continuă să o livreze cu același temperament. Deși ai urcat într-un sedan de clasă compactă, senzațiile oferite de transmisia manuală se apropie de cele ale micuțului roadster MX-5. Iar modul în care Mazda reușește să ofere aceste senzații mă fac, de cele mai multe ori, să uit că între timp au fost dezvoltate transmisii automate extrem de precise. O consider o plăcere nevinovată ori de câte ori am ocazia să conduc un model Mazda cu transmisie manuală.
La minusuri vad capacitatea redusa a portbagajului fata de rivali,totusi e cu 40l mai mare fata de un Volvos60 sau un bmw seria 3 care nicimacar nu mai are loc de roata de rezerva,iar astea doua sunt si din clase mai mari.