Tinuta de drum
Dacă ai fi jurnalist și ai ajunge la evenimentele organizate de Mazda, ai avea capul plin cu o expresie japoneză pe care oamenii din interiorul mărcii o utilizează uneori excesiv. Jinba Ittai. E mai degrabă un concept filosofic metaforic decât o treabă traductibilă în două cuvinte și poate fi explicată aproximativ prin expresia "contopirea dintre cal și călărețul său".
Ce vrea să spună Mazda este că mașinile sale se mulează atât de bine pe personalitatea șoferului, încât ele devin prelungirea corpului acestuia.
Parcă suntem la ora de română din liceu, nu?
Ei bine, dacă în cazul celorlalte modele din gama Mazda această expresie poate fi considerată lejer una mai degrabă de marketing, pentru că nu cred că vreun client de CX-3 e interesat de contopirea cu mașina, oricât de intens ar putea să sune treaba asta, atunci când vorbim de MX-5 lucrurile sunt ușor diferite.
În MX-5 simți efectiv că mașina te "îmbracă", că se mulează pe tine, iar feeling-ul pe care-l ai atunci când calci viraje peste viraje e că rulezi într-o "armură" metalică cu roți foarte flexibilă și dinamică. Poate părea cumva aiurea atunci când citești asta pe un site care în mod normal trebuie să-ți explice exact cum stă mașina pe șosea din perspectiva suspensiilor și a direcției, dar sentimentul pe care-l ai în MX-5 poate fi experimentat și explicat doar atunci când testezi efectiv mașina. Eventual în contextul potrivit, nu în centrul Bucureștiului.
Totul pleacă de la poziția pe care o ai în habitaclu: foarte joasă, ușor pe spate, spre posteriorul mașinii, cu picioarele alungite spre pedale, undeva la mediana dintre poziția pe care o ai într-o mașină de familie și cea dintr-un monopost. Evident, nu e singura mașină care-ți oferă asta, dar e cert că Mazda MX-5 este cel mai accesibil model de pe piață care te face să te simți așa.
La nivel pur tehnic, suspensia nu este una extrem de rigidă, deși bate clar înspre zona sportivă. Japonezii au preferat să lase mașina să se joace pe suprafețe incerte de rulare, iar asta ajută în orașe, acolo unde asfaltul nu e perfect. Direcția, în schimb, este extrem de comunicativă și-i oferă suficient feedback celui de la volan.
-
demin2609, vineri, 14.10.2016 19:59
nu este o masina pentru orisicine. este o masina de weekend, pentu cei nu se grabesc sa ajunga nicaieri. asa ca alternativa, un clio sport de 2000 iepuroi din `99 cu 7.3 pana la suta!
-
flavius, vineri, 14.10.2016 21:35
Inca un pumn in tartacuta iubitorilor de turbo !
-
Scorpionul.negru, vineri, 14.10.2016 22:48
O masina de senzatii tari la un pret decent. Mazda e favotita mea ca marca calitate - pret - performante-fiabilitate ! Cea mai buna ! Tot respectul pt. cei care o fac si o gandesc asa bine din toate pct. de vedere. E singura marca japoneza care merita luata in calcul cand faci o achizitie auto daca locuiesti in Europa. Chiar si SUA....
-
@, sâmbătă, 15.10.2016 11:51
@flavius... probabil, nicicand, nu vei intelege ca fanii si iubitorii domeniului auto IUBESC TOT ce tine de masini. Si dincolo de preferinte au si capacitatea de a intelege si a accepta orice tehnologie. Pentru informarea ta, vad ca esti complet ingnorant, TURBO e din secolul trecut. Nimic nou sub soare, deci. ca utilizator de turbo nimic nu ma impiedica sa apreciez aceasta masina, motorul ei si feelingul pe care doar il presupun dar de care m-as bucura 100% cu alte cuvinte....trage adanc aer in piept, mai ia o pauza si vezi-ti de chibriturile tale.
-
ioi, sâmbătă, 15.10.2016 12:49
Un model deosebit.
-
inexorabil, duminică, 16.10.2016 03:34
Unu la mână: un obiect nu poate fi inteligent (recte suspensiile), ȋn veci de veci, ȋn schimb o ființă da (chiar și un porc…deci, când primești un astfel de “calificativ”, simte-te onorat). A doua la mână: ăștia “omniscienți” și “omnipotenți” (nu cumva și “omniprezenți” ?) care se trag ei de șireturi cu Dumnezeu și decretează ei, absolut convinși, cine merită să se nască / să trăiască / să dispară și cine nu (desigur, ei ȋnșiși savurează nonstop impresia pe care țin morțiș s-o inoculeze fraierimii: cică ar fi de-o ființă, de-o putere și de-o infinitate cu Tatăl Ceresc) – de parcă ar fi cercetători principali ȋn Laboratorul Creației – ei bine, sunt eretici toată ziua! Eretici, scorpie-onule, ȋți dai seama? Păcătoșii (alde Mafia) mai pot fi iertați, ereticii…ba! “Ai idee ce ȋnseamnă…” ? Da’ ce, Monsieur, ai lucrat cot la cot cu Citroën de trebuie să cadă ȋn depresie Mafia că n-a avut ocazia ta fenomenală? Am eu un fel de DEX auto vechi, gros și rar, pe care nici la anticariat nu-l mai găsești, iar dacă aș selecta de acolo niște noțiuni și expresii de care sigur N-AI IDEE CE ȊNSEAMNĂ, poate că ai reveni pe pământ nu cu picioarele, ci cu mintea ta trufașă, căci nu ești Ioan Teologul, ca să fii răpit duhovnicește la Ceruri. Fraților, noi suntem doar niște amatori și niște consumatori de automobile, astfel că asemenea maniere de a ne aborda unii pe alții, odată cu scurgerea nemiloasă a timpului (ceea ce ar trebui să ne facă ȋnțelepți, nu să ne afunde și să ne orbească ȋn răutate), mi se par de-a dreptul neverosimile și inadmisibile! Mândria vine de la diavol (de fapt, coincide cu el!) și te coboară ȋn gheenă, chiar dacă te-ai bucura de toate virtuțile creștine!! Dacă vezi un seamăn că, mai mult sau mai puțin conștient, alunecă spre rătăcire, ȋncearcă să-l ajuți (atât cât ȋți permit știința și abilitățile tale psihologice), preponderent cu duhul blândeții (din când ȋn când, arată-te și sever, dacă dânsul se ȋnverșunează), dar nu te considera cu nimic superior lui, fiindcă, la urma urmei, nici nu ești…doar un pic mai apropiat de conștiință (alias glasul permanent al lui Dumnezeu din orice om, fie el drept sau nedemn, ortodox sau eterodox, credincios sau ateu!). Pfiu! Nu-mi vine să cred că duc muncă de lămurire, la ora trei noaptea…ceea ce se cuvine să ȋmplinească “doctorii sufletești”, duhovnicii, nu eu, mireanul. Dar “otrava” de pe acest site nu…merită să trăiască. Și n-o atribuiți numai lui Mafia sau numai mie… Acum cât de plictisitor mă vezi, Scorpionule? Aaa, și ȋntre noi fie vorba, L-oi fi iubind tu pe Dumnezeu, numai că dovada elementară de afecțiune transcendentală relevă…folosirea obligatorie și perpetuă a pronumelor scrise cu majusculă, dacă acestea se referă la El! Nu, nu poți să invoci graba sau simpla omitere, ci mai degrabă eu cred că tu…nu crezi (ȋn El). Aș vrea (și mi-ar plăcea) să mă ȋnșel, dar…din moment ce Creatorul i-a dat darul vieții afinului nostru Mafia, iar tu stigmatizezi și zeflemisești gestul Său indiscutabil, ba ȋncă dorești…moartea robului Său (“sper să te ia ȋnapoi!” – fraza asta poate sugera alt sens?), ce-aș putea să mai comentez? Parcă aș lua-o și eu pe urmele lui @Octav72, @mntsn,@ mip și ale altora cărora li s-a ȋngrețoșat de Automahala…Aceasta ar fi tendința mea, dar am promis să rămân fidel și activ pe site, or inima rațiunii contează pentru mine mai mult decât rațiunea inimii. De fapt, de ce ai câștiga tu războiul argumentelor cu mine? Inelul cuiului de siguranță al grenadei ți-l tragi singur prin…comoditate; iată numai două exemple: nu-i greu să inserezi, ȋn cadrul cuvântului “Citroën”, simbolul “ë” de pe Word și, pe de altă parte, ce este un “coment” ? Ți-e lehamite de frumoasa doamnă Limba Română? Măcar mizează pe “englezul” corect: comment. Este adevărat că și eu scriu, de exemplu, “japi”, dar cu tentă ironică la adresa hulitorilor de mașini japoneze (poftim, nu mi-e lene). Oricum, promit să mă las de nărav; la o adică, voi prefera sintagma integrală – mașină japoneză / americană / germană etc. – chiar dacă voi părea (inclusiv mie ȋnsumi) al naibii de plictisitor, previzibil, protocolar. Ȋn loc de concluzie: adio, Scorpionule, sper să fii luat ȋnapoi…Vreau să zic: ȋnapoi pe tractor, laolaltă cu “stăpânul României”, generalisimul Coldea, căci am auzit că o astfel de nobilă ȋndeletnicire (de la tac-su moștenire) l-a propulsat spre o structură importantă a statului român.
-
unckle, duminică, 16.10.2016 10:20
Din singura voastra poza pare cam inghesuit compartimentul motor ... dar reusesc baietii sa strecoare acolo un mic turbo si inca 200cp :) ... nu ar fi prima data cand o fac. Masina asta si motorul ei de 2l vor servi drept material didactic pentru tunneri urmatoareler doua decenii.
-
Andi, duminică, 16.10.2016 10:37
Revenind la subiect: 1. Explica-mi te rog rationamentul tau din spatele "daca schimbi peste 3000 de ture ai turat prea mult... ceea ce nu e neaparat adevarat dar hai sa nu divagam". De pura curiozitate. 2. "Daca vrei un roadster pur sange cu sigla BMW". Aici te-ai referit la masina sport a BMW-ul sau roadsterul pur sange de la BMW? Deoarece Z4 nu mai este un roadster PUR -SANGE. Z5 nici atat nu mai cred ca va fi pur sange. Roadster pur sange inseamna aspirat de mare turatie si cu greutate cat mai mica(Miata) La 1400 de kile (cat o masina de familie medie) Z4 nu este asa ceva Z3 da, cred ca era un roadster pur sange. Multumesc, Andi
-
LR, duminică, 16.10.2016 11:15
O mașină excepțională. Totuși, dacă scoți din buzunar 20-30 de mii de euro, ar trebui să o conduci zilnic. Dacă vrei o mașină doar pentru week-end și vacanțe cu zile însorite, mai bine optezi pentru SH. Să sperăm că va veni ziua în care vom putea încheia o poliță RCA doar pentru o perioadă scurtă.
-
Scorpionul.negru, duminică, 16.10.2016 12:32
@inexorabil Nu iti mai pierde timpul cu romane scrise pe aici ca nu tu le citeste nimeni cap coada. Eu zic sa te reprofilezi....
-
LR, luni, 17.10.2016 12:51
Bineînțeles, mă refeream la MX5 SH.
-
Kirotractor, luni, 17.10.2016 17:23
Test f. bine scris, cu mica obiectie ca 'burghezul" BMW Z4 (superb de altfel) nu mai poate fi cumparat decit SH, iesit fiind din fabricatie de-o vreme. Sau ca reprizele mai bune si nu neaparat secunda-n minus de la 0-100 conteaza pentru cei care dau 4-5.000 euro in plus fata de versiunea 1.5 (care oricum poate fi scoasa sub 20.000 - si Mazda face discount-uri, desi nu prea mari). Pasionante fiindca... pasionale si contrele voastre de pasionati auto, desi un pic de moderatie-n plus n-ar strica. Zic asta gindindu-ma ca si eu as putea fi etichetat drept "comunist utilitarist" :-) fiindca am preferat un Suzuki Swift Sport de 136 CP - si-nca unu' cu 4 usi - in locul unui roadster comparabil doar ca performantze statistice. Adica MX-5-ul de 131 CP - propulsie deci mai incitant de condus, dar mult mai... rar, cu doar doua locuri, nu tocmai silentios (+80 dB la 130 km/h), aproape fara portbagaj si-n plus mai scump cu cca. 5.000 euro. Nu-i chiar mult ce-i drept, dar pentru unii (si pt. mine) suma asta poate marca granitza dintre DA si NU, chiar daca ratiunea se mai preda in fata emotiilor.
-
mircea, luni, 17.10.2016 17:50
@Kirotractor Pe Z4 îl poți cumpăra bine-mersi din România în continuare: http://www.bmw.ro/ro/all-models/z-series/roadster/2013/at-a-glance.html
-
Kirotractor, miercuri, 19.10.2016 14:59
@mircea; Trebuie sa te cred pe cuvint, :-) desi scoaterea configuratorului pentru Z4 din luna august inseamna ca cel mult vreun exemplar nevindut inca mai poate fi disponibil "tale quale", adica fara posibilitatea alegerii culorii, optionalelor etc. In 2015 stiu insa ca s-au comandat doar 2 (doua) Z4-n Romania, asa ca nu prea are relevantza oricum chestiunea. Iar pentru mine nici atit - poate doar in vreo viatza viitoare... :-)
-
Kirotractor, joi, 20.10.2016 16:53
P.S. privind mai atent imaginile(mai ales pe cea cu nr.14), realizez de ce le zicea bine M. Mester in final de articol: "Ei bine, noul MX-5 e din nou diferit. În partea frontală, blocurile optice sunt inspirate din natură și zonele care le înconjoară imită cutele pielii din jurul ochilor animalelor de pradă. Altfel spus, Mazda a lăsat deoparte "cumințenia" anterioară și a mizat pe agresivitate estetică. Chestiune care nu prea poți să zici că nu le-a ieșit, pentru că MX-5 te cam trage de mânecă de fiecare dată când îl vezi pe stradă. " Nici spatele nu le-a iesit deloc rau, asa ca noul MX-5 (si nu clona... FIATA 124 :-)) ramine zic eu cea mai reusita re-interpretare moderna a roadsterelor britanice. Mai compact-esential de-atit nu prea se poate, asa ca peste 4-5 ani s-ar putea sa-mi enervez iremediabil consoarta, cumparind un MX-5 - SH si la juma' de pretz, evident.
-
gtrazvan, vineri, 21.10.2016 14:31
In realitate masina asta nu este chiar atat de placuta ca la prima vedere. Probleme de fiabilitate si executie destul de multe, unele nerezolvate nici pana acum (cutia de viteze), cam prea zgomotoasa la viteze de peste 130 km/h, unele sunete mecanice putin suparatoare, motor fara un sunet prea placut, consum absolut exorbitant pentru o maisna de 1050 KG si 160CP (>11% in Bucuresti aglomerat, mai mult decat Mazda CX5 4x4 cu aceeasi motorizare (inclusiv in datele tehnice din carte), total Ilogic), etc.. Parti placute - sasiu reusit si echilibrat, directie placuta, destul de comoda, foarte usor de ccontrolat la limita, cutie de viteze superba (pana crapa). Recomand varianta de 1.5 Revolution care desi este mai puturoasa, este mult mai placuta la condus, motorul cu sunet mult mai placut si consum cu minim 2 l mai putin la 100km. P.S. O alta mare problema a modelului este butonul/rotita de unitate media foarte prost pozitionat care este atins inevitabil foarte des cand este sprijinita mana pe cotiera centrala.
-
Andi, vineri, 21.10.2016 14:51
@Kirotractor: Pentru numele lui Dumnezeu, ai o carpa deasupra capului! Cum poti compara nivelurile de zgomot dintre un roadster si o masina clasica? @gtrazvan: Nu prea stiam ca motoarele de 2.0 au sunete "placute" cu mici exceptii(S2k sa zicem). Si ne referim la sunetul motorului, nu al evacuarii.
-
gtrazvan, vineri, 21.10.2016 18:43
@Andi, exista multe motoare de 2.0 cu sunet superb sau mult, mult mai frumos, culmea este ca motorul mult mai mic (de 1.5) suna MULT mai bine!
Hibele pe care le subliniază Mircea sunt adevărate, dar nu noi…Eram sigur, ȋnainte de a mă apuca să citesc analiza, că, dintre toate capitolele, la “interior” MX-5 va primi cel mai mic punctaj. Parcă am relatat pe aici, odinioară, că am testat o Mazda3 hatchback 2008, ȋn care m-am simțit ca ȋntr-o cutie cu sardele, mai ales că nu sunt vreun "manechin" ca dimensiuni – eu, unul, nu pricep neam de ce firma niponă nu remediază odată problema spațiului (ca să parafrazez titlul articolului, ȋn acest caz se verifică expresia “minte de găină”). Ȋn schimb, prețul…belea! Dar vorba lui Mircea: poate vrei o mașină sport pentru senzații…zilnice; minunăția asta “comunistă”, de tip “sportul pentru toți”, nu se pretează ȋnsă la frecușul obișnuit. Chiar vorbeam azi-noapte cu un prieten pe net despre…Pontiac Solstice (din ciclul “Nu-s pentru rromanika”) – musai de 2L turbo – și-i pomeneam de “alternativa” natural aspirată: modelul de față. Căci – trebuie să punctez – ce-mi place mie, ȋn mod colosal, la acest roadster sunt următoarele certitudini: fabricat de / la japi (Z4 a fost “american” la ȋnceput), cu platformă dedicată (ce face Fiat…nu știu de ce a acceptat Mazda), motoare și transmisii realizate “in house” . Și-or fi trecut ei la “Kodo design language” pe tot frontul, dar…”panoul de comandă” pare că s-a ȋnțepenit ȋn perimetrul conservatorismului (de regulă, ador această ideologie, dar aș vrea și ceva mai…tineresc, așa cum s-a conturat la Solstice).